استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در تعارض میان سنت برساخته و سنت پیامبر که ایده اصلاحی امام حسین (ع) بود، انتخابی سخت به جامعه پیشنهاد شد؛ برخی بر این باور بودند که باید با امام حسین (ع) مماشات کرد و عده‌ای در مقابل معتقد بودند چون ایشان مغضوب خلیفه‌ای است که معیار وحدت مسلمانان شده، باید جان‌شان را گرفت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام داوود فیرحی، طی سخنانی در ششمین شب از سلسله نشست‌های «عاشورا و امروز ما» که به همت انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، درباره موضوع عاشورا و بحران سنت گفت: اول باید این پرسش را پاسخ داد که سنت چیست؟ اگر به تاریخ اسلام و مسلمانان نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم دو واژه از اهمیت بالایی برخوردار است: کتاب و سنت. اینها هم معیار اعتقادات مسلمانان و هم حجت عمل آنهاست. آنچه در قرآن آمده است، سنت آن را تفسیر کرده و توضیح داده است. مثلا در قرآن آمده نماز بخوانید و سنت توضیح داده روزانه چند رکعت و چگونه نماز بخوانید. معیار سنت، حضرت رسول (ص) است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه کار سنت، توضیح قرآن است، تصریح کرد: نکته جالب توجه اینکه پیامبر(ص) هیچگاه اصرار نمی‌کرد که قبایل مسلمان شوند. در مجموع حدود ۱۳۲ قراردادی که ایشان امضا کرده، نه تنها اصراری بر مسلمان شدن قبایل ندارد، بلکه تاکید دارد استقلال آنها و سنت آنها حفظ شود.

فیرحی با بیان اینکه سنت در حوزه حکمرانی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: بنا بود اگر جامعه مسلمانان دولتی تشکیل دهد، بر سنت پیامبر باشد. این ویژگی اصلی و اهمیت سنت است. در تاریخ اسلامی‌، پاسداران یا مفسران این سنت، صحابه بودند.

وی افزود: دولت اسلامی به دلیل عملکرد صحابه دچار فساد شد، یعنی گروهی که باید معیار عمل دولت شناخته می‌شدند، خود تبدیل به مشکل شدند. این وضعیت در زمان حکومت معاویه به اوج خود رسید. او متوجه این شکاف عمیق بین سنت و وضع موجود شد و تصمیم گرفت برای حل این معضل، در سنت تحریف ایجاد کند و برای جامعه جدید تئوری ایجاد کند.

فیرحی در ادامه تأکید کرد: اینجا ما شاهد دو گفتمان بزرگ هستیم؛ عده‌ای همچون امام حسین(ع) بر این باورند که حکومت اسلامی از جا کنده شده و در شیب انحطاط قرار گرفته است و باید اصلاح شود و به سنت پیامبر بازگردد و جریان دیگری، بر این باور است که برای حفظ وحدت باید به عمل صحابه بازگشت، نه سنت پیامبر.

این استاد دانشگاه افزود: به دنبال این وقایع و رویکردها دو گفتمان شکل می‌گیرد که یکی سنت پیامبر است و دومی سنت برساخته که دومی همانی است که صحابه با محوریت شام از پیامبر روایت می‌کند.

وی با اشاره به ادبیات امام حسین (ع) درباره سنت گفت: از سوی ایشان تأکید شده است اگر ما به سنت پیامبر عمل نکنیم، مسلمان می‌مانیم اما هلاک می‌شویم. یعنی تنها اسم مسلمانی می‌ماند اما رسم آن نیست.

فیرحی ادامه داد: در تعارض میان سنت برساخته و سنت پیامبر که ایده اصلاحی امام حسین (ع) بود، انتخابی سخت به جامعه پیشنهاد شد؛ برخی بر این باور بودند که باید با امام حسین (ع) مماشات کرد و عده‌ای در مقابل معتقد بودند چون ایشان مغضوب خلیفه‌ای است که معیار وحدت مسلمانان شده، باید جان‌شان را گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی:

عکس| مهناز افشار با پوشش متفاوت

پسر هوادار استقلال دست به خودکشی زد+عکس

مستر المپیا 2019؛ تاریخ سازی بزرگ هادی چوپان با کسب عنوان قهرمان مردم و مدال برنز

کلیدواژه: عاشورا داوود فیرحی محرم 98

منبع این خبر، وبسایت www.isna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۸۵۷۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

وزارت امور خارجه وضعیت مسلمانان کشمیر را پیگیری کند

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در نامه خطاب به ظریف وزیر خارجه و علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیماخواستار رساندن صدای مظلومیت مسلمانان کشمیر به جهان و همچنین پیگیری وضعیت آنها شویم.

متن نامه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ به وزیر خارجه

در بخش ابتدای این نامه آمده است: در هر گوشه‌ از عالم که مجموعه‌ از مسلمانان گرد هم می‌آیند و خطوط انفصال خویش از هویت‌های بیگانه‌ ضد الهی و انسانی را ترسیم می‌کنند، سخت گیری نسبت به آن‌ها بیشتر شده و جبهه‌ شرک و کفر درصدد اضمحلال یا استحاله‌ این هویت اسلامی بر می‌آید. نمونه‌ امروزی آن کشمیر است؛ که به زندگی تحت حکومت نظامی شدید و قطع ارتباط با خارج محکوم‌اند و انگلیس و کشور‌های طماع، هر ضربه‌ که توانسته‌اند به مسلمانان از جمله کشمیر، وارد آورده‌اند و از تماشای اینکه مسلمانان مفلوک باشند، سرکوب شوند و پیشرفت نکنند خوشحال هستند.

دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ عنوان کردند: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: "در قانون اساسی معیار سیاست خارجی متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان‌های انقلاب است و مسئولان وزارت خارجه، سفرا و کارداران در حقیقت نمایندگان، سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمان‌ها هستند." با توجه به این فرمایش، مسئولان وزارت خارجه که سربازان و خدمتگزاران به اصول و آرمان‌ها هستند نباید از دیپلماسی غفلت کرده و باید در یک فضای آرام از روابط خوبی که با دو کشور پاکستان و هند داریم، استفاده کنند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: طبق اصل ۱۱ و ۱۵۴ قانون اساسی، در ایران اسلامی و در نظام مقدسی که بر پایه‌ دین و به دست فرزند پیامبر، آن شخصیت دوراندیش نافذالبصیره پدید آمد، باید به سمت آرمان‌ها حرکت کنیم، لذا دستگاه دیپلماسی کشور نباید در مقابل ظلمی که به مردم مظلوم کشمیر می‌شود، خاموش باشد و به عنوان یک کشور مستقل و مقتدر که داعیه دار اسلام است باید از منظر خود به این مسئله رسیدگی کرده و احقاق و اعاده حق مردم کشمیر را در نظر گرفته و چشم‌ها را به روی این فجایع نبندد، چرا که تنها دریچه امیدی که برای ملت‌های مسلمان باقی مانده جمهوری اسلامی است و از ایران انتظار بالایی برای حل این مسئله وجود دارد.

دانشجویانی در این نامه بیان کردند: تجربه نیز ثابت کرده است که دولت‌های بزرگ و سازمان‌های مدعی حقوق بشر هیچ دفاعی از مسلمانان نکرده و نمی‌کنند و با خونسردی تمام قضایا را دنبال می‌کنند. امید است که نگرانی‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در باره مظلومین کشمیر را سریعا پیگیری کرده و در خصوص سیاست منصفانه‌ که ایشان در دیدار کارگزاران دولت مورخ ۹۸/۰۵/۳۰ بیان داشتند تدابیر لازم انجام گیرد. مسلمانان کشمیری انتظار دارند، که از آن‌ها دفاع شود و این خواسته بحقی است، چرا که به حکم آیه قرآن إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً، همه مسلمانان یک امت واحدند و جمهوری اسلامی نیز، ام القرای جهان اسلام است.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: می‌توان مردم مسلمان کشمیر را امیدوار کرد که جمهوری اسلامی چشمش را به روی فجایع اخیر نبسته است و این وظیفه‌ اسلامی و برادرانه ما است. همچنین به عنوان پیشنهاد می‌توان به احضار سفیر هند و یا اعزام هیئتی از وزارت خارجه به کشمیر و یا اقدامات مثمر ثمر دیگری اشاره کرد.

متن نامه جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ به علی عسگری

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: امروز کسانی که دست ستم‌شان بر مَظلوم سنگینی می‌کند و حرمت شیعیان را می‌شکنند در اقدامی، به قطع کامل امکانات ارتباطی کشمیر اعم از تلفن و اینترنت در راستای بایکوت رسانه اقدام کرده و حتی راه‌های منتهی به شهرهای مختلف کشمیر را مسدود ساخته‌اند که این امر باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده برای مردم آن منطقه از جمله کمبود دارو و آذوقه شده است.

