Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@23:05:06 GMT

طنین‌افکنی لبیک یا زینب(س) در زنجان

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۹۵۲۴

طنین‌افکنی لبیک یا زینب(س) در زنجان

به گزارش ایکنا از زنجان، امروز یازدهم محرم‌الحرام سال یک هزار و چهارصد و چهل و یک قمری؛ صدای زینب زینب(س) گویان هزاران نفر را از پایتخت شور و شعور حسینی زنجان می‌شنوید.
11 محرم روز آشنایی برای زنجانی‌ها است و باید مثل هر سال به موقع سر قرارشان حاضر شوند، قراری به قدمت تاریخ شهادت عاشوراییان، به وسعت صبر زینب(ع)، به سوزناکی مظلومیت اسرای کربلا و به جاودانگی واقعه‌ای انسان‌ساز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارمندان، کارگران و مربیان، همه و همه در ساعت 12 به کار خود پایان دادند تا خود را در اجتماعی دیگر برای اثبات ارادت به اهل‌بیت(ع) به مرکز ثقل عالم که حب‌الحسین(ع) است برسانند، شهرداری هم برای این روز دو پارکینگ در مصلی و نرسیده به میدان جهاد در نظر گرفته تا عزاداران نسبت به پارک خودروهای خود در آن اقدام و سپس از اتوبوس‌های رایگان شهرداری برای حضور در مراسم استفاده کنند.
37 پایگاه جاده‌ای و 17 پایگاه شهری با مجموع 54 پایگاه فوریت‌های پزشکی برای ماه محرم در آماده‌باش هستند وامروز 10 دستگاه آمبولانس و 20 تکنسین فوریت‌های پزشکی برای پوشش مراسم دسته زینبیه اعظم زنجان در محل‌های زینبیه اعظم، سبزه‌میدان، چهارراه امیرکبیر، میدان انقلاب، سعدی جنوبی، تقاطع صدر جهان، بلوار آزادی، حدفاصل بین سبزه‌میدان و چهارراه امیرکبیر و درب شمالی و جنوبی امامزاده حضرت ابراهیم (ع) برای خدمت‌رسانی به عزاداران مشستقر شدند.
یک هزار و 200 خادم در این مراسم خدمت‌رسانی می‌کنند. 90 اکیپ، 60 اکیپ به صورت ثابت و 30 اکیپ نیز به صورت کار جمع‌آوری نذورات را انجام می‌دهد و امسال نیز امکان پرداخت نذورات به زینبیه اعظم زنجان به صورت تلفنی نیز فراهم شده وهر شخص با شماره‌گیری #10*7*733* نذورات خود را از طریق تلفن همراه پرداخت کند.
همه چیز آماده است برای خلق حماسه‌ای دیگر. حرکت دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان از ساعت 15:30 از مسجد زینبیه آغاز می‌شود و عزاداران سیاه‌پوش گام به گام با دل‌های مملو از غم و اندوه به سمت امامزاده سید ابراهیم(ع) به پیش می‌روند.
مردم یک صدا شاه بیت «کرب‌ُبلادن گِدرم یا حسین / بیر گونَ فاتح گلرم یا حسین» را زمزمه می‌کنند، دست‌ها را بالا می‌برند و لبیک یا زینب را فریاد می‌زنند. شهدای کربلا سرهایشان بالای نیزه‌ها رفت اما سربلند شدند و امروز هزاران دست به نشانه پیروزی حق علیه باطل بالا می‌رود.
خبرنگاران قلم و عکاسان دوربین به دست گرفتند تا لحظه لحظه شکوه عزاداری را ثبت کنند. شبکه‌های اشراق، قرآن، یک، 2 و خبر، جام جم از نیز از جمله شبکه‌هایی است که مراسم عزاداری زینبیه اعظم زنجان را به صورت زنده پخش می‌کنند. عده‌ای از مردم هم در پشت‌بام‌های مسیر حرکت دسته عزاداری ایستاده و نظاره‌گر مشق دلدادگان مکتب حسینی هستند.
بساط نذری و شربت و قربانی به راه است، مردم سخاوت خود را امروز به رخ زمین و آسمان می‌کشند تا آن‌هایی که روزی آب را به روی خوبان عالم بستند را شرمسار کنند؛ خوبانی که تا زمین می‌گردد و خورشید طلوع می‌کند، گیتی خود را وامدار آن‌ها می‌داند.
دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان در پایتخت شور و شعور حسینی امروز تنها میزبان زنجانی‌ها نیست مردم از روستاهای دور و نزدیک و حتی از استان‌های دیگر در آن حضور یافته‌اند. میهمانان قمی می‌گیویند هر سال مراسم عزاداری زنجانی‌ها را از تلویزیون مشاهده می‌کردیم و دلمان پر می‌زد که در بین جمعیت باشیم و خدا رو شکر امسال نصیبمان شد.


تاریخچه زینبیه
از تاریخچه زینبیه زنجان اسناد مکتوب در دسترس نیست، اما نقل قول‌های فراوانی سینه به سینه درباره این مسجد گفته شده است. یکی از مهمترین مسائل مربوط به این مسجد باغچه معروف گل‌های محمدی است که گفته شده است صاحب باغچه هر روز صدای ناله و «یا زینب» می‌‌شنید و تصمیم گرفت آن قسمت را به تکیه‌ای تبدیل کرده و نام آن را زینبیه بگذارد.
به گفته‌ رئیس هیئت امنای مسجد زینبیه، این اتفاق بین سال‌های 1020 تا 1022 هجری قمری رخ داده است. او می‌گوید: تا زمانی که صاحب باغ زنده بود هر سال در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاهپوش می‌کرده و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می‌شده است. او در زمان حیات خود وصیت می‌کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغچه تأمین شود.
به گفته شاهدان این محل سه بار تجدید بنا شده است، بار اول در سال 1092 هجری قمری زینبیه با تیر چوبی تجدید بنا می‌شود، بار دوم در سال 1292 بانویی به نام «زینب خانم» هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود و برای سومین بار در سال 1395 هجری قمری مطابق با سال 1354 شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.
در چند سال اخیر نیز برای رفع کمبود فضا چهار باب از ساختمان‌های هم‌جوار مسجد خریداری شده و در توسعه مسجد زینبیه اعظم زنجان از آن استفاده شده است. دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان طی ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت کشور در فهرست میراث معنوی به شماره ۷۲۲ در زمره آثار میراث ناملموس به ثبت رسیده است.


انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان یازدهم محرم زینب دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست تیم بسکتبال ذوب آهن تیم مقابل کاله مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ تیم بسکتبال کاله مازندران، شب گذشته در دیدار مرحله سوم پلی‌آف با تیم بسکتبال ذوب‌آهن اصفهان واقع در سالن پیامبر اعظم (ص) شهرستان آمل موفق شد پس از دو شکست، با بازی خیره‌کننده و با تشویق هواداران، مهمان پرآوازه خود را با نتیجه ۱۰۵ بر ۸۰ مغلوب کند.


تیم کاله مازندران در نیمه نخست با نتیجه ۵۲ بر ۳۵ و در نیمه دوم با نتیجه ۱۰۵ بر ۸۰، این دوره از مسابقه را به سود خود به پایان رساند.


تیم بسکتبال کاله مازندران نایب‌قهرمان فصل گذشته با این پیروزی شانس خود را به بازی چهارم کشاند و بیست‌وهفتم فروردین در سالن پیامبر اعظم (ص) میزبان ذوب‌آهن اصفهان خواهد بود تا پس از پیروزی در مرحله یک‌پنجم میهمان اصفهانی‌ها شود.

دیگر خبرها

  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • شکایت از ممنوعیت عزاداری!
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران
  • کمک ۱۰ میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز
  • فریاد لبیک یا ایران لبیک یا خامنه‌ای از قلب فلسطین
  • سفر صدر اعظم آلمان به چین با محوریت اوکراین
  • شکست تیم بسکتبال ذوب آهن تیم مقابل کاله مازندران
  • ابراز خوشحالی مردم فلسطین با سردادن شعار لبیک یا الله در مسجد الاقصی + فیلم
  • (ویدئو) شادی فلسطینی‌ها با لبیک یا الله در مسجد الاقصی