Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، روزنامه «راسیسکایا گازیتا» امروز نوشت: "الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده سابق این کشور در ناتو هشدار داد، کشورهای اروپایی که با استقرار موشک‌های آمریکایی که تا پیش از این در چارچوب پیمان نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر منع شده بود، موافقت کنند، امنیت خود را در معرض خطر قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این دیپلمات بلندپایه گفت: «چنین مسئله‌ای نه تنها امنیت جهانی و امنیت اروپا را به خطر می‌اندازد، بلکه قبل از هر چیز خاک کشورهایی که ممکن است تحت فشار آمریکا با استقرار این نوع موشک‌ها موافقت کنند را نیز در معرض تهدید قرار خواهد داد.»

گروشکو با یادآوری اینکه استقرار موشک‌های دارای برد متوسط آمریکایی در مناطق نزدیک به مرز روسیه، دارای اهمیت راهبردی خواهد بود، افزود: «البته در حال حاضر ناتو اعلام می‌کند که برنامه‌ای برای استقرار موشک‌های برد متوسط با کلاهک‌های هسته‌ای ندارد و ما این ارسال علامت را دریافت کرده‌ایم و امیدواریم مقامات بروکسل به این مسئله پایبند باشند.»

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که در شرایط کنونی و طبق دستور رئیس جمهور "ولادیمیر پوتین"، این کشور در حال کار به روی پاسخ مناسب به آزمایش موشکی اخیر در ایالات متحده است که نقض توافقات در چارچوب پیمان موشکی بود.

گروشکو گفت: «کار مشترک وزارت‌خانه‌های مرتبط در این رابطه هنوز به پایان نرسیده است، ولی تا حدود زیادی پیشرفت کرده است. اصلی‌ترین موضوع این است که روسیه تمامی امکانات نظامی-فنی لازم را در اختیار دارد که می‌تواند به این کشور اجازه دهد تا بطور عملیاتی به هر نوع تهدیدی در رابطه با آزمایش موشکی آمریکا و امکان استقرار چنین موشک‌هایی در مناطق مختلف پاسخ مناسب و سریع بدهد.»

این دیپلمات تاکید کرد، روسیه به هر آزمایشی در این زمینه، پاسخ نظامی-فنی خواهد داد و امنیت کشور در هر شرایطی بطور قابل اطمینان تامین خواهد شد. به گفته وی، البته تاکنون موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط در هیچ نقطه از جهان، ازجمله خاک اروپا، استقرار زمینی پیدا نکرده و روسیه نیز از برداشتن نخستین گام در این جهت گیری خودداری خواهد کرد.   

روسیه در استقرار موشک‌های برد متوسط پیش‌قدم نخواهد بود
در همین رابطه، "الکساندر پاتروشییف" دبیر شورای امنیت روسیه نیز روز گذشته بعد از مذاکرات خود با "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس در مینسک اعلام کرد که پس از، از بین رفتن پیمان نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر، مسکو در استقرار چنین موشک‌های پیش‌قدم نخواهد بود،ولی به تهدیدات و چالش‌های جدید در این رابطه واکنش مناسب نشان خواهد داد.

وی با یادآوری اینکه روسیه از ابتکارعمل رئیس جمهوری بلاروس درباره عدم استقرار موشک‌های برد کوتاه و متوسط در خاک اروپا استقبال می‌کند، افزود: «ما قصد نداریم در چنین اقدامی پیش قدم شویم، ولی به هر تهدید بوجود آمده در این رابطه واکنش مناسب نشان خواهیم داد.

دبیر شورای امنیت روسیه افزود که در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، مسائل امنیت راهبردی و تغییرات بوجود آمده در عرصه امنیت بین المللی و منطقه‌ای به خاطر اقدامات آمریکا را بررسی کرده است.

این مقام بلندپایه یادآور شد که زمانی ایالات متحده از پیمان سپر موشکی خارج شد و اکنون نیز از پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر.

در شرایط کنونی سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا در خاک رومانی مستقر شده و بزودی هم در خاک لهستان استقرار می‌یابد. این در حالی است که در کلاهک موشک‌های سیستم ضدموشکی آمریکا می‌توان به راحتی مهمات هسته‌ای استفاده شود.

مسلماً همه اینها می‌تواند باعث نگرانی مقامات مسکو نشود و در عین حال امنیت اروپایی را نیز در معرض خطر قرار ندهد. به گفته وی، استقرار احتمالی موشک‌های برد متوسط آمریکایی در نزدیکی مناطق شرق دور روسیه هم که قابلیت دسترسی به خاک ما را خواهد داشت، یک تهدید امنیتی برای این کشور محسوب شده و مسکو قطعاً به آن پاسخ مناسب خواهد داد.


منبع:تسنیم کپی متن خبر برچسب ها: سامانه موشکی روسیه اروپا آمریکا

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: سامانه موشکی روسیه اروپا آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که بودجه نظامی کشورهای اروپایی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ میلادی ۱۶ درصد افزایش یافته که این رقم یک رکورد جدید در سه دهه گذشته است.

بر اساس داده‌های موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح، موسوم به «سیپری»، بودجه نظامی کشورهای اروپای مرکزی و غربی اکنون بیشتر از سال آخر جنگ سرد است.

داده‌های این تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اروپا از آغاز سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش هزینه‌های نظامی بوده که این رقم در سال ۲۰۲۳ به مجموع ۵۵۲ میلیارد یورو رسیده است.

افزایش ۱۶ درصدی بودجه نظامی کشورهای اروپایی در این بازه زمانی بیشتر از هزینه دفاعی این کشورها در سال ۲۰۲۲ و ۶۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۴ است که رقمی معادل ۳۳۰ میلیارد یورو بود.

همه کشورهای اروپایی عضو ناتو به جز یونان، ایتالیا و رومانی هزینه‌های نظامی خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش داده‌اند.

لورنزو اسکارازاتو، مشاور تحقیقاتی سیپری به یورونیوز گفت از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد، هزینه نظامی اروپا هر سال افزایش یافته است.

اقدام روسیه در ضمیمه کردن کریمه به خاک خود و همچنین حمله نظامی به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، دولت‌های اروپایی را بر آن داشت تا بودجه دفاعی خود را با سرعتی بی‌سابقه افزایش دهند.

اسکارازاتو گفت: «شکی نیست که در سال ۲۰۲۳، عامل اصلی افزایش هزینه‌های نظامی اروپا، تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین بوده است.»

بیشترین هزینه‌ها در اروپای غربی و مرکزی

بر اساس گزارش سیپری، روند افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپای غربی و مرکزی عمدتاً در واکنش به افزایش هزینه‌های نظامی روسیه بوده است.

در سال ۲۰۲۳، بریتانیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بیشترین هزینه نظامی را نسبت به تولیدات ناخالص داخلی داشته است. این کشور رقمی معادل ۲.۳ درصد تولید ناخالص داخلی را صرف هزینه‌های نظامی کرده است. وزارت دفاع بریتانیا در سال جاری میلادی اعلام کرد که این رقم را به ۲.۵ درصد افزایش خواهد داد.

آلمان نیز بودجه نظامی خود را از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۳ به میزان ۴۸ درصد افزایش داده است. 

در سال ۲۰۲۲، دولت آلمان متعهد شد که دو درصد از تولید ناخالص ملی، حد نصاب تعیین‌شده از سوی ناتو را به امور دفاعی اختصاص دهد.

داده‌های تحقیقات جدید سیپری نشان می‌دهند که بودجه نظامی لهستان نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از دو برابر شده است. این کشور در سال ۲۰۲۳ رقمی معادل ۳.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی کرده است که هنوز از هدف اعلام شده ۴ درصدی‌اش فاصله دارد.

لهستان مدت‌هاست که افزایش هزینه‌های دفاعی و امنیتی خود را به دلیل «نگرانی از حمله روسیه به کشورهای اروپایی عضو ناتو» در اولویت قرار داده است.

 

دیگر خبرها

  • هشدار درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی آمریکا
  • لژیونر ایرانی؛ نامزد بهترین بازیکن سال در لیگ اروپایی
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد
  • افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور
  • استقرار سامانه بارشی تا سه شنبه در گیلان
  • جدال معصومیت آمریکایی و اروپایی در معصوم
  • چین: سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
  • استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین