Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@17:16:54 GMT

طرز تهیه آبگوشت نذری

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۴۲۳۰

طرز تهیه آبگوشت نذری

مواد لازم آبگوشت نذری:
نخود ۱ کیلوگرم
گوشت گوسفندی با دنبه ۲۰ کیلو (حدود یک بره)
سیب زمینی ۶۰ عدد
رب گوجه فرنگی به مقدار لازم (بسته به سلیقه و رنگ رب گوجه)
پیاز ۵۰۰ گرم
لیموعمانی ۱۰ - ۱۵ عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم



طرز تهیه آبگوشت نذری:

ابتدا نخود‌ها را یک روز خیس کنید و دو طرف لیموعمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و در آب بریزید سپس پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و تفت بدهید به قدری که نرم شوند سپس گوشت‌های شسته شده را اضافه کنید و کمی تفت بدهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخود‌های خیس خورده را اضافه کنید و روی آن نمک و فلفل بریزید و مقدار زیادی آب بریزید به طوری که روی گوشت‌ها را کاملا آب بگیرد و قابلمه کمی سرخالی باشد. اجازه بدهید تا آب آبگوشت جوش بیاید و کف روی آن را بگیرید و بعد از آن در دیگ را بگذارید؛ و یک ساعت بعد آن را هم بزنید و سپس آب لیمو عمانی‌ها را خالی کنید و لیمو‌ها را به آن اضافه کنید.



حدود دو ساعت مانده به خاموش کردن آن سیب زمینی را با پوست بشویید و آن‌ها را به آبگوشت اضافه کنید و رب گوجه را کمی تفت بدهید و به آبگوشت اضافه کنید نمک آن را بچشید و به آن نمک اضافه کنید.



نکته برای تهیه آبگوشت نذری:

می‌توانید از سیب زمینی‌های کوچک استفاده کنید و نفری یک سیب زمینی بگذارید و می‌توانید سیب زمینی‌های بزرگتر بردارید و نصف سیب زمینی برای هر نفر بگذارید.



بهتر است از سیب زمینی‌هایی با پوست نازک استفاده کنید؛ و آن‌ها را تمیز بشویید.



میزان رب گوجه با سلیقه‌ی شما متفاوت است بعضی‌ها کم رنگ و بعضی‌ها پررنگ‌تر دوست دارند.



اگر آب آبگوشت کم بود مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.



منبع: بیتوته

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی آبگوشت آبگوشت نذری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۴۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نذری نان؛ رسم زیبایی که هنوز در محلات قدیمی ادامه دارد

ماه رمضان رنگ‌وبوی همه چیز را تغییر می‌دهد. حتی نذری‌ دادن در این ماه، شکل و شمایل متفاوتی دارد و می‌تواند احیاکننده رسمِ یک نذری ساده، ارزان و بدون تفاخر باشد.

به گزارش ایسنا، نذر واژه‌ای عربی با معانی مختلفی همچون عهد، پیمان، وعده به خیر و شر و آنچه که شخص مومنی بر خود واجب می‌کند، تعریف می‌شود. نذر انواع مختلفی دارد، اما احتمالا با شنیدن این واژه بیشتر، نذر اطعام به یاد آورده می‌شود؛ نوعی از نذر که در مناسبت‌های مذهبی، به‌ویژه ایام ماه محرم رواج دارد. با این وجود حتی نذرِ اطعام هم انواع مختلفی دارد. 

بخشی از علت تقاوت در نذرِ اطعام به موضوعات اقتصادی و بخشی دیگر به فرهنگ عامه و آداب و رسوم باز می‌گردد. در واقع برخی از نذورات در مناسبت‌های خاص، بیش از سایر ایام سال تهیه و توزیع می‌شوند. به عنوان مثال اکثر افراد نذرِ «قیمه» را با مراسم‌های مرتبط با عزاداری امام حسین (ع) و یا نذر «شله‌زرد» را با عزاداری‌های ایام فاطمیه به یاد می‌آورند. 

در عین حال قرار هم نیست همه افراد حدی از توانمندی مالی را داشته باشند که حتما بتوانند غذا نذر کنند؛ بنابراین نذر اطعام با شیوه‌های دیگری هم وجود دارد، چنانچه یکی از نمونه‌های بارز این تفاوت را در نذری‌های ماه مبارک رمضان، به‌ویژه در روز ولادت امام حسن (ع) شاهد هستیم. اما این نذری متفاوت چیست؟ 

احتمالا اگر در ساعت‌های نزدیک به افطار به نانوایی رفته باشید، هنگام تحویل نان این جمله را از نانوا شنیده‌اید: «این تنور صلواتی بود، پول نمی‌خواد». در واقع برخی افراد بسته به توان مالی خود، پیش از آغازِ پخت روزانه نانوایی‌ها، وجهی را برای نذر نان به شاطر می‌دهند؛ نذری که گاهی واحد شمارش آن «تنورِ پخت نان» و گاهی تعداد مشخصی از نان است.  