دانشجویان در این نامه عنوان کردند: طبق اخبار واصله نظامیان هندی در تمام میادین خیابان‌ها و حتی کوچه‌ها مستقر شده و با استفاده از تفنگ‌های ساچمه و گاز اشک آور در تلاش برای متفرق کردن مردم بوده و غافل از اینکه نافذترین تیرها نفرین مظلوم است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام مکلف است فریاد و استغاثه ستمدیدگان کشمیر را حتی الامکان به گوش ملت مسلمان خود برساند که این امر بیش از پیش متوجه رسانه ملی به عنوان قدرتمندترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه خبری است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: پسندیده نیست که حتی رسانه‌های بیگانه اذعان به نقض حقوق بشر در کشمیر کرده و صدا و سیمای جمهوری اسلامی تنها به مشروح خبر پرداخته و فریاد و کمک مسلمانان را همچون فلسطینیان به گوش مردم آزادی خواه ایران نرساند، چرا که در ماهیت ظلمی که به این مردمان مظلوم روا شده است تفاوتی وجود ندارد. مقام معظم رهبری در ضرورت یاری رساندن به مظلومان و ستمدیدگان می‌فرمایند: "ببینید ملت‌ها و بخصوص مسلمانان چه مظلومیتی دارند! اگر به همین یک وصیت امیرالمومنین علیه السلام عمل می شد، امروز بسیاری از ظلمها و مصیبت‌های ناشی از ظلمها ،وجود نمیداشت. "وللمظلوم عونا" ، هرجا مظلومی هست ، به او کمک کن . نمی‌گوید "طرفدارش باش " نه! باید کمکش کنی. هرچه می توانی و «به هر نحو که می توانی.» "

دانشجویان در بخش پایانی نامه خواستار شدند: لذا از رئس رسانه ملی در خواست می‌شود که این مطالبه جدی را در رسانه ملی سریعا در دستور کار قرار دهید و این زنگ آگاهی را «به هرنوع که میسر است» در جهت کاهش رنج و آلام و نجات دردهای آنان از زیر شلاق و تازیانه ظالمان و ستمگران در ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر نواخته تا مردم مسلمان ایران در عزای ابا عبدالله الحسین علیه السلام، پیرو مولای متقیان علی ع فریاد "وکونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً " را در عمل به منصه ظهور برسانند.

انتهای پیام/

300 / 320 فجاع کشمیر مسلمان کشمیر آرمان‌های انقلاب

دیگر خبرها

  • حسن روح الامین: حکومتی نیستم اما حکومت اسلامی را دوست دارم
  • حکم حکومتی را به هر موضوعی تسری ندهیم
  • حل مشکلات مسلمانان وظیفه همه است/ مسلمانان میانمار در شرایط بسیار سخت معیشتی در بنگلادش زندگی می کنند
  • دولت میانمار، اسرائیل دوم است/ اشغال سرزمین مسلمانان و شهرک سازی بوداییان بر ویرانه های روهینگیا
  • دشمن همه تلاش خود را برای اختلاف‌افکنی بین شیعیان و اهل سنت به‌کار گرفته است/جنبه‌های فرهنگی اربعین و عاشورا باید مورد توجه باشد
  • خون خدا نابودگر اسلام اَموی؛ احیاگر اسلام نبوی/ نگاهی تحلیلی به سقیفه تا عاشورا
  • دشمن برای ایجاد اختلاف میان شیعیان و اهل سنت تلاش می‌کند
  • وحدت مسلمانان مانع اختلاف‌افکنی دشمنان بین شیعیان و اهل سنت است
  • تعزیه‌خوانی، رمز ماندگاری واقعه عاشورا
  • امروز وحدت اسلامی تنها راه رهایی مسلمانان است
  • جمعی از اقشار بسیج دانشجویی خواستار پیگیری وضعیت مسلمانان کشمیر شدند
  • جایزه بنیاد ملی آلمان به مسلمانان رسید
  • قیام امام حسین (ع) عامل نجات اسلام است/ گروهی خطرناک در فضای مجازی ایجاد شده که تصور باسوادی دارند
  • جایزه بنیاد ملی آلمان به شورای مرکزی مسلمانان رسید
  • فرهنگ حسینی تا قلب آمریکا نفوذ کرده است/اتحاد و همبستگی مسلمانان ضامن اقتدار اسلام است
  • معرفی شخصیت های تقریبی/9| اقبال لاهوري؛ شاعر تقریب
  • عاشورا نیاز به تحلیل عرفی دارد/ امور قدسی در قالب امور عرفی بیان شوند
  • واقعة عاشورا نیاز به تحلیل عرفی دارد/ امور قدسی را به امور عرفی ترجمه کنیم
  • واقعة عاشورا نیاز به تحلیل عرفی دارد/ امور قدسی را به امور عرفی دیگران ترجمه کنیم