Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد اروپا تصمیم دارد نسبت به برجام پایبند بماند و برای یافتن راه‌حلی جهت جلوگیری از تشدید تنش دست از تلاش بر ندارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»‌، مرکل روز چهارشنبه در جلسه پارلمان آلمان گفت: «گام به گام به تلاش جهت یافتن راه‌حلی با ایران که از تشدید تنش در منطقه‌‌ای که دارای حساسیت بین‌المللی است، ادامه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار [در دستورکار] ما است».

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران در گام نخست، پایبندی به سقف‌های معین در برجام برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را به حالت تعلیق درآورده و اعلام کرد که دیگر اورانیوم مازاد خود را به خارج از کشور صادر نخواهد کرد. دو ماه بعد، در گام دوم، تهران پایبندی به میزان خلوص غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کرده و میزان غنای اورانیوم تولیدی در سایت نطنز را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد ارتقاء داد. 

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز شنبه در مراسم اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام گفت که راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم، یکی از اقداماتی است که به زودی در دستور کار ایران قرار می‌گیرد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: «اعلامیه ایران در مورد توسعه فعالیت‌های تحقیق و توسعه سانتریفیوژ را با نگرانی بسیار دنبال می‌کنیم. این کاهشی دیگر در تعهد [ایران] ذیل برجام است».

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آلمان ایران اسلامی ایران اورانیوم معاون انرژی اتحادیه اروپا آلمان آنگلا مرکل ایران برجام ذخایر اورانیوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا چقدر به اورانیوم روسیه وابسته است؟

اخیراً مجلس نمایندگان آمریکا ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را تصویب کرده است. این لایحه باید در سنا نیز تصویب شود تا به قانون تبدیل گردد.

به گزارش روزیاتو، اینفوگرافیک زیر، میزان وابستگی آمریکا به اورانیوم روسیه را بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) به تصویر کشیده است.

تامین کنندگان اورانیوم غنی شده‌ی آمریکا

پس از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا تحریم‌هایی را علیه نفت و گاز تولید شده در روسیه وضع کرد، اما همچنان اورانیوم غنی شده روسی را وارد می‌کند.

در حال حاضر، روسیه بزرگترین تامین کننده خارجی سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ایالات متحده است. در سال ۲۰۲۲، روسیه حدود یک چهارم از اورانیوم غنی شده مورد استفاده برای تامین سوخت بیش از ۹۰ رآکتور تجاری آمریکا را تامین کرده است.

سو (SWU) در صنعت اورانیوم به معنای «واحد کار جداسازی» است و معیاری برای اندازه گیری مقدار کار لازم برای جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم در فرایند غنی سازی می‌باشد.

بخش عمده باقیمانده اورانیوم از کشور‌های اروپایی وارد می‌شود، در حالی که بخشی دیگر توسط یک کنسرسیوم بریتانیایی-هلندی-آلمانی به نام اورنکو که در ایالات متحده فعالیت می‌کند، تولید می‌گردد.

به همین ترتیب، نزدیک به یک دوجین کشور در سراسر جهان برای بیش از نیمی از اورانیوم غنی شده خود به روسیه وابسته هستند و بسیاری از آن‌ها اعضای ناتو و متحدان اوکراین می‌باشند.

تنها در سال ۲۰۲۳، صنعت هسته‌ای آمریکا بیش از ۸۰۰ میلیون دلار به شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه، روس‌اتم (Rosatom)، و شرکت‌های زیرمجموعه سوخت آن پرداخت کرده است.

لازم به ذکر است که ۱۹ درصد از برق در ایالات متحده توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌شود.

وابستگی به سوخت‌های روسی به دهه ۱۹۹۰ باز می‌گردد، زمانی که ایالات متحده از ظرفیت‌های غنی سازی خود دست کشید و به جای آن به استفاده از ذخایر اورانیوم غنی شده دوران شوروی که به سوخت تبدیل شده بود، روی آورد.

در چارچوب لایحه جدید ممنوعیت واردات اورانیوم، دولت بایدن قصد دارد ۲.۲ میلیارد دلار برای گسترش تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایالات متحده اختصاص دهد.

دیگر خبرها

  • فؤاد ایزدی: دولت بایدن ضررهای بیشتری را به ایران وارد کرده است / آمریکایی‌ها از برجام عبور کرده‌اند
  • آمریکا چقدر به اورانیوم روسیه وابسته است؟
  • بازی موش و گربه روسیه با ایران به روایت فلاحت پیشه
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام : چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با آمریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید؟
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام
  • طعنه ربیعی به مخالفان برجام: از خدا و دین برای زمین زدن آن استفاده کردید
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام/چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با امریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید
  • اندیشکده آمریکایی: ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد
  • پوران درخشنده این روز‌ها چه می کند؟
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...