خواص بعد از پیامبر اسلام (ص) با فراموش کردن یاد خداوند و دنیا پرستی، شامل قسم شیطان شدند که گفته بود بندگانت را به گمراهی می‌کشانم مگر مخلصین از آنها را، و مشخص شد که مصاحبت بدون معرفت با پیامبر خدا(ص) نیز آدمی را جزو مخلصین درگاهش قرار نمی‌دهد. بلکه باید از ذکر خدا غافل نبود و تابع شهوت‌ها نشد تا بتوان در پیچ‌های تاریخی تصمیمات مهمی را گرفت و اجازه نداد امامِ بر حق، به مسلخ شهادت برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم معصومی ـ استاد دانشگاه و دبیر علمی گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهل بیت (ع) ـ در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده است، به جریان‌سیاسی و اجتماعی قیام امام حسین(ع) و علت وقوع عاشورا به صورت سلسه‌وار پرداخته است.

در بخش نهم این یادداشت آمده است:

جریان شناسی سیاسی ـ اجتماعی عاشورا

*علل انحراف خواص بعد از پیامبر(ص)

انسان‌ها در زندگی خود در سیر و سلوک معنوی باید بر اساس شریعت و اخلاق عمل کرده تا بتوانند راه تعالی را طی کنند در این میان برای دور کردن انسان از راه معنویت و جلوگیری از ورود انسان به ملکوت آسمان‌ها و سقوط آن به پایین درجه مرتبه انسانیت که قرآن درباره آن می‌فرماید« أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ » شیطان در مسیر فرزند آدم کمین کرده و به عزت و خداوند قسم خورده است که تمامی بندگان را گمراه خواهد کرد مگر آنهایی خاص و مخلص هستند.

«قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَإِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ؛ به عزّت و جلال تو قسم که خلق را تمام گمراه خواهم کرد مگر خاصان از بندگانت را که دل از غیر بریدند و برای تو خالص شدند.»

در شخصیت‌شناسی خواص جامعه بعد از پیامبر(ص) می‌توان به این نتیجه رسید آنهایی که در زمان پیامبر(ص) معیار تقوا، اخلاق، جهاد، از خودگذشتگی، عبادت و ... بودند، بعد از پیامبر(ص)، شیطان، درون آنها را خورد مانند موریانه‌ای که عصای سلیمان را از درون جوید. صحابه پیامبر اکرم(ص) نیز از درون توسط شیطان نفس خورده شده و در گذر زمان تقوا، عبادت، جهاد و... جای خود را به دنیا طلبی، حرص ثروت، حفظ جان خود و... داد. قرآن کریم درباره این افراد چنین می‌فرماید:

«فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا، سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع گذارده و شهوت‌های نفس را پیروی کردند و اینها به زودی کیفر گمراهی را خواهند دید.»

* غفلت از یاد خدا

غفلت از یاد خداوند و تبعیت از شهوت دو عامل مهمی است که قرآن روی آن تأکید دارد. در یک بررسی تاریخی می‌توان مشاهده کرد که خواص بعد از پیامبر(ص) نیز از یاد خداوند غافل شدند و به عقب برگشته و به خاطر امور دنیوی خیلی از اتفاقات را یا انکار کرده و یا تحریف کردند. با تفکر در این آیه مشخص می‌شود که شیطان به قسمی که به عزت خداوند خورده خوب عمل کرده است و توانسته افرادی که سالیانی با پیامبر(ص) زیست مشترک داشتند و کاتب وحی ایشان بودند و همچنین در اجتماع کلمه صحابه بودن را افتخار و فخر خود می‌دانستند با زر و سیم تمامی افتخارات خود در زمان پیامبر(ص) را به یکباره سوزاندند.

عده‌ای از صحابه در جریان سقیفه، عده‌ای در جریان عدالت امام علی(ع) در زمان خلافت، عده‌ای در زمان جنگ معاویه با امام حسن(ع) و عده‌ای نیز در زمان بیعت با امام حسین(ع) و جریان کربلا، اندوخته خود را در آتش دوزخ انداخته و خود نیز هیزم دوزخ شدند؛ لذا خداوند در قرآن می‌فرماید:« وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَی، و هر کس از یاد من اعراض کند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامتش نابینا محشور کنیم. »

به طور قطع کسی که حمایت از امام منصوب را با سکه دنیا معامله کند و عدم حمایت و یا سکوت او باعث شود که جامعه‌ای به انحراف کشیده شود مصداق آیه فوق بوده که در روز قیامت به صورت نابینا محشور خواهد شد. چون کسی که در دنیا سکه‌های طلا را بر امام خویش ترجیح دهد در آخرت نیز کور محشور خواهد شد.

* نداشتن بصیرت

دومین عاملی که قرآن برای انحراف خواص مطرح می‌کند نداشتن بصیرت و عدم تشخیص حق از باطل است. در جامعه‌ای اگر مردم به خصوص خواص آن، بصیرت و بینایی کامل در مقابل دشمن نداشته باشند و از دشمن شناسی قوی برخوردار نباشند در پیچ‌های خطرناک، لغزیده و جامعه‌ای را با خود به دره انحراف می‌کشانند.

یکی از دلایل شکل‌گیری و نضج گرفتن جریان سقیفه، بی‌بصیرتی خواص جامعه اسلامی بود وقتی عده‌ای در سقیفه جمع شدند خواص از امام منصوب حمایت نکرده و دلایل واهی مانند جوان بودن امام علی(ع) و... را بهانه آوردند. لذا این بی بصیرتی باعث اولین انحراف و بدعت در جامعه شد. بی‌بصیرتی در زمان خلافت امام علی(ع) نیز همچنان ادامه داشت. به عنوان مثال در جنگ صفین اسامه بن زید امام بر حق و خلیفه مشروع را در مصاف با معاویه به دلیلی اینکه من در جنگ برادر دینی وارد نمی‌شوم حمایت نکرد و یا شاگردان عبدالله بن مسعود به حضرت گفتند ما با شما به صفین می‌آییم اما در کنار شما اردو نمی‌زنیم تا ببینیم کدام یک از شما فعل حرام انجام می‌دهد تا بر ضد او عمل کنیم.

این موارد نشان از اوج بی‌بصیرتی آنها بود. آنها می‌دانستند که پیامبر(ص) درباره معاویه فرموده است که وی غیرمسلمان خواهد مرد. با این حساب درک و تشخیص حق از باطل برایشان مشتبه شد. تمامی این موارد به دلیل ضعف ایمان، عدم داشتن معیار درستی و نادرستی، غلبه هوی ‌و هوس بر افراد بود که در مقابل حق سردرگم شده و راه را از بیراهه اشتباه گرفتند.

برخی از این خواص در ابتدای جنگ صفین امام(ع) را به سستی و کم‌کاری در جنگ متهم می‌کردند و در آخر کار که لشگر امام(ع) به پیروزی نزدیک شده بود امام را مجبور به مذاکره با معاویه کردند. همین افراد در جنگ امام حسن(ع) با معاویه یا دنبال زراعت بودند یا از معاویه زر و سیم گرفته و به سپاه وی ملحق شدند.

در زمان امام حسین(ع) نیز همین خواص وقتی اوضاع را در کوفه بعد مرگ معاویه کمی آشوب زده دیدند به امام نوشتند که کوفه مهیای ورود شماست و ما منتظر قدوم شما هستیم.

اما وقتی عبیدالله به کوفه مسلط شد خواص از کرده خود پشیمان شدند و مسلم فرستاده امام(ع) را در کوچه‌های کوفه تنها رها کردند و خود در گوشه خانه خزیدند و پسر پیامبر(ص) را یاری نکردند مع‌الاسف عده‌ای از این اشخاص نیز برای جنگ با امام عازم کربلا شده و با ایشان قتال کردند.

افرادی که امام در کربلا به اسم، آنها را صدا می‌زند و می‌گوید: آیا شما نبودید نامه نوشتید و من را دعوت کردید الان چه شده است؟ در نهایت اینکه خواص بعد از پیامبر اسلام(ص) با فراموش کردن یاد خداوند و دنیا پرستی، شامل قسم شیطان شدند که گفته بود بندگانت را به گمراهی می‌کشانم مگر مخلصین از آنها را و مشخص شد که مصاحبت بدون معرفت با پیامبر خدا(ص) نیز آدمی را جزو مخلصین درگاهش قرار نمی‌دهد. بلکه باید از ذکر خدا غافل نبود و تابع شهوت‌ها نشد تا بتوان در پیچ‌های تاریخی تصمیمات مهمی را گرفت و اجازه نداد امام بر حق بر مسلخ شهادت برود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عاشورا و تاسوعا امام حسين ع محرم 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۵۰۷۷۷۳۰ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

تصاویر| زندگی لاکچری محمد بن سلمان

اتفاق تلخی در خوزستان در حال رخ دادن است

نرخ تخم مرغ اعلام شد

یک عکس حیرت‌انگیز از وضعیت مردم خوزستان/ صف کپسول گاز در مجاورت صدها چاه نفت!

‌زیبا کلام:اصلاح‌طلبان در انتظار پیروزی بایدن هستند

خبر بعدی:

خواص عرق بوقناق | مضرات عرق بوقناق |مقدار مصرف عرق بوقناق

خواص عرق بوقناق | خواص درمانی عرق بوقناق | عرق بوقناق و دیابت |مقدار مصرف عرق بوقناق | مضرات عرق بوقناق |نحوه مصرف عرق گیاه بوقناق |ضرر های عرق بوقناق | فواید عرق بوقناق |خواص عرق بوقناق برای سیستم گوارش

خواص عرق بوقناق

عرق بوقناق را که از گیاه  «بوقناق» می گیرند از گیاهان با رویش بیابانی و وحشی است که موجب درمان بسیاری از بیماری ها است. « عرق بوقناق» بسیار مقوی  است به همین دلیل حتما باید با قند و کمی عسل میل شود.

«عرق بوقناق» برای درمان کاهش پلاکت بسیار موثر بوده و گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. و از این طریق در درمان کم خونی وتنگی نفس و آسم و نیز کاهش سکته های مغزی و قلبی موثر است. عرق ۵۲ خاصیت دارد که به طور خلاصه عبارتند از:

«عرق بوقناق« جوش صورت را به علت فعال کردن کبد و تصفیه خون از بین می برد. برای نفخ معده و روده بسیار موثر است. برای دستگاه گوارش، درمان کولیت و فعال کردن کبد و تولید صفرا و ریختن آن در اثنی عشر روده و تجزیه و تحلیل چربی ها ( تریگلیسیرید و کلسترول) بسیار خوب و موثر عمل کرده است.

غدد فوق کلیه را فعال کرده و ترشح آدرنالین را تنظیم می کند و استرس و عصبانیت و اضطراب را ازبین می برد.

از همه جالب تر افزایش انسولین و فعال کردن لوزالمعده و کاهش قند خون و درمان دیابت است. به همین جهت در افراد غیر دیابتی باید حتما با کمی عسل طبیعی میل شود چون به شدت قند خون را کاهش می دهد.

بیماران قندی می توانند هر ۴ ساعت یک استکان عرق بوقناق را تناول کنن و اثرات معجزه آسای کاهش دیابت و درمان آن را تجربه کنند و اگر به همین ترتیب ادامه دهندعند بالا را کاهش داده و پایین می آورد.

