Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، ماکو یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا بعد از شانگهای به شمار می‌رود.

وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی ثبت شده،ده‌ها اثر و جاذبه طبیعی و بازار مرزی این شهر را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در شمال غرب کشور تبدیل کرده است.

از مجموعه این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به کلیسای مریم مقدس، دریاچه سد بارون، آبشار قلعه جوق، تالاب بور آلان، عمارت کلاه فرنگی ماکو، قلعه قبان اشاره کرد که در گزارش پیش رو بام فرهاد از نظر می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دخمه سنگی در 7 کیلومتری شمال غربی شهر ماکو در نزدیکی روستای سنگر،  تعبیه شده که مربوط به اقوام اورارتو بوده و متعلق به قرن هشتم پیش از میلاد است. 

دخمه فرهاد، شامل دو اتاق تو در تو است که در دل کوه و درون صخره‌ای بزرگ تراشیده شده است و با راه پله‌ای سنگی به کوه متصل می‌شود، در ورودی آن تقریباً یک ونیم  در 2 متر و اتاق‌ها یکی بزرگ ‌(تقریباً 4*3 ‌) و دیگری کوچک‌تر ‌(تقریباً 2*2 ‌) است؛ که با دری 1 *1.5 متری به هم متصل‌اند. بر روی دیواره‌ها طاقچه‌هایی تراشیده شده است و برای روشنایی گویا از مشعل استفاده می‌شده است.

در زبان محلی به این دخمه سنگی فرهاد دامی یعنی خانه فرهاد گفته می‌شود  و بومیان منطقه آن  را  به فرهاد مرد عاشق‌پیشه که به خاطر رسیدن به معشوقهٔ خود و بنا به خواست او این دخمه سنگی را در دل صخره تراشیده است نسبت می‌دهند و می گویند فرهاد مدتی در منطقه ماکو و در این خانه  زندگی می‌کرده و سپس به منطقه بیستون کرمانشاه رفته است.

 دیواره‌های سنگی دخمه فرهاد به نحو اعجاب‌انگیزی تراشیده شده است به نحوی که تراشیدن چنین دیوارهای صافی در دل صخره‌های سخت کوه حتی در این زمان سخت و مشکل به نظر می رسد، داخل دخمه کاملاً تاریک است و هیچ منبع نوری وجود ندارد.

دخمه سنگی فرهاد که با نام‌های گور دخمه ایوان فرهاد، بام فرهاد و دخمه سنگی ماکو نیز شناخته می‌شود،  اثری باقی‌مانده از هزاره‌ی اول پیش از میلاد مسیح است و به اقوام اورارتو در دوران مادها و قرن هشتم قبل از میلاد تعلق دارد.

 دخمه سنگی فرهاد از دو اتاق و ورودی که در انتهای 30 پله‌ی سنگی قرار دارد، تشکیل می‌شود  و در دل کوه و داخل صخره‌ای بزرگ تراشیده شده است این اثر کهن در تاریخ 1 فروردین 1347 با شماره‌ی ثبت 803 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به دلیل روشن کردن آتش درون دخمه تمامی دیوارهای آن دوده گرفته است و کاملاً سیاه شده است به طوری  که حتی نور چراغ قوه هم در آن انعکاس نمی‌یابد و فضا کاملاً تاریک است،در فصل تابستان اطراف دهانه دخمه فرهاد به وسیله برگ درختان مخفی شده و در صورت نداشتن راهنما، یافتن این مکان بسیار مشکل خواهد بود.

 این دخمه متعلق به سده هزاره اول ق.م می‌باشد و دارای پله‌هایی است که از سنگ تراش شده و به قسمت پایین ورودی راه دارد در داخل دخمه یک سالن وجود دارد که قسمت شرق آن در اتاق به اندازه 4*3 می‌رسد همچنین 3 طاقچه که از سنگ تراش داده شده وجود دارد بنای موجود کاملاً در داخل صخره سنگی کنده‌کاری شده است.

 این اثر تاریخی همانند مقبره‌های صخره‌ای مشهور به «وان» در کشور ترکیه تشبیه  می شود و امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی در کشور و استان آذربایجان غربی تبدیل شده است. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۱۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ابزار سنگی که داستان تکامل انسان را تغییر می‌دهد

با وجود تمامی پیشرفت‌هایی و یافته‌هایی که در رابطه با فسیل‌های مختلف حاصل شده است، هنوز سوالات زیادی در مورد گذشته انسان بی‌پاسخ باقی‌ مانده‌اند. در واقع بخش‌هایی از داستان تکامل انسان هنوز نسبتا تار هستند و به‌مرور زمان ممکن است واضح شوند.

حالا نیز شاهد پیدا شدن یک ابزار سنگی هستیم که به انسان ما قبل تاریخ تعلق دارد. این ابزار ظاهرا ۱.۴ میلیون سال پیش ساخته شده است که یعنی می‌تواند قدیمی‌ترین ابزار دست‌ساز بشر در اروپا لقب گیرد.

ابزار سنگی انسان ما قبل تاریخ روایت متفاوتی از گذشته اروپا ارائه می‌دهد

این در حالی است که پیشتر قدیمی ترین ابزارهای بشر در اسپانیا و فرانسه کشف شده بودند. به‌همین‌خاطر دانشمندان اسپانیا را مسیر اصلی مهاجرت انسان از آفریقا به‌ اروپا می‌دانستند. هرچند که ابزار سنگی جدید در اوکراین کشف شده است. همین نیز می‌تواند داستان چگونگی و زمان مهاجرات انسان های اولیه را کاملا تغییر دهد.

