Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@03:21:59 GMT

برگزاری آئین سنتی عزاداری یازدهم محرم دامغان

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۳۴۲۴

برگزاری آئین سنتی عزاداری یازدهم محرم دامغان

دوستداران عصمت و طهارت در شهرستان دامغان در یازدهمین روز از ماه محرم ، با برپای دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی در غم شهادت امام حسین (ع) به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛امروز خیابانهای اصلی شهر دامغان مالامال از عطر دلدادگی و ارادت مردمان این دیار و عاشقان سنتهای دیرین عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) بود که بر سر و سینه زنان در رثای سیدالشهدا(ع) گریستند و با اسرای دشت کربلا هم نوا و هم ناله شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مراسم عزاداری، سنگ زنی، سینه زنی و زنجیرزنی و آئين سنتي نخل گرداني با حضور عزاداران حسینی در رور یازدهم ماه محرم در شهرستان دامغان برگزار شد.

 

مراسم روز یازدهم محرم در شهرستان دامغان به‌عنوان یکی از کم‌نظیرترین آئین‌های کشور به مناسبت شهادت سرور و سالار شهیدان دشت کربلا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان همه‌ساله با حضور بالغ‌بر ۲۵۰ هیئت مذهبی سینه‌زنی و زنجیرزنی این شهرستان از ساعات اولیه  روز یازدهم ماه محرم شروع و تا ظهر ادامه دارد.

 

در این مراسم عزاداران حسینی با برافراشتن علم ها، بیرق ها و بستن نخل ها، اقدام به برگزاری آیین های عزاداری  می کنند و صحنه هایی از اسارت اهل بیت امام حسین(ع) و اسیران کربلایی را نمایش  می دهند.

 

آئین نخل گردانی همراه با عزاداری، سنگ زنی، سینه زنی و زنجیرزنی با حضور و اجتماع بزرگ عزاداران و شيفتگان اهل بيت (ع) از سراسر دامغان با شكوه خاصي در مرکز این شهرستان برگزارمی شود.

 

در مراسم نخل گردانی شهرستان دامغان که عزاداران از نقاط مختلف کشور وروستاهای اطراف حضور داشته در ساعات اوليه بامداد بر اساس نظم خاصي حرکت خود را آغاز و پس از طي مسافتي به عزاداری سرور وسالار شهیدان می پردازند.

 

در این مراسم دیرینه عزاداران و شيفتگان و ارادتمندان امام حسین (ع) با پخش نذورات به اين آئين حال و هواي خاصي می دهند.

 

برگزاری نماز جماعت ظهر در معابر و خیابان‌های دامغان بلافاصله پس از اذان به تبعیت از پیام بزرگ قیام کربلا جلوهایی کم‌نظیر از عشق به ثارالله(ع) را خلق می‌کند.

 

آئین سنتی روز یازدهم محرم در دامغان، از جلوه ای خاص سنت های بومی عزاداری در استان سمنان است، زیرا برخلاف سایر شهرها، روز یازدهم محرم در دامغان تعطیل است و در این روز همه مردم شهر و روستاهای اطراف، در مراسم یازدهم محرم شرکت می کنند.

 

سنگ زنی یکی از آیین های ویژه مردم دامغان که از قدمت 100 ساله برخوردار است نیز امروز توسط عزاداران دامغانی اجرا شد.

 

در این آئین، عزاداران با در دست داشتن دو تکه سنگ یا چوب صیقل داده شده، در عزای سالار شهیدان به سنگ زنی و عزاداری می پردازند و نوای مظلوم - حسین و عطشان-حسین سر می دهند.

 

این آیین کهن به عنوان میراث معنوی و ناملموس فرهنگی در سال ۱۳۹۱ به شماره ۶۵۳ در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده و از افتخارات معنایی دامغان است که با اقبال همه همشهریان حتی افرادی که مقیم دامغان نیستند؛ روبه‌رو می‌شود.

 

شهرستان دامغان دارای بیش از ۴۰۰ مسجد و حسینیه، ۳۸ امامزاده و بقاع متبرکه است که تعداد ۲۵۰ نفر عضو هیات امنای این اماکن هستند.

 

بیش از ۳۰۰ هیات عزاداری در شهرستان دامغان فعالیت دارند.

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: عزاداری محرم ماه محرم عاشورای حسینی عاشورا محرم مسجد امام حسین ع عزاداری امام حسین ع عزاداری تاسوعای حسینی سنگ زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۳۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ پروژه در دامغان افتتاح می‌شود

مهدی بندرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از افتتاح دو پروژه در شهرستان دامغان همزمان با سفر هیأت دولت به استان سمنان خبر داد و ابراز کرد: کارخانه صنایع فروآلیاژ که یکی از مهم‌ترین صنایع مورد نیاز کشورمان محسوب می‌شود، در زمره این طرح‌ها است.

وی با بیان اینکه پست ۶۳ کیلو ولت تاریخانه دامغان نیز فردا با حضور مسئولان در شهرستان دامغان افتتاح می‌شود، افزود: بازدید قطعه اول باند دوم دامغان _ معلمان و مجتمع فولاد کویر از جمله برنامه‌های مسئولان و اعضای هیأت دولت در شهرستان دامغان است.

فرماندار دامغان با اشاره به حضور وزرا و اعضای کابینه سیزدهم در شهرستان‌های استان سمنان همزمان با سفر دوم استانی هیأت دولت به استان بیان کرد: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور فردا مهمان مردم دامغان خواهد بود و شورای داری شهرستان با حضور وی، برگزار می‌شود.

کد خبر 6081373

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور فردا در دامغان خواهد بود
  • بهره‌برداری از پست ۶۳ کیلو ولت تاریخانه دامغان
  • برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان
  • هنر موجب توسعه و ماندگاری فرهنگ می‌شود
  • ۲ پروژه در دامغان افتتاح می‌شود
  • کشف خودروهای مسروقه در دامغان
  • «مجلس ایرانشهر» در تنگستان برگزار می‌شود
  • برگزاری آزمون شبه‌نهایی پایه دهم و یازدهم برای اولین‌بار
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران
  • برگزاری امتحانات شبه‌نهایی برای کنترل استرس دانش‌آموزان