Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@19:20:58 GMT

۵۱ هزار بهره بردار کشاورزی استان فارس آموزش دیدند

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۰۸۲۱

۵۱ هزار بهره بردار کشاورزی استان فارس آموزش دیدند

به گزارش خبرگزاری مهر ، آرمان بخشی جهرمی با اشاره به اینکه فعالیت آموزشی مرکز تحقیقات استان فارس در سه بخش کلی بهره برداران کشاورزی، کارکنان و جوانان طبقه بندی شده، افزود: آموزش بهره برداران کشاورزی اصلی ترین و هدفمندترین  اهداف آموزشی این مرکز است.

به گفته وی دوره های بهره برداران باید به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و بر اساس نیازسنجی و امکان سنجی تدوین و اجرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی با اشاره به اینکه هدف از آموزش بهره برداران تربیت افراد خود اشتغال، کارآفرینی برای خود فرد و از نظر جامعه هم تنوع بخشی به مشاغل کوچک و درآمدزا است، تصریح کرد: گروه بندی مخاطبین به عنوان بهره بردار متناسب با نیاز شامل زنان روستایی، عشایر، دامداران، گروه های خاص تولیدی مثل کلزاکاران، گلخانه داران، پرورش دهندگان زنبور و...  باشد.

وی افزود: در آموزش بهره برداران یکسری گروه های هدف دیگر از جمله زندانیان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح (سربازان)  به صورت ویژه آموزش مهارتی می بینند که کسب توان مهارتی توسط این افراد باعث افزایش اعتماد به نفس آنها شده و زمینه ورود به بازار کار برای آنها فراهم می‌شود.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۳۳ هزار و ۳۷۰ نفر روز آموزش ضمن خدمت همکاران برگزار شد،افزود: این آموزش ها در قالب ۱۳۶ دوره و ۱۶۴ کلاس  به شیوه های حضوری، نیمه حضوری و مجازی و الکترونیک انجام می شود.

به گفته وی هدف اصلی آموزش ضمن خدمت توانمندسازی، به روز کردن و رفع نیاز آموزشی همکاران است چرا که محصولات، شیوه ها وتکنولوژی جدید وارد می شود از طرفی بازآموزشی به صورت مرتب و بر اساس نیازسنجی آموزشی کارکنان انجام می شود.

بخشی افزود: این آموزش ها متناسب با شغل، تحصیلات و پست سازمانی همکاران سازمان جهاد کشاورزی و ادارات وابسته گروه بندی و هدف گذاری می‌شود.

 معاون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و تربیت کشاورزان آینده از دیگر اهداف این مرکز است، افزود: در همین راستا مرکز آموزش شبانه روزی علی آباد کمین که از مراکز وابسته به مرکز تحقیقات در سال گذشته بعد از ۱۴ سال بازگشایی یافت.

به گفته وی  در این مرکز ۴۳ نفر در سه رشته به صورت شبانه روزی حضور دارند و  ۱۴۴ نفر دانش آموز کارودانش  روزانه، برای کسب دیپلم تحصیل می کنند.

بخشی با اشاره به اینکه تعداد افراد شرکت کننده برای اخذ دیپلم به روش سنجش مهارت یک هزار و ۱۲۷ نفر است، افزود: سنجش مهارت خود اظهاری برای افراد بزرگسال بالای ۲۰ سال است، این افراد  از آموزش رسمی برای اخذ دیپلم دور ماندند و این علاقه مندان برای جبران کمبود واحدهای دیپلم واحدهای کشاورزی را می گذرانند و در هشت رشته به آنها دیپلم ارائه می شود.

وی یادآور شد: این رشته ها شامل تولیدصنعتی فرآوده های لبنی، تولید نهال و جنگل کاری، کشت گیاهان دارویی و زعفران، تعمیر ماشین های ثابت کشاورزی، تعمیر موتور تراکتور، پرورش گل و گیاهان آپارتمانی و پرورش گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری  است.

بخشی افزود: هدف از آموزش دانش آموزان، دانشجویان و هنرستان های کشاورزی، فرهنگ سازی و تربیت کشاورزان آینده است.

وی با بیان اینکه جامعه کشاورزی جامعه مسن، کم سواد و با تجربه بالا است، گفت: تربیت نوجوانان در سنین مدرسه و هنرستان ها باعث می شود در افق بلند مدت  به سمت کشاورزی دانش بنیان و کشاورزان باسواد کشاورزی برویم.

بخشی؛ همچنین آموزش رسمی ۲۰۰ نفر دانشجوی علمی- کاربردی را ازدیگر اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس بر شمرد.

کد خبر 4716298

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی فارس کشاورزی شیراز ماه محرم بوشهر قزوین شیراز مراسم عزاداری ایلام عاشورا گرگان اربعین حسینی شهرکرد ماه محرم و صفر خطبه های نماز جمعه خرم آباد تاسوعا و عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۰۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است

محمد شاهوردی با اشاره به روز ملی گندم و پنجاهمین سال تاسیس سازمان تات، اظهار کرد: در سال جاری ۳۱ پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های غلات، حبوبات، علوفه، دانه‌های روغنی، چغندر قند، علوم دامی و گیاه‌پزشکی و پنبه در حال اجرا است.
به گفته وی ۱۱۰ هکتار از اراضی مرکز تحقیقات پردیس به کشت تولید بذور ارقام گندم و جو، کلزا، گلرنگ، چغندر علوفه‌ای، شبدر، نخود و عدس در طبقات مختلف بذری جهت پاسخگویی به نیاز‌های منطقه استان و حتی کشور اختصاص پیدا کرده است.
مدیر پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه اصل اجرای پروژه‌های تحقیقاتی از ابتدای فعالیت ۳۰ ساله معرفی یا مشارکت در معرفی بیش از ۵۰ رقم از محصولات بوده است، گفت: سالانه به بیش از ده هزار نفر روز آموزش به طیف وسیعی از فراگیران آموزش داده می‌شود.
شاهوردی بیان کرد: آموزش دانش‌آموزی، آموزش عشایر دامنه‌های الشتران کوه، مهارت سنجی به سربازان نیرو‌های مسلح، زندانیان، آموزش بهره‌برداران و کارشناسان در قالب برگزاری کارگاه‌های هفتگی انتقال یافته‌ها، روز مزرعه دوره‌های مجازی بصورت وبینار، رسانه‌ها، حضور در عرصه در قالب طرح محقق معین و یاوران تولید در قالب این آموزش‌ها برگزار می‌شود.
وی با اشاره به وجه تمایز این آموزش‌ها نسبت به آموزش‌های کلاسیک و اکادمیک، گفت: سرعت نفوذ و اثر‌گذاری و بکارگیری سریع در عرصه و همچنین اشتغال‌زا بودن وجه تمایز آموزش‌ها نسبت به آموزش‌های کلاسیک و آکادمیک است، تا آنجا که حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی هم در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.
مدیر پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد بیان کرد: اگر بخواهیم نقدی بر پنجاه سال فعالیت تات داشته باشیم بایستی به این نکته اشاره شود که در این مدت‌و به تبع در انقلاب اول و دوم کشاورزی که تنها بر تولید حداکثری بدون توجه به عواقب مخرب زیست محیطی تکیه داشت در کشور ما و بسیاری نقاط دنیا این تفکر موجب فشار بیش از حد توان اکولوژیکی بر منابع آب، خاک و منابع طبیعی شد، این فشار‌ها شکنندگی اکوسیستم‌های کشاورزی و طبیعی را به دنبال داشته است.
شاهوردی تاکید کرد: در پنجاه سال پیش روی سازمان شعار امنیت غذایی باید با در نظرگیری مخاطرات جانبی زیست محیطی باشد و این امکان پذیر نیست مگر اینکه اقتصاد و اشتغال روستا با حداقل وابستگی به منابع ذکر شده پیوند داده شود.
وی با بیان اینکه در نگاه اول تامین امنیت غذایی با در نظر گرفتن مخاطرات جانبی زیست محیطی تا حدودی بعید به نظر می‌رسد، گفت:، اما با برنامه‌ریزی، استعداد سنجی، آموزش و پژوهش جهت دار این اتفاق امکان پذیر خواهد بود، به دو نمونه از این برنامه‌ها در استان لرستان می‌توان اشاره کرد.
 مدیر پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه در برخی روستا‌های این منطقه به طور سنتی علاقه و استعداد خاصی در زمینه تولید ادوات کشاورزی وجود دارد، تاکید کرد: در صورت فراهم کردن زیر ساخت‌ها می‌توان ضمن کاهش وابستگی به منابع آب و خاک زمینه تولید و صادرات این محصولات را فراهم ساخت.
شاهوردی گفت: در استان صنایعی مانند نساجی و دارو سازی از جایگاه خوبی برخوردار هستند و غالباً مواد اولیه مورد نیاز آنان از خارج وارد می‌شود، در همین استان بالای ۷ هزار هکتار برنج کشت می‌شود در صورتی که این اراضی به کشت محصولات تولید کننده مواد اولیه این کارخانجات اختصاص پیدا کند ضمن کاهش وابستگی به منابع آب می‌توان اقتصاد و اشتغال روستا را نیز سامان بخشید.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • تعیین تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • تعیین و تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌برداران بخش کشاورزی ارزیابی شد
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • ◄ تعیین و تکلیف اتوبوس های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال انتظار
  • اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال انتظار تعیین و تکلیف شد