البته احتمالا رواج نذر نان در نانوایی‌های مناطق کمتربرخوردار، بیش از سایر نقاط شهر باشد. اما با این وجود هنوز هم می‌توان ردی از این نوع نذری دادن را در نقاط مختلف شهر دید. 

محله «امام‌زاده یحیی» به عنوان یکی از محلات بسیار قدیمی شهر تهران، جایی است که هنوز هم نانوایی‌های آن سفارش نذر نان می‌گیرند؛ محله‌ای که شاید از اصالت گذشته خود فاصله گرفته باشد، اما همچنان برخی آداب و رسوم را حتی وارد زندگی ساکنانِ جدید کرده است.

شاطر یکی از نانوایی‌های این محله می‌گوید: «همین پیشِ پای شما، خانمی اومد قیمت یک تنور نون صلواتی رو پرسید و رفت که فکر کند و اگر خواست سفارش بدهد. اما ما در این محله، از این چیزها زیاد داریم، مخصوصا شب‌های قدر.»

در نانوایی دیگر، شاطر ماجرای نذری نان را اینطور تعریف می‌کند: «صبح یک نفر آمد و یک میلیون تومان برای نان صلواتی پرداخت کرد. نذر نان بین مردم این محله، یک نذر قدیمی است؛ اما ما خودمان هم اعلامیه زده‌ایم که سفارش نان نذری قبول می‌کنیم، بالاخره برای ما هم ثواب دارد.»

در این بین، اما امتناع برخی از افراد از گرفتن نان صلواتی، از نکات قابل توجه‌ای است که گاهی به چشم می‌خورد، آن‌هم به دلیل آنکه اجازه دهند تعداد نان صلواتی بیشتری به افرادی که توانایی مالی خوبی ندارند برسد. 

البته همه نانوایی‌ها هم بدون محدودیت، امکان گرفتن سفارش نان نذری را ندارند. در نانوایی سوم که خبرنگار ایسنا در محله امامزاده یحیی به آن سر زد، شاطر توضیح‌ می‌دهد که «کارتخوان به سامانه متصل شده و نمی‌شود از یک تعدادی بیشتر سفارش گرفت، مثلا امروز خیلی‌ها می‌خواستند سفارش بدهند، اما نتوانستیم بیشتر از ۱۲۰ عدد نان قبول کنیم.» 

در محلات سنتی و قدیمی، سنت نذری نان همچنان به شکل پررنگی ادامه دارد و حتی اگر سهمیه نان صلواتی که هزینه آن پرداخت شده است، تمام شده باشد، باز هم معمولا افراد نیازمند دست خالی از نانوایی باز نمی‌گردند. شاطر نانوایی سنگک محله امامزاده یحیی می‌گوید: «هرکسی بنا بر به وسع خودش سفارش نان صلواتی می‌دهد؛ از ۱۵ نان تا ۱۰۰ نان! نان صلواتی‌ امروز را هم پخش کردیم و تمام شد اما اگر در محله‌ دست کسی تنگ باشد که او را بشناسیم، خودمان نان صلواتی می‌دهیم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع بسته های معیشتی و پیتزای نذری در شاهرود
  • فرآیند پخت یک غذای محلی با قارچ کوهی و گوجه توسط یک بانوی عشایر افغان (فیلم)
  • پخت حلیم نذری در کاشان
  • یک سال از فرمان طالبان درباره ممنوعیت کشت خشخاش می‌گذرد/ ۷ کیلوگرم گوجه ۳۰ سنت، هر کیلوگرم تریاک حدود ۳۶۰ دلار
  • نذری نان؛ رسم زیبایی که هنوز در محلات قدیمی ادامه دارد
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!
  • پیشنهاد طب سنتی؛ هر روز یک مدل آجیل بخورید
  • طبخ و توزیع ۴۰ دیگ آش نذری
  • طرز تهیه ۴ مدل سوپ خوشمزه و مقوی برای افطار
  • تصاویر| طبخ و توزیع ۴۰ دیگ آش نذری