Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@20:51:13 GMT

ثبت 80 آيين محرم اصفهان در فهرست ميراث ملي

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۷۴۸۹

ثبت 80 آيين محرم اصفهان در فهرست ميراث ملي

خبرگزاری آریا- مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان امروز و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی از ثبت بیش از 80 آیین محرم استان در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان، فریدون الله یاری افزود: «با توجه به برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده، تلاش در راستای ثبت میراث ناملموس استان اعم از خرده‌فرهنگ‌ها (فرهنگ فولکلوریک) اقوام مختلف استان از چهار سال قبل در دستور کار این اداره‌کل قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
او در ادامه با اشاره به این‌که نزدیک به 200 میراث ناملموس اصفهان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: «این در حالی است که آیین مذهبی قالی‌شویان در" مشهد اردهال" در فهرست میراث ناملموس بشری به ثبت جهانی رسیده است.»
الله یاری در رابطه با این آیین‌های محرم گفت: «خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده موفق شده‌ایم تا آیین‌های محرم را در تمام مناطق استان شناسایی کنیم که ازجمله آیین‌های ثبت‌شده می‌توان به آیین " زارخاک" در روستای " قورتان" در شرق اصفهان، آیین سوزاندن" خیمه‌های خاندان" امام حسین (ع) در شهر " نوش‌آباد" در شمال استان، آیین تعزیه در شهرستان " نطنز" و " روستای قودجان" در شهرستان "خوانسار" به ترتیب در شمال و غرب استان، آیین‌های " نخل گردانی" و" جقجقه زنی" در روستای " ابیانه" در شمال استان " آیین تعزیه در شهرستان‌های " خمینی‌شهر" و " نجف‌آباد" به ترتیب در مرکز و غرب استان، " آیین سوگواری ششمین روز شهادت امام حسین (ع) در شهر " نیاسر" در شمال استان، آیین "تشرف به مسلک سقائی" در " کاشان" در شمال استان، آیین " شال گردانی" در "دهاقان" در جنوب استان و آیین‌های " پرده‌خوانی" در راستای شهادت امام حسین (ع) در شهرستان" شاهین‌شهر و میمه " در مرکز استان اشاره کرد.»
او گفت: «شیعیان راستین امام حسین (ع) می‌توانند در ایام محرم با حضور در این شهرستان‌ها از مواهب معنوی این آیین‌ها بهره‌مند شوند.»


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ثبت آیین محرم اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۷۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: بازدید از تمام بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی اصفهان، امروز  پنجشنبه ۳۰ فروردین به مناسبت «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» رایگان است.
شهرام امیری افزود: در بین بنا‌های تاریخی اصفهان، کاخ عالی‌قاپو به دلیل نصب حفاظ شیشه‌ای دیوارنگاره‌های این عمارت، تعطیل است و بازدید از آن میسر نیست.
وی گفت: در استان اصفهان ۳۰ بنای تاریخیِ قابل بازدید و زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی است که بیشترآن‌ها در شهرستان‌های اصفهان، کاشان، نطنز، نایین و اردستان قرار دارند.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

دیگر خبرها

  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • اعلام گروه‌های منتخب جشنواره آیین‌های نمایشی روستایی رضوی
  • فهرست بازیکنان ذوب آهن در دربی اصفهان اعلام شد
  • ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است