Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مطهری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعلام نگرانی مقامات غربی در خصوص گام سوم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی، گفت: گام سوم ایران نتیجه رفتار متزلزل اروپایی‌هاست و آنها نباید گله‌مند باشند.

او درباره پیشنهاد آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش‌شرط گفت: آمریکا می‌خواهد از مذاکره به عنوان یک ابزار استفاده کند، آقای ترامپ برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری به شدت نیازمند مذاکره با ایران است و می‌خواهد از این موضوع به عنوان برگ برنده بهره ببرد، به همین جهت عده‌ای معتقدند که اگر ایران قصد مذاکره دارد، بهترین زمان همین زمان قبل از انتخابات آمریکاست، چون بعد از انتخابات اگر ترامپ پیروز باشد، دیگر انگیزه‌ای ندارد و اگر دموکراتها پیروز شوند، جهوری‌خواهان در کنگره اجازه یک توافق خوب را نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: عصبانیت وزیر خارجه آمریکا از گام سوم ایران در کاهش تعهداتش

نماینده مردم تهران ادامه داد: به نظرم مذاکره پس از لغو همه تحریم‌ها مشکلی ندارد. البته برجام قابل مذاکره نیست، همان طور که توان موشکی ما هم قابل مذاکره نیست. آنها در مذاکره می‌خواهند نفوذ منطقه‌ای و توان موشکی ما را محدود کنند، مسائل منطقه می‌تواند قابل مذاکره باشد، ضمن اینکه موضع ما در موضوع فلسطین، سوریه و یمن تغییرناپذیر است.

مطهری با یادآوری اینکه «مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد»، تصریح کرد: مشکل اصلی مسئله اعتماد به طرف مقابل است؛ جمهوری اسلامی یک بار نقض پیمان آمریکا را دیده و هر آدم عاقلی می‌گوید که دوباره نباید به این مشکل دچار شویم؛ به همین دلیل قبل از رفع همه تحریم‌ها نمی‌توان مذاکره کرد.

مسئولان مربوط درباره ترور دانشمندان هسته‌ای توضیح دهند

همچنین این نماینده مردم تهران در تشریح آخرین پیگیری‌ها درباره موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای به دست مازیار ابراهیمی و چند تن دیگر، گفت: در پی سؤال آقای محمود صادقی درباره این موضوع، وزیر اطلاعات به مجلس فرخوانده شد و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آمد؛ آقای صادقی قانع نشد و ممکن است این سؤال به صحن علنی بیاید، البته لازم است مسئولان مربوط توضیح کافی درباره این موضوع را به مردم ارائه کنند و اگر خطایی کرده‌اند عذرخواهی کنند؛  به این وسیله اعتماد مردم به حکومت افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاسی مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ و بایدن؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟

چند روز پیش با نهایی‌شدن نتایج انتخابات مقدماتی در ایالت‌های آمریکا، نامزدی ترامپ و بایدن از ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال قطعی شد و بدین ترتیب برای نخستین بار پس از ۷۰ سال، دو نامزد انتخاباتی آمریکا مجددا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

در نظرسنجی‌هایی که اخیرا در آمریکا انجام شده، اقبال مردم این کشور نسبت به ترامپ بیشتر بوده و رئیس‌جمهور سابق آمریکا عمدتا بین ۲ تا چهار درصد از رقیب خود جلوتر بوده است؛ خصوصا که کهولت سن بایدن و حالاتی از جمله فراموشی که به وضوح در او دیده می‌شود، باعث کاهش رضایتمندی مردم ایالات متحده از رئیس‌جمهورشان شده است.

اما یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخابات آمریکا، نظر کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در مورد نامزدهاست. آیپک که قوی‌ترین گروه لابی در آمریکاست و همواره سعی کرده در راستای حفظ منافع رژیم صهیونیستی در ایالات متحده، با هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات روابط مثبتی داشته باشد و در انتخابات‌های ادوار مختلف ریاست‌جمهوری و کنگره هزینه‌های مالی زیادی را به نفع نامزدهای حامی رژیم صهیونیستی انجام داده، اخیرا با بایدن به چالش‌هایی خورده است.

اگرچه تا پیش از این آیپک اقدامات بایدن در راستای تقویت روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی و خصوصا امضای توافق تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا به تامین امنیت اسرائیل را تحسین می‌کرد و از حمایت‌های رئیس‌جمهور آمریکا از اسرائیل در جنگ فعلی غزه قدردانی کرده بود، اخیرا از پس از افزایش انتقادات بایدن نسبت به تندروی‌های نتانیاهو و تاکید وی بر لزوم حفظ حقوق بشر در غزه، انتقادات علنی آیپک از بایدن بروز یافت.

اما بایدن تنها سیاستمدار آمریکایی نیست که با تندروی‌های نتانیاهو در غزه مخالف است، اخیرا چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا که خود یهودی است، با بیان اینکه نتانیاهو مانعی بزرگ بر سر راه صلح است و صرفا به بقای سیاسی خود می‌اندیشد، خواستار برگزاری انتخابات در اسرائیل شد؛ اظهاراتی که استقبال بایدن را نیز در پی داشت.

با تمام این‌ها اما نمی‌توان از اکنون صرفا با توجه به اندک فاصله ترامپ با بایدن در نظرسنجی‌ها یا چالش‌های رئیس‌‎جمهور فعلی آمریکا با نهادی مانند آیپک، ترامپ را پیروز انتخابات نوامبر امسال دانست؛ خصوصا که درصد قابل توجهی از مردم آمریکا در نظرسنجی‌های انجام‌شده اعلام کرده‌اند ممکن است تا روز برگزاری انتخابات، نظرشان در مورد نامزد منتخب خود تغییر کند.

«احمد فاطمی‌نژاد» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو ایسنا با اشاره به کارنامه ترامپ و بایدن در دوران ریاست‌جمهوری‌شان، اظهار کرد: هم ترامپ و جمهوری‌خواهان و هم بایدن و دموکرات‌ها مدعی‌اند در زمان ریاست‌جمهوری این ۲ نفر، اتفاقات مثبتی در حوزه سیاست داخلی افتاده است؛ به عنوان مثال ترامپ و دیگر اعضای حزب جمهوری‌خواه بیان می‌کنند در زمان ریاست‌جمهوری او، نرخ رشد اقتصادی آمریکا رو به رشد بوده، تصمیمات خوبی در زمینه سیاست خارجی اتخاذ شده که به نفع اقتصاد و اشتغالزایی ایالات متحده بوده و سیاست‌هایی که در حوزه انرژی در پیش گرفته شده، منجر به افزایش بهره‌وری و درامد صنایع مرتبط با این حوزه شده است. حتی جمهوری‌خواهان معتقدند اگر بحران کرونا بروز نمی‌یافت، ترامپ با مشکل خاصی روبرو نمی‌شد و می‌توانست در انتخابات ۲۰۲۰ نیز پیروز شود.

او افزود: از طرف دیگر دموکرات‌ها نیز یک سری مستنداتی را ارائه می‌دهند و سعی دارند اثبات کنند بایدن عملکردی موفقیت‌آمیز داشته است. مثلا دموکرات‌ها موضوعاتی از جمله قانون‌گرایی و جلوگیری از قانون‌گریزی دوران ترامپ، تلاش برای بهبود وضعیت تامین اجتماعی، اصلاح و تقویت روابط با متحدان خارجی، توسعه روابط بین‌المللی در بعد اقتصادی، اصلاح وجهه آمریکا در عرصه بین‌المللی و ترمیم روابط با سازمان‌های جهانی را به عنوان فاکتورهای مثبت در دوران ریاست‌جمهوری بایدن عنوان می‌کنند.

عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: جامعه بین‌الملل نیز در مورد هر کدام از ۲ فرد ترامپ و بایدن نظراتی دارد؛ مثلا در مورد ترامپ معتقد است که او یک رئیس‌جمهور قاطع بود که باعث کاهش بسیاری از تهدیدات بین‌المللی شد و با سیاست‌ خارجی خود، قدرت جهانی آمریکا را افزایش داد، اما از طرف دیگر بسیاری از قواعد موجود را بر هم می‌زد. همچنین جامعه بین‌الملل در مورد بایدن معتقد است که او عمدتا رویکردی مسامحه‌آمیز داشته و خصوصا سیاست‌هایی که در قبال تنش‌های روسیه و اوکراین اتخاذ کرد، باعث حمله روسیه به اوکراین شد و در قبال منازعات اسرائیل و فلسطین و مسائل مرتبط با ایران نیز عملکردی ضعیف‌تر از رقبای آمریکا داشته است.

