Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@15:04:07 GMT

۱۳۰۰شرکت از فهرست شرکت‌های دانش بنیان خارج شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۷۳۵۹

۱۳۰۰شرکت از فهرست شرکت‌های دانش بنیان خارج شد

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ۱۳۰۰ شرکت به دلیل ارتقا نیافتن از فهرست شرکت‌های دانش بنیان کشور خارج شد.

به گزارش قدس آنلاین ؛ سیدمحمد صاحبکار خراسانی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات شرکت های دانش بنیان و فناور در مشهد گفت: معیارهای کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان با هدف افزایش سطح کیفی فعالیت شرکت ها هر سال پنج درصد نسبت به سال قبل سختگیرانه تر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به همین دلیل این تعداد شرکت که پس از ۲ تا سه سال فعالیت متقاضی تمدید ارزیابی بوده اند به دلیل عدم ارتقای لازم و نداشتن شاخص های اعلام شده از لیست این کارگروه به عنوان شرکت دانش بنیان خارج شده اند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۸ شرکت دانش بنیان در کشور تحت این عنوان شناخته شده و مجوز دارند که تحت ارزیابی و حمایت های توانمند سازی قرار می گیرند.

وی گفت: سختگیری در تعیین معیارهای تخصصی برای شرکت های دانش بنیان با هدف هدایت این شرکت ها به سوی ارتقای مداوم است به همین دلیل علاوه بر سخت گیری در ارزیابی شاخصه ها و معیارها، کلیه شرکت های دارای مجوز به صورت آنلاین اعلام می شوند.

صاحبکار خراسانی افزود: تمام فعالیت های شرکت ها به صورت کامل شفاف سازی شده و در حال حاضر پرونده یک هزار شرکت برای بررسی و ارزیابی جهت تمدید و صدور مجوز در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه هر ماه یک هزار پرونده شرکت ها در این مرکز بررسی می شود اظهار داشت: ۴۰۰ پرونده از این تعداد مربوط به ارزیابی و ۶۰۰ پرونده نیز مربوط به برنامه های حمایتی است.

وی گفت: با هدف تسهیل خدمت به شرکت های دانش بنیان از کارگزاران ارزیاب در بخش خصوصی کمک گرفته شده و روند ارزیابی شرکت ها طی دو مرحله منطقه ای و ملی انجام می شود که در همه بخش ها تلاش می گردد بهترین خدمات در کوتاهترین مدت ارائه شود.

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: هم اکنون ارزیابی شرکت های دانش بنیان بین ۲ تا سه ماه زمان می برد که با هدف ارائه مدت زمان کافی به شرکت ها برای جمع آوری و تکمیل اطلاعات تعیین شده است.

وی اظهار داشت: تشکیل انجمن شرکت های دانش بنیان استان خراسان رضوی نشان دهنده بلوغ این استان و شرکت های دانش بنیان آن است که امیدواریم شاهد تحول و پیشرفت چشمگیر در این زمینه باشیم.

در این نشست نمایندگان شرکت های دانش بنیان به بیان مشکلات، خواسته ها و انتظارات خود پرداختند.

انجمن شرکت های دانش بنیان استان خراسان رضوی به میزبانی پارک علم و فناوری خراسان تشکیل شده است.

ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دانش بنیان شرکتهای دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات

حجت‌الاسلام عبدالله هادیان، استاد حوزه، مبلغ دینی و کارشناس حوزه وقف در رابطه با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه حمایت این سازمان از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی مثبت و قابل تقدیر است، اظهار کرد: کاری که عالمانه انجام شود، اثر بیشتری از اقدامات یا منافع مقطعی دارد. یکی از مهمترین اعمال انسان همان وقف به عنوان صدقه جاریه است که به صورت دائمی و مستمر دیگر افراد جامعه را نیز منتفع می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه گر چه تعریف وقف شامل حبس مال و هزینه منفعت آن با توجه به نیات واقفان در راهی مشخص است، گفت: ورود سازمان اوقاف به حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان خیلی خوب است. رشد این حوزه همچنین از نظر سخت‌افزاری برای نگهداری، بهینه‌سازی و بروزرسانی موقوفات هم اثرگذار خواهد بود؛ چون به هر حال کار علمی انجام می‌شود. 

این استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: استفاده‌ از این نوع خدمات نیز به روز است. برای مثال نیاز کشور در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی است که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری به این حوزه ورود کنند، باعث رشد اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شوند.  

هادیان اظهار کرد: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شفافیت در مناصب اقتصادی می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مردم از طریق فناوری‌های روز را تسهیل می‌کند. در مجموع توجه به اقدامات علمی این شرکت‌ها در نهایت باعث رونق تمام جامعه می‌شود. 

وی تأکید کرد: در زمان‌های گذشته اگر وقفی انجام می‌شد، یک نیت فردی بود ولی اکنون با گذشت یک هزار و ۴۰۰ سال از تشکیل حکومت اسلامی باید نیات فردی را کنار گذاشته و با گفتمان‌سازی برای اجرای وقف در حوزه اجتماعی تلاش کرد؛ یعنی باید نیازهای جامعه را بررسی و براساس شاخص‌های آن موقوفات را درنظر بگیریم. 

این استاد حوزه و مبلغ دینی بیان کرد: البته در نهایت باید به فکر حکومت تمدن‌ساز باشیم؛ یعنی باید در مسیر حرکت به سمت حکومت جهانی وجود مبارک امام زمان (عج) این موضوع را درنظر بگیریم که به عنوان حکومت زمینه‌ساز، موقوفات نیز باید در این مسیر باشند و لاجرم از حوزه علم و فناوری باید این زمینه‌سازی را انجام دهیم.

هادیان اضافه کرد: خود علم به تنهایی کاری نمی‌کند و باید در حوزه تحول، اجرایی و تجاری‌سازی وارد شود. بنابراین، باید سرمایه‌ها به این سمت سوق پیدا کند. اوقاف هم به عنوان سازمانی که دارای سرمایه‌های زیاد مردمی است و با نیات خیر برای اعتلای دین و جامعه اقدام کرده است، مسئولیت سنگینی از این نظر دارد. 

وی تشریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به حوزه تبلیغات دین از طریق فناوری اطلاعات و آی ‌تی ورود کنند. اکنون دنیای داده‌ها مطرح شده و حوزه تحلیل داده‌ها با مبنای علوم انسانی حوزه بسیار بکری است.

این استاد حوزه و مبلغ دینی افزود: در حوزه فنی و دیگر حوزه‌های اقتصادی زمینه‌سازی انجام شده ولی در حوزه علوم انسانی که منشأ تبلیغات دینی است کم‌کاری شده است. این اقدامات بسیار مثمرثمر و جزء واجبات برای سازمان اوقاف است که باید انجام دهد. 

هادیان در مورد ظرفیت‌های سازمان اوقاف برای حمایت از علم و دانش و همچنین، رابطه علم و وقف بیان کرد: این سازمان به عنوان یکی از نهادهای مهم می‌تواند در حوزه توسعه علم و فناوری کشور مطرح شود. سازمان اوقاف ضمن ارائه خدمات می‌تواند از بهره‌های ایجاد شده خود شرکت‌ها نیز به آن‌ها پاداش دهد و از طرح‌های مولد و نوآورانه حمایت کرده و از ظرفیت‌های وقف برای ارتقای سطح دانش و فناوری استفاده کند. 

این استاد حوزه و مبلّغ دینی تصریح کرد: علم و وقف می‌توانند رابطه متقابل و مکملی داشته باشند. وقف می‌تواند منابع مالی و مادی برای توسعه علم ایجاد و از طرفی دیگر علم و فناوری می‌تواند ارزش‌ افزوده بیشتری برای موقوفات ایجاد کند. 

هادیان گفت: وقتی در حوزه اجتماعی ورود می‌کنیم، شاید نیت واقف عام‌المنفعه باشد ولی می‌توان با حفظ نیت واقف نسبت به سرمایه‌گذاری در علم و فناوری با حمایت از نخبگان اقدام کرد. نگاه تمدنی به حفظ، بهینه‌سازی و آینده موقوفات بسیار مهم است و باید موقوفات را با یک الگوی خاص به سمت رفع نیازهای جامعه هدایت کرد.

دیگر خبرها

  • بررسی «ارزش‌آفرینی از دارایی‌های دیجیتال» در نخستین پنجشنبه فناور ۱۴۰۳
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • صدور اولین سند اعیانی توسط سازمان ثبت
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای اوقاف/ شفاف و به‌روز هستیم
  • تشریح دستاورد‌های وقف در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • ترسیم نقشه جذب دانش‌بنیان‌ها در صنعت لوازم خانگی
  • تحصیل در خارج، خدمت به داخل | حمایت از نخبگان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور