Web Analytics Made Easy - Statcounter

"الگوی ساماندهی خشکه رودها برای استحصال آب و ایجاد عرصه‌های تولید گیاهی در بازه‌های ۱۰۰۰ متری" عنوان پروژه‌ای است که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف ساماندهی خشکه رودها برای استحصال آب، کنترل فرسایش، تولید و اشتغال آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، علی اکبر داوودی راد، مجری طرح پژوهشی «الگوی ساماندهی خشکه رودها برای استحصال آب و ایجاد عرصه‌های تولید گیاهی در بازه‌های ۱۰۰۰ متری» با بیان اینکه با ایجاد پایلوت‌هایی در ۸ شهر همچون ایلام، کرمان، مشهد و کرمانشاه، این طرح پیگیری می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت‌های دو پایلوت در استان مرکزی در حال انجام است. در این طرح با ایجاد سازه‌هایی روی آبراهه‌ها یا به صورت پرده‌بند امکان ذخیره آب فراهم می‌شود. البته نصب سازه و نوع انتخاب آن بر حسب شرایط منطقه متفاوت است. با ذخیره‌سازی آب مردم می‌توانند برای استفاده‌های مختلف همچون آبیاری باغ یا پرورش ماهی از آن استفاده کنند. در منطقه استان مرکزی که طرح در حال اجرا است، به دلیل خشکسالی در چند سال شاهد افت فعالیت‌های کشاورزی بودیم، در برنامه با ایجاد سازه‌های مختلف در نظر داریم امکان برداشت آب را برای مردم منطقه فراهم کنیم.

داوودی ادامه داد: در این مناطق مردم با مشکلاتی همچون کم‌آبی، شرایط نامساعد کشاورزی، اشتغال و مهاجرت دست و پنجه نرم می‌کردند و از سویی سیل، فرسایش و رسوب نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است و در اولویت برنامه‌های کاری واحد اجرایی استان (اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی) قرار داشتند. یکی از مناطق منتخب در منتهی‌الیه جنوب غربی استان مرکزی، در شهرستان شازند و بخش زالیان و به‌نام آبخیز زالیان است.

به گفته وی، از مهم‌ترین فناوری مورد نظر در این طرح کلان، ایجاد ذخایر آب درون آبرفت و کرانه‌ها از طریق پرده آب بند (یا سد زیرزمینی) در بستر خشکه رود و استفاده از سامانه‌های سطوح آبگیر باران، در کنار سازه‌ها و طرح‌های اجرایی متنوع آبخیزداری است. همچنین مشارکت و همراهی مردم مناطق از موضوعات مهم در این طرح است. زیرا از طریق برنامه‌های ترویجی همگام آنها از نتایج و عواید انجام این فعالیت آگاه می‌شوند که باعث جلب نظرات و مشارکت جوامع محلی می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اشتغالزايي آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستیابی به دانش فنی نسل جدید دستگاه طیف سنجی لیزری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،، تشخیص زود هنگام سرطان و به حداقل رسیدن آسیب به بافت سالم، از مزیت‌های این روش است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • دستیابی به دانش فنی نسل جدید دستگاه طیف سنجی لیزری
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی
  • ۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه پرداخت شد
  • ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه
  • احداث چند شهرک صنعتی در باوی
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • بیش از ۱۹ هزار شغل جدید در استان مرکزی ایجاد شد
  • تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در آذربایجان شرقی
  • حماس: سفر هنیه به ترکیه به معنای جایگزینی میانجی‌گری قطر و مصر نخواهد بود
  • ساماندهی پارک موتورسیکلت‌ها در خیابان لاله‌زار جنوبی