Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@23:10:34 GMT

بهداشت ضعیف دهان و دندان عامل ابتلا به زوال عقل

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۴۳۵۳

بهداشت ضعیف دهان و دندان عامل ابتلا به زوال عقل

به گزارش خبرنگار مهر، بهداشت دهان و دندان یک مسئله مهم در بخش مراقبت‌های سلامت است که همه باید روزانه رعایت نمایند.

در این مطالعه، محققان از بیش از ۲۷۰۰ آمریکایی چینی تبار در رده سنی بالا ۶۰ سال، مصاحبه بعمل آوردند.

آنها دریافتند حدود ۵۰ درصد شرکت کنندگان علائم دندانی را تجربه کرده بودند و ۲۵.۵ درصدشان مشکل خشکی دهان را گزارش کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اولین مطالعه، افرادی که علائم دندانی را گزارش کرده بودند دچار زوال شناختی و زوال حافظه دوره‌ای شدند که غالبا از پیش علائم زوال عقل (دمانس) هستند.

در مطالعه دوم، محققان دریافتند افزایش استرس ناشی از خشکی دهان منجر به بدترشدن بهداشت کلی دهان و دندان شد.

به گفته محققان دانشگاه نوادا آمریکا، شیوع میزان خشکی دهان ناشی از دیابت و بیماری قلبی است. این یافته‌ها، اهمیت مطالعه رابطه بین استرس و خشکی دهان را در جمعیت آسیب‌پذیر این بیماری اثبات می‌نماید.

کد خبر 454618 برچسب‌ها زوال عقل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دندان زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۴۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند

اینکه آیا شکر سرطان را «تغذیه» می‌کند یا خیر؟ برای دهه‌ها موضوع بحث میان کارشناسان و دانشمندان سلامت بوده است. به عنوان مثال، برخی می‌گویند چاقی ناشی از رژیم غذایی ناسالم با قند بالا، عاملی است که خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهد، در حالی که سایر محققان گفته‌اند که شکر، مستقل از چاقی، خطر ابتلا سرطان را از طریق فعال شدن التهاب، گلوکز و مسیر‌های متابولیک لیپید‌ها افزایش می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور در تحقیقی جدید به بررسی عمیق‌تر ارتباط احتمالی بین مصرف رژیم غذایی نامناسب و خطر ابتلا به سرطان پرداختند. آنها در نتایج تحقیقات خود دریافتند که یک ماده شیمیایی که هنگام تجزیه قند در بدن تولید می‌شود ممکن است باعث نقص در «دی ان ای» و افزایش خطر ابتلا به سرطان در طول زمان شود. یافته‌های محققان این مطالعه در نشریه (Cell) منتشر شده است.

در بخش اول این تحقیقات، دانشمندان افرادی را که جهش در ژن BRCA۲ (ژنی که خطر ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان را در افراد افزایش می‌دهد) را به ارث برده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش هلت نیوز، آنها کشف کردند که سلول‌های افراد دارای ژن معیوب BRCA۲ به اثرات «متیل گلیوکسال» یک محصول جانبی گلیکولیز (فرآیند متابولیکی که گلوکز را به انرژی برای سلول‌ها تبدیل می‌کند) حساس هستند. محققان همچنین دریافتند که متیل گلیوکسال می‌تواند باعث ایجاد نقص و عیب در DNA شود که می‌تواند نشانه‌های اولیه ابتلا به سرطان باشد. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که حتی افرادی که جهش ژن BRCA۲ را ندارند، از جمله افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت، می‌توانند سطوح بالایی از متیل گلیوکسال داشته باشند.

پروفسور آشوک ونکیتارامان، دانشمند ارشد این مطالعه، در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داد: تحقیقات ما نشان می‌دهد که بیماران با سطوح بالای متیل گلیوکسال ممکن است خطر سرطان بیشتری داشته باشند. متیل گلیوکسال را می‌توان به راحتی با آزمایش خون تشخیص داد. علاوه بر این، سطوح بالای متیل گلیوکسال را معمولً می‌توان با دارو‌ها کنترل کرد. رژیم غذایی مناسب، یکی از راهکار‌های مهم پیشگیری از شروع سرطان است.

علاوه بر نقص در DNA، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال می‌تواند به طور موقت ژن‌های خاص پیشگیری کننده از سرطان را غیرفعال کند. این تیم می‌گوید این یافته نشان می‌دهد که مصرف یک رژیم غذایی نامناسب یا داشتن دیابت کنترل نشده می‌تواند باعث غیرفعال شدن مکرر این ژن‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان در طول زمان شود.

از آنجایی که این مطالعه از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی انجام شده است، دانشمندان می‌گویند که یافته‌های آنها باید روی جوندگان نیز آزمایش شود و در مطالعات بالینی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. با این حال، نتایج نشان می‌دهد که چگونه انتخاب‌های غذایی، مانند مصرف رژیم غذایی سرشار از قند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دکتر لی رن کنگ، نویسنده اول این مطالعه از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: ما مطالعه را با هدف درک عواملی که خطر ابتلا به سرطان را در خانواده‌های مستعد ابتلا به این بیماری افزایش می‌دهد، آغاز کردیم، اما در نهایت به کشف یک عامل عمیق‌تر پرداختیم. مکانیسمی که یک مسیر مصرف انرژی ضروری را به ابتلا به سرطان مرتبط می‌کند، این یافته‌ها آگاهی را در مورد تأثیر رژیم غذایی و کنترل وزن در مدیریت خطرات سرطان افزایش می‌دهد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد
  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل
  • ۲۱ توصیه‌ مهم درباره بهداشت دندان
  • دندان‌پزشکی تلفیقی از علم پزشکی، هنر و ابتکار است
  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان مدارس از مهرماه در مشهد
  • ویزیت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در دانشکده دندانپزشکی مشهد
  • بیماری لثه یک عامل پنهان در بیماری فیبریلاسیون دهلیزی