عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان با اشاره به اینکه افراد مشکوک دستمزدهای کلان به بازیگران سینمای بخش خصوصی پرداخت می‌کنند، گفت: در این حالت بخش خصوصی دچار لکنت وضعف می‌شود زیرا بازیگری که دستمزد بسیار بالایی می‌گیرد، دیگر حاضر نیست با هر دستمزدی کار کند. ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با توجه به مطالبی که اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره مساله پولشویی و سرمایه‌های مشکوک سینما گفته است، برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها در این باره با تهیه‌کنندگان صحبت کردند و نظر آنان را درباره وظیفه اصناف نسبت به حل مساله پولشویی خواستار شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است «اصناف باید در پالایش وضعیت سرمایه‌های خصوصی سینما فعال باشند؛ ارشاد در زمینه سرمایه‌های مشکوک به عنوان نقطه اتصال اصناف و نهادهای قضایی خواهد بود و بر این مسائل نظارت می‌کند.»

طبیعتا جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و در راس آن شورای عالی تهیه‌کنندگان صنف مورد نظری هستند که یک طرف این نقطه اتصال هستند و باید درباره این مساله مهم نظرات خود را بیان کنند.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم را با کامران قدکچیان عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان و از کارگردانان سینمای ایران می‌خوانیم که در حال حاضر فیلم «جانان» را بر پرده سینما دارد.

حساسیت سازمان سینمایی در مقابل پولشویی یک مطالبه است

سرمایه‌گذاران فاقد صلاحیت صاحبان سینما شده‌اند

آقای قدکچیان درباره مطلبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که باید اصناف فعال باشند؛ فعالیت فعلی شما و همکارانتان در این حوزه چگونه است؟

در ابتدا باید بگویم که من اسم پو‌ل‌های کثیف را هیچ وقت به کار نمی‌برم، بلکه از پول‌هایی صحبت می‌کنم که خارج از بضاعت استاندارد سینما و بخش خصوصی وارد سینما شده است؛ این مساله مورد تشکیک ما است. توضیح این است که  بخش خصوصی یک بضاعتی برای تولید دارد، وقتی عده‌ای خارج از عرف می‌آیند و پول‌هایی را پرداخت می‌کنند، سینمای بخش خصوصی را دچار ضعف می‌کنند؛ یعنی شرکت‌ها و افرادی وارد بخش سینما شده‌اند که فارغ از بحث، صلاحیت شغلشان اصلا سینما نیست؛ آنان پول‌ها را به سینما تزریق می‌کنند و بعد دستمزدهای هنگفت به عوامل می‌دهند که وقتی می‌خواهیم از آن عوامل در بخش خصوصی استفاده کنیم، دیگر بضاعت سینما نمی‌رسد که بتواند با آن هزینه بالا تولید کند؛ در این حالت بخش خصوصی به لکنت می‌افتد و هضم می‌شود و این بخش‌ها و افراد مشکوک که نمی‌دانم چرا پول‌هایشان را دارند صرف سینما می‌کنند، صاحبان سینما می‌شوند.

مشکل ما اینجا است؛ شاید حتی این پول‌ها از طریق سالم هم می‌آیند، اما چون غیر استاندارد است ما با آن مشکل داریم؛ البته در شواری عالی تهیه‌کنندگان درباره آن صحبت می‌کنیم و جلسات متعددی با تهیه‌کنندگان و مسئولین سینمایی داشتیم و ان‌شاءلله راهکارش را پیدا خواهیم کرد.

 

زمانی که بازیگری که خودمان مشهورش کرده‌ایم در شبکه نمایش خانگی پولدار شد دیگر حاضر نیست با هر دستمزدی بازی کند

 

 

بنابراین باید بگویم که اصناف فعالند، اما وزیر ما را حمایت نمی‌کند؛ ایشان باید از رفتار اصناف حمایت کند تا بتوان کاری کرد و اتفاقی رخ بدهد؛ مثلا ما با سازمان سینمایی وارد مذاکره شدیم و درباره دستمزدهای بالای بازیگران گفت‌وگو کردیم؛ اما متاسفانه با ما همکاری نکردند و نتیجه مطلوب حاصل نشد؛ برای همین در برخی از موارد که نقطه اتصال ما مدیران دولتی‌اند دچار مشکلیم، وگرنه تمام این موارد اصلاح شدنی است؛ اگر وزیر ارشاد را نقطه اتصال بدانیم، باید به کار کل اصناف نظارت داشته باشند؛ این نقطه اتصال باید آنجا ایجاد شود که زمانی که تهیه‌کننده به ارشاد می‌رود و تقاضای پروانه ساخت می‌دهد، از او می‌پرسند مالکیت این کار به عهده کیست؛ درواقع یکی از نقطه‌های اتصال باید در نظام پروانه ساخت باشد.

از تولید تا اکران باید مانند زنجیر عمل کنند

متولی اصلی حل این مساله کیست؟ وزارت فرهنگ و ارشاد یا نهادهای قضایی؟

این یک زنجیر است؛ تولید، پخش و شورای عالی؛ این سه بخش باید با هم سازماندهی بشوند تا یک مسیر را طی کنند؛ الان سینمادارهای ما به عنوان بخشی که به حوزه پخش و اکران ارتباط مستقم دارند، خودسرانه عمل می‌کنند و اصلا کاری ندارند که چه اتفاقی برای بخش خصوصی رخ می‌دهد، فقط مهم این است که فیلمی را بگذارند و بفروشد و کسب درآمد بکنند. ما باید این زنجیره را به هم متصل بکنیم تا یک رفتار مناسب صنفی داشته باشیم؛ الان هم داریم برای ایجاد این سازماندهی تلاشمان را می‌کنیم اما فشارهایی از اطراف وجود دارد که نمی‌خواهند این اتفاق بیافتد؛ اگر از طرف مدیران و دولت حمایت بشویم سریع‌تر خواهیم توانست این زنجیره را به یکدیگر متصل کنیم؛ در واقع فقط وزارت فرهنگ نباید نقطه اتصال ما با نهادهای قضایی باشد، بلکه در این میان بدنه سینمای کشور نیز به عنوان وصل‌کننده نقش مهمی دارد.

فیلمی با موضوع نارضایتی‌های مردم، در انتظار پروانه ساخت

من سوالم این است که بازیگر را چه کسی معرفی می‌کند؟ بازیگر را تهیه‌کننده به سینما معرفی می‌کند؛ او مشهور می‌شود و زمانی که می‌خواهیم از او استفاده کنیم، به دلیل اینکه وارد شبکه نمایش خانگی شده و دستمزد بسیار بالایی را گرفته است، دیگر حاضر نیست با هر دستمزدی کار کند و دیگر نمی‌توانیم طرفش برویم؛ در حقیقت ما او را مشهور کردیم و دادیم دست آدم‌های غیرسینمایی تا از او بهره‌برداری کنند؛ به‌طور مثال الان سریالی در شبکه نمایش خانگی آماده ورود به بازار است، می‌گویند 10 میلیارد تومان هزینه ساخت این سریال شده است، این مجموعه چقدر باید فروش داشته باشد که پول خودش را برگرداند؟ به هر بازیگر این سریال در قبال یک ماه بازی، چه مبالغی داده شده که چنین رقمی برای ساخت سریال، هزینه شده است؟ 

بنابراین باید گفت که این دستمزدها دارد به صورت دایره‌وار به بخش خصوصی صدمه می‌زند؛ از طرف دیگر سینمای ما فقط فیلم‌های مطر‌ب بازی، سطحی و مبتذل شده است، فیلم‌هایی که حرف‌های اروتیک می‌زنند و بامزه‌بازی‌های مستهجن درمی‌آورند که فقط مردم لحظه‌ای در سالن بخندند؛ فیلم‌هایی که پشت آن یک فکر، قهرمان و قصه باشد از اکران حذف شده‌اند؛ دلیل اصلی آن هم ورود همین سرمایه‌های غیر استاندارد است که وارد سینما شده است.

وقتی که مدام فیلم‌هایی را که در سطح فعلی هستند تولید و اکران می‌کنیم، ذائقه تماشاگر را پایین آورده‌ایم، اما همه ماجرا فقط این نیست؛ بلکه در حقیقت ما آنها را عادت داده‌ایم که فقط از این فیلم‌ها ببیند؛ بعد در کنار آن شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی و معیشتی در اجتماع و فکر و زندگی مردم تاثیر می‌گذارد؛ در این حالت دیگر مردم شرایط اینکه فیلم‌های خوب و جدی اجتماعی ببیند را ندارد؛ دوست دارند زمانی که در سالن می‌نشیند دیگر اصلا به این مسائل فکر نکنند و ذهنشان از این گرفتاری‌ها خلاص شود؛ در نتیجه تمام این موارد دست به دست هم می‌دهند و فیلم‌هایی که در شان جمهوری اسلامی ایران و ملت است از اکران حذف می‌شوند و فیلم‌هایی که آدم خجالت می‌کشد با خانواده ببیند روز به روز به تعدادشان اضافه می‌شود و فروششان بالاتر می‌رود؛ این شرایط مدیریت می‌خواهد تا کنترل شود؛ ما به این مدیریت اعتراض داریم.

