Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@13:11:30 GMT

بازخوانی نهضت امام حسین (ع) یک ضرورت است

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۷۸۳۹

بازخوانی نهضت امام حسین (ع) یک ضرورت است

طاهره معماری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوه تعاملات امام حسین (ع) با افراد خانواده و با دیگران بهترین الگو برای سبک زندگی و طریقه‌ تکلم یاران امام در صحنه کربلا، سرشار از ادب، احترام و مهربانی است و این موضوع حلقه‌ گمشده ما در خانواده و جامعه‌ کنونی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بعد از حادثه‌ عاشورا، پایه‌های حکومت بنی‌امیه با حرکت روشنگرانه‌ کاروان اسرا به لرزه افتاد و حقایق بسیاری از مردم که پنهان شده بود، آشکار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه کرمان با تاکید بر نقش حضور خانواده در افشای واقعیت‌های تلخ ماجرای کربلا اظهار داشت: این حضور با صبر و شکیبایی، شجاعت، شرافت، همدلی و بصیرت، همراه بود.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ کاروان کربلا در زنده نگهداشتن احکام اسلام تاکید کرد: بسیاری از احکام اسلام توسط حکام وقت می‌رفت که به فراموشی سپرده شود، ولی خانواده‌ امام حسین (ع) و دیگر کاروانیان این احکام را زنده کردند.

معماری تصریح کرد: این برای همه‌ زمان‌ها و مکان‌ها درس بزرگی است که اگر خانواده خوب تربیت شود، در سختی‌ها انسجام خود را از دست نمی‌دهد و هر یک از اعضای خانواده مانند یک رکن برای یاری دیگر ارکان تا رسیدن به هدف تلاش می‌کنند.

وی افزود: حضور خانواده در حادثه کربلا، چهره‌ واقعی دشمن را نمایان و فرهنگ عاشورا را به دیگر عصرها و نسلها منتقل کرد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از همسر شهید مدافع حرم "هادی کجباف" گفت: این بانوی بزرگوار با تأسی به مادران شهدای کربلا از جمله ام وهب، حاضر نشد برای گرفتن جنازه‌ همسرش چند داعشی آزاد شوند و اظهار داشت، که همسرش را با خدا معامله کرده است.

استاد دانشگاه کرمان بیان کرد: لحظه به لحظه‌ حرکت حضرت زینب (س) در حادثه کربلا برای امروز ما درس است و قصه‌ رباب و سکینه و رقیه (س) هر کدام بخشی از مکتب نورانی و تاثیرگذار عاشورا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نهضت عاشورا محدود به یک نقطه مکانی و زمانی در تاریخ نیست تاکید کرد: ما باید درون خودمان این انقلاب را ایجاد کنیم که هر سال با خانواده‌ اباعبدالله حسین (ع)  همراه شویم و اهداف زندگی خود را به اهداف آن حضرت نزدیک کنیم.  

معماری افزود: امام حسین (ع) برای برقرار ماندن احکام اسلام، خانواده را که شامل همسر و کودکان از جمله طفل شیرخواره ۶ ماهه بود، با خود همراه کردند و برای ماندگاری اسلام، از خانواده‌ خود گذشتند.

وی با بیان اینکه یکی از درس‌های بزرگ حادثه‌ عاشورا تکیه بر خدا کردن است اظهار داشت: امام در اوج مشکلات و مصائب، پیشانی سجده بر خاک نهادند و رضای خداوند را طلب کردند و نهضت عاشورا به ما می‌گوید برای رضای خدا گام برداریم حتی اگر تمام دنیا مقابل ما قرار داشته باشد.

۳۰۲۹/۷۴۳۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان ایرنا محرم ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

شهادت امام حسین علیه‌السلام در کنار اینکه برای مسلمانان مصیبت بزرگی محسوب می‌شود، برای اهل آسمان نیز سنگین و گران است. اهل آسمان‌ها شامل ملائک و موجودات ذی‌شعور و بلکه تمام مخلوقاتی می‌شود که جنبۀ عوالمی دارند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در فرازی از زیارت عاشورا خطاب به امام حسین علیه‌السلام می‌گوییم مصیبتی که بر ما و بر اهل آسمان‌ها وارد شد بسیار بزرگ و سنگین بود «یَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَجَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَ عَلَىٰ جَمِیعِ أَهْلِ الْإِسْلامِ، وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصِیبَتُکَ فِی السَّمَاوَاتِ عَلَىٰ جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ؛ ای اباعبدالله، هرآینه عزایت بزرگ و سنگین شد و مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام بس دشوار و طاقت‌فرسا شد و مصیبتت در آسمان‌ها بر همه اهل آسمان سنگین و دشوار و طاقت‌فرسا شد.

در این فراز از زیارتنامه امام حسین علیه‌السلام را خطاب قرار می‌دهیم و این، معرفت کوچکی نیست بلکه نشان‌دهندۀ آن است که ما با امامی حیّ و زنده سخن می‌گوییم به گونه‌ای که گویی در پیش روی ما قرار دارند.

بعد در ادامه، از عظمت رزایا و عظمت مصیبت وارده بر امام سخن می‌گوییم و ابراز تأسف می‌کنیم. رزیه به معنای تعزیت، پیشامدناگوار و بزرگ و جمع آن رزایا است. اما سؤال اینجاست که چرا مصیبت امام حسین علیه‌السلام باید برای ما و اهل آسمان‌ها عظمت و جلالت دارد؟

شاید پاسخ این سؤال در عظمت جایگاه امام حسین علیه‌السلام نهفته باشد؛ چرا که ویژگى این حادثه آن است که در این ماجرا، نه فقط یک انسان مؤمن وحق طلب، بلکه امامى معصوم و پنجمین فرد از اصحاب کساء و فرزند امیرالمؤمنین علیه‌السلام و فاطمه زهرا علیها السلام و نوۀ رسول خدا صلى الله علیه و آله، به دست مردمى که خود را از امّت پیامبر مى دانستند، به گونه اى دردناک و بى سابقه به شهادت رسید. به یقین کشتن مردى که حجّت خدا بر روى زمین و امام عصر خویش است و براى مبارزه با ظلم و ستم به پا خاسته، آن هم به آن شیوه بسیار ناجوانمردانه، گناه سنگینى است که نمى توان از کنار آن به سادگى گذشت (عاشورا؛ ریشه‌ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها سعید داودی، مهدی رستم نژاد)

از این جهت است که وقتی آن عالم یهودی در مجلس یزید و پس از خطبۀ امام سجاد علیه‌السلام از ماجرا مطلع می‌شود، در مقام توبیخ رو به یزیدیان می‌گوید سبحان الله؛ این پسر دختر پیامبرتان است که او را کشته‌اید؛ رفتار شما پس از او با فرزندانش چه بد است! به خدا قسم اگر پیامبر ما موسی بن عمران فرزندی از خود در میان ما به یادگار می‌گذاشت، گمان دارم که پس از خداوند او را می‌پرستیدیم. پیامبر شما دیروز از میان شما رفت و شما امروز به فرزندش حمله بردید و او را کشتید؟! شما چه بد امتی هستید.

مصیبت شهادت امام حسین علیه‌السلام در کنار اینکه برای مسلمانان مصیبت بزرگی محسوب می‌شود، برای اهل آسمان نیز سنگین و گران است. اهل آسمان‌ها شامل ملائک و موجودات ذی‌شعور و بلکه تمام مخلوقاتی می‌شود که جنبۀ عوالمی دارند. در روایتی از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم آسمان بر هیچ احدی تا قبل از قتل یحیی بن زکریا نگریسته بود تا زمانی که امام حسین به قتل رسید و آسمان بر او هم گریست. لَمْ تَبْکِ السَّمَاءِ عَلَى أَحَدٌ قَبْلَ قَتَلَ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا حَتَّى قَتَلَ الْحُسَیْنُ ع فَبَکَتْ عَلَیْهِ. (کامل الزیارات، ص77) و یا شهاب حارثى نقل کرده که وى گفت: در رحبه محضر مبارک امیر المؤمنین علیه السلام نشسته بودیم. در این هنگام حسین آمد. پس امیر المؤمنین از خوشحالی چنان خندیدند که دندان‏‌هاى‌شان پیدا شد. سپس با حسرت فرمود: خداوند متعال در قرآن کریمش قومى را یاد کرده و فرموده: فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ‏. پس نه آسمان برآنان گریست و نه زمین و [ هنگام نزول عذاب هم ] مهلت نیافتند (دخان 9) قسم به کسى که حبّه را شکافته و بنده را آفریده البته این (حسین علیه‌السلام) را خواهند کشت و آسمان و زمین بر او مى‏‌گرید.

گریه و فغان ملائک از شهادت امام حسین(ع) در عرش/ انتقام خدا از قاتلان سیدالشهداء(ع)

این مسئله حاکی از زنده بودن کائنات دارد و این رفتارشان نشان‌دهندۀ آن است که تمام اشیای عالم وابسته به حجت الهی هستند. به این دلیل است که در روایات می‌خوانیم اگر زمین لحظه‌ای از حجت خدا خالی باشد، اهلش را در خود فرو می‌برد؛ لَوْ بَقِیَتِ الْأَرْضُ یَوْماً بِلَا إِمَامٍ مِنَّا، لَسَاخَتْ‏ بِأَهْلِهَا... (قال الباقر (ع) ــ الأصول الستة عشر (ط - دار الحدیث)، ص140)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود
  • رئیسی توپ ساخت یک میلیون مسکن را به زمین دولت های قبل انداخت /در غرب همجنس بازی تبلیغ می شود تا نسر بشر قطع شود
  • رئیسی: با تبلیغ همجنس‌بازی ‌می‌خواهند نسل بسر را قطع کنند
  • اقدامات حفاظتی سازمان سنجش در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ ضرورت تکریم خانواده‌های داوطلبان
  • استحکام پایه‌های جامعه از نور و انرژی شهدا است
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • استان سمنان تشنه است/ ضرورت اهتمام مسوولان در رفع مشکلات مردم
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • جنایت وهابیت وحمایت انگلیس؛از تخریب بقیع تا قتل‌عام مسلمانان