گیشه پرپول کمدیهای سطحی به مدد اکران طولانی
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۸۷۲۹
مسئله فروش بسیار بالای برخی از فیلمهای سینمایی، صف طولانی اکران فیلمهای منتظر نمایش و در نهایت گیشه خالی آنها با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، لزوم وضع قوانینی که نمایش فیلمها را منصفانه اجرا کند جزو اولیات داشتن زمینه عدالت در اکران است. فیلمهای بسیار زیادی هستند که مدتها در صف اکران باقی میمانند و یا فیلمی که بعد از سه سال که نوبت اکرانش فرا میرسد حالا باید در بازه زمانی مانند محرم که فروش فیلمها بسیار پایین است آن هم در چند سالن محدود و بهصورت تکسانسه اکران خود را آغاز کند، بنابراین باید در قوانین اکران و نمایش فیلمهای سینمایی تجدید نظر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از مصادیق بیعدالتی در اکران و باز بودن راه بیانتها برای فروش برخی فیلمها این است که فیلمی در مدت زمان بسیار زیادی میتواند بهدلیل داشتن مخاطب در چندین سینما حتی بعد از اتمام سقف اکران بفروشد. بهگفته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، طبق قانون مربوطه، نمایش فیلمهای سینمایی بعد از مدت ۱۰ هفته باید به اکران خود پایان دهند و بعد از این دوره میتواند در صورت پر کردن کف فروش در پردیسهای سینمایی با ۷ سالن در پایتخت به اکران خود ادامه دهند و در سینماهای تکسالنه و چندسالنه اجازه ادامه نمایش را ندارند. در شهرستانها نیز سینماها با توجه به جذب مخاطب به کار خود ادامه میدهند و در صورتی که فیلمی مخاطبین خود را داشته باشد میتواند به اکران ادامه دهد. علت اصلی صف طولانی اکران را باید در همینجا جستوجو کرد؛ زمانی که فیلمی از پرده اکران با زور هم پایین نمیآید و بهواسطه رابطه با سینمادار برجا است، فیلمهای دیگری را خواهیم داشت که بعضاً تا دو سال در صف اکران ماندهاند.
بر این اساس باید گفت: رابطه میان تهیهکننده، پخشکننده و سینمادار در فرمول موفقیت و فروش مهم است! هرچه این رابطه قویتر باشد از خلأ و حفره قانون مذکور سوء استفاده بیشتری خواهد شد. طبق این قانون جواز اکران فیلمهایی که در این چند سال مدام مورد نقد از جهت اخلاق و فرهنگ بودهاند نیز تا مدت زمان طولانی برقرار خواهد بود؛ اگر این سهگانه (تهیهکننده، پخشکننده و سینمادار) بخواهند، میتوانند اینگونه فیلمها را مدتها بر پرده اکران نگه دارند در حالی که فیلمهای خوب و مهم دیگری هستند که از کمبود سالن و سانس رنج میبرند و متضرر میشوند.
عدالت در اکران به این معنا است که اگر فیلمی بعد از سقف نمایشی خود خواست به اکران ادامه دهد، حداقل تعداد سالنهای فیلمهای دیگر نیز در وضعیت مشابه اکران همان فیلم قرار داشته باشد؛ در غیر اینصورت سینما بیشتر محلی برای کاسبی و پول درآوردن است تا اصلاح فرهنگ و زیرساختهای کشور.
پس میتوان نتیجه گرفت که رمز موفقیت فروش بسیاری از فیلمهای کمدی که بهسبک «فیلمفارسی» ساخته شدهاند، نبود قانون متقن، منطقی و عادلانه در اکران است.
مسئله دیگر اینکه با توجه به آمار و ارقام فروش فیلمهای در حال اکران متوجه این واقعیت میشویم که برخی فیلمهای غیرکمدی و جدی که دارای محتوا و پیامهای مهمی هستند، توانستهاند فروش بسیار خوبی را تجربه کنند؛ این واقعیت نشان میدهد که فیلمهای جدی نیز هنوز دارای مخاطبین فراوان خود در خانوادههای ایرانی هستند و اگر سالنهای نمایش آنها نیز مانند دیگر فیلمهای کمدی، بعد از پایان سقف نمایش در پردیسهای بیش از ۷ سالن به اکران خود ادامه دهند، میتوان شاهد بیشتر شدن فروش آنان نیز بود.
مثلاً از مقایسه فروش دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و فیلم «تگزاس ۲» میتوان نتیجه گرفت که اگر «شبی که ماه کامل شد» با فروش ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون در ۹۳ روز، مانند «تگزاس ۲» با فروش ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تا ۱۴۲ روز (اکران ادامه دارد) بفروشد، پیشیگرفتنش از تگزاس بسیار محتمل است؛ چرا که با مقایسه متوسط میزان فروش این دو فیلم متوجه خواهیم شد که شبی که ماه کامل شد روزانه بهمیزان ۲۰ میلیون تومان و تگزاس بهمیزان ۱۷ میلیون تومان فروش کردهاند؛ پس قاعدتاً اگر شبی که ماه کامل شد بتواند بهمیزان روزهای اکران تگزاس نمایش داشته باشد، تفوقش در میزان فروش قطعی بهنظر میرسد؛ البته لازم به تذکر است که فیلم «شبی که ماه کامل شد» بهدلیل ارزشی بودن شامل قانون ادامه اکران است وگرنه باید این فیلم نیز در هفتههای پیش به اکران خود پایان میداد و در پردیسهای بیش از ۷ سالن ادامه پخش میداد.