عرق بوقناق یبوست را از میان برده و به روده ها نرمی می دهد. برای افرادی که ناراحتی معده و کولیت دارند، قبل از غذا یک استکان و بعد از غذا نیز نصف استکان تناول نمایند. « عرق بوقناق» را می توان بیست دقیقه قبل از غذا تناول نمود. در طول روز به جای آب می توان به طور متناوب از «عرق بوقناق» و چند ساعت بعد « عرق هوفاریقون» و چند ساعت بعد « عرق ایرسا» تناول کرد و آثار آن را که تنظیم تمام اعضای بدن و شفافیت پوست و طراوت و شادای و تحرک و سرزندگی و از میان رفتن اوره و اسید اوریک و چربی و کلسترول و قند و تیرگی پوست و تناسب اندام است، ملاحظه نمود.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص عرق کاسنی / عرق کاسنی در بارداری / مضرات عرق کاسنی

خواص درمانی عرق بوقناق

بیماری های خونی مانند کم خونی ها (چون بوقناق می تواند میزان تولید گلبولهای قرمز را افزایش دهد) و کمبود پلاکت ها مانند بیماری ITP.

- بیماری تنگی نفس.
- بیماری های تنفسی مانند آسم.

- پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی.
- بیماری ضعف عضله قلبی.

در تمام موارد فوق، میزان مصرف یک استکان در روز بصورت دمنوش یا عرق گیاه می باشد، البته باید مصرف با مراقبت و پایش وضعیت بالینی بیمار باشد، چون ممکن است مصرف این گیاه دارویی موجب افت فشار خون گردد، بنابراین توصیه می شود همراه با خرما یا عسل استفاده شود تا از بروز افت فشار خون جلوگیری شود.

عرق بوقناق و دیابت

اثرات فارماکولوژیک و درمانی این گیاه که در عصاره و عرق آن متمرکز است، توسط  شادروان استاد بدریال (پژوهشگر طب سنتی) در سال ۱۳۷۵ پس از یک سلسله تحقیقات و آزمایش‌های بالینی روی بیماران دیابتی کشف شد.

در خلال این بررسی‌ها مشخص شد برخلاف روش‌های درمانی طب نوین که فقط بر کاهش سطح قند خون تکیه دارد، عرق بوقناق و عرق زول بر فعال کردن و پاکسازی کبد و غدد فوق‌کلیه اثر داشته و موجب تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده می‌گردد.

در طی ۱۷ سال بررسی و پژوهش‌های بالینی، اثر قطعی این دارو بر درمان دیابت مشخص شد و به عطاری‌های معتبر و همکاران پزشک فعال در زمینه‌ی طب سنتی و طب مکمل توصیه گردید تا عرق بوقناق را برای بیماران دیابتی مورد استفاده قرار دهند که نتایج درخشان آن امروزه فراگیر شده است .

بوقناق یا زول شامل دویست و پنجاه گونه گیاه است. این گیاه به وسیله فعال کردن سلول های پانکراس و تحریک تولید انسولین از سلول ها اشاره کرد که این امر موجب کاهش قند خون و درمان دارویی قند می شود

خواص عرق بوقناق برای سیستم گوارش:

یکی دیگر از خواص عرق بوقناق ویژگی های این عرق برای سلامت سیستم گوارشی بدن می باشد متخصصان طب سنتی مصرف این عرق را برای از بین بردن نفخ معده و روده، معالجه یبوست و افرادی که از آن رنج می برند توصیه نمودند این عرق رودها را نرم می سازد و به رفع مشکل یبوست کمک شایانی می نماید. همچنین به جهت معالجه کولیت، ایجاد صفرا و ریختن آن در اثنی عشر روده و تجزیه چربی ها مفید می باشد.

مقدار مصرف عرق بوقناق

میزان مصرف عرق بوقناق باید با توجه به شرایط زیر تنظیم گردد:

1. میزان قند خون ناشتا
2. پاسخگویی سلول های بدن فرد به عرق بوقناق
3. حال عمومی بیمار
4. توجه به روند بهبود بیمار دیابتی

به صورت عمومی میزان مصرف در هر 24 ساعت حدود 2 تا 4 استکان معمولی می باشد که البته با مشورت پزشک معالج یا مشاور، مقدار مصرف عرق بوقناق قابل تغییر است.

