Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:22:00 GMT

پیکر موگابه از سنگاپور به زیمبابوه فرستاده شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۱۱۳۴

پیکر موگابه از سنگاپور به زیمبابوه فرستاده شد

رسانه های بین المللیدر این زمینه گزارش دادند: هواپیمای حامل پیکر موگابه صبح چهارشنبه سنگاپور را به مقصد زیمبابوه ترک کرد و امروز بعدازظهر به این کشور خواهد رسید.

موگابه روز جمعه گذشته در سن 95 سالگی در سنگاپور درگذشت ، جایی که مدت ها تحت معالجه پزشکی قرار گرفته بود. وی تقریباً چهار دهه پس از استقلال در سال 1980 بر قدرت و سیاست زیمبابوه تسلط داشت ، تا اینکه سرانجام در کودتای نوامبر 2017 توسط ارتش خود برکنار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از خویشاوندان موگابه اظهار داشتند که  خانواده موگابه برنامه دولت کنونی این کشور  مبنی بر خاکسپاری  وی در "بنای ملی قهرمانان آکر" در هراره پایتخت زیمبابوه را رد کرده و خواستار آن هستند که پیکر وی در دهکده زادگاهش به خاک سپرده شود.

موگابه در ۲۱ فوریه ۱۹۲۴ در خانواده ای کاتولیک در "کوتاما میشن" در شمال غربی هراره متولد شد. در سن ۱۰ سالگی پس از آن که پدر نجارش خانواده را رها کرد، موگابه روی تحصیلات خود متمرکز شد و در سن ۱۷ سالگی به عنوان معلم شایسته مدرسه شناخته شد.

این سیاست‌مدار زیمبابوه‌ای که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهوری این کشور و پیش از آن یعنی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ به عنوان نخست ‌وزیر زیمبابوه بر سر کار بود، از نظر ایدئولوژیک یک ملی‌گرای سوسیالیست آفریقایی به شمار می رفت که از سال  ۱۹۷۵ اتحادیه ملی آفریقایی ملی زیمبابوه – جبهه میهنی (زانو-پی‌اف) را رهبری کرد.

موگابه که رهبری کهنسال و ۹۵ ساله بود از دو سال پیش در بستر مریضی به سر می برد و برای درمان به سنگاپور رفته بود، اما بیماری سرطان بیش از این به وی مهلت نداد و جهان روز (جمعه/۱۵ شهریور)، "نماد آزادی و طرفدار جنببش پان آفریقا" را از دست داد، این توصیفی است که «امرسون منانگاگوا» رییس جمهوری کنونی زیمبابوه از وی کرد.

رییس جمهوری کنونی زیمبابوه در واکنش به درگذشت موگابه گفت: او زندگی‌اش را وقف رهایی و تقویت ملت خود کرد، سهم او در تاریخ ملت و قاره آفریقا، هرگز فراموش نخواهد شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رابرت موگابه زیمبابوه سنگاپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| پیام ناراحت‌کننده جواد کاظمیان برای تولد ۴۳ سالگی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جواد کاظمیان، بازیکن اسبق پرسپولیس، به مناسبت تولد ۴۳ سالگی‌اش، با انتشار استوری در صفحه شخصی اش در اینستاگرام، نوشت:

برای روز میلاد تن من نمیخوام پیرهن شادی بپوشی
به رسم عادت دیرینه حتی
برایم جام سرمستی بنوشی

۲۵۸۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898078

دیگر خبرها

  • شهربانو منصوریان در 39 سالگی طلایی شد
  • آمریکا فرستاده ویژه جدید برای غزه منصوب می‌کند
  • این زن فرستاده جدید آمریکا در غزه می‌شود/عکس
  • نتایج نمایندگان ایران در روز نخست اسکواش قطر جونیور
  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • نتایج روز نخست مسابقات اسکواش قطر جونیور
  • نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور
  • عکس| جدیدترین تصویر از آلن دلون/تغییر چهره عجیب آقای بازیگر در 88 سالگی
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • عکس| پیام ناراحت‌کننده جواد کاظمیان برای تولد ۴۳ سالگی