نادیا مفتونی در مدرسه تابستانه درنگ گفت: هنرمند برای درک ارتباط معقول و متخیل باید کار روشمند انجام دهد یعنی ابتدا بر شانه فیلسوفان سوار شود سپس نقد کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، «نادیا مفتونی» ارائه‌ای با موضوع حکیمان مسلمان، رهیافت ملی و رویکرد جهانی داشتند. ایشان انجام تحقیق روشمند را لازمه رشته‌های دانشگاهی دانستند و در این زمینه کتابشان با عنوان پژوهش در آيینه اخلاق را معرفی کردند که در آن اسلوب جهانی روش تحقیق را بیان کردند.

 

وی افزود: مسائل تحقیق شامل ۶ جز می‌شود: تعریف، توصیف، توجیه، تبیین، تفسیر، توصیه؛ که می‌توان تمام این مقولات را در تالیفات حکیمان مسلمان پیدا کرد.

 

فارابی هنرمندان را حلقه وصل وحی و جامعه می‌داند

وی در ادامه بر این نکته تأکید کرد: شما باید حکیمان مسلمان را به جهان معرفی کنید. مظلومیت فلسفه اسلامی حرف درستی نیست، چرا که شما به عنوان دانشجوی فلسفه باید محقق درجه اول این رشته باشید. حکیمان مسلمان از فرقه‌ها و جغرافیای متفاوت می‌تواند موضوع تحقیق شما باشد. قدم دوم در فلسفه اسلامی این است که باید برای آنچه از حکیمان مسلمان به دست می‌آورید مخاطب شناسی درست داشته باشید. منافع صنفی، با مقاله علمی پژوهشی نوشتن به دست می‌آید.

 

این دانشیار دانشگاه تهران با تأکید بر تلاش دانشجو، برای مقاله نوشتن و پیشرفت راه‌هایی را ارائه دادند و عدم پیشرفت و تولید علم نداشتن در فلسفه اسلامی را به خاطر عدم رویکرد آکادمیک به این رشته دانستند.

 

این پژوهشگر ارشد دانشگاه ییل بیان کرد: ما در زبان مادریمان مرجع حساب می‌شویم، فقط باید مخاطب شناسی بدانیم تا کارها و نظراتمان را درست به مخاطب بین‌المللی عرضه کنیم.

 

مفتونی بحث را با بررسی یکی از مقالات خود ادامه داد که عنوان مقاله «هنر فاضله فارابی» بود. ایشان علت اینکه چرا فارابی را انتخاب کرده گفت: چون نگاه تاریخی به ما می‌دهد، می‌توانیم کارهای فیلسوفان بعد را درک کنیم و با کنار هم گذاشتن کارهای کوچک به یک دید برسیم و نظریه بدهیم. این مقاله یک مطالعه موردی از تعریف هنر و ارزیابی اخلاقی هنر است.

 

وی افزود: من در این مقاله اصطلاح سازی کردم و در مجلات مختلف و با داوری‌های متفاوت چاپ شد و مقبول افتاد. مقدمه اول، اولین ترازو تعددپذیری تعریف است. اصلا اینگونه نیست که یک تعریف فقط ملاک باشد و درست باشد. ملاک سنجش تعریف کارآمدی و ناکارآمدی هر کدام است. مقدمه دوم اقسام تعریف نزد منطق‌دانان مسلمان، اقسام تعریف ناقص و کامل و ... بود که اینجا تعریف کارآمد با مصداق و مثال بود.

 

مفتونی افزود: فارابی مدینه فاضله را ۵ جزء کرده است از جمله افاضل: ولایت فقیه و حکومت الهی .ذول الاسنه: کتاب، شعرا، نوازندگان، نت‌نویس (هنر فاضله) و خطبا (رسانه فاضله) بودند و مهندس، ریاضی‌دان، تاجر و کشاورز در بخش‌های دیگر مدینه هستند.

 

این دانشیار دانشگاه تهران طرح پرسشی کرد مبنی بر اینکه چرا هنرمندان حلقه ارتباط وحی و جامعه اند؟ و پاسخ داد: زیرا یکی باید این دریافت را ترویج کند و برای افراد تجسم کند. برای درک ارتباط معقول و متخیل باید کار روشمند انجام دهد. ابتدا بر شانه فیلسوفان سوار شود سپس نقد کند، دیدگاه‌های خود را بیان کند و مرجع شود.

 

مفتونی افزود: بعضی از امور اصلا قابل درک انسان نیستند مانند خدا، نفوس، بهشت، لذات مجرد و هیولی. دسته دیگر هم ذاتا قابل درکند اما مردم با آنها انس ندارند، چرا که مردم حوصله برهان را ندارند. نباید از مردم توقع داشت که معقولات را به ماهو معقول درک کنند. حتی در خود وحی هم معقولات ابتدا به قوای ناطقه نبی و از آنجا به قوه خیال منتقل می‌شود و به این واسطه مردم را هدایت می‌کند. قسمت مهم ماجرا نسبت هنرمند و رسانه با وحی و جامعه است.

 

دانشیار دانشگاه تهران بیان کرد: شما غیر از فارابی نمی‌توانید هنرش را به این تمام و کمالی در بیاورید. رئیس اول باید حکمت، توانایی قناعت، قدرت تجسمی کردن مفاهیم را داشته باشد. در انواع هنری که فارابی آورده است، همه هنرمندان را هنرمند آرمانی نمی‌داند. او از هنر مذموم و هنر محمود و هنر فاضله (ذو مراتب است و منحصر به محاکات معقول (هنر حکمت) نیست، سخن می‌گوید. هنری که صرف بازی و استراحت و لذت شود، نه تنها جایز بلکه لازم است؛ به شرط آنکه در مسیر سعادت باشد.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

مطالب پیشنهادی:

"دختر آبی" در بازجویی چه گفته بود؟| توضیحات سخنگوی قوه قضاییه: "سحر خدایاری" شخصیت متعادلی نداشت اما آنقدر شخصیت داشت که اشتباه خود را بپذیرد

عکس جنجالی ساره بیات و محمدرضا گلزار

کلیدواژه: عاشورای حسینی عاشورا ماه محرم عزاداری محرم تاسوعای حسینی محرم نماز ظهر عاشورا امام حسین ع عزاداری امام حسین ع مسجد حوزه هنری

منبع این خبر، وبسایت shabestan.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۶۱۰۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

علیرضا تابش: واقع‌بینی رمز موفقیت این دوره از جشنواره بود/ این دوره از جشنواره پای خانواده‌ها را به سینمای کودک باز کرد

خبرگزاری میزان- نشست تقدیر از اعضای هیأت‌های انتخاب و داوری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و دست‌اندرکاران سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان به میزبانی دبیر جشنواره و مدیرعامل بنیاد فارابی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. تاریخ انتشار: 13:26 - 27 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۵۰۷۴۳

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در این نشست صمیمانه، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضمن تقدیر از تلاش چشمگیر، مسئولانه و دلسوزانه همه دست‌اندرکاران جشنواره در هیأت‌های انتخاب و داوری، برداشتی کوتاه از نتایج نسخه اولیه «نظرسنجی سراسری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» را به مهمانان ارائه داد و اضافه کرد: برای اولین بار در این جشنواره، نظرسنجی به شکل علمی و از پیش طراحی شده اتفاق افتاده است و نتایج آن می‌تواند برای مدیران، برنامه‌ریزان، مسئولان کلان و اجرایی و همه دست‌اندرکاران جشنواره و سینمای کودک تصویری واقع‌بینانه از نحوه‏ فعالیت و بازخورد کسب شده را ترسیم کند و همین رویکرد در نهایت به رویکردی علمی‌تر به سینمای کودک و نوجوان و مخاطب آن منجر خواهد شد، ضمن آن که آغاز چنین حرکتی، و توجه به نتایج آن می‌تواند سبب شود این نگاه در اغلب رویداد‌های فرهنگی و هنری شکل بگیرد و تداوم پیدا کند.

او با اشاره به یکی از نتایج این نظرسنجی گفت: درست است که برگزاری این دوره از تابستان، و تعطیلی مدارس باعث شد آموزش و پرورش نتواند آنگونه که باید در ساماندهی مخاطبان جشنواره نقش داشته باشد، اما در عوض آنچه نتایج به ما نشان می‏‌دهد این است که پای خانواده‏‌ها هم به سینما‌های کودک و نوجوان بازشده است و حضور خانوادگی مخاطبان جشنواره، یکی از نتایج مثبت این دوره از جشنواره است.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این نشست با اشاره به فرصت محدود برنامه‏‌ریزی برای جشنواره اضافه کرد: اگرچه زمان بیشتر می‏‌توانست دایره مشورت‌ها را وسیع‌تر و نتایج این دوره را ارتقا بخشد، اما با این وجود، با افتخار می‏‌توان گفت بخش اعظم برنامه‌ریزی‌‎‌ها و اهدافی که پیش از آغاز جشنواره برای این دوره‏ طراحی کرده بودیم، هم‏ اکنون محقق شده است.

او در پایان سخنان خود، بر فعالیت پرنشاط و شاداب دبیرخانه جشنواره در تمام طول سال تاکید کرد.

در ادامه «وحید نیکخواه‌آزاد»، فیلمساز کودک و یکی از مربیان المپیاد فیلمسازی، با اشاره به نگاه مسئولانه و تلاش متولیان سینمای کودک بر لزوم ایجاد فضایی برای هم‌اندیشی کاربردی همه دست‌اندرکاران سینمای کودک تأکید کرد و گفت: اتفاقات مثبت جشنواره امسال (مانند المپیاد فیلمسازی، بخش وب‌سری‌ها و …) خوشحال‌کننده بود، اما در این میان نقش محوری تولید و عرضه‏ آثار سینمایی کودک را نباید فراموش کرد و باید فعالیت‌مان معطوف به هدف باشد تا بچه‌ها و خانواده‌ها به سینمای کودک نزدیک‌تر شوند. برای ارتقای سینمای کودک باید به یک طرح مشترک با مشارکت همه تشکل‌های فعال کودکان و نوجوانان دست بیابیم.

«مرضیه برومند»، فیلمساز موفق و شناخته ‏شده‏ سینمای کودک و نوجوان نیز در این نشست بر این نکته تأکید کرد که ورود فیلمسازان نوجوان به این عرصه و در قالب المپیاد فیلمسازی، صرفا به معنای تربیت سینماگران جدید نیست بلکه این تأثیر را دارد که نوجوانان یاد می‌گیرند کنجکاوانه به پیرامون خود نگاه کنند و انسان‌های بهتری باشند.

در ادامه «سعید پوراسماعیلی»، معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران، نیز با اشاره به بازخورد‌ها و دستاورد‌های سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، سه دوره آخر این المپیاد را، فارغ از شاخصه‌های فیلمسازی، از بعد نگاه بچه‌ها به زندگی خودشان، قابل تأمل دانست. وی با دعوت عمومی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه برای بررسی و تحلیل این آثار، این دریچه‏ نو را، راهی بدیع برای فهم زندگی درونی نوجوانان و برداشت واقعی آنان از دنیای پیرامونشان دانست.

سپس نوبت به داوران جشنواره رسید، «مرجان اشرفی‌زاده»، از داوران بخش ملی، به ارائه گزارشی از داوری‌های جشنواره امسال پرداخت و دیدگاه‌های خود را برای نزدیک‌شدن به شرایط مطلوب در سینما و جشنواره کودک ارائه کرد.
«محمدعلی مظاهری» روانشناس، و یکی دیگر از اعضای هیأت داوران بخش ملی جشنواره به لزوم ارتباط پررنگ‌تر و تداوم ارتباط سینماگران کودک با کارشناسان علوم انسانی تأکید کرد و گفت: ما مجموعه متخصصان حوزه‏‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی ناچاریم در مورد مسائل ویژه کودکان و نوجوانان حساسیت بیشتری داشته باشیم. باید توجه داشت که تاثیرگذاری هنر سینمای داستانی و انیمیشن بر مخاطب کودک و نوجوان زیاد است و روز به روز بیشتر می‌شود، و این واقعیتی انکارناپذیر است. به همین جهت این فرصت چند روزه برای امثال من، که بتوانند چند روزی را در فضای خلق و عرضه‏ آثار هنری برای کودکان و نوجوانان تنفس کنند، فرصت ارزشمندی است. او از این جلسه استفاده کرد تا حاضران را، به عنوان بخشی از هنرمندانی که زندگی خود را وقف خلق اثر هنری برای کودکان و نوجوانان کرده‏‌اند، به دانشگاه و گفت‏‌وگو با اهل علوم انسانی دعوت کند و به سمت نوعی گفت‏‌وگوی بین‏‌رشته‏‌ای حرکت کند.

او در ادامه با یادآوری لزوم دغدغه‏ محور و مساله محور بودن در حوزه سینمای کودک، گفت: بی‏ تردید تعاملات میان‌رشته‌ای، خلق فرصت برای به اشتراک‏‌گذاری تجربیات فردی و حرفه‏‌ای و پیوند بین فیلمسازان این حوزه و کارشناسان، برای هر دو حوزه، سودمند و در نهایت به نفع زندگی روزانه و آینده کودکان و نوجوانان سرزمین‌مان خواهد بود.

علیرضا تابش ضمن موافقت و همراهی با این پیشنهاد، تلاش کرد اهمیت نهاد‌ها و انجمن‏‌های مدنی را به مهمانان یادآوری کند، وی به عنوان یک مثال به نهاد‌هایی همچون «مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان» اشاره کرد، و نهاد‌هایی متشکل از فعالان سینمای کودک و نوجوان و گردهم جمع شدن اهالی فن، و دوستان هم‏ رشته را سبب خرسندی و منجر به نتایجی درخشان دانست.

وی سخنان خود را با یک خبر ویژه نیز همراه کرد: «قرارمان بر این است که دوشنبه‌های سینمای کودک و نوجوان به صورت منظم از این پس در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. مقدمات و طراحی‏‌های این برنامه انجام شده است. چنین محفلی می‏‌تواند میزبان مباحث میان‌رشته‌ای کودک و نوجوان باشد.»

این نشست با تقدیر از اعضای هیأت‌های انتخاب و داوری و دست‌اندرکاران اجرایی سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به پایان رسید.

بنا بر این گزارش، در این مراسم مرجان اشرفی‌زاده و محمدعلی مظاهری (از داوران بخش ملی سی و دومین جشنواره فیلم کودک)، محمدمهدی عسگرپور و لیلی رشیدی (از داوران بخش بین‌الملل جشنواره در بخش سینمای بلند و کوتاه)، امیر سحرخیز (از داوران بخش بین‌الملل جشنواره در بخش پویانمایی)، حبیب ایل بیگی (مدیر سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان)، محمدرضا کریمی‌صارمی، وحید گلستان، حسین شیخ‌الاسلامی، داود ضامنی، سهیلا عسگری و سعید پوراسماعیلی (شورای سیاستگذاری سومین دوره‏ المپیاد فیلمسازی نوجوانان) و عبدالله علیمراد، مرضیه برومند، پوران درخشنده، علی‌اکبر قاضی‌نظام، وحید نیکخواه‌آزاد و ابوالفضل جلیلی (از مربیان ارشد سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان) حضور داشتند.

hkjihd \dhl/

دیگر خبرها

  • مفهوم صلح در تعزیه معنایی ندارد
  • غیبت قطعی محسن مسلمان مقابل نفت مسجدسلیمان
  • مسعود عربشاهی هنرمند پیشکسوت نقاشی درگذشت
  • حمایت شهر به شهر از هنرمندان
  • دفاع نخست وزیر تایلند از نظارت بر دانشجویان مسلمان
  • غیبت مسلمان در دیدار نفت مسجدسلیمان
  • ۱۰ نفر از ابتدای امسال در حرم امام رضا (ع) مسلمان شدند
  • دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان: باور امروز جهان استکبار به مدل‌سازی و تعریف یک رهبر به عنوان بهترین شیوه تربیتی
  • برگزاری بینال و انتظار برای آمدن روزهای خوب
  • تدارک برگزاری دوشنبه‌های سینمای کودک و نوجوان
  • هویت یک طلبه در ارتباط با امام زمان(عج) تعریف می‌شود/طلبگی صفت است نه سمت
  • بازرسان انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان معرفی می‌شوند
  • بخش دوم| فاطمه عبادی چگونه توانست دل بیش از ۶ میلیون ایرانی را به‌دست آورد؟
  • گفتمان سازی و معرفی الگوی بانوی مجاهد مسلمان محور فعالیت‌های کمیته بانوان است
  • برگزاری مجمع عمومی سالانه دهمین دوره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان
  • خراش روی فلزات، ابتکار هنرمند صنایع دستی
  • دغدغه گالری‌داران باید نمایش هنر‌های ارزشی باشد/ جای هنر‌های آیینی در گالری‌ها خالی است؟
  • 20نشانه کودکان مبتلا به اوتیسم؟
  • آیین اختتامیه مشق اجتهاد در قم برگزار می‌شود