Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:13:44 GMT

زینبیه اعظم زنجان؛ روایت دلدادگی یک عاشق به پیر مرادش

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۸۳۷۳

زینبیه اعظم زنجان؛ روایت دلدادگی یک عاشق به پیر مرادش

زینبیه اعظم زنجان در روز یازدهم محرم هم‌نوا با کاروان اسرای کربلا، دلدادگی زینب (س) برای حسین (ع) را روایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، امروز یوم‌الزینب است، روزی که زینب قهرمان درد نام می‌گیرد و همه زنان و مردان زنجانی سالیان متمادی است که در این روز به تاسی از علمدار کربلا به یاری بی‌بی زینب شتافته و در همهمه صدای رقیه که «عمه بابایم کجاست» را به شکل ممتد تکرار می‌کند، با او هم‌نوا شده و می‌گویند: «رقیه نازلی صورتون قویما دیواره / بـو کربـلا یوللارینـا باخما آواره / سفـرده دور بـابـان گلـر ای مــه انــور / بوگــون سحــر حسینـدن بیر خبر گلـر / گلــر سنـی آپارماقــا شـاه بی‌لشگر».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان ما زنجانی‌ها اصطلاحی وجود دارد که می‌گویند: «باشی بلالی زینب» که حکایت از رنج فراوان شخص مصیبت کشیده دارد اما همگان خوب می‌دانند که درد و بلاهای ما در مقابل کسی که تار و پودش با غم آمیخته شده، همانند قطره در مقابل دریا است. چه کسی می‌داند وقتی زینب در میان آتش خیمه‌ها به سوی قتلگاه شتافت تا به «سر» برسد اما معجر از سرش کشیدند و زینب افتان و خیزان ناله برآورد و علمدارش را خواست تا بیدار شود، مگذارد که دشمن شاد شوند چه بر او رفت.

امروز صبر از دست صبر زینب خسته است، مردانگی، در رکاب او، درس جوانمردی می‌آموزد. زینب جان مگو که در آن جا بر شما چه رفت، مگو که دشمنان‌تان چه کردند و دوستان‌تان چه؟ آری ای پیامبر انقلاب حسین! ما می‌دانیم، ما همه را شنیده‌ایم، تو پیام کربلا را، پیام شهیدان را به درستی گذارده‌ای ...

زینب جان زنان سرزمین من در هنگامه بلا و مصیبت نام تو را بر زبان آورده و از تو مدد می‌جویند و امروز همه زینبیون زنجانی گردهم می‌آیند تا مگذارند پرچم عاشورا بر زمین بماند تا به دست صاحب اصلی‌اش صاحب‌الزمان (عج) برسد تا انتقام خونین تو را از یزیدیان زمان بگیرد.

گفتنی است، مسجد زینبیه اعظم زنجان محل تجمع عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) و مشتاقان حقیقت است. آنانی که همه ساله روز یازدهم محرم در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، زیر بیرق‌های رنگی این مسجد گردهم می‌آیند تا بر مصیبت زینب کبری؛ دخت علی مرتضی بگریند و پیام قیام کربلا را که نسل به نسل، سینه به سینه نقل شده را بر خیابان‌های این شهر فریاد کنند.

مسجد زینبیه اعظم زنجان که یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی جهان است و بزرگ‌ترین و معروف‌ترین دسته عزاداری این مسجد روز یازدهم محرم برگزار می‌شود.

قدمت این مکان مقدس، به بیش‌ از ۴۰۰ سال ‌رسیده و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود و بنا به ‌گفته برخی پیشکسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلا به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی بوده است و صاحب این ملک که‌ اغلب اوقات متوجه صدای یازینب یازینب، توام با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی از باغ را به صورت تکیه که ‌در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را زینبیه بگذارد.

از زمان احداث تکیه در این باغ سرشار از گل‌های محمدی، همه ساله مردم متدین و دردمند زنجان در ماه‌های محرم و صفر در آن جمع می‌شدند و به ‌عزاداری و نوحه‌سرایی می‌پرداختند و این درحالی بود که همه هزینه‌های تکیه نیز تا زمان حیات صاحب باغ، توسط وی تامین و پرداخت می‌شد.

معصومه مسلمی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسینیه اعظم زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۸۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

به گزارش "ورزش سه"، در نخستین دیدار از این مرحله جام حذفی فوتبال ایران قرار است دو تیم مس رفسنجان و پیکان با یکدیگر دیدار کنند و پیکان برای رسیدن به مرحله بعد از انگیزه بسیار بالایی برخوردار است.

رضا عنایتی به‌عنوان سرمربی پیکان در این دیدار به جوانان تیمش اعتماد کرده و ترکیب زیر را روانه میدان کرده است:
محمدرضا دیناروند، مبین دهقان، نیما احمدی، ایمان اکبری، علی‌اصغر صادقی، ابوالفضل زمانی، علی‌اکبر رنجبر، امیرحسین غلامی، آرش هاشمی، مجتبی حقدوست و امیر شهیم.

پیکان این روزها با رضا عنایتی از لحاظ نتیجه‌گیری خوب عمل کرده و آن‌ها در ۱۰ دیدار اخیر خود فقط یک‌بار مقابل پرسپولیس بازنده بوده‌اند.

خودروسازان با نتایج مناسبی که داشته‌اند از قعر جدول هم فاصله گرفته‌اند تا ادامه رقابت‌های لیگ برتر را با خیال آسوده‌تری پشت سر بگذارند و باید دید پس از سپری کردن یک بازی نسبتاً ساده‌تر مقابال ستارگان بهمن جوان تهران، مقابل مس در رفسنجان چه نتیجه‌ای خواهند گرفت و می‌توانند به جمع هشت تیم نهایی جام حذفی برسند یا نه.

دیگر خبرها

  • عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • پیش‌کنگره  ۱۵۰۰۰ شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود
  • سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار می‌شود
  • گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود