Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-28@23:32:31 GMT

پسته سیستان و بلوچستان به بازار آمد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۰۸۵۶

پسته سیستان و بلوچستان به بازار آمد

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت پسته از سطح ۶ هزار و ۷۵۸ هکتار از باغات این استان آغاز شد و تا مهر ادامه دارد.

اردشیر شهرکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از سطح باغات سیستان و بلوچستان به کشت پسته اختصاص دارد که ۶ هزار و ۷۵۸ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: کله قوچی، اوحدی، اکبری، بادامی و احمد آقایی عمده ارقام کشت پسته در استان را هستند که در شهرستان‌های خاش و زاهدان کشت می‌شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از هر هکتار سطح باغات پسته استان هزار و ۱۲۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود پیش بینی کرد: تا پایان مهرهفت هزار و ۵۶۷ تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی با اشاره به کیفیت پسته تولیدی سیستان و بلوچستان گفت: پسته تولیدی این استان به دلیل شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی منطقه و استفاده کم از سم و کود از کیفیت بالایی برخوردار است به طوریکه می توان از آن به عنوان محصول ارگانیک نام برد.

شهرکی گفت: با توجه به قیمت خوب پسته اصلاح، احیا و احداث باغات جدید این محصول در سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد به طوریکه اخیرا بیش از ۲۵۰ هزار نهال پسته کشت شده است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با تولید بهترین و با کیفیت ترین پسته یکی از مهمترین قطب های تولید این محصول در کشور است که به سبب نداشتن کارگاه های فرآوری و بسته بندی، پسته با کیفیت تولیدی آن در گمنامی فرو رفته و به ناچار در بسته هایی با نام دیگر مناطق کشور صادر می شود.

این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پسته سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۰۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای کلپورگان سیستان و بلوچستان تنها موزه زنده جهان + فیلم

روستای «کلپورگان» از توابع شهرستان مرزی سراوان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان که به تولید سفال چند هزار ساله توسط بانوان آن شهره است، تنها موزه زنده جهان و جاذبه ویژه گردشگری این خطه محسوب می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سراوان، روستای «کلپورگان» از توابع شهرستان مرزی سراوان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان که به تولید سفال چند هزار ساله توسط بانوان آن شهره است، دومین موزه زنده جهان و جاذبه ویژه گردشگری این خطه محسوب می‌شود.

«کلپورگان» در 25 کیلومتری شهر سراوان و 390 کیلومتری جنوب شرق زاهدان قرار گرفته و به تنها «موزه زنده سفال جهان» شهرت دارد؛ زنان هنرمند بلوچ سفالینه‌های کلپورگان را با طرح و نقش‌های کاملاً هندسی و بدون لعاب می‌سازند به طوری که تولیدهای آنها به آثار کشف شده از محوطه‌های تاریخی و کهن منطقه بلوچستان و نقاط دیگر ایران شباهت زیادی دارد.

تنها موزه زنده سفال جهان در روستای گردشگری «کلپورگان» شهرستان سراوان محلی است که زنان بلوچ هزاران سال است با استفاده از سنت‌ها، ابزارها و طرح‌های باستانی سفالی تولید می‌کنند که شیوه تولید آن از هفت هزار سال پیش تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.

سفال کلپورگان بیشتر از آن جهت در دنیا شهرت یافتند که شباهت زیادی به سفال‌های ماقبل تاریخ دارد، به طوری که تولیدهای کنونی این سفال‌ها شباهت زیادی به آثار کشف شده از محوطه‌های باستانی و کهن در مناطق مختلف دارد. گزارش ویدیوئی جدید این روستا از نظر می‌گذرد.

.

انتهای پیام/

سفال کلپورگانسفال کلپورگانسفال کلپورگان

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید پسته از فروشگاه اینترنتی
  • ۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت
  • اقدامات آبفا برای کنترل کیفیت آب مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • روستای کلپورگان سیستان و بلوچستان تنها موزه زنده جهان + فیلم
  • هیچ‌گونه اپیدمی در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان رخ نداده است
  • هیچ‌گونه اپیدمی در مناطق سیل زده حنوب سیستان و بلوچستان رخ نداده است
  • رقابت نفس‌گیر در صدرنشینی؛ آیا آمریکا و ترکیه برای همیشه تاج پسته را از ایران می‌ربایند؟
  • نصب و راه‌اندازی پنج دستگاه کلرزن علاوه بر سایت‌های موجود
  • نصب و راه‌اندازی پنج دستگاه کلرزن علاوه بر سایت‌هایی موجود