 می توان میزان مصرف را به هر 12، 8 یا 6 ساعت تنظیم نمود.

در مواردی که میزان قند خون بیمار بیشتر از 200 است می توان هر 4 ساعت یک استکان مصرف نمود.

 هر استکان 100 میلی لیتر در نظر گرفته شود.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص عرق چهل گیاه | ترکیبات عرق چهل گیاه |مضرات عرق چهل گیاه |عرق چهل گیاه و معجزاتش

مضرات عرق بوقناق

برای ریه مضر است و مصلح آن صمغ عربی است.

نحوه مصرف عرق گیاه بوقناق

با وجود تاثیری که عرق بوقناق در سلامتی دارد و می تواند به درمان برخی امراض کمک کند، نباید نحوه مصرف آن را از نظر دور داشت. نکاتی که زمان استفاده از عرق این گیاه باید مد نظر قرار داد عبارتند از:

مصرف عرق گیاه بوقناق برای کاهش قند خون باید به صورت ناشنا باشد.

بدن فرد باید نسبت به این عرق حساسیت نداشته باشد.

روند بهبودی در بیماران دیابتی باید مشخص شود.

مصرف این عرق باید به صورت ۲ تا ۴ استکان در هر ۲۴ ساعت باشد. در برخی از بیماران بدون مشورت با پزشک نمی توان از این داروی گیاهی استفاده کرد. گاهی نیز می توان میزان مصرف عرق گیاه بوقناق را به هر ۱۲، ۸ یا ۶ ساعت تنظیم کرد.

در صورتی که قند خون بیمار دیابتی بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم باشد، باید هر ۴ ساعت یک استکان از عرق گیاه بوقناق نوشیده شود که هر استکان ۱۰۰ میلی لیتر است.
مصرف بیش از حد این گیاه دارویی موجب افت فشار خون می شود و به همین دلیل بری جولگیری از افت فشار خون می توان آن را به همراه خرما و عسل میل کرد. ( خواص عرق بوقناق )

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص عرق نعناع / خواص عرق نعنا برای لاغری / عرق نعناع و یبوست / مضرات عرق نعناع

دیگر خبرها

  • جزییات انفجار در جایگاه سوخت باغملک
  • تشریح جزییات انفجار در جایگاه سوخت باغملک
  • طبع، خواص، مضرات و مُصلح سیب زمینی در ویکی آنا
  • خواص خرمالو و تاثیر آن بر رشد کودکان
  • طبع، خواص، مضرات و مُصلح موسیر در ویکی آنا
  • پرینت سه‌بعدی مدار روی پوست + فیلم
  • قاصدکی با خواص دارویی بسیار
  • طبع، خواص، مضرات و مُصلح سیر در ویکی آنا
  • نقش امام باقر (ع) در زنده نگه داشتن واقعه عاشورا
  • خواص بی نظیر انار در درمان بیماری ها
  • ارزش‌های دفاع مقدس برگرفته از ارزش‌های واقعه عاشورا است
  • ویدئوکلیپ «هدف قیام» منتشر شد / تاریخ قیام عاشورا و فلسفه نهضت اما حسین در کلام رهبر انقلاب
  • معنویت شعرهای آیینی انسان را به اوج دنیا و آخرت می رساند
  • علل، علائم و راه درمان کلسترول بالای خون چیست؟
  • روایت تأمل برانگیز از آراء یک نماینده مجلس یازدهم /خباز: اینکه بگوییم رئیس جمهور بعدی حتما اصولگراست، تحلیلی غیرواقعی است
  • اوج فضائل و رذائل در واقعه کربلا تصویر شده است
  • چه کسانی در معرض کبد چرب قرار دارند؟
  • تحلیلی از بازار ارز و طلا توسط نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز
  • عزاداری برای امام حسین ع و انتظار برای امام مهدی ع شیعیان