از رقم فروش فیلم «شبی که ماه کامل شد» در این مدت متوجه این واقعیت میشویم که این فیلم حادثهای که اشاره به یکی از واقعیتهای تلخ و حساس منطقه که از اهمیت راهبردی و سیاسی برخوردار است، توانسته مخاطبین بسیار زیادی را از میان خانوادههای ایرانی جذب کند و این فقط کمدیهای سطحی نیستند که میتوانند مردم را به سینماها بکشانند. البته نبود فیلمهای سینمایی خوب و فرهنگی که محتوای غنی و خانوادهمحور داشته باشند، نیز از دلایل دیگر توجه مردم به اینگونه از آثار کمدی است. منبع: خبرگزاری تسنیم
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: فیلم های سینمایی سینما و تئاتر تئاترهای کمدی فیلم های کمدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاخت و تاز سینمای ژاپن در چین
فیلم «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» در صدر گیشه سینمای چین قرار گرفت در حالی که فروش انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» در این کشور آسیایی از ۱۰۰ میلیون فراتر رفت.
به گزارش ایسنا، فیلم اکشن فانتزی «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» در جدیدترین هفته اکران خود رتبه اول گیشه سینمای چین را از انیمیشن برنده اسکار «پسر و مرغ ماهیخوار» ساخته هایائو میازاکی گرفت.
طبق دادههای شرکت «Artisan Gateway»، فیلم «گودزیلا و کونگ» در فاصله زمانی بین جمعه تا یکشنبه درآمدی معادل ۷.۳ میلیون دلار ثبت کرد و در چهارمین هفته اکران خود به جایگاه اول جدول گیشه چین بازگشت و در این روند از انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» پیشی گرفت.
«گودزیلا و کونگ» پس از ۲۴ روز اکران مجموعاً ۱۲۱ میلیون دلار در چین به دست آورده که این بالاترین فروش سینمای چین برای فیلمهای خارجی در سال ۲۰۲۴ است.
انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» نیز ۶.۳ میلیون دلار در چین به فروش خود افزود و از زمان اکران در ۳ آوریل، این فیلم مجموعا طی ۱۹ روز نمایش ۱۰۴ میلیون دلار در گیشه چین به دست آورده است. این رقم بالاتر از ۹۳ میلیون دلاری است که سال گذشته انیمیشن «اولین اسلمدانک» به دست آورد، اما کمتر از ۱۱۴ میلیون دلاری است که انیمیشن «سوزومه» کسب کرد و به نظر می رسد انیمههای ژاپنی محبوبیت فراوانی در میان تماشاگران چینی دارند.
استقبال از انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» در چین در حالی شکل گرفته است که این انیمه اخیرا با موجی از تفسیرهای ملی گرایانه چینی و ضد میازاکی در رسانه های اجتماعی چین رو به رو شده است. به طور خاص، انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» که در حال و هوای در جنگ جهانی دوم ساخته شده، به دلیل به تصویر کشیدن پدر پسر در حالی که برای یک شرکت مهمات سازی ژاپنی کار میکرد و به خاطر نمایش مردم ژاپن به عنوان افرادی که از اثرات جنگ رنج می برند، مورد انتقاد قرار گرفته است. ملی گرایان چینی به اشغال بخش هایی از چین توسط ژاپن در دهه ۱۹۳۰ و خشونت ارتش این کشور علیه غیرنظامیان چینی در جنگ دوم چین و ژاپن و جنگ جهانی دوم اشاره میکنند.
با همه این تفاسیر، عملکرد«پسر و مرغ ماهیخوار» در چین بالاترین عملکرد آن در سراسر جهان است و بیش از دو برابر ۴۶ میلیون دلاری است که در آمریکای شمالی به دست آورده است و بسیار بیشتر از ۶۰.۷ میلیون دلاری است که در کشور خودش ژاپن فروخته است.
نسخه دوبله شده این انیمیشن در آمریکای شمالی دارای صداپیشگانی از جمله «کریستین بیل»، «دیو باوتیستا»، «جما چان»، «ویلم دفو»، «کارن فوکوهارا»، «مارک همیل»، «رابرت پتینسون» و «فلورنس پو» است.
موفقیت «پسر و مرغ ماهیخوار»، میازاکی را به مسنترین کارگردانی تبدیل کرد که تا به حال برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شده است و این تنها دومین انیمیشنی بود که با طراحی دست، موفق به کسب اسکار بهترین انیمیشن بلند شد. مورد اول نیز انیمیشن «شهر اشباح» ساخته میازاکی در سال ۲۰۲۳ بود.
«پسر ومرغ ماهیخوار» انیمه برگرفته از رمانی از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چگونه زندگی میکنی» است که میازاکی آن را در کودکی خوانده و روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست میدهد و وارد یک دنیای جادویی میشود. این فیلم همچنین از احساس میازاکی پس از جنگ و مقابله با از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رشد گیشه سینمای ژاپن به لطف انیمهها بهترین فیلمهای ژاپنی سال 2024 تا امروز (+عکس)