Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@07:23:52 GMT

نسبت «تسهیلات به ارزش ملک» نیازمند ترمیم است

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۳۴۲۷

نسبت «تسهیلات به ارزش ملک» نیازمند ترمیم است

دهقان دهنوی با بیان اینکه نسبت «تسهیلات به ارزش ملک» نسبت به سال‌های ۹۳ تا ۹۵ کاهش پیدا کرده است، تاکید کرد: این نسبت نیازمند ترمیم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به مفهوم نسبت تسهیلات به ارزش دارایی ملکی که تحت عنوان «LTV» و معادل واژه «Loan To Value» از آن یاد می‌شود، اظهار داشت: تجربه جهانی حاکی از این است که این نسبت در کشورهای دارای نظام مالی توسعه یافته بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کشورها نظام اجرایی قراردادها وضعیت مناسبی دارد و بانک‌ها می توانند با سرعت و انعطاف پذیری کافی روی قراردادها اقدام کرده و به این ترتیب منافع خود را تامین کنند. به همین خاطر نسبت تسهیلات به ارزش در این کشورها بالا و اغلب بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

 

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه در مقاطعی حتی این نسبت در کشورهای توسعه یافته به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است، افزود: به عنوان مثال در آمریکا پیش از وقوع بحران مالی ۲۰۰۸، نسبت تسهیلات به ارزش ملک به ۱۱۰ رسید و برای این موضوع توجیهاتی هم وجود داشت. به عنوان نمونه بانک‌ها هزینه بازسازی بنا و جابه‌جایی را نیز در سرجمع هزینه‌های خانه‌دار شدن متقاضیان لحاظ می‌کردند و با این توجیه تسهیلات پرداختی آنها حتی از قیمت ملک فراتر می‌رفت.

 

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه در کشورهای در حال توسعه معمولا نسبت تسهیلات به ارزش پایین‌تر است، اظهار داشت: در کشور ما نیز با توجه به اینکه تغییرات قیمت مسکن معمولا یکباره و به شکل جهش رخ می‌دهد، این نسبت بسیار متغیر است.

 

وی ادامه داد: در ایران عموما سیکل‌های رکود - رونق چند ساله در بازار مسکن رخ می‌دهد و این یعنی همزمان با دوره رونق معاملات، شاهد جهش قابل توجه قیمت مسکن ظرف مدت کوتاهی هستیم. به نسبت متغیر بودن قیمت مسکن، نسبت تسهیلات به ارزش نیز در بازار ملک پایین‌تر و در بهترین حالت در شهرهای بزرگ حول و حوش ۴۰ تا ۵۰ درصد است. با این حال نسبت مذکور بین سقف و کف در طول دوره‌های رونق و رکود مسکن متغیر است.

 

دهقان دهنوی با بیان اینکه در چند ماه اخیر به کف نسبت تسهیلات به ارزش رسیده‌ایم بر ضرورت بهبود این نسبت تاکید کرد و گفت: این نسبت باید به سرعت ترمیم شود. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این نسبت حتی برای تسهیلات زوجین خانه‌اولی که بالاترین سقف را در میان انواع تسهیلات مسکن دارد، برای خرید یک واحد آپارتمان متوسط متراژ در شهر تهران به شدت کاهش یافته و به همین خاطر عده ای از خانه اولی ها ناگزیر هستند آپارتمان هایی را با این تسهیلات خریداری کنند که شاید برای سکونت بلندمدت آنها مناسب نباشد؛ هرچند ممکن است این نسبت در دیگر شهرهای کشور وضعیت بهتری داشته باشد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: عزاداری محرم ماه محرم عاشورای حسینی عاشورا محرم مسجد امام حسین ع عزاداری امام حسین ع عزاداری تاسوعای حسینی بانک مسکن مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن در ایلام

                                                      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حبیب الله محبی اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه مسکن روستایی به هشت هزار و ۲۴۸ نفر پرداخت شده است.   وی با اشاره به پرداخت مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریالی کمک بلاعوض به متقاضیان حادثه دیده از حوادث غیر مترقبه در استان، افزود: این میزان تسهیلات به هزار و ۷۶۶ نفر پرداخت شده است.   مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام اضافه کرد: تحویل پنج هزار و ۴۶۰ تن سیمان و ۷۷۰ تن میلگرد رایگان به متقاضیان ساخت مسکن در مناطق محروم نیز توسط بنیاد مسکن طی ۲ سال گذشته در استان ایلام صورت گرفته است.   محبی مطرح کرد: در این بازه زمانی بیمه رایگان ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن روستایی در استان پرداخت شده است.   استان ایلام با ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارای ۲۵ شهر و بیش از ۶۰۰ روستای دارای سکنه است.

دیگر خبرها

  • ۴۰۰ روستایی در چناران تسهیلات ساخت مسکن دریافت کردند
  • متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان+فیلم
  • سیل به ۲ هزار واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • پرداخت بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن در ایلام
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • یک فعال کارگری: پیشنهاد ترمیم حق مسکن کارگران در نشست غیررسمی وزارت کار مطرح شده
  • اهدا بیش از ۱۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند واجد شرایط بردسکن
  • طرح جهش ملی مسکن در کرمان نیازمند هم افزایی و کار جهادی است
  • سقز نیازمند افزایش سهمیه مسکن محرومان است