Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@09:29:20 GMT

لوازم‌التحریر میلیونی برای دانش‌آموزان!

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۳۶۵۷

به گزارش اکوفارس، تسنیم نوشت: با نزدیک‌ شدن فصل بازگشایی مدارس، خانواده‌ها درگیر تأمین لوازم‌التحریر مورد نیاز تحصیل فرزندانشان هستند، ملزوماتی که حالا زیر سایه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در مقایسه با سال‌های قبل‌، افزایش قیمت چشمگیری را تجربه می‌کنند.

افزایش هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان بیشترین فشار و تأثیر منفی خود را بر سبد هزینه خانوارهای طبقه ضعیف جامعه تحمیل می‌کند و در این میان حتی برخی نگران ترک‌تحصیل‌هایی هستند که زیر سایه افزایش هزینه‌های تحصیل رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوالفضل کمالی؛ رئیس سابق آموزش و پرورش منطقه ۷ شهر تهران در مورد تأثیر قیمت کتاب‌های درسی و لوازم التحریر بر روند تحصیل دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم کشور اظهار کرد: ابتدا باید بگویم در شرایط عادی از همین مواقع یا شاید زودتر معمولاً یک شوک به بازار لوازم‌التحریر و ملزومات مدرسه‌ای وارد می‌شود و گاهی قیمت‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

رشد بیش از حد قیمت لوازم‌التحریر و تأثیر آن بر ترک تحصیل

او این موضوع را مطرح می‌کند که باید بررسی کنیم آیا لوازم‌التحریر به‌عنوان ابزار ضروری تحصیل است یا خیر، اگر پاسخ مثبت بود و جزو ضروریات برای تحصیل دانش‌آموز است و باید با این ابزار به ارتقای کیفیت تحصیل دانش‌آموز کمک شود در اینجا گرانی ۱۰۰ درصدی معنادار و رشد بیش از حد قیمت‌ها منجر به کاهش خرید و تقاضا شده و حتی ممکن است منجر به ترک تحصیل هم منجر شود و زمانی اوضاع بحرانی‌تر خواهد شد که در بحث عدالت آموزشی مشاهده می‌کنیم چقدر تبعیض اقتصادی بین افراد مختلف کشور وجود دارد مثلاً برخی روستاهای ما واقعاً مشکل اقتصادی حاد دارند و برای آنها تهیه لوازم‌التحریر برای تحصیل فرزندانشان بسیار سخت می‌شود.

بنده از یکی از دوستانم که در بازار لوازم‌التحریر است، اوضاع را پرسیدم که در پاسخ گفت مشتریان فوق‌العاده نسبت به سال گذشت کم شده‌اند و این نشان می‌دهد باید تدابیر جدی از سوی مسئولان اندیشیده شود.

لوازم‌التحریر میلیونی دانش‌آموزان در مدارس برخوردار تهران

دواری معتقد است موضوع دیگری که برای تحصیل فرزندان موجب ایجاد هزینه برای خانواده‌ها می‌شود، هزینه‌های لوازم‌التحریر است؛ او دراین باره گفت:‌ در حوزه لوازم‌التحریر باید بدانیم درباره کدام گروه از بچه‌ها صحبت می‌کنیم، گروهی که در مدارس خاص و غیردولتی تهران و در محیط برخوردار تحصیل می‌کنند که از وسایل و لوازم‌التحریر فانتزی استفاده می‌کنند یا منظورمان گروهی است که لوازم‌التحریر برای آنها جزو ابزار اولیه مورد نیاز برای تحصیل است، اگر معیار ما گروه اول باشد هم اکنون در شهر تهران کوله‌پشتی ۷۰۰ هزار تومانی و مدادرنگی ۲۰۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد و در مجموع ممکن است هزینه خرید لوازم‌التحریر دانش‌آموز در یکی از مدارس برخوردار تهران به چند میلیون تومان هم برسد اما با هزینه خیلی نازل می‌توان لوازم‌التحریر مورد نیاز را به عنوان ابزار مؤثر برای تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم تهیه کرد.

کتاب‌های کمک درسی نیز الزاماً برای تحصیل دانش‌آموزان مفید و ضروری نیست و در دوره ابتدایی کتاب‌های کمک درسی را ممنوع کردیم در کل ما می‌گوییم کتاب‌های کمک آموزشی مفید نیست مگر آنهایی که معلم به تشخیص خود و به اقتضای کلاس درس از آن بهره‌برداری می‌کند نه اینکه تک به تک دانش‌آموزان ملزم به خرید کتاب کمک درسی شوند!

او در واکنش به این موضوع که "آیا سال گذشته در همین شهر تهران  تغذیه و شیر رایگان توزیع شد؟" عنوان‌کرد: ما اینجا نمی‌خواهیم بحث لوازم‌التحریر دانش‌آموزان و کتب درسی را به مشکلات کلان اقتصادی کشور وصل کنیم و اگر هدف محرومیت‌زدایی است به بحث‌های مفصلی نیاز دارد؛ اگر می‌خواهیم علل ترک‌ تحصیل و افت تحصیلی دانش‌آموزان را در مناطق محروم بررسی کنیم، در هیچکدام از شاخص‌ها گرانی کتاب مطرح نیست.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۳۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

به گزارش جام جم آنلاین، در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌ های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • توزیع کتب درسی براساس محل تحصیل دانش آموزان
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی