Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@16:10:28 GMT

خودباوری را از واقعه عاشورا بیاموزیم

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۰۵۶۴

خودباوری را از واقعه عاشورا بیاموزیم

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بیرانوند، امام جمعه بیرانشهر، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، یکی‌ از مباحث و عبرت‌های تربیتی واقعه عاشورا را خوداتکایی برشمرد و با بیان این‌که عاشورا درس خوداتکایی بود، اظهار کرد: از دیدگاه آیات و روایات خود اتکایی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با ذکر این مطلب که خداوند متعال در آیه ۱۴۰ سوره نساء با این مضمون «وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا» صراحتاً می‌فرماید: خداوند راهی برای سلطه کافران بر مؤمنان را قرار نداده است، اضافه کرد: مؤمنان باید با عزت زندگی کرده و لازمه با عزت زندگی کردن خوداتکایی و خود باوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام بیرانوند با بیان این‌که خداوند در آیه ۱۳۹ سوره آل‌عمران با این مضمون «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» می‌فرماید: «سستی نکنید و محزون نباشید شما امت برتر هستید اگر به خداوند اتکا کنید»، افزود: در بسیاری از روایات کسب پیروزی‌ها و موفقیت‌ها در سایه اتکا به توانمندی‌های داخلی است کمااینکه در سایه حرکت مردم است که سرنوشت آنان تغییر می‌کند.

امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که در عاشورای امام حسین(ع) می‌توان خوداتکایی و خودباوری را در رفتار آن حضرت دید، بیان کرد: شعار امام حسین(ع) که «هیهات من الذله» است مهم‌ترین دلیل خوداتکایی واقعه عاشوراست چرا که زیر بار ظلم و ستم نرفتن بالاترین نوع خودباوری انسان است.

وی با ذکر این مطلب که برای این‌که انسان به عزت و سربلندی و حیات اجتماعی خود ادامه دهد باید به ظرفیت‌های اجتماعی و درونی خود اتکا داشته باشد، بیان کرد: در شب عاشورا می‌توان اوج خوداتکایی را در کلام امام حسین(ع) دید چراکه آن حضرت در شب عاشورا بیعت را از یارانش برمی‌دارد این بدان معناست که امام حسین(ع) با خوداتکایی و ایمان به خداوند به راه خود باور داشته است حتی اگر یاران وی اندک باشند.

حجت‌الاسلام بیرانوند با بیان این‌که امام حسین(ع) در واقعه عاشورا دست رد بر سینه بیعت یزیدیان می‌زند، افزود: زمانی یزیدیان از امام حسین(ع) درخواست بیعت می‌کنند امام حسین(ع) دست رد به سینه آنان می‌زند که این خود نشان از خوداتکایی و خودباوری در کنار ایمان به خداوند است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فرهنگی درس ها و عبرت های عاشورا امام حسین خوداتکایی و خودباوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۰۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، شهرکی فرماندار زاهدان گفت : باتوجه به ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب از بلوار خلیج فارس میدان دکتر حسابی به سمت زیباشهر، بلوار پرستار و  بلوار امام حسین، بلوار پیامبر اعظم ، بلوار شهید قلنبر و خیابان بزرگمهر به شهر زاهدان، شهروندان از تردد غیر ضروری در خیابان‌های بزرگمهر، دانشگاه، بلوار پیامبر اعظم، میدان دکتر حسابی و بلوار امام حسین (ع) خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • یاد خدا، مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به آرامش است
  • اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود
  • عیادت بیمار، عیادت خداست
  • امروز ارتش در عرصه های دفاعی- امنیتی به نماد خودکفایی و خودباوری تبدیل شده است