Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، «ابراهیم کالن» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه گفت که آنکارا هرگز اجازه وقت کشی در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را نخواهد داد.

وی که پس از نشست کابینه دولت به ریاست اردوغان صحبت می‌کرد گفت: نمی‌توانیم با تکیه به اطلاعات آمریکایی‌ها اطمینان پیدا کنیم که شمال سوریه به منطقه امن تبدیل شده و باید خودمان از طریق منابعمان به این نتیجه برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالن اضافه کرد: در صورتی که موضوع منطه امن به تشکیل منطقه امن دیگری برای سازمان‌های تروریستی در فاصله 10 یا 20 یا 30 کیلومتری تبدیل شود و اگر هرگونه شک و تریدی در این موضوع ایجاد شود، جمهوری ترکیه این امکان را دارد که خود اقدام به تشکیل منطقه امن در شمال سوریه کند.

کالن همچنین تاکید کرد که اگر جامعه جهانی بخواهد مانع از ایجاد موج پناهجویان جدیدی که منبع آن از ادلب سوریه است بشود باید به وظایف خود عمل کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۰۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه روی دیوار رفت

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه عکس «بازگشت؛ عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه» با ۴۹ عکس از زندگی پس از جنگ در سوریه از ۵ هنرمند عکاس (امیر رستمی، حامد سوداچی، سعید فرجی، صابر قاضی و میثم ملکی) است که عصر یکشنبه ۲۶ فروردین در گاری خانه حوزه هنری افتتاح شد.

در این نمایشگاه، از امیر رستمی ۱۱ عکس، از میثم ملکی ۸ فریم عکس، از صابر قاضی ۴ قطعه عکس، از حامد سوداچی ۳۰ فریم عکس و از سعید فرجی ۶ عکس روی دیوار رفته است.

امیر رستمی یکی از این عکاسان حاضر در نمایشگاه عکس «بازگشت؛ عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه» است، درباره تجربه عکاسی از مردم سوریه گفت: این پروژه با اسپانسری موسسه بیان آغاز شد و تعدادی از تصویربرداران برای عکاسی از ماجرای بازگشت مردم سوریه به خانه‌هایشان در شرایط بحرانی جنگ عازم شهرهای مختلف سوریه شدند. من هم دوبار در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به سوریه سفر کردم و هربار ۴۷ روز در آنجا ماندم.

وی درباره مواجهه با آنچه که در عکاسی از مردم سوریه تجربه کرده توضیح داد: برایم اولین نکته شوکه‌کننده در سوریه این بود که درصد بسیار کمی از مردم سوری، شیعه هستند و این بدین معنی است که ما به عنوان کشور حامی (چه حمایت استراتژیک و چه حمایت انسانی) فارغ از جنبه‌های عقیدتی برای کمک به مردم این کشور رفته‌ایم و جنگیدیم تا این کشور سقوط نکند و این کار بسیار ارزشمندی است.

رستمی اضافه کرد: نکته دیگر در مواجهه با مردم سوریه پاسخی بود که برای این سوال که چرا با این شرایط برگشتند؟ شنیدم. در سوریه خانواده ۱۱ نفره‌ای را دیدم که ۹ فرزند داشت و با سگ و گربه در کوچه‌ای بی‌انت‌ها زندگی می‌کردند. از آن‌ها پرسیدم: «کارتون چیه؟» مادر خانواده جواب داد: «همسرم کارگره». مجددا پرسیدم «خب با بازگشت اینجا چه میکنین؟» جواب داد: «اینجا خونه ماست». در همان لحظه متوجه شدم ما از کنار لفظ اینجا خانه ماست به راحتی می‌گذریم، اما آن‌ها آلونکی که تمام ستون‌ها و در و پنجره‌هایش ریخته را خانه خطاب می‌کردند و در آنجا یک امنیت ضمنی دارند. آن‌ها از هرجا به خانه‌شان بر می‌گشتند و می‌گفتند: «اینجا خونه ماست و ما متعلق به اینجا هستیم و نه جای دیگری.»


وی گفت: نکته دیگر که به واسطه عکاسی در سوریه دیدم این بود که در شهر «معلولا» که شهر مسیحیان سوریه است، چندین کلیسای مهم وجود دارد که مردمش برایشان اهمیت دارد که خود را به آن کلیساها برسانند، وقتی برای عکاسی از کلیسا می‌رفتم، مسیحیان من را دعوت به نوشیدن قهوه می‌کردند. این تعامل برایشان به قدری اهمیت داشت که اگر دعوت قهوه‌خوردن را رد می‌کردم ناراحت می‌شدند. برای این مسیحیان ایرانیان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارند و من این موضوع را وقتی متوجه شدم که دلیل اصرار و دعوتشان را پرسیدم و نکته‌ای شوکه‌کننده را درک کردم و آن هم این بود که بومیان شهر «معلولا» معتقد بودند که ایرانیان خونشان روی خاک این سرزمین ریخته شده و با دیگر افرادی که به سوریه آمده‌اند فرق دارند. این نوع نگاه به ایرانیان، باعث افتخارم بود. آن‌ها در شرایط سخت برگشته بودند تا خانه‌هایشان را بسازند و ایرانیان برایشان مردمی قابل احترام و دوست محسوب می‌شوند.

رستمی درباره نمایشگاه «بازگشت؛ عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه» تاکید کرد: آن‌چه که در این نمایشگاه به مخاطب ارایه شده گزیده‌ای از تصاویر ثبت شده است که تنوع دید عکاسان را نشان می‌دهد.

میثم ملکی که یکی دیگر از ۵ عکاسی است که آثارش در نمایشگاه «بازگشت؛ عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه» در معرض دید قرار گرفته هم درباره تجربه خود در عکاسی از مردم سوریه گفت: این نمایشگاه شامل گزیده‌ای از تصاویر عکاسی شده در سال ۱۳۹۷ است که پایان جنگ سوریه و اوایل رجوع مردم سوری به شهرهایشان بود. عکس‌های من در این نمایشگاه با رویکرد زندگی در کنار جنگ، عکاسی شده و بیشتر مربوط به منطقه فلسطینی‌نشین یرموک است. این منطقه یک میلیون نفر ساکن داشته که با ورود ۳۰۰ داعشی و ایجاد رعب و وحشت در منطقه، مردم را ناگزیر به خروج از یرموک کرده بود به طوریکه تکفیری‌ها به راحتی توانسته بودند این منطقه را تسخیر کنند.

وی بیان کرد: من برای عکاسی از منطقه فلسطینی‌نشین یرموک رفتم و دیدم افراد به بهانه‌های مختلف به آنجا رجوع می‌کنند. در آنجا دیدم که داعش تمام زندگی مردم را غارت کرده و حتی یک عکس هم از آن‌ها باقی نگذاشته بود و این صحنه‌ای بسیار دردناک برای من به عنوان عکاس بود.

این هنرمند عکاس اظهار کرد: در این موقعیت باید تمام احساسات، موقعیت و فضا را ثبت میکردم چراکه معتقدم بدون نشان دادن ویرانی پس از اشغال، کشورهایی که قصد تسخیر دیگر کشورها را دارند به نگاه و رویکرد خود ادامه می‌دهند. فکر کردم باید در فرمت تصویر وقایع و حقایق ثبت و بازگو شود، من باید عکاسی می‌کردم، فیلمبردار باید با ابزار خود فیلم آن را بسازد، شاعر نسبت به وقایع آن شعر بسراید و موزیسین از شعر شاعر به عنوان محتوای اثر خود بهره ببرد.

ملکی تاکید کرد: از نظر من تلاش‌هایی که مدافعان در سوریه انجام دادند تا خطر را دور کنند، ادبیات هنرمندانه‌ای می‌خواهد تا زمینه برقراری ارتباط هر فرد با چنین وقایعی شکل گیرد. به نظرم زبان هنر یکی از راه‌های پر نفوذ در جامعه است تا این نوع دیدگاه محکوم شده از سمت جهانیان به همه رسانده شود. جنگ شوخی نیست، جنگ درد است، جنگ ویرانی است، جنگ غارت است، جنگ مهاجرت است، جنگ آوارگی است، جنگ، چپاول نیروی انسانی متخصص است. در ایران در تمام عرصه‌ها از نیروی متخصص ایرانی استفاده می‌شود حتی اگر سطح کیفی صد نباشد، اما ما روی پای خود ایستاده‌ایم. اتفاقات اخیری که نسبت به سوریه انجام شده کار متخصصان ما است و مردم دیگر کشورها برای ما کاری انجام نداده‌اند. من هم خواستم به نوبه خود این موضوعات را در تاریخ ثبت کنم اگرچه تعیین میزان اثرگذاری آن باید از نگاه مخاطب و آیندگان بررسی شود.

نمایشگاه «بازگشت» از ۲۷ فروردین تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۹ و روزهای پنج‌شنبه و جمعه ساعت ۱۵ الی ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان است.

کد خبر 6078706

دیگر خبرها

  • چالش‌های رژیم صهیونیستی در پاسخ به ایران
  • اجازه نمی‌دهیم رژیم صهیونیستی با ماجراجویی آرامش منطقه را بر هم بزند
  • امیر عبداللهیان : اجازه نمی‌دهیم رژیم صهیونیستی آرامش و ثبات منطقه را برهم بزند
  • عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه روی دیوار رفت
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • ارتش اشغالگر اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه را تکذیب کرد/ هدف قرار گرفتن آوارگان
  • موساد به اردوگاه الهول سوریه نفوذ کرد
  • کشته شدن ۴ عضو «پ.ک.ک» در حمله هوایی ترکیه به شمال عراق
  • شنیده شدن صدای انفجار در دمشق
  • ترکیه: به آمریکا اجازه استفاده از حریم هوایی آنکارا علیه کشورهای همسایه را نمی‌دهیم