Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آئین ویژه روز یازدهم ماه محرم در شهرستان شاهرود هم‌زمان با روز چهارشنبه با حضور مردم از جای‌جای دیار شاهوار از کوچک و بزرگ تا پیر و جوان در حالی برگزار شد که همگان در رثای حسین(ع) ویارانش بر سر و سینه می‌زدند. امروز آئین نخل برداری دهه اول ماه محرم در شاهرود برگزار می‌شود آئینی به قدمت چندین دهه که همیشه وعده‌گاه عاشقان حسینی در این شهرستان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسته‌های عزاداری نیز در میان دود اسپند و استقبال مردم از جای‌جای شهر شاهرود به محله قدیمی بید آباد و کوچه مسجد نخل نزدیک می‌شوند. سیاه پوشان درراه هستند. خیابان‌های ۱۷ شهریور، ۱۵ خرداد و قدوسی مسدود و محدودیت ترافیکی از ساعت ۱۴ اعمال‌شده است.

مردم از همه جا آمده‌اند

خیل عاشقان باید از میانه راه پیاده به سمت محل برگزاری مراسم یازدهم محرم بیایند، کم‌کم جمعیت نزدیک می‌شود از دور و نزدیک آئین تعزیه‌خوانی نیز به راه است تعزیه شهادت امام و بردن اسرا و پس‌ازآن دیدار خواهر و برادر در قتلگاه کربلا و ماجراهای خاندان آل الله بدون امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

صدای ناله از همه‌جا می‌آید، جمعیت کم‌کم نزدیک شده‌اند هیئت‌های عزاداری یکی‌یکی می‌آیند، باغزندانی‌ها، مسجد غربا، هیئت بید آباد و ابوالفضل(ع) و دیگر هیئت‌ها می‌رسند، کم‌کم باید به دسته مهدیه هم خوش‌آمد گفت همه می‌آیند و راسته خیابان آبشار را تا کوچه نخل دنبال می کنند. رودخانه‌ای از سیاه پوشان به راه می‌افتد که دو سمتش مردم ایستاده‌اند به عزاداری ...

جمعیت به سینه‌زنان و زنجیرزنان راسته سربالایی آبشار را می‌گیرند و بالا می‌روند، نخل شاهرود مزین شده و از صبح امروز طی مراسمی معنوی با پارچه‌های مشکی و سبز تزئینش داده‌اند، قرار است بر دستان مردان عزادار شهرستان شاهرود قرار گیرد.

همه هیئت‌های مذهبی آماده‌اند

جمعیت همراه عزاداران نزدیک نخل می‌رود هشت چوب افقی و هشت چوب عمودی دارد هرکدام برای یک هیئت و تکیه، داوطلبان زیر نخل همه‌شان آماده هستند کم‌کم به زیر نخل می‌روند تمام هیئت‌ها باید بیایند تا نخل بلند شود ... «مظلومم یا حسین(ع) غریبم یا حسین(ع)» ندای فردی که برای هدایت نخل به بالای آن رفته ... از سادات است ... انتخابی از قدیم تا امروز ...

بلندگوی مرکزی نوحه می‌خواند همه هیئت‌ها با نوحه‌سرایی خودشان آمده‌اند، ولی وقتی نخل بلند می‌شود همه با یک نوحه سینه می‌زنند و وحدتی مثال زدنی رقم می‌خورد، سیل اشک و آه بلند می‌شود نخل تکان می‌خورد، عقب و جلو می‌رود تا روی شانه عزاداران قرار گیرد.

مظلوم حسین(ع)

نخل به سمت خیابان مزار می‌آید با چرخشی ۹۰ درجه‌ای در مسیر اصلی خود قرار می‌گیرد چون قایقی روی سیل خروشان مردم است، «غریبم یا حسین(ع) مظلومم یا حسین(ع)» ... ندای مردم است که سر داده می‌شود، نخل رو به بالا می‌رود دسته‌های عزاداری بالا حاضر هستند و به رسم صده‌های قبل سینه گرد می‌زنند.

فیلم‌برداران و عکاسان از سراسر ایران اسلامی آمده‌اند، تعداد قابل توجهی توریست خارجی از کشورهایی همچون ترکیه، عراق، اروپا و .... تا این شور عظیم را ثبت کنند، باید دید تا باور کرد باید از نزدیک دید تا این حجم از مردم و عظمت عزای امام حسین(ع) را باور کرد.

نخل به میانه راه رسیده باید با چرخشی بر روی پایه‌های خود قرار گیرد تا سخنرانی و مداحی آغاز شود، مداحی‌های سنتی که هر سال خوانده می‌شود، امسال هم مراسم پای نخل را زینت می‌بخشد چه زیبا شده‌اند همه عزادارانی که بر سر و سینه می‌زنند چه زیبا شده است امروز شاهرود ...

