Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@07:56:08 GMT

آیین سوگواری روز یازدهم محرم در دامغان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۵۲۹۱

آیین سوگواری روز یازدهم محرم در دامغان برگزار شد

آیین عزاداری روز یازدهم محرم الحرام بر اساس یک رسم کهن با حضور پرشور عزاداران حسینی روز چهارشنبه در شهر دامغان باشکوه تر از همیشه برگزار شد.
این آیین دیرین همه ساله در یازدهمین روز ماه محرم در شهرستان دامغان برگزار می شود که طی آن هیات های بیش از ۸۰ روستای این شهرستان، به یاد مظلومیت اباعبدالله و ۷۲شهید کربلا عزاداری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آیین کهن عزاداری ۱۱ محرم دامغان، در سال ۱۳۹۱ به شماره ۶۵۳ در فهرست میراث معنوی و ناملموس ملی کشور ثبت شده است. 
مردم شهرستان دامغان با حضور در این مراسم، هم صدا با کاروان اسرای اباعبدالله الحسین علیه السلام بر ماتم و مظلومیتش اشک می ریزند. 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان در خصوص این آیین مذهبی به ایرنا گفت: آیین سوگواری یازدهم محرم در دامغان ریشه ای بیش از ۱۰۰ ساله دارد که مورد توجه مردم شهر و روستای این شهرستان قرار دارد. 
حجت الاسلام حسین صبوری ادامه داد: در راستای عزاداری ۱۱ محرم الحرام، حرکت هیات های عزاداری از ۲ مکان امامزاده علی و ولی (ع) و حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل (ع) آغاز می شود و در محل زیارتگاه بکیربن اعین با اجتماع و اقامه نماز جماعت به پایان می رسد.
وی اضافه کرد: هیات های عزاداری روستاهای دامغان از ساعت هشت صبح حرکت خود را به سمت بکیربن اعین آغاز کرده و در مرکز شهر به یکدیگر ملحق شده و به ادامه مسیر پرداختند.
صبوری تصریح کرد: ۸۰ هیات عزاداری روستاهای دامغان با حضور خود در این عزاداری در عزای شهیدان دشت کربلا نخل گردانی، سینه زنی، زنجیرزنی و سنج زنی کردند که اجرای نمادین حرکت کاروان اسرا و تعزیه خوانی نیز از دیگر برنامه این روز بود. 
صبوری افزود: اهالی شهرستان دامغان در کنار استقبال از هیات روستاهای این شهرستان، با برپایی ایستگاه های صلواتی، اطعام و دادن نذورات از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.
وی افزود: هنگام اذان ظهر به وقت دامغان، هیات های مذهبی که هنوز به اجتماع نرسیده اند از خیابان خارج شده و فضا را برای حرکت نخل مهیا می کنند. 
صبوری ادامه داد: نخل این مراسم بر روی دوش عزاداران و با نواهایی همچون «وای حسین کشته شد»، «واحسینا»، و برگزاری سینه زنی حرکت داده می شود، این آیین سنتی با سابقه تاریخی، علاوه بر شهرستان دامغان در کشور تنها در شهر یزد همه ساله اجرا می شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان گفت: با توجه به اجتماع عزاداران و برگزاری نماز جماعت در جوار زیارتگاه بکیر بن اعین، طبخ ۷۲ دیگ غذا و اطعام عزاداران حسینی به نیت شهدای کربلا انجام می شود. 
اجرای گروه هنری یاس کبود نیز از دیگر برنامه های این اجتماع بزرگ است.
شهرستان دامغان در بخش مرکزی دارای ۶۰ روستا و در بخش امیرآباد دارای ۳۷ روستا است. بیش از ۳۰۰ هیات عزاداری در شهرستان دامغان فعالیت دارند.

آیین طوق جامه کردن، علم بندان، سوگواره ۱۱ محرم، شاطری و شام غریبان از جمله برنامه های ویژه عزاداری در ماه محرم شهرستان دامغان است. 

۹۸۵۶/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم محرم ۹۸ دسته گردانی دامغان نخل گردانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین جشنواره قهرمان ایران

آیین جشنواره قهرمان ایران به زودی برگزار می شود. 

طرفداری | پنجم اردیبهشت ماه از  قهرمانان ایران در شبکه ورزش رونمایی می شود. 

پس از مشارکت چشم گیر مخاطبان شبکه ورزش سیما در رای گیری قهرمان ایران که به انتخاب برترین ورزشکاران سال ۱۴۰۲ پرداخت، قرار است پنجم اردیبهشت ماه با پخش زنده تلویزیونی همزمان شبکه ورزش و شبکه سه برترین ورزشکاران سال ۱۴۰۲ در  اختتامیه جشنواره قهرمان ایران معرفی شوند. 

در این مراسم که شبکه ورزش میزبان آن است و در سالن همایش های صداوسیما با اجرای پیکان یوسفی برگزار می شود، ریاست صداوسیما، نامزدهای قهرمان ایران، وزیر ورزش و جوانان، رییس کمیته ملی المپیک، روسای فدراسیونها و بزرگان ورزش کشور حضور دارند. 

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • کلاف سردرگم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • آیین یادبود موسسین انجمن ایرانی مطالعات زنان برگزار می شود
  • تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری
  • برگزاری آیین جشنواره قهرمان ایران
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان دامغان
  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • ساحلی بازان حریف خود را شناختند
  • اداره کار و تعاون شهرستان دامغان به فیبرنوری مخابرات مجهز شد
  • آیین سنتی ورف چال در مازندران