Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خواستار این شد که شفافیت آراء در مجلس به پویش مردمی تبدیل شود.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر شفافیت آرای نمایندگان در پارلمان گفت: این موضوع حق مردم است که بدانند نمایندگان‌شان چه تفکری دارد و چگونه و با چه کیفیتی رأی داده و به چه چیزی رأی می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه شان فرمودند: به جز مسائل امنیتی و نظامی همه چیز باید به رای‌گیری و آرای شفاف باشد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: کشور‌های پیشرفته دنیا برای مبارزه با فساد کار بزرگ شفافیت حداکثری را اجرایی کردند.

وی با بیان اینکه بهترین ظرفیتی که می‌شود با فساد مبارزه کرد شفافیت حداکثری است اظهار داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید در مورد بحث‌های امنیتی و نظامی موضوعات غیر شفاف باشد، اما برای مسائل دیگر باید شفافیت وجود داشته باشد.

ابوترابی گفت: باید با شفافیت حداکثری از جمله شفافیت آرای نمایندگان مجلس تلاش کنیم امضا‌های طلایی را از نظام اداری‌مان حذف کنیم حتی اگر این امضا‌ها قانونی باشد.

وی افزود: اگر شفافیت حداکثری اجرایی شود بسیاری از مسائل که به ظاهر قانونی هم هستند، ولی در باطن رانت دارند دیگر انجام نخواهد شد و بساط این قبیل کار‌ها جمع خواهد شد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: در مجلس اقدامات خوبی در مورد شفافیت انجام شده است به طوری که ماده ۲۹ برنامه ششم در مورد حقوق، دستمزد و پاداش کارمندان و بازنشستگان است که دولت متأسفانه علی‌رغم اینکه قانون به صورت شفاف است، اما ارقام را اعلام نمی‌کند.

ابوترابی با تاکید بر اینکه در آینده باید تمام دارایی‌های ایرانی‌ها به صورت شفاف بیان شود خاطرنشان کرد: هم اکنون قانون تیک در مجلس تحت عنوان اعتبارسنجی و رتبه‌بندی مصوب و تبدیل به قانون شده است که کارکرد آن رتبه بندی دارایی ایرانیان بوده و همه افرادی که بخواهند دسته چک بگیرند باید در ابتدا اعتبارسنجی شده و سپس به آن‌ها رتبه داده شود و در نهایت هم این رتبه به صورت شفاف در منظر عموم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور‌های جهان سوم مقابل شفافیت ایستادگی می‌کنند، اما کشور‌های پیشرفته دنیا شفافیت را یکی از عوامل موفق مبارزه با فساد می‌دانند لذا ما هم باید به این سمت برویم ضمن اینکه مردم باید این موضوع را به مطالبه عمومی تبدیل کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: معتقدم شفافیت آرای نمایندگان باید به پویش مردمی تبدیل شود. البته نباید فراموش کنیم که ساختار غلط نظام اداری ما هم مانعی برای عدم شفافیت است.

وی افزود: وقتی نمایندگان مجلس، آرای خود را شفاف اعلام کنند بسیاری از وزرا دلگیر خواهند شد، زیرا در مباحثی که به یک وزارتخانه خاص مربوط می‌شود آن‌ها از اینکه یک نماینده اظهار نظر کند و رای موافق و یا مخالف بدهد ناراحت شده و تلافی اش را در حوزه انتخابیه نمایندگان در می‌آورند لذا به نظر من اصل موضوع شفافیت باید وجود داشته باشد به شرطی که در ابتدا نظام ساختاری اداری را اصلاح کنیم.

ابوترابی گفت: باید امورات محلی را به پارلمان‌های محلی یعنی همان شورا‌های شهر و روستا که اصل ۱۰۴ قانون اساسی بدهیم البته باید سطح شورا‌ها را هم ارتقا بدهیم و بعد کار‌های ملی را به مجلس شورای اسلامی که هم تراز مجلس سنا خواهد شد بدهیم و آن وقت شفاف حداکثری باید در منظر عموم مردم قرار داده شود.

وی با تاکید بر اینکه اصل شفافیت یک ضرورت است اظهار داشت: باید این موضوع تبدیل به یک پویش شود چرا که خواسته به حقی است و بدانیم که در این مسیر مخالفان جدی هم داریم که از مخفی کاری منافع زیادی برده‌اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: متاسفانه طرح دو فوریتی شفافیت آرای نمایندگان در مجلس رای نیاورد، ولی جای نگرانی نیست چرا که یک فوریت آن همچنان وجود دارد و ان شا الله با رایزنی در زمان ارائه به صحن علنی می‌تواند رای لازم را کسب کند.

ابوترابی اظهار داشت: شفافیت آرای نمایندگان باید به یک خواسته و پویش عمومی و مطالبه مردمی تبدیل شود که در آن صورت هیچ کس توان مقابله و مخالفت با آن را نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کشور‌های پیشرفته تجربه خوبی در زمینه مبارزه با فساد دارند ضمن اینکه شفافیت و مبارزه با فساد از همه ابعاد عقلی، شرعی در پیشرفت و توسعه امری بسیار مهم است. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت آرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۲۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی می‌خواستند نمایندگان از «اصلاح قانون نظام وظیفه» دلسرد شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، «محسن پیرهادی» عضو هیأت‌رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همت و عزم جدی مجلس برای کاهش زمان خدمت سربازی نشان داد، بن بست‌ها و سخت‌ترین موانع با رایزنی و تفاهم حل شدنی‌اند و مسوولان، نهادها و سازمان‌ها راهی جز مرتفع‌کردن مطالبات برحق جامعه ندارند و باید با نیاز و خواست مردم طبق قانون و بر اساس شرع همراه و همگام شوند.

