Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، کرم میرزایی - مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی- با بیان این‌که این نقاشی دیواری که روی گچ کشیده شده، نمایان‌گر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است، اظهار کرد: به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگاره‌ی نمادین با مضمون  سنت شکار در این دوره را یادآوری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: مرد "قوشچی" جزو کهن‌ترین نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش‌های موزه‌ی «متروپولیتن» نیویورک در نیشابور کشف شد. این نقاشی، نمایشگر یک صحنه‌ی شکار مربوط به سده‌ی سوم قمری است که در محدوده‌ی تپه‌ی تاکستان نیشابور به دست آمد.

او با بیان این‌که این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی۱۴۰ سانتی متر و پهنا۱۲۰ سانتی متر  ساخته شده است، بیان کرد: ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف نظر از صورت مَرد، با خطوط محیطی پر رنگ و قلمی محکم و استوار روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته‌های دوره ساسانی است.

وی با تاکید بر این‌که بررسی‌های انجام گرشده روی این نقاشی نشان می‌دهد که سوارکار، افسار یک اسب را  با یک دست گرفته و  با آرامش مرکب خود را هدایت می‌کند و روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته، افزود: نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه‌تر از سوار کار ترسیم کرده و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه‌ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است.

به گفته‌ی مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی، این مرد که چهره‌اش تخریب شده، دو شمشیر و سه تسمه‌ی چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیه‌ی گوهر نشان و جزییات کاملی از نقش‌های آذینی روی جبه با گل‌های چهار برگ محاط شده در دایره‌ها و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می‌شود.

جبرییل نوکنده - رییس موزه ملی ایران – نیز درباره‌ی این اثر نفیس و منحصر به فرد اعلام کرد:‌ پس از گذراندن مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی نمایش داده شد.

بنا بر اعلام از روابط عمومی موزه ملی ایران، این اثر متعلق به دوره‌ی سامانیان است که به شماره‌ی موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزه‌ی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه‌ی ملّی ایران به نمایش درآمده است.

        

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۸۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش تنوع اکوسیستمی لرستان در موزه تاریخ طبیعی

موزۀ تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان با بیش از ۵۰ گونۀ جانوری یکی از مکان‌های گردشگری این استان در ایام نوروز است.

 

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3059972 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • نحوه درست کردن یک چراغ دیواری ساده و ارزان با لوله پلیکا و لامپ LED (فیلم)
  • نمایش تنوع اکوسیستمی لرستان در موزه تاریخ طبیعی
  • ۳۳۶۰ نفر از موزه‌های خراسان شمالی بازدید کردند
  • ایرانی که عاشق ایران بود!
  • رمضان و فرهنگ زندگی
  • بازدید حدود ۳ هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی
  • فلک الافلاک شاهکار معماری لرستان
  • لطافت لحظه در «به وقت بهار»
  • اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در موزه مردم شناسی ارومیه برای کودکان
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در موزه‌های آذربایجان غربی