خبرگزاری مهر - گروه استانها: شهرستان نایین در استان اصفهان و در منطقه دشت کویر قرار گرفته‌است و  یکی از شهرستانهای تاریخی استان اصفهان است که رسوم عزداری خاصی در ایام شهادت سید الشهدا دارند.

  عزاداری نایینی‌ها برای سید و سالار شهیدان همانند بسیاری از دیگر شهرستانهای استان و کشور  به پایان دهه نخست محرم ختم نمی‌شود بلکه این عرض ارادت به امام حسین (ع) و شهیدان کربلا تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

بدین ترتیب بنا بر یک سنت قدیمی از ابتدای این ماه تا پایان ماه صفر جوانان محله نیم ساعت پیش از آغاز مراسم عزاداری، در میدان بیرونی حسینیه جمع شده و به کوبیدن دهل برای دعوت مردم به  این مکان می‌پردازند.

آیین «جوش» از مهم‌ترین رسوم مردم نائین در ماه محرم

برگزاری آیین «جوش» از مهم‌ترین رسوم مردم نائین در ماه محرم است، بدین ترتیب که از شب ششم محرم، در زمانی خاص از عزاداری، مردم دایره‌وار ایستاده و به دو گروه تقسیم می شوند و با فریاد یا حسین (ع) بر سر و سینه می‌زنند.

پس از پایان گرفتن نوحه سرایی دو نفر هم صدا ا یکدیگر به خواندن دوازده بند محتشم کاشانی می‌پردازند در حالی که همگام با یکدیگر از میان خیل عزاداران عبور می کنند.

عزاداری شب «بنی‌اسد» در هیئت چهل دختران و کلوان

در شب سیزدهم ماه محرم که  به شب «بنی اسد» معروف است هیئت محله چهل دختران در امامزاده سلطان سید علی(ع) و هیئت محله کلوان در امامزاده سلطان موصلیه(س) به برگزاری عزاداری و سینه‌زنی می پردازند و تمام مردم نیز در این دو هیئت برای سوگواری شب سوم شهادت امام حسین (ع) و غریبی کاروان امام حسین (ع) و شهادت امام سجاد (ع) حضور پیدا می‌کنند.

در این میان عزاداری خاص و سنتی هفت هیئت‌ قدیمی نائین در ایام محرم شهرت بسیار دارد و این عزاداری‌ها پس از اجرا به شیوه خاص در حسینیه‌های این هفت هیئت در امامزاده سلطان سید علی(ع) ادامه پیدا می‌کند.

در شب‌های دوازدهم و سیزدهم ماه محرم  در برخی هیئت‌های این شهرستان مراسم تعزیه خوانی نیز برگزار می شود.

عزاداری سنتی هفت هیئت‌ قدیمی نائین در شب و روزهای پایانی دهه نخست محرم  از شهرت خاصی برخوردار است؛ این مراسم در شب تاسوعا بدین ترتیب است که از اوایل شب هیئت های مذهبی قدیمی نائین که از هفت محله شهر هستند به ترتیب خاصی از راه بازار قدیم نائین به طرف سقاخانه چهل دختران می روند و در این مکان به احترام حضرت ابوالفضل (ع) به عزاداری می‌پردازند و سپس همگی وارد امامزاده سلطان سید علی(ع) شده و به عزاداری در این مکان ادامه می‌دهند.

عزاداری هفت هیئت قدیمی در دهه نخست محرم

در روز تاسوعا این هیئت‌ها شامل هیئت حسینیه باب المسجد، حسینیه چلوان، سرای نو، نوآباد، پنجاهه، چهل دختران و در نهایت  کوی سنگ در هرکدام از این حسینیه‌ها به همان ترتیب بیان شده حاضر شده و به عزاداری برای حضرت ابوالفضل (ع) می‌پردازند و پس از رسیدن به هیئت چهل‌دختران همگی به امامزاده نائین رفته و آنجا به عزاداری ادامه می‌دهند.

 در روز عاشورا  نیز دو هیئت مذهبی از این هفت هیئت قدیمی از مسیر بافت قدیم به امامزاده سلطان موصلیه می‌ روند و ۵ هیئت دیگر نیز برای عزاداری به طرف امامزاده سلطان علی می ‌آیند.

در طول دهه اول محرم تا شب بنی اسد تمامی این هفت هیئت برای عزاداری به حسینیه چهل دختران می روند مطابق با ۱۲ و ۱۳ ماه که در هیئت ‌ای چلوان و چهل دختران مراسم تعزیه خوانی برگزار می شود.

سبک خاص مراسم شام غریبان در نایین

مراسم شام غریبان امام حسین(ع) در نائین به سبک خاصی برگزار می شود، اوایل شب مردم محله کوی سنگ در حالی که دو دسته شده و شمعی به دست گرفته اند به طرف مسجد حضرت سجاد(ع) برای عرض تسلیت به زین‌العابدین حرکت می‌کنند و در آن جا به فریاد نوحه‌ای خاص و سنتی به عزاداری می پردازند.

 ساعتی پس از این مراسم عزاداران هیئت حسینیه چلوان نیز دست بر سر زنان شمعی به دست گرفته و از ابتدا تا انتهای شب به شش حسینیه دیگر برای عزاداری می روند، این گروه در حالی که برق حسینیه خاموش شده است نوحه‌ای با مضمونی در جواب نوحه گروه نخست فریاد می‌کنند.

دیگر رسوم عزاداری نایینی‌ها در محرم و صفر

روزهای دیگر محرم و صفر از قبیل شب اول ماه صفر، اربعین و ۲۸ صفر هم مراسم های عزاداری خاصی برگزار می‌شود؛ به طور مثال در شب ۲۸ صفر در محله کلوان در مقابل امامزاده حیدر(ع) دیگ‌های آش برپاشده و در این شب هیئت عزاداری از حسینیه باب المسجد به حسینیه کلوان آمده و سپس در مقابل دیگ‌های آش به عزاداری می پردازند.

 همچنین تعزیه و شبیه گردانی یکی از رسومات عزاداری است که در روزهای تاسوعا و عاشورا در روستای باغسان برگزار می شود.

شبیه خوانی و تعزیه خوانی  در روستای بافران نائین

مراسم شبیه خوانی و تعزیه خوانی در روستای بافران نائین در نوع خود بی نظیر و دیدنی است،  این مراسم که در روز عاشورا برگزار می شود بسیار حزن انگیز است و مردمی که وسیله نقلیه دارند در روز عاشورا از شهرها و روستاهای اطراف برای مشاهده این مراسم باشکوه خود را به بافران می رسانند.

مراسم «چق چقی زنی» یکی از آیین های قدیمی جذاب، و منحصر به فرد نایینی‌ها است که در طول ماه های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) توسط هیئت کوی سنگ و محمدیه در امامزاده سلطان سیدعلی این شهرستان برگزار می شود؛ در این مراسم دو نفر در حالی که دو قطعه چوب به نام «چق چقی» در دست می‌گیرند، روبروی هم ایستاده و با آهنگ خاص نوحه‌خوان این چوب ها را به هم می زنند و به این شیوه به عزاداری برای حضرت اباعبدالله حسین (ع) می ‌پردازند.

کد خبر 4715598

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی:

جلسه ترامپ درباره «حمله نظامی» علیه ایران با حضور مقامات پنتاگون| گزینه محتمل آمریکا برای دفاع از عربستان چیست؟

عکس| تاج گل لاکچری رئیس صداوسیما و سفیر چین برای مراسم ترحیم اسدالله عسگراولادی

لحظه درگیری میلاد عبادی‌پور با بازیکن والیبال کره جنوبی + فیلم

کلیدواژه: ماه محرم آئین های عاشورایی مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ماه محرم بوشهر قزوین شیراز مراسم عزاداری ایلام عاشورا گرگان اربعین حسینی شهرکرد خطبه های نماز جمعه ماه محرم و صفر تاسوعا و عاشورا خرم آباد

منبع این خبر، وبسایت www.mehrnews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۷۶۲۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

عزاداری برای سیدالشهدا(ع) با چاشنی کوهنوردی و زیارت شهدا + تصاویر

هیأت نورالشهدا هرسال در اولین جمعه بعد از روز عاشورا عزاداری متفاوتی را در دل ارتفاعات کلکچال برای رسیدن به مقبره شهدا راه می‌اندازد. برای آشنایی با این دسته عزاداری، گزارش را تا آخر دنبال کنید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، از عزاداری که سخن به میان می‌آید، ذهن‌ها به سمت مکان‌هایی مانند حسینیه، مسجد یا نهایتاً دسته‌های عزاداری خیابان‌ها و معابر شهر می‌رود، اما سوژه امروز گزارش ما یک عزاداری متفاوت در مکانی متفاوت‌تر است.

از ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ که ۸ تن از شهدای گمنام عملیات کربلای ۴ در تپه‌های نورالشهدای کلکچال به خاک سپرده شدند، این مکان به محلی برای دلدادگی‌های عاشقان اهل‌بیت علیه‌السلام و مسیر شهدا تبدیل شد. از سال ۱۳۹۲ که هیأت نورالشهدا با حضور جمعی از جوانان فعالیت خودش را آغاز کرد.

برنامه هفتگی و ثابت هیأت نورالشهدا، شب‌های جمعه در حسینیه کلکچال و همچنین، صبح‌های جمعه با قرائت دعای عهد و سخنرانی همراه است و اجرای ورزش‌های باستانی بخش جدانشدنی آن است.

اما یکی دیگر از برنامه‌های ثابت این هیأت، به صورت سالانه با تشکیل یک دسته عزاداری برگزار می‌شود؛ عزاداری‌ای که دلیل توجه و تهیه گزارش ما از هیأت نورالشهدا کلکچال شده است.

 جوانان هیأت نورالشهدا هرساله در اولین جمعه پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام، دسته عزاداری خود را در ارتفاعات کلکچال برپا می‌کنند و در نهایت در مقبره شهدای گمنام در تپه نورالشهدا عزاداری خود را به اتمام می‌رسانند.

این هیأت در روز جمعه بیست و نهم شهریور ماه سال ۹۸ ششمین آیین سوگواری اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) خود را برای عزاداری در تپه‌های نورالشهدا به راه انداخت. براساس قرار همیشگی آنها در روزهای جمعه، ابتدا از ساعت ۶:۳۰ صبح برنامه قرائت دعای عهد و سخنرانی برگزار شد، سپس هیأتی‌ها زمزمه زیارت عاشورا را آغاز کردند و پس از یک صبحانه ساده، کم‌کم برنامه‌ها برای حرکت دسته عزاداری آغاز شد.

هر کجا نام شهید و رنگ و بوی ایثارگران و فداکاران انقلاب اسلامی باشد، قطعاً ذکر فداکاری‌ها و خاطرات هشت سال دفاع مقدس خالی از لطف نیست. آغاز برنامه‌های دسته عزاداری هیأت نورالشهدا نیز با روایتگری دلاوری‌های رزمندگان اسلام همراه بود.

پس از آن به یک‌باره صدای دمام‌زنی‌ها به راه افتاد که همراهی آن، با انعکاس زیبای صدا در ارتفاعات، به اتمسفر کلکچال رنگ و بوی امام حسینی بخشید. به گفته عزاداران و حاضران ارتفاعات کلکچال باتمام ارتفاعات و کوه‌های تهران متفاوت است. دلیل آن نیز تدفین شهدای گمنام است، به طوری که در این ارتفاعات کمتر شاهد برخی صحنه‌های زشت و غیراسلامی هستیم. به راه افتادن صدای دمام‌ هیأت نورالشهدا بسیاری از کوهنوردان صبح‌ جمعه کلکچال را به سمت ایستگاه ۳ کشاند و آنان نیز بر خیل جمعیت عزاداران افزوده شدند.

دسته عزاداری هیأت نورالشهدا کم کم مسیر خود را آغاز کرد و در راه، در حالی که دسته آقایان جلوتر و جمعیت بانوان در پشت سر حرکت می‌کرد. دودمه زیبایی نیز از سوی عزاداران زمزمه می‌شد، آقایان فریاد می‌زدند:

«حسین سرباز ره دین بود/ عاقبت حق‌طلبی این بود/ از سر نی گفت سبط پیمبر/ الله اکبر الله اکبر» و جمع خانم‌ها نیز می‌گفت: «قسم به اشک دیده فاطمه/ ندارم از دشمن دین واهمه/ سرم فدای زاده حیدر/ الله اکبر الله اکبر»

بعد از طی مسافتی دسته عزاداری در محل‌هایی می‌ایستاد تا مجدداً صدای دمام‌زنی، اتمسفر حاکم بر کوه را متفاوت کند و فضای دلنشینی در ارتفاعات فراهم سازد؛ به طوری که حتی کوه‌پیمایان گذری نیز با ذکر الفاظی همچون «قبول باشه» و «خدا قوت» از تغییر حال و هوای کوه با حضور دسته عزاداری استقبال می‌کردند. در زمان دمام زنی‌ها نیز عزاداران حسینی ذکر «یا زینب» و «یا حیدر» در دل کوه، سر می‌دادند که شکوه و جلوه زیبایی ایجاد کرده بود.

محسن احمدی مهر، یکی از خادمان هیأت نورالشهدا در خصوص فعالیت‌های این هیأت می‌گوید: «این هیأت برخلاف آن که برخی تصور می‌کنند وابسته به معراج شهدا یا بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و یا سپاه پاسداران است، به صورت کاملاً مردمی و با نذورات از سوی مردم اداره می‌شود».

عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام در قالب دسته عزاداری هیأت نورالشهدا در مسیر پر پیچ و خم کلکچال مشق عشق و تمرین برای پیاده روی اربعین حسینی می‌کردند. پس از عاشورا، دل هر دلداده‌ای رهسپار و روز شمار پیاده‌روی و حماسه بزرگ اربعین است. برگزاری دسته عزاداری در دل کوه، به نوعی تمرین عملی برای طی مسیر در مشایة الاربعین، برای رسیدن به حرم سیدالشهدا علیه السلام است.

در پایان این مراسم نیز عزاداران حسینی به تپه نورالشهدا و محل تدفین شهدای گمنام رسیدند. مقام معظم رهبری در بازدید از این مکان فرموده بودند که باید همچون نگینی برای شهر تهران مبدل شود و امروز تپه نور شهدا با چراغ سبزی بر فراز خود از تمام نقاط شهر تهران مشخص و معین است و مقبره شهدا نیز همچون نگینی بر فراز این کوه طراحی شده است. دسته عزاداری در این مقبره به دمام زنی و عزاداری برای شهادت سیدالشهدا علیه السلام پرداخت.

در نهایت نیز همانگونه که حرکت این دسته با یادی از رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس آغاز شده بود، پایان بخش آن نیز روایت‌گری از ایثارگری‌های این افراد بود تا به گفته سردار جانباز رضا نامی راوی مراسم و از همرزمان شهید همت و شهید زین‌الدین، جوانان بدانند: «راه‌حل مشکلات و معضلات این کشور پیروی از ولایت فقیه و ایثارگری و فداکاری است همانگونه که شهدا در دفاع مقدس انجام دادند و در حالی‌که ایران بعد از یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی بدون آمادگی برای نبرد نظامی توانست در نهایت در نبردی ۸ ساله به پیروزی دست یابد».

در نهایت عزاداران بر سفره اباعبدالله الحسین علیه السلام مهمان شدند.

 

دیگر خبرها

  • تقلیل دینداری به عزاداری/ تشیع نام و تشیع مرام
  • نمایشنامه‌خوانی آرامش از نوع دیگر در دیواندره اجرا می‌شود
  • تعزیه آیینی اسطوره‌ای است
  • بهره گیری از ظرفیت های قرآنی و هنری برای انتقال پیام عاشورا/کانون بنی هاشم قلعه قاضی پیشرو در خلق برنامه های محتوایی
  • مراسم عزاداری دو آستان مقدس حسینی و عباسی
  • مداحی نوستالژیک محمود کریمی (۷)؛ «به پای پرچم سرخت چه سرها که نیفتادن ...» + صوت
  • معجزه یک حسینیه در گیلان+ تصاویر
  • عزاداری دهه سوم محرم باسخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان و مداحی حمید علیمی
  • عزاداری ایام محرم در ایران باشکوه‌تر از ترکیه برگزار می‌شود
  • «تعزیه» در آستانه تحریف
  • اقامه عزای‌ حسینی در هیئت‌های مذهبی + برنامه دهه سوم ماه محرم
  • برنامه‌های دهه سوم محرم در حرم بانوی کرامت(س)
  • برنامه عزاداری حرم حضرت معصومه(س) در دهه سوم محرم اعلام شد
  • برگزاری مسابقه کتاب خوانی همسران 
  • چرا حجم نمایش و اکران فیلم‌های کمدی در محرم و صفر افزایش پیدا می‌کند؟
  • رتبه برتر بافق در پخش زنده عزاداری محرم
  • کشف گوشی‌های قاچاق در گلوگاه شهید شرافت نایین
  • مداحی نوستالژیک محمود کریمی (۶)؛ «روزای بی تو چه غمگینه ...» + صوت
  • در حسینیه اسرارآمیز چه می‌گذرد؟