Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:37:58 GMT

زمینه های تحقق کارآمدی ساختاری

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۶۲۹۷

زمینه های تحقق کارآمدی ساختاری

به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در واقع از این کلید واژه ها به عنوان علت یابی و آسیب شناسی رخدادها استفاده می شود. بر این اساس یکی از پرسش هایی که اذهان افکار عمومی را به خود معطوف ساخته، کارآمدی و مسوولیت پذیری است.

امروزه با توجه به گستره عملکردی نظام های سیاسی و تقسیم کار پیچیده ای که پس از صنعتی شدن دامن گیر جوامع بشری شده است، بحث کارآمدی به موضوعی با اهمیّت تبدیل شده است؛ زیرا نظام سیاسی، به عنوان گسترده ترین و کامل ترین ساحت نظام اجتماعی، در صورت کارآمد بودن، تحقق اهداف سایر نظام های اجتماعی را تسهیل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، نظام های سیاسی همواره در درصدد بیشینه کردن کارآمدی برای تحصیل رضایت افزونتر شهروندان اند. در واقع، کارآمدی هم در ذات خود دارای اهمیت است و هم با توجه به شرایط و مقتضیات زمانه توجه بدان حائز اهمیت است.

از طرفی نیز با ورود مفهوم «حکمرانی خوب» به ادبیات توسعه سیاسی و مدیریت، شاخص های متعددی همچون اظهارنظر، ثبات سیاسی، ‌ اثربخشی و کارآیی حکومت، کیفیت و مقررات تنظیمی، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و ... مورد تاکید قرار گرفته است.

کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی ایران همانند سایر نظام ها دارای ابعاد مشترک و ابعاد خاص است. تفاوت در ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی با ایدئولوژی سایر نظام های سیاسی، تفاوت هایی در ساختار، رفتار، اهداف و کارگزاران این نظام با سایر نظام های سیاسی ایجاد کرده است.

همچنین پاسخگویی یکی از اصول کارآمدی و نبود پاسخگویی و مسئولیت پذیری عناصر مهم ناکارآمدی هر نظام سیاسی است. از این رو میان پاسخگویی و افزایش کارآمدی نظام سیاسی نسبتی مستقیم و دوجانبه وجود دارد و افزایش و کاهش آن دو به هم وابسته است.

مطالعات گویای آن است که فرهنگ سیاسی موجود در کشور،  نوعی فرهنگ دولت گرا است که در کارآمدی بی تاثیر نبوده است. منظور از فرهنگ دولت گرا، نوعی از فرهنگ سیاسی است که بر اساس آن مردم با دوری از عرصه ی فعالیت های سیاسی و اجتماعی وظایف و اختیارات خود در عرصه ی عمومی را به دولت واگذار می کنند و نخبگان سیاسی نیز با پذیرش این وظایف و اختیارات انتظارت و توقعات فزاینده ای را از دولت ها به وجود می آورند.

بر این اساس به نظر می رسد که غلبه ی چنین شرایطی در درازمدت حجم کاری و مسوولیت های دولت را چنان افزایش می دهد که هر اندازه هم که در انجام وظایفشان تلاش نمایند باز هم قادر به انجام همه ی این وظایف محوله نخواهند بود.

از طرفی هر چند برنامه هایی همچون سندچشم انداز ۲۰ ساله و برنامه های پنج ساله تدارک دیده شده اند اما این که تا چه میزان اهداف از پیش تعیین شده موفق بوده اند و به سرمنزل مقصود رسیده اند، ‌جای تامل دارد. به عبارتی دقیق تر، دولت ها کمتر برنامه های بلندمدتی را در راستای توسعه و پیشرفت پایدار دنبال می کنند و نگرش کوتاه مدت بر افکار و اندیشه آنان غلبه دارد.

از این رو پس از پایان یافتن دوره مسوولیت دولت ها و جابجا شدن آنها شیفت و چرخش بزرگی در نگرش ها، ‌رویه ها، ‌رفتار و رویکردها مشاهده می شود. البته نفس تغییر امری مثبت است و جامعه از حالت رخوت، رکود و تکرار دور می سازد اما شروع از نقطه آغاز و استفاده نکردن از تجربه های مثبت پیشینی ها مساله ای نیازمند توجه جدی است.

به نظر می رسد تحقق کارآمدی مستلزم پذیرش مسوولیت ها از جانب دولت و ملت است؛ به این معنی که هر دو از نقشی برجسته برخوردارند و نمی توان با نگاهی تقلیل گرایانه آن را به یکی از این دو فروکاست. از این رو مشارکت پویا و فعالانه مردم می تواند مکمل فعالیت های دولت باشد و پیشرفت و توسعه پایدار را محقق سازد. با این حال  نقش دولت ها بیشتر از مردم بوده و مسوولیت بزرگتری بر عهده دارند.

در واقع تا زمانی که از منابع، قابلیت ها و توانایی ها در راستای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و مشخص استفاده مطلوب نشود، امکان تحقق کامل کارآمدی تنها به صورت ذهنی خواهد بود و در واقعیت جامه عمل نخواهد پوشید.

مساله مهم دیگری که نمی توان از نظر دور داشت و بر آن چشم پوشید، ‌کاسته شدن از کارآمدی در فرایندی زمانی است که تاثیر بسیاری بر مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی می گذارد. بنابر این کم توجهی یا بی توجهی به مسوولیت پذیری و کارآمدی در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آفتی است که اگر به موقع درمان نشود، ‌ صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد می سازد.

   

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسئولیت اجتماعی فرهنگی توسعه پایدار کارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است

به گزارش قدس آنلاین، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به استان سمنان که بلافاصله پس از رویارویی با رژیم اشغالگر قدس انجام شد گفت: معمولا رویدادهایی با این درجه از اهمیت که ابعاد گسترده بین المللی دارد باعث می شود که مقامات کشورها سفرهای کاری خود را لغو کنند و یا به تاخیر بیاندازند اما رییس جمهور کشورمان با آرامش کامل سفر به سمنان و دیدار با مردم این استان را انجام داد.

وی همچنین با اشاره به سفر رییس جمهور به کشورهای پاکستان و سریلانکا گفت: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر پاسخی محکم به رژیم صهیونیستی که نماد سلطه جهانی است داد، اما رییس جمهور کشورمان هم اکنون در سفر خارجی و انجام ملاقات های بین المللی هستند که این اقتدار ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان اینکه تحقق شعار سال نیازمند راه اندازی نهضت تولید در کشور است افزود: برای تحقق شعار سال جاری باید در تمامی دستگاه های اجرایی و استانها تقسیم کار انجام شود و برنامه ریزی دقیقی برای عمق دادن به تولید تا شهرستان ها و روستاها و فعال شدن همه آحاد جامعه انجام شود.

 مخبر افزود: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم لازم است از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و نخبگان حداکثر استفاده صورت گیرد و آموزش های بروز و کاربردی به نیروهای کار ارائه شود.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کنکور سراسری روز هفتم اردیبهشت ماه تصریح کرد: لازم است در کنار وزارت علوم، وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برگزاری هرچه بهتر کنکور سراسری برنامه ریزی و مراقبت کنند تا شاهد اخلال و مشکلی در برگزاری این رقابت علمی نباشیم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

دیگر خبرها

  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است
  • مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم است
  • خزعلی: در زمینه حجاب دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال
  • عربستان: جامعه جهانی به مسوولیت خود مبنی بر توقف تجاوز اسرائیل عمل کند
  • برخی ساختارها در حوزه جوانی جمعیت رفع شود
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد