Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت:بی تردید برکناری بولتون تندرو در آمریکا، نتیجه اختلافات درونی کاخ سفید و ترامپ است تاریخ انتشار: 15:06 - 20 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۸۸۹۴ گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ حسین امیر عبداللهیان در نوشتاری در پی اخراج «جان بولتون» نوشت: بی تردید برکناری بولتون تندرو در آمریکا، نتیجه اختلافات درونی کاخ سفید و ترامپ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه مهم است مشاهده «تغییر رفتار» آمریکاست و نه تغییر افراد و احزاب در آمریکا.   روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیترش نوشت: «دیشب به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به او نیازی نداریم. من و دیگر اعضای کابینه با برخی از پیشنهادات او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از بولتون خواستم استعفایش را تقدیم کند که او صبح امروز این کار را کرد. از بولتون بابت اقداماتش بسیار متشکرم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی معرفی خواهم کرد.»

البته بولتون روایت دیگری از استعفایش ارئه کرد که حاکی از اختلافات شدید میان او و ترامپ است. دقایقی بعد از انتشار توئیت ترامپ در اخراج بولتون، در همان روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور، این مشاور امنیت ملی معزول در توئیترش نوشت: «دیشب استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کردم و ترامپ گفت که فردا درباره این موضوع صحبت می‌کنیم».

شبکه «سی‌ان‌ان» نیز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که ترامپ روز دوشنبه ۱۸ شهریور مشاجره تندی با بولتون در مورد میزبانی از اعضای ارشد گروه طالبان در کمپ دیوید داشته و تصمیم اخراج بولتون پس از این مشاجره اتخاذ شده است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جان بولتن اخراج ترامپ تغییر رفتار آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۷۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید نگران تبعات سقوط پل بندر بالتیمور

 منبع: اکونومیست 
تاریخ انتشار: 28 مارس 2024 
مترجم: لیلا احمدی  

عصر ایران/ ترجمه: اکونومیست چهان را در ۷ روز گذشته چنین روایت کرده است. ۷ روزی که برای ایرانیان روزهای آغازین سال جدید (۱۴۰۳ خورشیدی) به حساب می آید و در تعطیلات و سفر و دید و بازدیدند:


1- رکود اقتصادی بریتانیا 

اقتصاد بریتانیا در نیمۀ دوم سال 2023 وارد رکود شد. ارقام تجدیدنظرشده‌ای که دفتر آمار ملی منتشر کرد، نشان می‌دهند تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ آخر سال 2023، پس از انقباض 0.1 درصدی به میزان 0.3 درصد کاهش یافته است. این داده‌ها، عملکرد "ریشی‌سوناک" – نخست‌وزیر هندی‌بریتانیاییِ 43ساله و رهبر حزب محافظه‌کار- را با انتقاد مواجه می‌کنند. او سال گذشته، وعده "رشد اقتصادی" داده بود. 


2- درخواست اسرائیل از آمریکا برای لغو نشست سازمان‌ملل دربارۀ حمله به رفح 

اسرائيل از آمريكا خواست نشستِ سازمان‌ملل با موضوع "حمله به شهر جنوبي رفح در غزه" را لغو کند. پس از این‌که آمریکا به سازمان‌ملل اجازه داد قطعنامه ای برای آتش‌بس تصویب کند،"بنیامین نتانیاهو" – نخست‌وزیر اسرائیل -، این نشست را لغو کرد. این درخواست می‌تواند نشانه‌ای از تلاش اسرائیل برای کاهش تنش با آمریکا باشد که به دلیل بحران انسانی در غزه افزایش یافته است. 


3- روابط تیره و تارِ آرژانتین و کلمبیا 

کلمبیا دستور اخراج دیپلمات‌های آرژانتینی را صادر کرد و سبب شد اختلاف بین رهبران دو کشور تشدید شود. علت این است که "خاویر مایلی" – رئیس‌جمهور آزادی‌خواه آرژانتین – در مصاحبۀ اخیرش با سی‌ان‌ان، "گوستاوو پترو"، همتای کلمبیایی خود را "تروریست" خوانده بود. پترو زمانی عضو یکی از گروه‌های چریکیِ چپ بود که اکنون با رسوایی سیاسی مواجه است. کلمبیا در ماه ژانویه، سفیرش را از آرژانتین خارج کرد. 


4- بهبود رابطۀ چین و استرالیا 

چین اعلام کرده تعرفه‌های شراب استرالیا را به نشانۀ بهبود روابط دو کشور لغو خواهد کرد. «عوارض آنتی‌دامپینگ»، طی سقوط ژئوپلیتیکی در سال 2020 بین 116 تا 218 درصد، وضع شده بود. چینی‌ها، صادرات استرالیا به چین را که زمانی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای شرابِ خارج از کشور بود، متوقف کردند. چین همچنین جریمه‌های دیگر از جمله تعرفۀ جو، الوار و زغال‌سنگ را لغو کرده است. 
[دامپینگ به فروش کالا در بازارهای خارجی با قیمتی کم‌تر از قیمت تمام‌شده اشاره دارد. منظور از آنتی‌دامپینگ، مقابله با دامپینگ و قیمت‌شکنی است.]


5- رشد تجاریِ آنتروپیک 

آمازون اعلام کرده علاوه بر سرمایه‌گذاریِ 1.25 میلیارد دلاریِ ماه سپتامبر، 2.75 میلیارد دلار دیگر در آنتروپیک -استارت‌آپ هوش‌مصنوعی- سرمایه‌گذاری خواهد کرد. آنتروپیک با رقبایی مانند "چت‌جی‌پی‌تی" رقابت می‌کند. ارزش این شرکت از 3.4 میلیارد دلار در آوریل 2022 به 18 میلیارد دلار رسیده است.  


6- بحران ناشی از فروریختنِ پلِ فرانسیس‌اسکات‌کی

کاخ سفید نسبت به اختلال طولانی در "بندر بالتیمور" پس از فروریختنِ "پل فرانسیس‌اسکات‌کی" هشدار داد. "پیت بوتیجیگ" - وزیر حمل‌و‌نقل آمریکا گفته اثرات این فاجعه فراتر از این منطقه است و بازسازی پل، "سریع، آسان یا ارزان" نخواهد بود. غواصان، جسد دو نفر از شش کارگری که گمان می‌رفت در این حادثه جان باخته‌اند را پیدا کرده‌اند. 


7- فرود جنجالیِ کاوشگر ژاپنی روی ماه

"اسلیم" (فرودگر ژاپنیِ ماه)، از دومین "شب قمری" جان سالم به در برد و تصاویر جدیدی به زمین مخابره کرد. این کاوشگر هوشمند در ماه ژانویه برای بررسی ماه فرود آمد و در اوایل ماه مارس برای دومین‌بار به خواب رفت، زیرا دمای انجماد عملکردش را غیرممکن کرده بود. "اودیسه" -اولین فضاپیمای خصوصی که به ماه رسید-، شانس کمتری داشت و برای همیشه محو شد. 


8- بازداشتِ رهبر اپوزیسیون هند 

  روز پنجشنبه دادگاهی در دهلی تصمیم خواهد گرفت که آیا "آرویند کجریوال" -سر وزیر دهلی نو-، از بازداشت خارج شود یا در زندان بماند. کجریوال، رهبر "حزب آم‌آدمی(AAP)" و از مخالفان برجستۀ نخست‌وزیر "نارندرا‌مودی"، 21 مارس در خلال بررسیِ تحقیقات فساد دستگیر شد. او اتهاماتش را رد کرده است. هرچند آزادیِ کجریوال برای دولت مودی که متهم به استفاده از آژانس‌های ضد فسادِ هند برای آزار و اذیت مخالفان سیاسی و دیگر منتقدان است، شکست بزرگی قلمداد می‌شود، بااین‌حال بعید به نظر می‌رسد این منتقد پرآوازه آزاد شود. دو تن دیگر از رهبران حزب نیز در جریان همین تحقیقات بازداشت شده‌اند و دادگاه دولتی آن‌ها را به حبسِ بدون محاکمه محکوم کرده است. ۳هفته به آغاز انتخاباتی که انتظار می‌رود مودی در آن پیروز شود، باقی مانده و به نظر می‌رسد کجریوال در مسیر مبارزات انتخاباتی، غایب باشد.

9- مذاکرات پیچیدۀ ماکرون و لولا


  امانوئل مکرون روز پنج شنبه پس از گذراندن دو روز در برزیل، سفر رسمی خود را به این کشور آغاز کرد. رئیس‌جمهور فرانسه با همتای برزیلی‌اش، "لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا"، در کاخ ریاست‌جمهوریِ برازیلیا دیدار خواهد کرد.  بانک‌دار سابق(ماکرون) و فلزکارِ پیشین(لولا) دو بار در این هفته ملاقات کرده‌اند. بار اول در آمازون برای بحث در مورد حفاظت از "جنگل‌های بارانی" و بار دیگر در نزدیکی "ریودوژانیرو" برای رونمایی از زیردریایی برزیلی که با فن‌آوریِ فرانسوی کار می‌کند.

 آن‌ها احتمالاً با موضوعات پیچیده‌ای روبه‌رو خواهند شد. یکی از این موارد امتناع ماکرون از حمایت از توافق تجاریِ "مرکوسور" بین اتحادیۀ اروپا و کشورهای آمریکای لاتین است. لولا در این خصوص، کشاورزان فرانسوی را مقصر می‌داند. مورد دیگر نیز امید ماکرون برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه است. لولا مانند بسیاری از رهبرانِ جنوبِ جهان، تاکنون از محکوم کردن تجاوز روسیه اجتناب کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ از ریختن پل در آمریکا تا جشن پوریم یهودیان

دیگر خبرها

  • کاخ سفید نگران تبعات سقوط پل بندر بالتیمور
  • سناتور آمریکایی از اختصاص کمک نظامی کاخ سفید به اسرائیل انتقاد کرد
  • بایدن: سران کشور‌ها از پیروزی ترامپ می‌ترسند
  • بولتون: ترامپ پس از پیروزی با ایران معامله می‌کند
  • بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است
  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • جنجالی‌ترین جابه‌جایی مدیریتی در سال ۲۰۲۳
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس