به گزارش خبرگزاری برنا؛ در تاریخ وفات حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند امیرمومنان حضرت علی(ع) اختلاف نظر وجود دارد، اما مشهور این است که آن حضرت در 15 رجب سال 62 هجری روز یکشنبه وفات کرده است.

یکی از سوالاتی که در ارتباط با آن بانوی بزرگوار و بی مثال مطرح می‌شود که البته محققان و پژوهشگران تاریخی به آن پاسخ داده‌اند درباره چگونگی وفات ایشان است.

باید گفت: براساس برخی از نوشته‌ها آن حضرت مریض شد و به طور طبیعی وفات کرد1" و این احتمال طبیعی‌تر به نظر می‌رسد چون آن حضرت آن همه سختی و مصیبت دید و در سایه آن‌ها بیمار شد.

براساس برخی از احتمالات حضرت زینب کبری توسط عوامل یزید مسموم شد و به شهادت رسید که این احتمال هم دور نیست چون حضرت زینب همه وقایع کربلا را دیده و وجود او یادآور مصائب کربلا و یادآور فجایع حکومت یزید است و یزید نمی‌تواند او را تحمل کند. البته دشمن در انجام این کارها سند به دست کسی نمی‌دهد و در خفا و پنهانی دست به این اعمال می‌زنند2".

در تاریخ و روز وفات آن حضرت هم اختلاف هست. مشهور این است که آن حضرت در 15 رجب سال 62 هجری روز یکشنبه وفات کرده است.

در ادامه گوشه‌هایی از تاریخ پر فراز و نشیب زندگانی آن حضرت از بدو ولادت تا وفات را به این بهانه مرور می‌کنیم:

ولادت، همسر و فرزندان

حضرت زینب کبری (س) در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری قمری در شهر مدینه منوّره متولّد شدند. نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامی‌شان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدّیقة الصغری، عصمة الصغری، ولیة اللّه العظمی، ناموس الکبری، شریکة الحسین علیهالسّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ...

پدر بزرگوار آن حضرت، اوّلین پیشوای شیعیان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) و مادر گرامی آن بزرگوار، حضرت فاطمه زهرا (س) می‌باشد. همسر گرامی آن حضرت، عبداللّه فرزند جعفر بن ابیطالب، بود. در کتاب اعلام الوری برای آن بانوی بزرگوار سه پسر به نام‌های علی، عون، و جعفر و یک دختر به نام ام کلثوم ذکر شده است.

هوش و ذکاوت بی نظیر

صاحب کتاب اساور من ذهب درباره حافظه و ذکاوت آن بانوی بزرگوار چنین می‌نویسد: در اهمیت هوش و ذکاوت آن بانوی بزرگوار همین بس که خطبه طولانی و بلندی را که حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) در دفاع از حق امیرالمؤمنین (ع) و غصب فدک در حضور اصحاب پیغمبر اکرم (ص) ایراد فرمودند، حضرت زینب(س) روایت فرموده است.

و ابن عباس با آن جلالت قدر و علو مرتبه در حدیث و علم، از آن حضرت روایت نموده و از آن حضرت به عقیله تعبیر می‌کند. چنانچه ابوالفرج اصفهانی در مقاتل می‌نویسد: ابن عباس خطبه حضرت فاطمه (س) را از حضرت زینب (س) روایت کرده و می‌گوید: حدثتنی عقیلتنا زینب بنت علی علیه‌السّلام..» دقت کنیم که حضرت زینب علیها السلام با اینکه دختری خردسال (یعنی هفت ساله و یا کمتر) بود، این خطبه عجیب و غرّاء که محتوی معارف اسلامی و فسلفه احکام و مطالب زیادی است را با یک مرتبه شنیدن حفظ کرده، و خود یکی از راویان این خطبه بلیغه و غراء می‌باشد.

علاقه ویژه زینب به امام حسین (ع)

علامه جزایری در کتاب ( الخصائص الزینبیه)می‌نویسد: وقتی که حضرت زینب (س) شیرخوار و در گهواره بود، هرگاه برادرش حسین (ع) از نظر او غایب می‌شد، گریه می‌کرد و بی قراری می‌نمود. هنگامی که دیده‌اش به جمال دل آرای حسین (ع) می‌افتاد، خوشحال و خندان می‌شد. وقتی که بزرگ شد، هنگام نماز قبل از اقامه، نخست به چهره حسین (ع) نگاه می‌کرد و بعد نماز می‌خواند.

با حسین بودن شرط ازدواج زینب (س ) با عبدالله

گفته‌اند: حضرت امیرالمؤمنین (ع) هنگامی که زینب (س) را به پسر برادرش عبدالله بن جعفر تزویج کرد، در ضمن عقد، شرط نمود هر گاه زینب خواست با برادرش حضرت امام حسین (ع) سفر رود، او را از آن منع نکرده و باز ندارد، و چون عبدالله بن جعفر خواست حضرت امام حسین (ع) را از سفر عراق باز دارد و حضرت آن را نپذیرفت و عبدالله مایوس و نومید گردید، دو فرزندش عون و محمد را فرمان داد که به همراه آن بزرگوار به عراق روند و در برابر آن حضرت جهاد و کارزار نمایند.

شجاعتی نظیر حسین (ع)

درباره آن بانوی بی نظیر بیشتر راجع به حضور ایشان در کربلا و همراهی برادر بزرگوارشان و همچنین سرپرستی اسرای کربلا و ابلاغ پیام عاشورا سخن گفته شده است. شجاعت حسین (ع) در خواهرش زینب (س) هم بود؛ یا زینب (س) هم در مقام شجاعت قطع نظر از جهت امامت، چیزی کم از حسین (ع) ندارد قوت قلبش به برکت اتصالش به مبداء تعالی راستی محیرالعقول است. شیخ شوشتری می‌گوید: اگر حسین (ع ) در صحنه کربلا یک میدان داشت، مجلله زینب (س) دو میدان نبرد داشت: میدان نبرد اولش مجلس ابن زیاد، و دومی مجلس یزید پلید. اما تفاوت‌هایی که از حیث ظهور دارد، نبرد حسین (ع) با لباسی که از پیغمبر به او رسیده بود، عمامه پیغمبر بر سر و جبه او به دوش، نیزه به همراه و شمشیر به دستش سوار بر مرکب رسول خدا (ص) گردید با عزت و شهامت وارد نبرد مشرکین گردید تا شهید شد.

زینب و گذشتن از راحتی دنیا

او در خانه شوهرش از کمال وسایل موجود به بهترین وجهی برخوردار است، غلام‌ها و کنیزها و وسایل راحتی، غرض زینب در چنین خانه‌ای زندگی می‌کند که هیچ کسری ندارد ناگهان می‌بیند حسین (ع) می‌خواهد حرکت کند تمام خوشی‌ها و راحتی‌ها را رها می‌کند و خود را در دریای ناراحتی‌ها و ناملایمات می‌افکند اگر جریان را نمی‌دانست، مهم نبود، لیکن از همان شب 28 رجب که به اتفاق برادرش با ترس و هراس ‍از مدینه فرار کرده به سمت مکه حرکت نمودند، برای آنچه جدش ‍ رسول خدا (ص) و پدر و مادرش گزارش داده بودند از مصیبت‌ها آماده شد. او با علم به این معنی، و یقین به این که در بلاهای سخت سخت می‌رود، برای مثل زینبی که دختر سلطان حقیقی و ظاهری و همسر عبدالله است برود در یک دستگاهی که آخرش اسیری است، آواره بیابان‌ها و زحمت مسافرت‌ها گردد؟

زینب از حسین(ع) جدا نمی‌شود

حضرت زینب کبری (س) از سوم شعبان سال 60 هجری در مکه بود. چون سربازان یزید می‌خواستند در مکه و در حرم امن الهی امام حسین (ع) را مخفیانه بکشند، لذا امام روز ترویه که روز هشتم ذی الحجه است، مکه را به سوی عراق ترک کرد. زینب (س) نیز در این کاروان حضور داشت. ابن عباس گفت: یا حسین! اگر خود مجبور به رفتن هستی، زنان را با خود همراه مبر. زینب (س) چون این سخن را شنید، سر از کجاوه بیرون کرد و گفت: ابن عباس! می‌خواهی مرا از برادرم حسین جدا کنی؟! من و جدایی از حسین؟!هرگز.

اسارت افتخار زینب و رمز ماندگاری قیام عاشورا

"پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبری (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت.

سخنرانی قهرمانانه زینب (س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومی شد. وی در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزیش می‌‌نازید و می‌‌گفت: "کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟!" با شهامت و شجاعت وصف ناپذیری گفت: جز زیبایی چیزی ندیده‌‌ام. شهادت برای آنان مقدر شده بود. آنان به سوی قربانگاه خویش رفتند به زودی خداوند آنان و تو را می‌‌آورد تا در پیشگاه خویش داوری کند».

آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (س) با شهامت تمام، برادر زاده‌‌اش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستی او را بکشی مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زینب (س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد.

کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب (س) توانست افکار عمومی را دگرگون نماید. جلسه‌‌ای یزید به عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربریده حسین (ع) را در تشت نهاد و با چوب‌د‌ستی به صورتش می‌‌زد، زینب کبری (س) با سخنرانی خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند.

در مدینه نیز زینب (س)، پیام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پی تبعید حضرت زینب (س) برآمد. به نوشته برخی حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. برخی دیگر گفته‌‌اند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال 62 هجری درگذشت3،4".

منابع:

1- منتخب التواریخ، ص 67

2- زینب الکبری من المهد الی اللحد، ص 592

3- لهوف، ص 218؛ مقرم،‌ مقتل الحسین، ص 324؛ ارشاد، ج2، ص 144.

4- ارشاد، ص 116 117؛ بحار الانوار، ج 45، ص 117.

 

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب پیشنهادی:

فوت‌وفن‌های درست کردن رب گوجه فرنگی خانگی؛ سخت اما سالم و جذاب

اخلال میلیاردی شبنم نعمت‌زاده در بازار دارو| نعمت‌زاده دست راست پدر در شرکت‌ها بوده| شناسایی ۲۲ حساب شخصی| متهمان باعث کمبود دارو در کشور شده‌اند| متهمان چه گفتند؟

اعلام وضعیت نارنجی در عسلویه

کلیدواژه: حضرت زینب زنان عاشورا گریه مردان

منبع این خبر، وبسایت www.borna.news است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۱۵۸۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

نشست نقد شبهات در برهان پذیری خدا برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و هفتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه با موضوع نقد شبهات در برهان پذیری خدا(جلسه چهارم) با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی امیری و با حضور اعضای گروه چهارشنبه ۲۷ شهریور از ساعت ۲۰:۱۵ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح است:

مغالطه فزونی نتیجه از مقدمات و نقد آن

برهان جهان شناختی می‌گوید: هر شیء محدودی معلول است؛ جهان محدود است پس جهان علتی دارد. اما به نظر می‌رسد در این قالب استدلال، کلمه «علت» در نتیجه معنایی متفاوت (گسترده‌تر) از معنایی که در مقدمه داشته است دارا باشد؛ زیرا در مقدمه علت به معنای علت متناهی است و در نتیجه به معنای علتی نامتناهی (یعنی خدا) در نظر گرفته شده است.[۱]

اگر بخواهیم این اشکال را ساده‌تر و دقیق‌تر بیان کنیم می‌توانیم برهان را به این صورت تقریر کنیم:

جهان محدود است؛

هر محدودی معلول علتی (محدود) است؛

پس جهان محدود علتی (نامحدود) است.

این استدلال در صورتی مغالطه نیست که علتی که در مقدمه آمده با علتی که در نتیجه آمده به یک معنا باشد. اما اشکال کننده می‌گوید علتی که در مقدمه آمده است به معنای علت محدود است و علتی که در نتیجه آمده است، علت نامحدود است. بنابراین نتیجه چیزی را بیان می‌کند که در مقدمات نبوده و بنابراین بخش زاید مغالطی و غیر برهانی است. بنابراین علم منطق افزایش نتیجه را که فراتر از آن چه در مقدمات آمده است، مردود می‌شمارد و مغالطه می‌انگارد.

پاسخ

لازم است جهان‌شناختی را گام به گام تحلیل کنیم و در این تحلیل فرض می‌گیریم که «هر محدودی معلول است»:

جهان محدود است؛

هر محدودی معلول است؛

پس جهان معلول است؛

هر معلولی علتی دارد

پس جهان علتی دارد.

این استدلال به خودی خود نشان نمی‌دهد که علتی که برای جهان وجود دارد، خداست یا غیر خدا؟ چرا که نمی‌دانیم که علتِ جهانْ محدود است یا غیر محدود و نیز نمی‌دانیم که خدا محدود است یا غیر محدود. ازاین‌رو باید بررسی کنیم که اولا مقصود ما از خدا و جهان چیست؟ بنابراین باید جهان و خدا را تعریف کنیم.

تعریف خدا و جهان

خدا به معنای موجود نامحدود است و در استدلال بالا هم خدا به عنوان موجود نامحدود پذیرفته شد. بنابراین استدلال بالا به‌گونه‌ای است که نشان خواهیم داد که جهان به موجود نامحدود یعنی خدا نیازمند است، زیرا نشان می‌دهیم که جهان به عله العلل نیازمند است و عله العلل موجود نامحدود است.

اگر مقصود ما از جهان هر یک از اجزای عالم مشهود حسی یا مجموع آنها باشد در این صورت استدلال بالا به صورت زیر باز نوشته می‌شود:

جهان (هر یک از اجزای مشهود جهان و کل آن) محدود است؛

هر محدودی معلول است؛

پس جهان معلول است؛

هر معلول علتی دارد؛

پس جهان علتی دارد.

این استدلال تا این‌جا به خودی خود نشان نمی‌دهد که علت جهان خدا است، بلکه نشان می‌دهد که علت جهان یک امر غیر مشهودی است که جهان را آفریده است. اما این که خود آفریننده جهان خود معلول علت دیگری است، از این استدلال به دست نمی‌آید، مگر آن که خدا را به عنوان عله العلل ـ علتی که خود معلول علتی نیست ـ تعریف کنیم که لازمه عله العلل بودن با توجه به معلول بودن هر محدودی بر اساس برهان امتناع دور و تسلسل در علل، نتیجه می‌گیریم که جهان دارای علتی است که معلول نیست پس علت آن نامحدود و خداست.  بنابراین طبق تعریف خدا استدلال گذشته به صورت زیر بازنویسی می‌شود:

جهان مشهود محدود است؛

هر محدودی معلول است؛

هر معلولی علتی دارد؛

هر علتی یا محدود است یا نا محدود؛

پس جهان مشهود یا علت محدود دارد یا علت نامحدود.

اگر علت جهان مشهود نامحدود باشد، پس جهان خدا دارد.

اگر علت جهان مشهود محدود باشد به دلیل امتناع دور و تسلسل در علل جهان مشهود، دارای عله العلل است.

پس در هر حال جهان دارای علتی است که خداست.

استدلال جهان‌شناختی با این تحلیل نتیجه می‌دهد که جهان مشهود معلولِ علتِ نامحدود است و علت نامحدود در مقدمات موجود بوده و از آن استنتاج شده است.

اگر مقصود ما از جهان هر چیز محدودی باشد، چه مشهود و چه غیر مشهود، برهان بالا به صورت زیر تنظیم می‌شود:

جهان (هر شیء محدود) معلول است؛

هر معلولی علتی دارد؛

علت یا محدود است یا نامحدود

اگر علت نامحدود باشد همان خدای نامحدود است.

اگر علت محدود باشد به دلیل بطلان دور و تسلسل در علل به خدای نامحدود منتهی می‌شود؛

پس جهان دارای علت نامحدود یعنی خداست.

علت در این استدلال هم در مقدمات و هم در نتیجه نامحدود است.

اشکال

تحلیل برهان جهان‌شناختی به یکی از دو وجه مزبور مبتنی بر این اصل است که «هر محدودی معلول است». اما چرا این اصل درست است و باید بپذیریم که هر محدودی معلول است؟ ممکن است جهان محدود به دلیل بطلان دور و تسلسل دارای عله العلل باشد. اما معلوم نمی‌شود که عله اللعل نامحدود است. احتمال دارد که عله العلل محدود باشد. ازاین‌رو اگر بگوییم خدای نامحدود همان عله العلل است، نتیجه چیزی را بیان می‌کند که افزودن بر آن‌چیزی است که در مقدمات موجود است.

پاسخ

فرض می‌گیریم که برهان جهان شناختی مبتنی بر اصل مزبور نیست، نشان خواهیم داد که عله العللْ نامحدود و همان خداست؛ زیرا این برهان بدون اصل مزبور بیان می‌کند که جهان دارای عله العلل است. اما در ادامه برهان جهان شناختی می‌گوییم عله العلل از نظر عقلی یا نامحدود است یا محدود. اگر نامحدود باشد، خدا ثابت می‌شود. اما اگر عله العلل محدود باشد، می‌پرسیم که چرا عله العلل محدود است؟ آیا محدودیت عله العلل از ناحیه خودش است یا از ناحیه دیگری است. آشکار است که عله العلل ممکن نیست که از ناحیه دیگری محدود شده باشد؛ زیرا اگر از ناحیه دیگری محدود شده باشد، عله العلل معلول دیگری خواهد بود، در حالی که عله العلل معلول دیگری نیست. بنابراین اگر عله العلل محدود باشد، محدودیتش به خودش بر می‌گردد.

از سوی دیگر، محدودیت نقص است و هیچ حقیقتی ازآن‌رو که حقیقت است، مقتضی نقص خود نیست. بنابراین عله العلل به عنوان یک حقیقت مقتضی نقص خود نیست. پس عله العللْ نامحدود و همان خداست. بنابراین در برهان جهان شناختی به نتیجه‌ای رسیدیم که مقدمات مشتمل بر آن بوده است و اصل مزبور که هر محدودی معلول است، مبتنی بر این قاعده است که تنها راه محدودیت معلولیت است؛ زیرا هیچ حقیقتی مستلزم و مقتضی نقص خود نیست.  این اصل را مدیون ملاصدرا هستیم که در برهان صدیقین خود اشاره کرده است که نقص و محدودیت مستلزم معلولیت است. «اذ کل ناقص متعلق بغیره مفتقر الی تمامه و قد تبین فیما سبق أن التمام قبل النقص و الفعل قبل القوه و الوجود قبل العدم». (اسفار ج۶، ص ۱۵ و ص ۶۰-۶۱)

پی نوشت:

[۱] . گیسلر، ص ۱۲۳٫

کد خبر 4723328

دیگر خبرها

  • جزئیات کشتار خانواده همسر توسط داماد قزوینی
  • سقوط تلویزیون موجب مرگ نوزاد بجنوردی شد
  • یگانه قوی و فاطمه بصیریان و زینب‌سادات سلیمانی به اردوی استعدادهای برتر ایران دعوت شدند / کسب نشان برنز اسلحه اپه کشور توسط محمدعارف دانشمند
  • فراخوانی ۲۲۷هزار پورشه و فولکس واگن به علت نقص ایربگ و کمربند
  • زینب (س)؛ سرسلسله بانوان عاشورایی 
  • علت اعلام وضعیت نارنجی در برخی صنایع پتروشیمی
  • علت حذف نام شهدا از معابر شهری دزفول چیست؟
  • فراخوانی ۲۲۷ هزار پورشه و فولکس واگن به علت نقص ایربگ و کمربند
  • پدرزنی توسط داماد خود در قزوین به قتل رسید
  • درخواست بررسی فوری علت آتش‌سوزی در مدرسه قرآنی لیبریا
  • اتش سوزی کارگاه تولید ذغال در شهرک صنعتی بشرویه
  • بررسی اسرار اسارت حضرت زینب(س)/ چه ضرورتی موجب شد خانواده امام حسین(ع) اسیر شوند؟
  • علت به روز نشدن سریع جرایم رانندگی چیست؟
  • دلدادگان حرم عشق
  • نوزدهم محرم بر اسرای کربلا چه گذشت؟
  • ظهور، یک واقعه بزرگ عاشورایی است
  • طرح/ زینب کبری(س)‌؛ مجسمه عزت
  • موضع فرزندان زبیر در قیام امام حسین(ع) چه بود؟
  • سرانجام مسلمان مبارزی که با کینه اهل‌بیت علیهم‌السلام کشته شد/ موضع فرزندان زبیر در قیام امام حسین(ع) چه بود؟