خبرگزاری آریا- پانصد و هفتمین شب بخارا با موضوع نقاشی قهوه‌خانه‌ای و با حضور رئیس موزه ملی ایران، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، سردبیر مجله بخارا و تعدادی از هنرمندان عصر روز دوازدهم شهریورماه سال جاری در سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، در ابتدای این مراسم علی دهباشی سردبیر مجله بخارا با تقدیر و تشکر از ستاد گردشگری شهرداری تهران و موزه ملی ایران در برگزاری این مراسم، برنامه را آغاز کرد.


جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نقاشی قهوه‌خانه‌ای را تجلی ذهن واقعیت‌گرا و خیال‌پرداز نقاش ایرانی دانست و گفت: «نقاشان قهوه‌خانه‌ای همیشه زنده‌اند و در حافظه تاریخ این سرزمین به یادگار خواهند ماند.»
او همچنین بابیان این مطلب که قهوه‌خانه‌ها نهاد فرهنگی و مرکز نشر افکار و عقاید عامه بوده و همچنین نقطه امنی برای روایت‌هایی که "نقاشی قهوه‌خانه" نام گرفت، افزود: «این هنر را باید از چند سو نظاره‌گر بود. نخست نقاش مکتب ندیده‌ای که خلاقانه تصورات ذهنی خود را بر اساس شنیده‌های نقالان و مردم کوچه و بازار بر این پرده به تصویر می‌کشید و در دنیای فرم و رنگ، مقدسات، اسطوره‌ها و حماسه‌های غرورآفرین را با چنان مهارتی نقش و نگار می‌زد، که گویی همگی بر این پرده زنده‌اند و روایتی را در لحظه وقوع به ثبت می‌رساند.دوم این‌که نقالی بود که عامه مردم را باریشه‌های ملی و مذهبی‌شان پیوند می‌داد و برای لحظاتی آن‌ها را تبدیل به قهرمانان روایت‌هایی می‌کرد که بر پرده خیال جان می‌گرفتند.
او افزود: «آن‌ها میراثبان بی‌نام‌ونشان بودند که ارزش‌های مذهبی و ملی را بر دل مردم کوی و برزن می‌نشاندند.»
منصور عباسی نقاش قهوه‌خانه‌ای نیز به شیوه زندگی و تأثیر پدرش گدا علی عباسی بر ذهن او و توصیف محتوای تعدادی از آثار خود و پدرش پرداخت و گفت: «نقاشی قهوه‌خانه‌ای صرفاً یک نقاشی معمولی نیست و در اصل پیامی دارد و آن پیام، زنده کردن فرهنگ، باورها، اسطوره‌ها و قهرمانان مردمی ایران است.»
او همچنین افزود: «این هنر می‌تواند به‌عنوان کالای گردشگری، صنایع‌دستی و مردمی ایران معرفی و به نسل جوان مشتاق آموزش داده شود تا اسطوره‌ها و قهرمانان خود را بهتر بشناسند.»
آیدین آغداشلو نقاش- گرافیست- نویسنده و تصویرگر کتاب‌های درسی ایران با بررسی سیر تحول نقاشی قهوه‌خانه‌ای گفت: «این هنر نقاشی مردمی است به دلیل این‌که بر اساس توافق عام و همگانی که بر مبنای سنت بود، شکل می‌گرفت و تفاهم و توافق میان هنرمند، سفارش‌دهنده و بیننده برقرار بوده است. »
او اظهار داشت: «نقاشی قهوه‌خانه‌ای دنباله سنت معنا گذاری نقاش ایرانی است و تقابل دوجهان خیر و شر را نشان می‌دهد و با این تلمیح که شر ظاهراً و موقتاً پیروز است، اسباب دلگرمی را فراهم می‌کند. »
آغداشلو  افزود: «نقاشی قهوه‌خانه‌ای آخرین نفس نقاشی سنتی ایران است، ادامه پیدا می‌کند، تکرار می‌شود و بینندگانش را خواهد داشت.»

منبع: خبرگزاری آریا

مطالب پیشنهادی:

روایت کتایون ریاحی از تصمیم و اقدامش به خودسوزی مقابل قوه قضاییه

بازداشت و عذرخواهی صبا کمالی، بازیگر زن سینما بخاطر پست اینستاگرامی‌ جنجالی‌اش+عکس

(تصاویر) کشف حجاب جنجالی زن عربستانی در ریاض

کلیدواژه: موزه ملی ایران نقاشان قهوه خانه

منبع این خبر، وبسایت www.aryanews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۸۶۸۸ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

نمایشگاه اوریگامی در موزه تنوع زیستی پردیسان 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی در خصوص هدف اصلی موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی اظهار داشت: ابزار موزه برای آموزش استفاده از روش های تعاملی است به ویژه در گروه های کودک و نوجوان، موزه این فرایند را طی می‌کند تا با استفاده از روش‌های مختلف به آنها آموزش دهد تا رفتار آن‌ها تحت تاثیر همین آموزش‌ها تغییر کند. 
همچنین نازنین عباسی، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت آموزش‌های محیط زیست برای کودک و نوجوان گفت: نمایشگاه اوریگامی موزه تنوع زیستی با رویکرد آموزش‌های غیر مستقیم محیط زیستی بدون اینکه به کودک و نوجوان دیکته شود، ایجاد شده است.
عباسی با بیان اینکه سعی شده در این نمایشگاه با خلق مفاهیم جدید، مخاطب به این نتیجه برسد که از محیط زیست اطرافش حفاظت کند، افزود: ما از جهت دادن به کاراکترها خودداری کرده و با کمک همکاران از هنر اوریگامی که ترکیبی از علم ریاضیات و دقت است، استفاده کردیم و شخصیت‌ها با اوریگامی ساخته و سپس نقاشی و رنگ‌آمیزی شدند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه اوریگامی پردیسان بازسازی کتاب جنگل برای همه است، افزود: محیط زیست باید از کودکی با وجود افراد آمیخته شود تا در سن بزرگسالی هم از محیط زیست محافظت کند. 
به گفته این تصویرگر، هدف این است که یک داستان بسیار ساده برای کودک شرایطی را به وجود بیاورد تا از محیط زیست اطرافش حفاظت کند. 

اوریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.

هدف این هنر آفریدن طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است. معنای لغوی این واژه در زبان ژاپنی «تا کردن کاغذ» است و تمام مدل‌های کاغذ و تا را دربردارد، حتی آنهایی که ژاپنی نیستند. اوریگامی فقط از تعداد کمی از تاهای گوناگون استفاده می‌کند، ولی همین تاها می‌توانند به روش‌های گوناگونی ترکیب شوند تا طرح‌های متفاوتی ایجاد کنند.

به‌طور کلی، این طرح‌ها با یک برگ کاغذ مربع شکل آغاز می‌شود که هر روی آن ممکن است به رنگ متفاوتی باشد و بدون بریدن کاغذ ادامه می‌یابد.

دیگر خبرها

  • اهدای ۲ هزار مجلد نشریات نفیس تاریخی و روز به موزه ملی ملک
  • موزه لوور بخش هنرهای اسلامی‌اش را گسترش داد
  • نمايشگاه گروهي نقاشي «موج رنگ» در نگارخانه آفتاب
  • برگزاری اولین نمایشگاه خط و نقاشی در حمایت از بیماران پسوریازیس
  • تصاویر/ موزه سینما
  • فرود اضطراری هواپیما به خاطر یک فنجان قهوه + فیلم
  • نقاشی که با اسپری دیوارها را دگرگون می‌کند
  • مهد تمدن در موزه ملی ایران
  • شکار تصاویری از خرس قهوه ای در ارتفاعات «قره ناس» زنجان
  • برگزاری نمایشگاه عاشورایی «کشتی نجات» در فرانسه
  • موزه ذوالفقار کرمان ،میزبان مردم در هفته دفاع مقدس
  • تغییر مسیر هواپیما از مکزیک به ایرلند به خاطر چند قطره قهوه
  • فرود اضطراری هواپیما به خاطر قهوه
  • نقاشی روی چرم سنتی‌تر از هنر نگارگری است
  • نمایش ۳۰۰شیء تاریخی اسپانیا در موزه ملی ایران
  • نمایش ۳۰۰ شی تاریخی اسپانیا در موزه ملی ایران
  • عضویت ایران در هیِئت اجرایی شورای بین المللی موزه‌ها مزیت های زیادی دارد
  • کهن‌ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران به نمایش درآمد
  • افتتاح نمایشگاه های شکلات، آرد و نان و قهوه