Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@03:43:35 GMT

ظهور زیست شبانه در تضاد با سبک زندگی اسلامی ایرانی است

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۲۷۷۵

ظهور زیست شبانه در تضاد با سبک زندگی اسلامی ایرانی است

حجت الاسلام شکری با اشاره به اهمیت تبیین فرهنگ عاشورا، گفت: ظهور زیست شبانه به عنوان سبکی از زندگی طرفداران جامعه باز که فارغ از چارچوب های دینی و اعتقادی و هنجاری در تضاد آشکار با سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

« حجت الاسلام کاظم شکری» در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز با محوریت درس های قیام عاشورا، گفت: یکی از درس های عمق واقعه عاشورا، سلیقه ای عمل نکردن در دین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه هر فرد با باور به سلایق و میل خودش رفتار و عملی را که خود تشخیص می دهد وارد دین نکند. همچنین خود را در چارچوب باورهایی بداند که برگرفته از اصل دین و با محوریت دین مداری است. 

 

امروزه عنوانی داریم با این مضمون که افراد مومن و معتقد را بسته و افرادی که مدعی روشنفکری و سبک امروزی زیستی هستند را باز می نامند، به عنوان کارشناس دینی بفرمایید، فرهنگ عاشورایی به این نوع نگاه چه پاسخی می دهد؟

 

طرفداران جامعه باز که از روشنفکران هستند، سبک، نگاه و طرز فکری متناسب با معرفت خود بسترسازی کردند به گونه ای که سبک زندگی مختص خود را دارند. نوع پوشش، نوع هنجارها، ناهنجارها و ... که مرتبط با نوع دغدغه آنان است نشان می دهد که از فرهنگ عاشورا فاصله دارند. اینکه شاهد ظهور زیست شبانه با حضور جوانانی هستیم که فارغ از چارچوب های دینی و اعتقادی، سبک زندگی متفاوتی از سبک زندگی ایرانی اسلامی انتخاب کرده اند، نمونه ای از این مطلب است.

 

مدتی از اجرای طرح زیست شبانه نگذشته است ولی شاهد وضعیت ناهنجار و رعب آور در بعضی مناطق شهری هستیم. اینکه دختران و پسرانی از ساعت معین شب تا نزدیک سحر برنامه به اصطلاح دور دور داشته باشند و فارغ از بایدها و نبایدهای اخلاقی به عنوان حق زیست شبانه رفتار کنند در شأن جامعه اسلامی نیست.

 

اینکه افراد مقابل خود را با عنوان جامعه بسته می خوانند، مشخص می کند که به نوعی عناد ضد اجتماعی با سبک زندگی اسلامی ایرانی دارند. این اعتبارات لفظی که البته عوام فریبانه است، تنها برای آن است که جای استدلال و تفکر را بگیرد و اجازه تأمل در معانی را از افراد سلب کند.

 

کسانی که معتقد به اجرای زیست شبانه هستند بیایند و در دل کانون های فرهنگی هنری مسجد برای لحظاتی بنشینند. نوجوانان و جوانانی را شاهد خواهند بود که با رعایت تقوا و اصول اخلاقی با برنامه ریزی مدون و منسجم برای آینده خود متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی تلاش می کنند. 

 

به عنوان مدیرستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز بفرمایید، جریان دین داری سلیقه ای در واقعه عاشورا چه بود؟

 

محاسبه میزان دین داری و باور و التزام به دستورات دینی که در رأس آن ولایت پذیری است، شرط عبور از آزمایش ها و امتحانات الهی است. اینکه مردم کوفه با سلیقه ای عمل کردن نسبت به دین و فریب تزویر، تطمیع و تهدید ابن زیاد زمینه شهادت امام زمان خود را فراهم آوردند نشان می دهد که تا چه اندازه انسان می تواند در زمینه سلیقه ای عمل کردن نسبت به دین به دنیا و عقبی خودش لطمه وارد کند.

 

واقعه عاشورا در هر محرم فرصت تأمل به جایگاه پذیرش دینی در میان تک تک مسلمانان است که در زمان موعود باردیگر امام زمان خود را تنها نگذارند و فریب افرادی چون ابن زیاد و ... را نخورند. همینطور برای افراد شاخص که از غافله کربلا عقب نمانند و در بیراهه دنیا غفلت زده نباشند.

 

یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع)، امر به معروف و نهی از منکر است، ضرورت پیاده سازی این هدف در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

امام حسین علیه السلام در معرفی اهداف قیام عاشورا، تاکید بر ظواهر عبادی دارد یکی از اصلی ترین آن ها، امر به معروف و نهی از منکر است. نکته قابل توجه این است که « نهی از منکر» را در همان ابتدا از مسؤولان آغاز می کند. چرا که جایگاه حاکمیت را نشان دهد، که اگر مشغول کم کاری یا فساد مالی و اخلاقی باشند، هجمه های آن گریبان مردم را می گیرد.

 

زمانی که امام به سمت کوفه می خواستند حرکت کنند، محمد حنفیه لجام مرکب ایشان را می گیرند و می گوید: آقا من از شما خواهش کردم که نروید و اگر هم می روید به سمت کوفه نروید که مردمش بازیگر شده اند. این یک نکته کلیدی است برای تلنگر به ما که خدا نکند دین داری ما به بازیگری تبدیل شود. در روایات متعدد وجود دارد که در آخر الزمان بعضی از شیعیان جلوی امام زمان(عج) می ایستند و از دین های دیگر به ایشان می پیوندند.

 

این مطلب یک تلنگر است که  چون وقتی یک عمر عادت کردی به بازیگری و برای خود دین تراشیدی در یک گلوگاه هایی گیر خواهی افتاد. زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج)، خیلی ها اموال شان در خطر می افتد. خیلی ها که کرسی مسئولیتی که نشسته اند را باید ترک کنند چون جایگاه آنها نیست خب آن موقع سخت می شود و باید اطاعت کرد. این بی اطاعتی های ما نسبت به شرع و دین ما را بازیگر و گستاخ می کند.

 

ضرورت دین داری در عصر کنونی را متناسب با محوریت واقعه عظیم تاریخی عاشورا چطور ارزیابی می کنید؟

 

یکی از محورهای اصلی دین داری، « حکمت» است. به عبارتی هیچ غیر دینداری را نمی توان حکیم نامید. چرا که جز دین راه و گریزی برای رسیدن به حقیقت عالم نیست. از آن جا که انسان وابسته به حق تعالی است و این مطلب در واقعه کربلا، آن جا که حضرت زینب(س) می فرمایند که ما رأیت الا جمیلا، نشان داده می شود. آن حضرت ارزش ها، عشق بازی ها، معرفت ها را در صحنه عاشورا دیدند. اینکه بهترین های عالم محور امام معصوم (ع) جان خود را فدا ساختند.

 

امروزه نمی توان از ارزش ها سخن گفت ولی به دنبال منافع بود. اینجاست که ضرورت دین مداری و دین محوری جایگاه خود را به عنوان یک اصل حاکم برنامه ریزی شده نشان می دهد. به عبارتی دیگر دین داری، قرار است ، چیزی که با فطرت الهی انسان آمیخته است. خواست عمومی مردم جهان رسیدن به مرحله قرار است به عنوان امری که اقتضای طبع و سرشت حقیقی انسان است.

 

 

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: عاشورا عاشورای حسینی عزاداری محرم تاسوعای حسینی ماه محرم مسجد نماز ظهر عاشورا عزاداری امام حسین ع عزاداری عزاداری تاسوعای حسینی زیست شبانه مسجد تراز اسلامی سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۲۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز زندگی مشترک 95 هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت

به گزارش «تابناک» به نقل از مدیریت روابط‌عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی بانک تجارت، این بانک با پرداخت 3122 فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان در اسفندماه سال 1402 مجموع تسهیلات ازدواج پرداختی به جوانان ایرانی در این سال را به 95 هزار و 181 فقره رساند تا گام بزرگی در حمایت از سنت مقدس ازدواج برداشته باشد.

بانک تجارت همچنین با هدف اجرای قانون حمایت از فرزندآوری با پرداخت 9420 فقره تسهیلات فرزندآوری در اسفندماه، تعداد تسهیلات پرداختی در این سرفصل در سال 1402 را به 89 هزار و 534 فقره افزایش داد.

اپلیکیشن باجت بانک تجارت در سال گذشته این امکان را در اختیار مشتریان قرار داد تا بتوانند تمامی خدمات بانکی مورد نیاز خود، از افتتاح حساب و معرفی ضامن تا دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط را به‌صورت کاملا غیرحضوری به انجام رسانند. این اپلیکیشن کاربردی به‌ویژه دریافت تسهیلات ازدواج را برای جوانان ایرانی تسهیل کرد.

دیگر خبرها

  • فرمانده کل ارتش: جز حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب، کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود/ در راستای بیانیه گام دوم وظیفه‌ ارتش این است که هم منتظر باشد، هم مستحق ظهور؛ یعنی ارتشی که آرمانش نابودی رژیم صهیونیستی و فروکشیدن استکبار از اریکه‌ قدرت
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده
  • ارتشی‌های قهرمان شعار «ارتش فدای ملت» را به منصه ظهور رساندند
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • آغاز زندگی مشترک 95 هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت
  • اتصال پایتخت‌های اروپایی با قطار شبانه دوستدار محیط زیست
  • اتصال پایتخت‌های اروپایی به یکدیگر با قطار شبانه دوستدار محیط زیست
  • دنیا ظهور یک ابرقدرت جهانی را با چشم خود دید