در پی طرح خبر خودسوزی خانمی مقابل دادگاه انقلاب این پرسش مهم مطرح شد که وجود مشکلاتی همچون بیکاری و تاخیر سن ازدواج، مساله مهم جوانان کشور است و طرح روشنی هم برای آن دیده نمی‌شود، اما پرداختن به موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها با این حجم در رسانه‌های خارج و داخل جای تامل دارد.

به گزارش ایمنا، روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم عباس عبدی آورده است؛ البته واقعا باید دید چه اتفاقی افتاده که برای چنین موضوعی کسی حاضر به خودسوزی می‌شود؟ به نظر بنده اگر این موضوع دقیق بررسی شود شاید مسائل مهمی روشن شود.

متاسفانه سیاست رسمی در ایران دوست ندارد که اتفاقات اجتماعی به بحث عمومی گذاشته شود. به گمانم اکنون و با فوت این خانم مساله مهم‌تر هم شده است و باید به آن پرداخت. ابتدا خوب است نگاهی به خانواده این دختر بیندازیم. پدر او جانباز ساکن قم و یک خانواده متدین است که ۸ فرزند دارد. اینها را درگفت‌وگویی با یک خبرگزاری گفته است. پدر معتقد است که دخترش بدون اطلاع خانواده برای دیدن مسابقه به تهران آمده و اگر اطلاع داشتند اجازه این کار را به او نمی‌دادند. وی ۲۹ ساله بوده، دو مدرک کارشناسی زبان و کامپیوتر داشته. پدر وی آنقدر متشرع بوده که مجاز بودن دیدن فوتبال از تلویزیون را برای دختر سوال کرده و چون گفته‌اند اشکالی ندارد اجازه داده که دخترش فوتبال را از طریق تلویزیون تماشا کند.

با این مقدمات پرسش فوق از اهمیت بیشتری برخوردار است. دختری ۲۹ ساله که مجرد است، دو مدرک کارشناسی دارد (هر دو خوب و کاربردی‌اند)، ساکن شهر قم و از خانواده‌ای پرجمعیت، متدین و جانباز است و بیکار هم بوده است. به نظر می‌رسد برای اعضای چنین خانواده‌ای حتی فکر کردن به خودکشی نیز غیرقابل تصور است چه رسد به اینکه درباره یک مساله به ظاهر نه‌چندان مهم یعنی دیدن یک مسابقه فوتبال از نزدیک و کشیده شدن به دادگاه، جلوی دادگستری اقدام به خودسوزی کند. در حالی خودسوزی کرده که با صدای بلند، در خیابان فریاد هم می‌زده است. جالب‌تر اینکه اتهام او را توهین به ماموران انتظامی و جریحه‌دار کردن عفت عمومی اعلام کرده‌اند و اصل تلاش او برای ورود به ورزشگاه را اتهام ندانسته‌اند. شاید به این علت که چنین اتهامی اساسا غیرقانونی نیست.

پس چرا او اقدام به خودسوزی اعتراضی کرده است؟ فهم این اتفاق برای کسانی موجب پرسش می‌شود که...قادر نیستند خودشان را جای این دختر و دختران دیگر قرار دهند. انتظارات آنان از رفتارهای دیگران بر اساس پیش‌فرض‌های خودشان شکل می‌گیرد. خودشان چون شغل دارند، زندگی دارند، با هنجارهای رسمی تطابق دارند و آنها را ظالمانه و تبعیض‌آمیز نمی‌دانند، آینده خود را تیره نمی‌بینند، با سوءرفتار مواجه نمی‌شوند، پس دلیلی نمی‌بینند که دست به اقدامی اعتراضی کرده یا دست به خودسوزی بزنند.

در حالی که باید مساله را به گونه‌ای دیگر و از زاویه این دختر و سایر جوانان دید. مساله اصلی این نیست که یک مسابقه فوتبال را بتوان از نزدیک دید یا نه، مساله اصلی تبعیضی است که احساس می‌کنند. مساله این است که می‌پرسند بر اساس کدام قانون چنین محدودیتی را اعمال می‌کنید؟ مساله این است که اگر در جایی هم قانون دیده شود می‌پرسند که کدام و چه نسبتی از مردم با آن موافقند؟ آیا آنان حقی در انتخاب نمایندگان موافق دیدگاه خود برای ورود به نهاد قانونگذاری را دارند؟

مساله این است که انواع و اقسام فساد و اختلاس و ناکارآمدی را به چشم می‌بینند ولی در عین حال متوجه هستند که فقط با آنان است که شدید و تند برخورد می‌شود. مساله این است که حکومت به آنان اعتماد ندارد و آنان هم اعتماد متقابل خود را از دست می‌دهند. در فضای بی‌اعتمادی هر اتفاقی می‌تواند رخ دهد، مساله این است که می‌بینند مسئولان در برابر فشار فیفا پاسخگو هستند اما در برابر مردم خود نه.

مساله این است که می‌بینند برخی دادرسی‌ها فرآیند منصفانه‌ای را طی نمی‌کند، پس چگونه می‌توانند مرجع مناسبی برای تحقق عدالت باشند؟ این خانم، هم بیکار بوده و هم سن او برای ازدواج از میانگین سنی دختران در ازدواج اول ۶ سال بیشتر بوده است و هم دو مدرک کارشناسی مفید (به لحاظ بازار کار) داشته و از خانواده جانباز و متدین و ساکن قم بوده ولی فقط به خاطر این مساله و این رفتار خود را آتش زده است. او و امثال او با چه صدایی باید پیام دهند که ما بشنویم؟ متاسفانه هنوز هم به‌جای آنکه خودمان به طرح مسائل بپردازیم نگران سوءاستفاده‌های آن طرف آبی‌ها هستیم و از آبی‌های این طرف غفلت می‌کنیم و به‌جای پاسخگویی داخلی مجبور به پاسخگویی به فیفا می‌شویم.

کد خبر 389098

منبع: ایمنا

مطالب پیشنهادی:

عکس| مهناز افشار عضو جدید خانواده‌اش را معرفی کرد

جلسه ترامپ درباره «حمله نظامی» علیه ایران با حضور مقامات پنتاگون| گزینه محتمل آمریکا برای دفاع از عربستان چیست؟

لحظه درگیری میلاد عبادی‌پور با بازیکن والیبال کره جنوبی + فیلم

کلیدواژه: ازدواج ورزشگاه زنان دولت بيكاري جانبازان قم دختران فوتبال عباس عبدی اعتماد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

منبع این خبر، وبسایت www.imna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۶۲۷۸ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

جهل مقدس؛ نتیجه تعاملات اجتماعی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدعلی نقی ایازی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز گذشته 29 شهریورماه در نشست نقد و بررسی کتاب «در دادگاه جهل مقدس» در پردیس کتاب مشهد در خصوص امتیازات این کتاب اظهار کرد: مهم‌ترین امتیاز این کتاب، مساله محور بودن آن است، در این کتاب سعی شده تا مساله جهالت مقدس براساس نمونه‌های تاریخی و شواهد از صدر اسلام تاکنون مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در دیگر کتاب‌ها، مسئله محور بودن آنطور که باید دیده نشده است، اگر چه که موضوع محوری نیز دارای اهمیت بوده و می‌تواند راهگشا باشد، اما آنچه که ما را به مقصود می‌رساند، مساله‌محور بودن است. در مساله محور بودن، نویسنده نسبت به امری دغدغه داشته و خلا‌های فرهنگی موجود در جامعه را نشان می‌دهد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اندیشه‌ورزی و تردورزی در جامعه ما کاهش پیدا کرده است، اگر چه که جهل به عنوان یک نعمت بزرگ و درست شناخته شده، اما با شرایطی که ذکر شد، باید نسبت به جهل خود، علم و آگاهی داشته و زمینه رشد و تعالی خود را فراهم کنیم. در مقابل اگر دچار این اختلال شویم و ندانیم و نتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم به همان وجه مخرب و نادرست جهل رسیده‌ایم که قطعا آثار سوئی به دنبال خواهد داشت.

ایازی مطرح کرد: طبق مطالعاتی که در قرآن داشته‌ام، موانع اندیشه‌ورزی و آنچه که موجب جهالت دینی می‌شود را در چند عامل دیده‌ام، بخشی از این موانع مربوط به موانع فردی است که در قرآن به عنوان پیروی از هوای نفس، دورویی، نفاق، شتاب‌زدگی‌ها و... از آن یاد می‌شود. قرآن چنین افرادی را جاهل دانسته و در آیات زیادی نیز به آنان و ویژگی‌هایشان اشاره کرده است.

وی افزود: موانع دیگر نیز به عنوان موانع اجتماعی شناخته می‌شوند، درک نامناسب از عناصر فرهنگی در جامعه منجر به جهالت می‌شود. به عبارت دیگر عناصر دین‌ورزی به درستی در جامعه تبیین نشده و معرفت به درستی صورت نمی‌گیرد. زمانیکه عرصه‌های تبلیغ و آگاهی بخشی در جامعه ما به دست تریبون‌هایی بیافتد که لیاقت ارائه آن را ندارند، قطعا این عناصر به درستی تبیین نخواهند شد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: چنین تریبون‌هایی باعث می‌شوند تا مطالبی به نام دین به گوش مخاطبان برسد که نه تنها جزئی از دین نبوده بلکه مخرب دین نیز هستند که این مسئله به همان جهل مرکب ختم شده و نتایج مضری خواهد داشت. نکته مهمی که در آیات و روایات به آن اشاره شده، این است که پیروی از رهبری کسانی که صلاحیت‌های رهبری متدینین را داشته باشند بسیار مهم است، بنابراین باید ائمه خود را در زمان غیبت به درستی بشناسیم.

ایازی خاطرنشان کرد: بخشی از این نارسایی‌ها و وقوع جهل مقدس نتیجه تعاملات اجتماعی است که در جامعه محقق شده و در جامعه نیز به آن اشاره شده است، این نارسایی‌ها شامل کنش‌های مغرورانه مبتنی بر حسادت و سرکشی، مناسبت‌های اجتماعی نادرست و... به درستی میان دین ورزان تبیین نشده است. افرادی که به این نارسایی‌ها دچار هستند، عقاید خود را عین دین دانسته و اگر کسی غیر از این بیاندیشد آن را تکفیر خواهد کرد. قرآن از چنین افرادی به عنوان خودخواه یاد می‌کند و می‌گوید این افراد تعاملات را به درستی نیاموخته‌اند.

وی ادامه داد: بخش دوم نیز در سطح بالاتر مربوط به فراگیر شدن کنش نوع اول است، یعنی خودخواهی‌های جمعی اشاعه پیدا کرده و یه اصطلاح افراد جامعه‌پذیر می‌شوند. همانطور که در قبل به آن اشاره شد،ما گر عالمان دین به درستی آنان را تبیین نکرده باشند و یا افرادی موقعیت‌ها را اشغال کرده باشند که معارف دین را به درستی بیان نکنند، به تدریج میان افراد درونی خواهد شد، تبدیل به بخشی از وجود آنان شده و خطراتش نیز به مراتب خطرناک‌تر خواهد بود.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در مرحله اول در صورت عدم اشاعه آن نارسایی‌ها می‌توان آنان را کنترل کرد، اما در غیر این صورت مدیریت‌پذیری آن دشوار‌تر خواهد شد و در مرحله‌های بعد نیز تفکر‌های جمعی و اشاعه یافته این اختلالات در مناسبت‌های جمعی بروز پیدا خواهند کرد. نسبت به این بخش باید یک بازنگری جدی صورت گیرد و آن را به هنجار تبدیل کند.

ایازی مطرح کرد: اگر بنا به دین‌داری ماست، این دین‌داری باید همراه با معرفت باشد و در همین نقطه نیز اختلالات شکل خواهند گرفت. نهاد‌های جامعه‌پذیر کننده ما فرآیند اندیشه‌ورزی را به درستی نیاموخته‌اند و در اعضای خود نیز درونی نکرده‌اند.

وی افزود: تقویت دینی ما در نظام اجتماعی چگونه است؟ آیا روحیه پرسشگری در فرزندان ما برای فراگیری معارف دینی وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد به چه میزان است‌؟ ما باید نسبت به این احتلال جدی اندوهگین باشیم در حالیکه در معارف دینی ما اینگونه نیست، ما فقط از ذات اقدس الهی آن هم نسبت به یک مرحله از آن نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم، اما می‌توانیم نسبت به همه چیز پرسش‌گر باشیم.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: ما آموزش صحیح تفکر راهم به درستی یاد نگرفته‌ایم، این عدم آموزش صحیح جهالت‌آور است و اگر از نوع دین‌داری باشد خطرناک‌تر خواهد بود. این مسئله در بخش فرد در اجتماع، در امور جماعتی، ساختار اجتماعی و نظام‌های سیاسی ما در قرآن به طاغوت معروف بوده و خود به تنهایی دامنه وسیعی را پوشش می‌دهد. کلمه طاغوت مختص افراد بی‌دین نیست، بلکه مربوط به دین‌دارانی است که به درستی در نظام و ساختار حکومتی جای نگرفته باشند.

ایازی خاطرنشان کرد: ساختارهای اجتماعی ما نیز به نوعی مشوق و مروج جهالت پروری است. نمونه‌ها و شواهدی که در کتاب جهل مقدس به آن اشاره شده، کسانی بودند که به قصد روشنگری مطالبشان را مطرح می‌کردند، اما از جانب حکومت‌ها محکوم می‌شدند. ما باید دغدغه‌مند باشیم و نسبت به آنچه مطالعه می‌کنیم و می‌نویسیم مساله‌محور عمل کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترامپ در مورد مساله اوکراین، حق را به‌جانب خود گرفت
  • زندگی ۴۰ میلیون ایرانی به تامین اجتماعی گره خورده است
  • چه کسی نفس چیتگر را گرفت؟
  • حفاظت از عربستان، بهانه ای برای حضور نظامی آمریکا در منطقه
  • «تیم B» و آنچه برایش اتفاق افتاد
  • تحریم‌ها بر تامین کالای اساسی کشور اثری نداشته است
  • آیا ملاقات ترامپ و روحانی فایده‌ای دارد؟
  • خودسوزی "دختر آبی" و توپخانه «پایداری» علیه «سلحشور»
  • فرشته تاریخ| کلاس‌های درسی که تشکیل نمی‌شود
  • بخت دختران کم سن و سال چه رنگی است؟
  • از اتفاقی شرم‌آور در برزیل تا خودسوزی سحر خدایاری + فیلم و عکس
  • بررسی اسرار اسارت حضرت زینب(س)
  • آن روی سکه خودسوزی تلخ سحر خدایاری از نگاه سخنگوی دولت
  • تاوان یک جامعه: به بهانه خودسوزی سحر
  • ناخن‌ساییدن «علینژاد» میان ایران و فیفا در آستانه دربی/ چرایی عدم حضور زنان در استادیوم؛ از اتفاقی شرم‌آور در برزیل تا خودسوزی سحر خدایاری
  • عقل موردنظر فلسفه اسلامی با استمداد از عقل قدسی بالنده می‌شود
  • استفاده از بازی رایانه‌ای و تقویت مهارت‌های حل مساله
  • بررسی اسرار اسارت حضرت زینب(س)/ چه ضرورتی موجب شد خانواده امام حسین(ع) اسیر شوند؟
  • رانندگان تاکسی آموزش امداد و نجات می‌بینند