Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، آزمایش‌های دی‌ان‌ای از وجود دست‌کم دو گونه تازه از مارهاهی برقی در رودخانه آمازون خبر می‌دهد که در بدن یکی از آنها ۸۶۰ ولت برق وجود دارد. یافته‌های تازه نشانه‌ای است از گونه‌گونی حیرت‌انگیز حیات در جنگل‌های بارانی آمازون که بسیاری از آنها هنوز برای دانش بشری ناشناخته مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیوید دی‌سانتانا، جانورشناس موزه ملی تاریخ طبیعی آمریکا و پژوهشگر ارشد درباره کشف دو گونه تازه مارماهی برقی در آمازون می‌گوید: «با وجود دخالت‌های بشر در جنگل‌های بارانی آمازون در ۵۰ سال اخیر، ما هنوز هم می‌توانیم ماهی‌های غول‌پیکر در آنجا بیابیم، از جمله دو گونه مارماهی برقی اخیر. انبوه گونه‌های ناشناخته در آمازون چشم‌انتظار کشف بشر نشسته‌اند؛ گونه‌هایی که می‌توانند منبع درمان دردها باشند یا الهام‌بخش نوآوری‌های فناورانه.»

مارماهی برقی که بیشتر شبیه ماهی‌هاست تا گونه‌ای از مارماهی‌ها، الهام‌بخش دانشمندان برای ساختن نخستین باتری الکتریکی بود. قرن‌ها تصور می‌شد تنها یک گونه مارماهی برقی در محدوده موسوم به آمازون بزرگ شامل بخش‌هایی از سه کشور برزیل، سورینام و گویان زندگی می‌کند اما دی‌سانتانا و همکارانش در تلاش برای رسم نقشه حیات‌وحش در مناطق دورافتاده آمریکای جنوبی تصمیم گرفتند یک فرضیه تازه را آزمایش کنند.

آنها در نگاه اول تفاوت معنادار میان گونه‌های مارماهی برقی از بخش‌های مختلف حوضچه آمازون پیدا نکردند و به این نتیجه رسیدند که همه ماهی‌ها باید از یک گونه باشند اما تجزیه و تحلیل بیشتر از جمله آزمایش دی‌ان‌ای ۱۰۷ نمونه مختلف زلزله‌ای در باورهای صدها ساله پدید آورد. دانشمندان دریافتند جز گونه شناخته‌شده الکتروفورس الکتریکس، دو گونه هم دیگر هم وجود دارد: الکتروفورس ولتای و الکتروفورس وری.

شگفت‌انگیزترین یافته گروه پژوهشگران موزه ملی تاریخ طبیعی این نکته بود که گونه ولتای می‌تواند در یک تکانه حدود ۸۶۰ ولت از خود برق تولید کند؛ بسیار بیش از رکورد فعلی که ۶۵۰ ولت است. در واقع، این ۸۶۰ ولت قوی‌ترین برقی است که یک ژنراتور طبیعی می‌تواند به وجود بیاورد.

مارماهی برقی به دلایل متفاوت از برق بدن خود استفاده می‌کند؛ شکار طعمه، دفاع برابر دشمن و ناوبری و مسیریابی. البته برای هر کدام از این هدف‌ها ولتاژهای مختلف کاربرد دارد و بسته به شرایط، حیوان می‌تواند تولید برق را کم و زیاد کند.

کد خبر 454607 برچسب‌ها محیط زیست جهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محیط زیست جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۴۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد جالب حصار‌های برقی (فیلم)

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 5 روش عالی و آسان برای اتصال صحیح سیم برق آسیب دیده (فیلم) برخورد یک بالون با کابل‌های انتقال برق (فیلم) فرآیند تمیز کردن ماتی چراغ جلو توسط استاد کانادایی (فیلم)

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حیوان عجیبی که تنها چهار دقیقه خارج از آب زنده می‌ماند
  • بی‌وای‌دی‌های جدید در راه است
  • عملکرد جالب حصار‌های برقی (فیلم)
  • عملکرد جالب حصار‌های برقی + فیلم
  • پزشکان مارماهی زنده را از شکم یک مرد خارج کردند!
  • تایکان توربو جی تی 2025 قدرتمندترین پورشه تمام دوران (عکس)
  • آبزیان حرام گوشت در بوشهر معدوم سازی شدند
  • آبزیان حرام گوشت در شهرستان بوشهر معدوم سازی شد
  • چگونه قطارهای برقی حمل و نقل دنیا را دگرگون می کنند؟
  • ۱۰ گونه از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین موجودات اعماق دریا + تصاویر