فاطمی‌نژاد با اشاره به نظر افکار عمومی آمریکا در مورد ریاست‌جمهوری ترامپ و بایدن بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، گفت: هر ۲ نفر در ۲ سال نخست ریاست‌جمهوری خود توانسته بودند رضایت بالای افکار عمومی را جلب کنند، اما به مرور زمان محبوبیت خود را از دست دادند؛ ترامپ در دوران اوج‌گیری کرونا تا حد زیادی با نارضایتی مردم کشورش مواجه شد و بایدن نیز اخیرا به شدت افت محبوبیت داشته است.

او با اشاره به تاثیرگذاری جنگ غزه بر انتخابات آمریکا، بیان کرد: در این خصوص باید به ۲ فاکتور توجه کنیم؛ نخست رویکرد گروه‌های لابی صهیونیستی در آمریکاست و فاکتور دوم دیدگاه‌های موجود در مورد رفتارهای نتانیاهوست. هرچند گروه‌های لابی صهیونیستی در آمریکا تحت هر شرایط سعی دارند منافع اسرائیل در آمریکا را حفظ کنند، اما اخیرا رفتار نتانیاهو حتی در بین یهودیان آمریکایی نیز انتقادات زیادی را در پی داشته است، زیرا بسیاری از تحلیلگران معتقدند تنها هدف نتانیاهو از گسترش جنگ در غزه، پیگیری اهداف شخصی خودش است و اساسا دغدغه اسرائیل را ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد همین موضوع نارضایتی همگانی از رفتارهای نتانیاهو، باعث خواهد شد گروه‌های لابی صهیونیستی در آمریکا، به طور شدیدی بایدن را متهم به کم‌کاری در قبال اسرائیل نکنند و احتمالا در این دور، از شدت تاثیرگذاری این گروه‌ها بر انتخابات کاسته شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به جلو بودن ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر اقبال مردم آمریکا به ترامپ بیشتر است، به خصوص که اساسا حزب جمهوری‌خواه توانایی بالاتری در مدیریت تنش‌های بین‌المللی دارد و الآن هم با توجه به تنش‌های روزافزون در جهان، به نظر می‌رسد مردم آمریکا یک جمهوری‌خواه را گزینه مناسب‌تری برای ریاست‌جمهوری ببینند.

فاطمی‌نژاد ادامه داد: اما به هر حال باید توجه داشت نه ترامپ و نه بایدن هیچ کدام چهره‌های مقتدری در رای‌آوری نیستند و شاید نقطه قوت اصلی هر دوی آنان، نقاط ضعف دیگری باشد؛ یعنی نقطه قوت ترامپ این است که بایدن دچار کهولت سن است و نقطه قوت بایدن نیز این است که ترامپ به عنوان یک شخصیت نامتعادل و قانون‌گریز شناخته می‌شود و به قواعد بین‌الملل پایبندی ندارد. لذا هرچند اکنون ترامپ از شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است، اما با توجه به نقاط ضعف اساسی او که مانع از پیروزی‌اش در سال ۲۰۲۰ شد و حتی در طی سال‌های اخیر با توجه به پرونده‌های قضایی او، این نقاط ضعف برجسته‌تر هم شده است، همچنان می‌توان شانس بالایی را برای پیروزی بایدن در نظر گرفت.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • مذاکره ایران و آمریکا در شرایط انتخاباتی از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام : چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با آمریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید؟
  • ترامپ و بایدن؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام/چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با امریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید
  • گفت و شنود/ درخت بلوط!
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...
  • گرگیجه سایت غربگرا: همزمان با بایدن و ترامپ مذاکره کنیم (!)
  • ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد
  • گرگیجه سایت غربگرا: همزمان با بایدن و ترامپ مذاکره کنیم!
  • واکنش تند به یک پیشنهاد؛ همزمان با بایدن و ترامپ مذاکره کنیم!