وی با بیان اینکه پیگیری مطالبات به‌حق جامعه وظیفه ذاتی و غیر قابل اغماض نمایندگان مردم در خانه ملت است، افزود: تأیید مصوبه مجلس در خصوص کاهش میانگین مدت زمان خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه از سوی شورای نگهبان، محصول پیگیری مستمر و بدون وقفه اصلاح قانون نظام وظیفه از سوی مجلس طی ۴ سال اخیر بود.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ «نمی‌شودی» در حل موانع اصلاح قوانین به نفع جامعه و نظام حکمرانی کشورمان ماندگار نیست، ادامه داد: از ابتدای استقرار مجلس یازدهم همراه با شماری از نمایندگان اصلاح قانون نظام وظیفه را به عنوان مطالبه طیفی از جامعه بی وقفه دنبال کردیم و ثمره آن پس از رفع موانع و القای «نمی‌شود و می‌توان» های جمعی، کاهش زمان خدمت، افزایش بیش از ۱۲ برابری حقوق سربازان و گسترش دامنه معافیت مشمولان آن بوده است.

مجلس را متهم به کار پوپولیستی و بی‌دستاورد می‌کردند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان پیگیری مطالبه جامعه در بحث اصلاح قانون نظام وظیفه بسیاری مجلس را به عوامگرایی و اقدامات پوپولیستی متهم کردند، گفت: برخی منتقدان مجلس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مدام نمایندگان مدافع اصلاح قانون نظام وظیفه را متهم به کار پوپولیستی و بی دستاورد می‌کردند و مدعی بودند مجلس در این بحث نمی‌تواند ورود کند و پیگیری‌ها و مصوبات مجلس نتیجه‌ای نخواهد داشت چراکه به زعم آن‌ها، تمام اختیارات در بحث سربازی محدود به تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح است.

عضو هیأت‌رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منتقدان با رویکرد القای یاس به نمایندگان، در تلاش برای دلسرد کردن مجلس از ایجاد اصلاح در قانون سربازی بودند، افزود: به رغم برچسب‌زنی‌ها مکرر مخالفان ومنتقدان، نمایندگان مدافع اصلاح قانون سربازی در پیگیری بحث اصلاح قانون سربازی دلسرد و مأیوس نشدند و در نهایت، تقید نمایندگان به تعهدشان به مردم و عزم جدی مجلس در پاسخ به این مطالبه اجتماعی، سبب ایجاد تغییرات مؤثر در بحث خدمت نظام وظیفه در برنامه هفتم توسعه و بودجه‌های سالیانه شد که ثمرات آن عینی و قابل لمس است.

پیرهادی با بیان اینکه تأیید مصوبه کاهش زمان خدمت سربازی مجلس از سوی شورای نگهبان نشان داد «نمی‌شودی» نداریم، تاکید کرد: همانطور که مجلس با عزم جدی در تفاهم، مذاکرات و رایزنی‌های مؤثر و هدفمند توانست مطالبه بخشی از جامعه را به گوش ستاد کل نیروهای مسلح برساند و ستاد کل را به عنوان متولی اصلی سازمان نظام وظیفه اقناع به اصلاح قانون کند، دیگر مطالبات به حق مردم از شفافیت عملکرد مسوولان و واردات خودرو گرفته تا مقابله با رانت‌خواری و فسادستیزیِ نیز قابل حل و مرتفع‌شدن هستند و نباید هیچ مانع و سدی سبب دلسردی جامعه ومردم شود.

کد خبر 6057179

دیگر خبرها

  • آرای نمایندگان از مجلس بعدی شفاف اعلام می‌شود
  • شمار دستگاه های دیالیز جدید و پیشرفته در بندرعباس به ۱۶ رسید
  • نمایندگان جدید مجلس وارد فضای تنش نشوند
  • برخی تلاش می‌کردند نمایندگان از پیگیری اصلاح قانون نظام وظیفه دلسرد شوند
  • این ۵ نماینده مجلس آینده چند میلیون تومان در انتخابات هزینه تبلیغات کردند؟ +جزئیات
  • موسوی خوئینی‌ها: آنهایی که به خاتمی می‌تازند، غافل هستند که خودشان ضرر می‌کنند/آیا می‌شود از مشارکت ادعایی ۴۰ درصدی (با احتساب آرای باطله) خشنود بود؟
  • برخی می‌خواستند نمایندگان از «اصلاح قانون نظام وظیفه» دلسرد شوند
  • ۵ منتخب مجلس هزینه‌های انتخاباتی خود را شفاف کردند
  • بانک ملی در اجرای سیاست های نظام و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب پیشتاز بوده است
  • بیان دیدگاهها و برنامه های نمایندگان منتخب اصفهان در خانه انقلاب اصفهان