Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرشناس‌ترین رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا که تحت بازداشت به سر می‌برد، دولت اسپانیا را متهم به تلاش برای سر بریدن جنبش جدایی‌طلبی از طریق محاکمه رهبران کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اوریول جونکراس، معاون پیشین دولت محلی کاتالونیا که در ارتباط با "وعده به جدایی در سال ۲۰۱۷" تحت بازداشت است، در آستانه راهپیمایی سالانه استقلال‌طلبان که امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود، به سوالات خبرنگاران رویترز پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می‌رود این راهپیمایی، بازتاب‌دهنده قوا و اتحاد جنبش جدایی‌طلبان باشد.

این رهبر حزب "چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا" می‌گوید: "من درخصوص بی‌گناهی خود مصمم هستم و ما هیچ جرمی مرتکب نشده‌ایم؛ آنچه دولت (اسپانیا) می‌خواهد با این بازداشت (پیش رو) وانمود کند، سر بریدن جنبش صلح‌آمیز است، چون (دولت) نمی‌تواند دو میلیون شهروند را بازداشت کند، ما را به زنجیر کشیده است".

جونکراس در میان ۱۲ رهبر کاتالونیایی قرار دارد که ۹ تن از آن‌ها با اتهام شورش، اغتشاش و حیف و میل اموال عمومی برای رفراندوم استقلال و اعلامیه سرهم‌بندی شده استقلال در بازداشتند و دادستان‌ها به دنبال محکوم کردن آن‌ها به هفت تا ۲۵ سال حبس هستند.

نهادهای دولت اسپانیا اظهار داشته‌اند محاکمه این رهبران عادلانه بوده و طبق قانون انجام گرفته است؛ دادگاه عالی اسپانیا به احتمال زیاد طی ماه اکتبر، درخصوص این افراد رای صادر خواهد کرد.

ده‌ها هزار تن از جدایی‌طلبان کاتالونیا، امروز در بارسلونا به تظاهرات خواهند پرداخت؛ اقدامی که از سال ۲۰۱۲ به صورت سالانه تحت عنوان "روز ملی کاتالونیا" صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد جنبش استقلال کاتالونیا به لحظه تعیین‌کننده خود رسیده باشد؛ رهبران این جنبش به احتمال زیاد به تعیین سمت‌ و سوی این جنبش -پس از بروز چند دستگی‌های داخلی- خواهند پرداخت. این جنبش، بزرگترین بحران چند دهه اخیر در اسپانیا به شمار می‌رود.

جونکراس گفته است درخصوص به رای گذاشتن جدایی کاتالونیا توسط رهبران که دو سال پیش علی‌رغم ممنوعیت قضایی انجام گرفت، هیچ گونه پشیمانی ندارد و یک "الزام دموکراتیک" را به انجام رسانده است.

پلیس که طی رای‌گیری به کنترل جمعیت پرداخته بود، از دولت اسپانیا خواست تا این منطقه تحت حکمرانی مستقیم مادرید درآید. جونکراس، رفراندومی مشابه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ را گزینه‌ ارجح خود برای کاتالونیا عنوان کرده است.

او در پاسخ به سوال درخصوص رویکرد یک‌جانبه خود می‌گوید: "ما نمی‌توانیم هرگونه اقدام دموکراتیک و صلح‌آمیز را کنار بگذاریم". او تصریح کرده که حزب او همیشه خواستار برگزاری رفراندوم استقلال بوده است.

نتایج نظرسنجی یک موسسه کاتالونیایی که در ماه ژوئیه صورت گرفت، نشان از کاهش حمایت از استقلال طی دو سال گذشته دارد؛ ۴۸ درصد از مردم طی این نظرسنجی مخالف استقلال و ۴۴ درصد نیز موافق جدا شدن از اسپانیا بوده‌اند.

"مجمع ملی کاتالان" که سازمان‌دهنده راهپیمایی امروز است، کاهش حمایت از استقلال را کم‌اهمیت جلوه داده و بیان کرده که نبود نقشه راهی واضح، با وجود چند دستگی احزابی که خواهان استقلال هستند، عمده دلیل این موضوع به شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسپانيا کاتالونیا رفراندوم استقلال کاتالونیا بارسلونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۴۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه کارتن‌سازی جان یک کارگر را گرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ سیدصادق پورسینا افزود: به دنبال اعلام مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی همدان مبنی بر سقوط دستگاه کارتن‌سازی روی فردی حدودا ۵۵ ساله در علی‌آباد فرهنگیان شهر همدان، یک گروه عملیاتی از ایستگاه غدیر به محل حادثه اعزام شدند.

او تأکید کرد: آتش‌نشانان در بررسی‌های اولیه متوجه شدند فردی در حال تعمیر یک دستگاه کارتن‌سازی بود که بر اثر سقوط قسمتی از دستگاه روی او، زیر دستگاه محبوس شده است.

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان تصریح کرد: نیرو‌های آتش‌نشانی با استفاده از تجهیزات تخصصی فرد محبوس‌شده را از زیر دستگاه رها کردند، اما به علت شدت فشار وارده، این کارگر قبل از انتقال به بیمارستان جان باخت.

پورسینا گفت: مردم در حوادثی که به رهاسازی مصدوم نیاز است حتماً با عوامل آتش‌نشانی تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • جدایی منتفی شد؛ ژاوی در بارسا می‌ماند!
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین
  • بازدید السنوار از میدان های جنگ
  • قانون امباپه چیست: خوش‌خدمتی یا فرصت‌طلبی!‏
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه
  •  دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات | حماس: ۳۰ افسر اسرائیلی را در اختیار داریم
  • دستگاه کارتن‌سازی جان یک کارگر را گرفت
  • یک استقلالی آب پاکی را روی دست خطیر ریخت | افسوس برای جدایی هایی که نزدیک است