البته ابزار سنگی انسان ما قبل تاریخ به‌تازگی کشف نشده است. در سال ۱۹۷۴ بود که دانشمندان در منطقه Korolev اوکراین به این کشف مهم رسیدند. بررسی ساختار ابزار نشان داد که به مجموعه ابزارهای الدوایی تعلق دارد.

به گزارش گجت نیوز، نمونه‌های اولیه این ابزارها نخستین بار حدود ۲.۵ میلیون‌ سال پیش در آفریقا ساخته شدند و نتیجه اولین و ساده‌ترین تلاش‌های انسان اولیه برای بهره‌گیری از محیط اطراف هستند.

برای نیم‌قرن دانشمندان نمی‌توانستند تاریخ دقیق این ابزار باستانی را مشخص کنند. هرچند که روشی جدید توانست با کمک نوکلیدهای کیهانی این معما را به‌پایان برساند. نوکلیدهای کیهانی ایزوتوپ‌های کمیابی هستند که پس از برخورد پرتوهای کیهانی از ابرنواخترهای دور با عناصر حاضر در پوسته زمین ایجاد می‌شوند.

بررسی نسبت نوکلیدهایی همچون بریلیم ۱۰ و آلومینیوم ۲۶ سبب شد که دانشمندان بتوانند با تخمینی مناسب زمان مدفون شدن ابزار سنگی انسان ما قبل تاریخ را مشخص کنند. ظاهرا ما یادگاری از ۱.۴۲ میلیون سال پیش را در اختیار داریم.

متاسفانه هیچ نشانه‌ای از انسان در محل کشف ابزار پیدا نشده است. به‌همین‌خاطر نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام گونه انسانی زحمت تراشیدن ابزار سنگی را کشیده است.

هرچند نشانه‌های پیشین ما را به‌سمت انسان راست‌قامت هدایت می‌کنند. چراکه آنها تنها گونه انسانی هستند که ۱.۴ میلیون سال پیش بیرون آفریقا حضور داشتند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که Homo Erectus تلاش قابل‌توجهی برای بهبود شرایط خود کرده است. انسان راست‌قامت اولین گونه از اجداد ما بود که حدود ۲ میلیون سال پیش آفریقا را ترک و به‌سمت خاور میانه، شرق آسیا و اروپا حرکت کرد.

کشف ابزارها و فسیل‌های گوناگون نیز سبب شده که دانشمندان بتوانند تا حدودی مسیر این مسافران اولیه را ردیابی کنند. آنها پیشتر توانسته بودند ابزارهایی متعلق به ۱.۸ میلیون سال پیش را در گرجستان کشف کنند. البته یادگارهایی مشابهی از انسان ما قبل تاریخ نیز در چین و اندونزی کشف شده بود. هرچند در مورد اروپا یک شکاف فوق‌العاده بزرگ وجود دارد.

مسیر احتمالی مهاجرت انسان راست‌قامت

پیشتر قدیمی‌‌ترین ابزار سنگی انسان ما قبل تاریخ در اروپا به ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون سال پیش مربوط می‌شد. همین‌ نیز سبب شده بود که دانشمندان گمان کنند انسان ابتدا از سمت جنوب غربی وارد قاره سبز شده و سپس به‌سمت شمال و شرق بروند. هرچند آنها نمي‌توانستند توضیحی برای اختلاف ۶۰۰ هزار ساله ارائه کنند.

یافته‌های جدید دانشمندان در اوکراین نه‌تنها می‌تواند این شکاف بزرگ را پر کند، بلکه مسیر مهاجرت انسان را نیز از شرق و جنوب شرقی اروپا نشان می‌دهد.

هرچند برخی از پژوهشگران چنین باوری را ساده‌انگارانه قلمداد می‌کنند و نمي‌پذیرند که انسان‌ های اولیه از آسیای میانه به‌سمت اروپا حرکت کرده باشند. البته یافته‌های فعلی نمي‌توانند با قطعیت مسیر مهاجرت انسان را نشان دهند، ولی می‌توانند رویکردی متفاوت را ارائه کنند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که انسان های اولیه مسیر حرکتی یکسانی نداشته‌ و لزوما از نقطه A به B نرفته‌اند. آنها حدود ۱.۴۲ میلیون سال پیش یعنی بین دو دوره یخبندان در اوکراین حضور داشتند.

همین شرایط مساعد هوایی نیز سبب شد که ریسک رفتن به مناطق مرتفع‌تر و کاوش‌های بیشتر را به‌جان بخرند. با وجود ابزار سنگی انسان ما قبل تاریخ که یک مدرک مهم محسوب می‌شود، هنوز افرادی هستند که نظریه پیشین را معتبرتر می‌شمارند.

آنها گمان می‌کنند که انسان اولیه حدود ۱.۲ میلیون سال پیش و پس از حضور گسترده در بخش‌های جنوبی اروپا به سرزمین‌های شمالی قدم نهاد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ورکانه، روستایی سنگی در همدان
  • راه اندازی اولین شهرک دانش بنیان کشور در منطقه آزاد ماکو
  • گور دخمه سنگر،یادگاری از دوران اورارتویی در ماکو
  • کشف‌هایی که تاریخ ایران را جابه‌جا کرد
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام سنگی دو جاذبه گردشگری کبودراهنگ
  • روستای صخره‌ای میمند، مکانی اسرارآمیز
  • کشف ابزار سنگی که داستان تکامل انسان را تغییر می‌دهد
  • بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق ماکو پذیرای گردشگران
  • تلاقی صخره و رودخانه در درّۀ رؤیایی «شیرز»
  • ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی منطقه آزاد ماکو