علت اینکه برخی از فیلم‌های اجتماعی و جدی سالم از فروش بالایی برخورداراند چیست؟ در ضمن فیلم شما نیز دارای بازیگر خوبی مانند امین حیایی است و تعداد سالن‌هایش  نیز کم نبوده است، اما از فروشی که باید برخوردار نیست؛ علت را چه می‌دانید؟

برخی از فیلم‌های جدی و اجتماعی خوبی که فروش بالایی دارند هم به دلیل حضور برخی از سوپر استارها و توجه به آنان در جشنواره فیلم فجر است که از این فروش بهره‌مندند؛ در حقیقت این موارد استثنایند؛ ما باید به بقیه فیلم‌های خوب اجتماعی و خانوادگی نگاه کنیم که در فجر نیستند و طی سال تولید و اکران می‌شوند و از کم‌ترین فروش برخوردارند؛ در سال بیش از 50 فیلم اکران می‌شود، اما فروش خوب متعلق به چند درصد فیلم جدی اجتماعی با محتوای سالم است؟

فیلم «جانان» هم از همان فیلم‌هایی است که از دور خارج شده است و تماشاچی به سختی رغبت می‌کند آن را تماشا کند؛ زیرا اکران‌ها پر از همان فیلم‌های مبتذل است، اما امثال من هیچ وقت از این دست آثار سخیف نخواهیم ساخت؛ ما در تمام این مدت مقاومت کردیم حرفی بزنیم که بابتش تماشاگر زمانی که از سالن بیرون می‌آید واقعا چیزی دستش باشد که به درد زندگی او بخورد.

موضوع فیلم نیز عشق و مهربانی است، چیزی که مردم نباید فراموش کنند؛ اینها مفاهیمی است که از صدر جدول به قعر آن رسیده است؛ به نظر من در جامعه امروز مانند قدیم دیگر مهر و صفا مشاهده نمی‌شود؛ برای همین خواستم تا فیلمی بسازم که نشان دهم مهربانی را نباید فراموش کنیم؛ عشق و مهربانی از مهم‌ترین ملاک‌ها و معیارهایی است که برای داشتن یک خانواده و جامعه سالم و پاک به آن نیاز داریم.

سید احمد میرعلایی: رهبر انقلاب گفتند اکران‌ بین المللی فیلمهای فاخر را دریابید/ سردرهای سینما با فرهنگ مردم بی‌تناسب است انتهای پیام/ R1544/P/S4,34/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سازمان سینمایی سینمای ایران سینما

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی:

واکنش سحر قریشی به درگذشت دختر آبی

عکس| مهناز افشار با پوشش متفاوت

فیلمی از آغاز نخستین دادگاه شبنم نعمت زاده و احمد رضا لشگری پور

کلیدواژه: سازمان سینمایی سینمای ایران سینما سازمان سینمایی سینمای ایران سینما

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۲۷۲۰ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

جدیدترین آمار فروش فیلم‌ها در سینمای جهان

حوزه سینما باشگاه خبرنگاران جوان، هر هفته گزارشی از پرفروش‌ترین‌های فیلم‌های اکران شده در سطح جهان منتشر می‌شود که از فروش اکران فیلم‌ها و انیمیشن‌های بزرگ در سطح جهان خبر می‌دهد.

در این هفته نیز سینمای جهان شاهد اکران فیلم‌های جدیدی بود که، فیلم سینمایی «شیادان» و «فنچ طلایی» از جمله اکران‌های جدید این هفته بودند، اما تنها فیلم سینمایی «شیادان» توانست با رتبه دوم در بین پرفروش‌ها قرار گیرد. در زیر به آخرین وضعیت فروش فیلم‌ها اشاره شده است:

۵) شیر شاه «Lion king»
جدیدترین آمار فروش فیلم‌ها در سینمای جهان/ ژانر وحشت با شکست «شیادان» پرفروش هفته شدمحصول جدید کمپانی والت دیزنی است که به کارگردانی جان فاورو بر اساس انیمیشن کلاسیک کمپانی دیزنی به همین نام ساخته شده است. شیرشاه سومین انیمیشین است که در سال ۲۰۱۹ بر اساس انیمیشن‌های کلاسیک این کمپانی ساخته شده است که اخرین و موفق‌ترین آن‌ها انیمیشن علاالدین بود. دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، ست روگن و بیلی ایکنز صداپیشگان این فیلم هستند.

این فیلم داستان شاهزاده شیری جوان به نام سیمبا است، که خودش را مسئول مرگ پدرش می‌داند و به همین خاطر از مسئولیت پادشاهی فرار می‌کند.

شیر شاه این هفته نیز ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار دلار فروش داشت تا برای نهمین هفته متوالی در صدر پرفروش‌ها قرار بگیرد، اما به نظر می‌رسد آخرین نفس‌های خود را در بین پرفروش‌ها می‌کشد و هفته آینده از پنج فیلم برتر خارج خواهد شد. فروش کلی این فیلم در گیشه داخلی به ۵۳۳ میلیون دلار رسیده است.

۴) پسران خوب «Good Boys»
جدیدترین آمار فروش فیلم‌ها در سینمای جهان/ ژانر وحشت با شکست «شیادان» پرفروش هفته شدپسران خوب، نام فیلمی کمدی از کمپانی یونیورسال پیکچرز است که در ژانر کمدی و ماجراجویی است و جن استوپنیتسکی کارگردانی آن را انجام داده است. یاکوب ترمبلی، کیت ویلیامز، بردی نون، مولی گوردن و ویل فورت بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است، مکس دوازده ساله پس از دعوت به یک مهمانی بزرگ دچار استرس شدیدی می‌شود. او که به دنبال فوت و فن‌های رفتن به مهمانی است همراه دوستان صمیمی خودش ثور و لوکاس تصمیم می‌گیرند از پهپاد پدرش برای زیر نظر گرفتن همسایه استفاده کنند. اما وقتی پهپاد نابود می‌گردد، آن‌ها مجبور می‌شوند تا قبل از اینکه پدر مکس متوجه شود جایگزینی برای آن پیدا کنند.

پسران خوب، با اختلاف اندکی از فیلم فرشته سقوط کرده است، در رتبه چهارم قرار گرفت. این فیلم سینمایی در این هفته ۴ میلیون و ۲۶۰ میلیون دلار فروش کرده و در حالی که یک هفته زودتر از فیلم فرشته سقوط کرده است، اکران شده فروش کلی را به مرز ۷۵ میلیون دلار نزدیک کرده است.

۳) فرشته سقوط کرده است «Angel Has Fallen»
جدیدترین آمار فروش فیلم‌ها در سینمای جهان/ ژانر وحشت با شکست «شیادان» پرفروش هفته شدفیلمی در ژانر اکشن و محصول کمپانی لاینزگیت است که کارگردانی آن توسط ریک رومن وو انجام شده است. این فیلم دنباله داستان دو قسمت قبلی که با عنوان‌های «المپیوس سقوط کرده است» محصول ۲۰۱۳ و «لندن سقوط کرده است» در سال ۲۰۱۶ را روایت می‌کند.

در خلاصه این فیلم آمده است، شخصی به نام بنینگ که یک مامور با تجربه و حرفه است که به جرم سو قصد به جان رییس جمهور آمریکا متهم می‌شود و تحت تعقیب گروه خودش و اف بی آی قرار می‌گیرد، او در تلاش است خودش را از این اتهام تبرئه کند. جرارد باتلر شخصیت اصلی این فیلم سینمایی است و مورگان فریمن، پاپیر پرابو مایکل لندز دیگر ستارگان آن هستند.

فرشته سقوط کرده است، که کمترین میزان فروش نسبت به هر سالن سینما را در این هفته به نام خود ثبت کرد، با ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به رتبه سوم رسید و فروش کلی خود را به مرز ۶۰ میلیون دلار رساند.

۲) شیادان «Hustlers ۲۰۱۹»
فیلم سینمایی شیادان یک درام کمدی و جنایی است که لورن اسکارفیا تهیه کنندپی و کارگردانی آن را انجام داده است. این فیلم با الهام گرفتن از یکی مقاله‌های مجله نیویورک ساخته شده و بازیگرانی از جمله جنیفر لوپز، کانستنس وو، جولیا اتیلز، کِکِه پالمر، لیلی رینهارت و کاردی بی در آن نقش آفرینی می‌کنند.

این فیلم داستان گروهی از زنان به رهبری جنیفر لوپز را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند از مشتری هایشان دزدی کنند. لوپر در کنار ویل فرل تهیه کننده این فیلم نیز هست.

این فیلم که بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری داشته، توانست در هفته نخست نمایش، ۳۳ میلیون و ۲۳۰ هزار دلار فروش داشته باشد که با میانگین ۱۰ هزار دلار، بیشرین فروش نسبت به تعداد سالن‌های سینما را برای این فیلم به ارمغان آورد. جایگاه دوم، اولین رتبه این فیلم در بین پرفروش هاست.

۱) آن:قسمت دوم «IT: Chapte ۲»
جدیدترین آمار فروش فیلم‌ها در سینمای جهان/ ژانر وحشت با شکست «شیادان» پرفروش هفته شدفیلمی در ژانر فراطبیعی ترسناک است که کارگردانی آن را اندی موشیاتی انجام داده است. این فیلم که توسط کمپانی نیولاین ساخته شده و برادران وارنر نیز انتشار آن را بر عهده دارد، دنباله بر نسخه ۲۰۱۷ این فیلم است. جیمز مک اووی، جسیکا چستین، بیل هیدر، عیسی مصطفی، جیمز رانسون و جی رایان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

خلاصه داستان این فیلم این چنین عنوان شده است که ۲۷ سال از اتفاقات ترسناک سال ۱۹۸۹ می‌گذرد. اعضای باشگاه بازندگان بزرگ شده‌اند و زندگی شخصی و مشکلات خود را دارند. یک تماس تلفنیِ مرموز دوباره آن‌ها را به زادگاه و محل زندگی سابقشان، یعنی شهر دِری بازمی‌گرداند؛ جایی که باشگاه بازندگان دوباره با ترس‌های قدیمیِ خود مواجه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند برای نبرد نهایی با دشمن دیرینهٔ خود، یعنی پنی وایز، آماده شوند.

این فیلم در این هفته با ۴۰ میلیون دلار توانست، فیلم از راه رسیده «شیادان» را شکست دهد و برای دومین هفته متوالی در رتبه نخست پرفروش‌ها قرار بگیرد. مجموع فروش داخلی این فیلم در دو هفته به ۱۵۳ میلیون دلار رسیده است.

هفته آینده هفته شلوغی برای سینمای جهان بود چرا که فیلم‌های مورد انتظاری در ژانر‌های متفاوت به سینما‌ها خواهند آمد. فیلم سینمایی «به سوی ستارگان» با بازی برد پیت و فیلم سینمایی «رمبو:آخرین خون» با بازی سیلوستر استالونه از جمله این فیلم‌ها هستند.

دیگر خبرها

  • عباس عبدی: از انتخابات مبتنی بر اساس رقابت ایده‌ها دفاع می‌کنم/ هر جناحی راهکارش را درباره ۴ مسئله اصلی ارائه کند
  • تفکر صنعتی در سینمای ایران وجود ندارد
  • فیلم‌های ایرانی حتی در کشورهای همسایه اکران نمی‌شوند/ کافی‌ست دو فیلم آمریکایی و هندی اکران شود تا بفهمیم سینمای ایران چه آینده‌ای دارد
  • نمایش خانگی زیر پای سینما را خالی می‌کند؟!
  • اعلام زمان برگزاری آزمون فیلمسازی ۹۸ انجمن سینمای جوانان ایران
  • پول‌های مشکوک اجازه نمی‌دهد با ارقام معقول بازیگر جذب کنیم
  • گام‌های بلند/ حکایت تکراری/ موانع توسعه و ثبات ارزش پول ملی
  • علیرضا افخمی: برخی مدیران میانی صداوسیما فرهنگی نیستند/ سیمافیلم، شبکه‌های سیما را به یک پخش‌کننده تبدیل کرد+ فیلم
  • بازیگری که ۱۰۰ میلیون می‌گرفت، الان یک میلیارد می‌خواهد!
  • علیرضا تابش: دوران حیات مصنوعی سینمای کودک با بودجه دولتی گذشته است
  • تهیه کنندگان خودشیفه از برج عاج پایین بیایند وگرنه...
  • حدادی فر: تراکتور سازی ضعیف‌تر از ما بود
  • مهاجم نفت مسجدسلیمان، مشکوک به پارگی رباط!
  • فقدان استراتژی مشخص و شفاف برای توسعه صنعت گردشگری ایران
  • «انجمن سینمای جوانان» استعدادکُش است/ باندبازی در سینمای کوتاه!
  • بانوی سردار، کنکاشی برای هویت‌یابی فرهنگی/ کل بودجه سریال به اندازه دستمزد یک بازیگر سینما نبود
  • عضو کمیسیون عمران مجلس: طرح مسکن ملی مشکل اقشار ضعیف جامعه را برطرف نمی‌کند
  • تصاویر/ موزه سینما
  • سایه پایتخت بر سینمای مشهد