نوبت رسمی ۷۰ساله است نوحه موسوم به طوطی شکرخوار که از هفت دهه پیش همیشه پای نخل خوانده شده است نوحه منحصر بفردی که حتی برای تهیه مستندی از آن بارها فیلم سازانی به شاهرود آمده اند. 

نوحه ای که از خواندن برای آل الله می گوید و وقتی صدایش به میان جمعیت می‌رسد عزاداران به شور می‌آیند نوایی که  پیرغلام شاهرودی آن را با مهارت می‌خواند.

مردم یک صدا الله اکبر می‌گویند

نخل برای ساعتی بر زمین گذاشته می شود آفتاب تیغ کشیده و سخنرانی و نوحه سرایی که تمام می شود، دوباره نوبت بلند کردن و بازگردادندن آن است نخلی که بیش از یک تن وزن دارد دوباره بر دوش عزاداران قرار می‌گیرد باز این چه شورش است که در خلق عالم است .... محتشم خوانی از بلندگو ... مردم الله اکبر می گویند...

با بازگشتن نخل همه پراکنده می شوند مراسم نخل گردانی به پایان می رسد هیئت های عزاداری تا نماز مغرب گرد هم می آیند تا دوباره عزاداری کنند شب آخر دهه اول محرم را شاهرودی ها قدر می دانند دلدادگان قدر می‌دانند آنانی که یک دم با خود می‌اندیشند شاید این آخرین محرم زندگی‌ام باشد قدر می‌دانند ... محرم یا حسین (ع) و بوی خوش عزاداری.

کد خبر 4715962

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه محرم نخل گردانی مراسم عزاداری شاهرود امام حسین ع ایران کربلا ماه محرم بوشهر قزوین شیراز مراسم عزاداری ایلام عاشورا گرگان شهرکرد اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه ماه محرم و صفر تاسوعا و عاشورا خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۸۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدال و زور آزمایی قهرمانان و پهلوانان در جشنوار «بیل گردانی»

به گزارش خبرگزاری مهر، پاسداشت این مراسم آیینی و پهلوانی که قدمت دو هزار ساله دارد به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی و جمعی از مسوولان شهر نیم‌ور و با استقبال مردم و پهلوانان برگزار خواهد شد.

پیش از آغاز بیل‌گردانی توسط پهلوانان، تعدادی از هنرمندان روستایی به انجام مراسم سنتی رقص و چوب‌بازی این روستا می پردازند سپس کشاورزان به صورت نمادین با نوای جارچی و میراب روستا برای انجام لایروبی فراخوانده شده و تقسیم کار بین آنان انجام می شود میراب شهر بر کار لایروبان نظارت کرده و با اعلام پایان لایروبی، کشاورزان را به انجام بیل‌گردانی فرا می خواند.

سپس لایروبان یکی از بیل‌های خود را در میدان قرار داده تا ۷ بیل در میدان بیل‌گردانی قرار داده شود، در ادامه بیل ها در دو دسته سه تایی و چهارتایی با طناب به یکدیگر بسته شدند و پهلوانان با رژه کشاورزان، مراسم بیل‌گردانی را آغاز می کنند.

جشن بیل‌گردانی که در منطقه نیم‌ور مرسوم است و از جشن‌های باستانی و پهلوانی محسوب می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و زمان آبیاری مزارع این منطقه حاصلخیز دارد و نشانه‌ای از ستیز انسان با طبیعت محسوب می‌شود.

کد خبر 6084130

دیگر خبرها

  • فیلم| طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی
  • طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی | ویدئو
  • فیلم/ طنین صدای اذان در قلب آمریکا
  • صدرنشینی تارگت در مسابقات لیگ تیراندازی سمنان
  • تقویت فراکسیون انقلاب اسلامی به حفظ انسجام مجلس کمک می‌کند
  • آخرین نطق نادران در مجلس یازدهم /جز شرمندگی چیزی برای این حقیر باقی نماند /استعفای من چه شرایط اضطراری داشت که جلسه غیرعلنی شد؟
  • نوری قزلجه: ۳۰۰ تحقیق و تفحص؟! شورش را در آوردند
  • رونمایی از گواهینامه ثبت رویداد «بیل‌گردانی» در تقویم گردشگری
  • نوری قزلجه: دولت یا قوه قضاییه می‌توانند لایحه عفاف و حجاب را پس بگیرند /۳۰۰ تحقیق و تفحص؟! شورش را در آوردند/دولت غفلت نکند و پیام جامعه را بگیرد
  • جدال و زور آزمایی قهرمانان و پهلوانان در جشنوار «بیل گردانی»