Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های زیرزمینی ماهیان کور جهان توسط عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان کشف شد.

به گزارش ایسنا، حامد موسوی ثابت طی تحقیقی دو ساله با همکاری دکتر صابر وطن دوست عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پروفسور ماتیاس گیگر و پروفسور یورگ فریهوف از محققان برجسته آلمانی، ضمن گزارش یک زیستگاه جدید برای ماهیان کور ایرانی، با انتشار نتایج ژنتیکی بر ماهیان مورد مطالعه، وجود یک سفره آب زیرزمینی عظیم در زیر رشته کوه‌های زاگرس را اثبات کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سفره آب زیرزمینی با طول شناخته شده حدود حداقل 31 کیلومتر و حداکثر 162 کیلومتر (در خط مستقیم - که احتمالا چندین برابر این فاصله در حالت واقع است) بزرگ‌ترین زیستگاه زیرزمینی شناخته شده ماهیان در جهان است. همچنین این زیستگاه اولین زیستگاه در جهان با سه گونه ماهی کور است و تنها یک زیستگاه غیر از آن در کشور چین با این تنوع و غنای گونه‌ای تاکنون شناخته شده است.

تا امروز در ایران چهار گونه ماهی کور غارزی شناسایی شده‌اند که منحصر به کشورمان هستند و در هیچ نقطه دیگر دنیا وجود ندارند.

تحقیقات یک دهه اخیر این محقق ماهی‌شناس دانشگاه گیلان در منطقه غرب کشور و در منابع آبی حوضه زاگرس منتج به کشف دو گونه از چهار گونه مذکور شده است، و دو گونه دیگر توسط محققان خارجی در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی کشف و توصیف شده بودند. با عنایت به اهمیت بالای این نوع ماهیان، به‌نظر می‌رسد این گونه‌ها باید در اولویت حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرند و نقشه راه حفاظت تنوع گونه‌ای کشور بر این اساس اصلاح شود.

نتایج این تحقیق بین‌المللی در شماره اخیر مجله ماهی‌شناسی کاربردی ( Journal of Applied Ichthyology ) در کشور آلمان منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماهی کور گيلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۷۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری مهر، ۲ توله سمور سنگی که به اداره حفاظت محیط‌زیست خوانسار تحویل شده بودند، تحت نظر رئیس اداره حیات وحش استان تیمار و بررسی‌های لازم درخصوص سلامت آنها، انجام شد.

با توجه به گزارش دریافتی و دیده شدن مادر این سمورها، برنامه بازگردانی آنها به زیستگاه اصلی مدنظر قرار گرفت و تلاش می‌شود تا شرایط زیست طبیعی این گونه، از سر گرفته شود.

سَمور سَنگی (نام علمی: Martes foina) یکی از انواع سمور است. این جانور دارای قدی کوچک و پاهای کوتاه و انگشت‌رو است و بدنش باریک و کشیده و پوستش نرم است. زیستگاه این حیوان از مغولستان و چین در آسیا تا غربی‌ترین نقاط اروپا امتداد دارد.

این حیوان به جهت لکه سفید زیر سینه‌اش به سمور سینه‌سفید و به جهت علاقه به زندگی در جنگل‌های راش و ممرز به سمور راش نیز معروف است.

علت اصلی حضور این گونه در شهرستان خوانسار وجود باغات فراوان و کوهستانی بودن منطقه و به تبع آن شباهت اقلیم به مناطق شمالی کشور است.

کد خبر 6085634

دیگر خبرها

  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر