Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@09:35:59 GMT

پرورش شتر در زمین‌های کویری دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۱۰۳۶

پرورش شتر در زمین‌های کویری دریاچه ارومیه

آذربایجان شرقی که استانی کوهستانی است، اما با پسروی دریاچه ارومیه صدها هکتار از زمین‌های این استان به کویر تبدیل شده‌ است که کشت انواع گیاهان کویری از جمله پسته و البته پرورش حیوانات کویری مانند شتر را در آن‌ها فراهم کرده است. پرورش شتر در سال‌های اخیر در استان رونق گرفته و اکنون ۱۸۰۰ نفر شتر در استان پرورش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره مزایای پرورش شتر در محدوده بیابان‌شده استان بیان می‌کند: با توجه به پسروی دریاچه ارومیه و شور شدن زمین‌های کشاورزی، گیاهانی مانند خارشتر در این محدوده رشد می‌کند که هیچ مصرفی جز تغذیه برای شتر ندارد. در حقیقت غذای آماده برای این حیوان در این محدوده مهیا شده است.  

«اکبر فتحی» می‌افزاید: مزیت دیگری که از پرورش ۱۸۰۰ نفر شتر در این محدوده داریم تولید ۵۰ تن گوشت شتر است و هر شتر ماده هم می‌تواند روزانه شیر تولید کند که هم گران‌قیمت است و هم مشتریان زیادی دارد.  این مسئول با اشاره به این‌که چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، عنوان می‌کند: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود. این مساله مانع طوفان‌های نمکی هم خواهد بود.  

با وجود مزیت‌هایی که برای پرورش شتر در این محدوده وجود دارد گویا مشکلاتی هم از سوی منابع طبیعی برای پرروش‌دهندگان به وجود آمده است؛ فتحی در این باره می‌گوید: با پسروی زیادی که دریاچه داشته امکان چرای شتر در مناطق بیشتر به وجود آمده اما بخشی از این زمین‌ها جزو اراضی ملی است و چرای دام از سوی بخش خصوصی در اراضی ملی موانع قانونی دارد. به همین دلیل شاهد به وجود آمدن مشکلات قانونی هستیم که در این زمینه تلاش می‌شود از طریق تبصره‌های قانونی و با توجه به اهمیت پرورش شتر و فواید این مشکلات حل شود. با حل مشکلات پرورش‌دهندگان شتر در حوزه دریاچه ارومیه، امکان افزایش تعداد شتر در این حوزه وجود دارد.  

کد خبر 454543 برچسب‌ها استان آذربایجان شرقی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۱۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سعید شهند افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیای این گونه در رشکان با ترکیب جنسی چهار ماده و ۲ نر منتقل شده و با تولد سه راس در سال ۱۴۰۲ و ۲ گوساله گوزن در سال جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، اضافه کرد: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطر انقراض، به خصوص گوساله های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می دهند و امیدها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می شود.

دیگر خبرها

  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • اجرای برنامه مشترک پاکسازی حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)
  • تصاویری از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه | تصاویر
  • جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)