Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@17:50:46 GMT

سیمان در فضا تولید شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۶۲۶۷

سیمان در فضا تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، خدمه حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی برای نخستین بار در فضا سیمان تهیه کردند. این فرایند نشان داد سیمان در گرانش کم نیز شکل می‌گیرد.

درک چگونگی تشکیل سیمان در فضا و شرایط موجود در ماه و مریخ مسیر را برای ساخت سازه‌هایی جدید در این سیارات فراهم می‌کند.

 سیمان بخش اصلی بتن و ماده سختی است که در برابر اشعه‌های فضایی و همچنین تغییرات شدید دمایی از مواد دیگر محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«آلکساندرا رادلینسکا»  محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می گوید:برای انجام ماموریت در ماه و مریخ نیازمند محافظی در برابر اشعه‌ها و تغییرات دمایی هستیم.

 تنها راه ایجاد چنین محافظی ساخت زیربنا در محیط‌های فضایی است.  یکی از ایده‌های نوین شامل ساخت مواد مشابه سیمان در فضا است.

همچنین یکی از موادی که در ساخت و ساز به کار می‌رود ترکیبی از شن، ماسه و سنگریزه هایی است که به وسیله سیمان با یکدیگر پیوند می خورند.

در همین راستا برای بررسی این ایده،  خدمه ایستگاه فضایی آزمایشی برای ساخت سیمان انجام دادند. آنها طی این فرایند ماده معدنی اصلی سیمان یعنی سیلیکات تری کلسیم را همراه انواع مختلف پودر سیمان و مقادیر مختلف آب و افزودنی ترکیب کردند.

پودر سیمان با آب ترکیب می شود و کریستال هایی به وجود می آورد که به تدریج  با یکدیگر پیوند ایجاد می کنند. آنها مواد تولید شده در این فرایند را با نمونه سیمانی که روی سطح زمین ساخته می شود، مقایسه کردند.  محققان متوجه تمایزهای میکروساختاری در سیمان فضایی در مقایسه  با نمونه زمینی شدند.  

تمایز اصلی آن است که سیمان فضایی متخلخل تر است.

رادلینسکا در این باره می گوید: افزایش تخلخل با میزان قدرت مواد نسبت مستقیم دارد. البته هنوز قدرت مواد تشکیل شده در فضا اندازه گیری نشده است.

 حتی درباره سیمان سختی که روی زمین تولید می شود، ما هنوز تمام وجوه فرایند هیدراتاسیون را نمی دانیم.  

 اکنون می‌دانیم که تمایزهایی میان سیستم‌های مبتنی بر فضا و زمین وجود دارد و می‌توان این تمایزها را بررسی کرد تا مشخص شود برای تولید سیمان در فضا کدامیک سودمند هستند.

کد خبر 454619

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۶۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ امید فلاح افزود: این مجتمع از ابتدای فروردین تا پایان اسفند پارسال، ۴۲۱ هزار تن موادمعدنی تولید کرد که از این میزان، ۳۰۳ هزار تن «اکسید روی» و ۱۱۸ هزار تن «باریت» بود.

وی گفت: تولید باریت این مجتمع پس از ۶ سال توقف، پارسال به جریان افتاد.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد گفت: کل تولید این مجتمع (اکسید روی)، سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰ هزار تن، «سال ۱۴۰۰» حدود ۳۰۰ هزار تن و «سال ۹۹» حدود ۲۰۰ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: مجتمع سرب و روی مهدی آباد پارسال حدود ۱۷۸ هزار تن ماده معدنی «اکسید روی» و ۱۰۵ هزار تن «باریت» به فروش رساند.

مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد است، معدن مهدی آباد با دارا بودن ذخائر قابل توجه، یکی از بزرگترین معادن جهان است.

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • دستگاه بلوک زنی
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • این چند نکته ساده کمک می‌کند که بدون عطر خوشبو شوید!