Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@06:22:26 GMT

نقاشی مرگ روی شن‌های ساحل دریا + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۱۷۲۸

نقاشی مرگ روی شن‌های ساحل دریا + فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گاهی مسافران دریا، با دل خوش راهی می‌شوند و با چشمان گریان و قلبی غمگین باز می‌گردند و جای خالی یک عزیز می‌ماند که تا ابد پر نمی‌شود.

غرق شدن در دریا، داستان تکراری و دردناک هر بهار و تابستان است و کسی که خارج از طرح شنا کند سرنوشت بدی در انتظارش قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقی کریمیان رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: همه جان باختگان در آب‌های ساحلی مازندران امسال خارج از محدوده طرح دریا غرق شدند.

او با بیان اینکه ۲۶ نفر امسال در آب‌های ساحلی مازندران جان باختند، افزود:۲۳ نفر از این جان باختگان مرد و ۳ نفر نیز خانم بود که  همه این افراد در خارج از محدوده طرح دریا جان خود را از دست دادند.

دریا یک استخر بزرگ نیست

یکی از ناجیان غریق مستقر در ساحل ساری می‌گوید: هشدار‌های زیادی به افراد در حال شنا می‌دهیم که متاسفانه آن را جدی نمی‌گیرند.

او افزود: دریا استخر نیست و شرایط شنا در آن با استخر کاملا متفاوت است.

این ناجی غریق می‌گوید: تقریبا هر روز شاهد غرق شدن افراد هستیم و با حضور به موقع ما از مرگ نجات پیدا می‌کنند.

او افزود: شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست و به هیچ عنوان نباید این دو مورد را با هم مقایسه کرد، ممکن است یک فرد شناگر بسیار ماهری باشد، اما نتواند در دریا با استفاده از فنون شناگری جان خود را نجات دهد.

داغ‌هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر

طبق گزارش جهانی در سال ۲۰۱۲، سالیانه ۳۷۲ هزار مورد غرق شدگی در دنیا روی می‌دهد و این مشکل سومین عامل مرگ در کودکان زیر ۱۵ سال بعد از بیماری‌های سل و سرخک است.

غرق شدگی  جزء ۱۰ عامل اصلی مرگ در افراد زیر ۲۵ سال است و در دنیا بیشترین غرق شدگی در حوضچه و سپس در آبگیر اتفاق می‌افتد و غرق شدگی در دریا و دریاچه ۷ درصد کل مرگ‌های ناشی از غرق شدگی در دنیا را تشکیل می‌دهد.

اما شاید بسیاری ندانند که خطر غرق شدگی فقط در ساحل‌های شلوغ و مناطق طرح سالم سازی دریا نیست، بلکه بیشترین موارد غرق شدگی در مناطق خارج از طرح دریا و در مناطق خلوت و ممنوع شنا و یا در زمان‌هایی که دریا طوفانی بوده و مناطق حفاظت شده طرح سالم سازی دریا تعطیل بوده، رخ می‌دهد.

تعداد زیادی از هموطنان که برای شنا و تفریح وارد آب می‌شوند و به دلیل آشنا نبودن به فن شنا در دریا و رودخانه با جریان تند آب و پدیده‌های خاصی مانند جریان‌های شکافنده Rip Currents  روبرو و در این گونه موارد غرق می‌شوند.

غرق شدگی خطری است که جان مهمانان این مناطق را تهدید می‌کند، وسعت منطقه خطر بسیار فراخ است، ۳۳۸ کیلومتر از این خط ساحلی، مربوط به مازندران، ۳۰۰ کیلومتر آن مربوط به گیلان و ۱۰۲ کیلومتر مربوط به استان گلستان است.

شمالی‌ها هم غرق می‌شوند

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه ۸۰ درصد غرق شده‌ها در آب‌های ساحلی مازندران افراد بومی هستند، گفت: شنا در خارج از طرح‌های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، نا آشنایی با فن شنا، نا آگاهی از تفاوت شنا از دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران است.

او افزود: ۲۱ نفر چهار ماه امسال در رودخانه‌های مازندران جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با پارسال ۷ نفر گزارش شده است.

عباسی اشتیاق همه به ویژه جوانان به سپردن تن به آب در روز‌های گرم تابستان را امری طبیعی و قابل درک دانست و گفت: شرایط شنا در رودخانه‌ها مانند استخر نیست، زیرا آب آن جریانی ناپایدار و متغیر دارد و گاهی بهترین شناگران هم نتوانستند از رودخانه جان سالم به در ببرند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران به تعداد ۷ قربانی شنا در رودخانه‌های مازندران پارسال اشاره کرد و افزود: به دلیل افزایش جمعیت شهری و روستایی این قبیل خطرات در حال افزایش است و باید برای جلوگیری از افزایش غرق شدگی، اطلاع رسانی و آگاهی عمومی به شیوه‌های مختلف می‌تواند برای کاهش تلفات انسانی بسیارموثر باشد.

نجات هزار و ۱۶۲ نفر در آب‌های ساحلی مازندران

کریمیان رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: ناجیان غریق در این مدت موفق به نجات هزار و ۱۶۲ نفر در آب‌های ساحلی مازندران شدند.

اوبا بیان اینکه در طرح سالم سازی دریا امسال ۳۷۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است، افزود: شهر‌های ساحلی نوشهر، بابلسر و عباس آباد بیشترین غریق را در این مدت داشتند.

کریمیان گفت: ۹۵۰ ناجی غریق، قایقرانان و جت رانان برای کاهش غریق و افزایش سرعت امدادرسانی در طرح سالم سازی دریا امسال به کارگیری شده است.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: طرح سالم سازی دریا در مازندران از اول خردادماه امسال آغاز شد و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

سوغاتی مرگ، ره آورد مسافران دریا

صادقی یکی از مسافران تهرانی می‌گوید: شنا کردن برای ما مسافران بسیار جذاب است و فقط تماشای دریا ما را قانع نمی‌کند.

او با بیان اینکه تاکنون سه بار به مازندران سفر کرده است، افزود: در این سه بار شاهد غرق شدن دو نفر بودم و با این حال باز هم در دریا شنا می‌کنم.

این مسافر تهرانی گفت: اگر همه افراد در مکان‌هایی که ناجیان حضور دارند، شنا کنند با خطر غرق شدن مواجه نمی‌شوند.

جریان‌های ساحلی، قاتلان خطرناک و خاموش دریای خزر

داوودی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ساری گفت: امواج دریا با حرکت به سمت ساحل حجم زیادی از آب را به طرف خشکی می‌کشانند که این حجم وسیع آب باید دوباره به داخل دریا برگردد.

او افزود: در نقاطی از ساحل به صورت تقریباً غیر قابل پیش بینی، درون آب دریا، آبراهه‌هایی به طرف دریا ایجاد می‌شود که در آن آب با سرعت زیادی بر خلاف جهت امواج یعنی از سمت ساحل به سمت دریا جریان پیدا می‌کند.

داوودی گفت: این جریان‌ها کاملاً از امواج آب متفاوت هستند و به آن‌ها جریان‌های ساحلی، جریان‌های شکافنده یا جریان‌های مرگبار گفته می‌شود که در بسیاری نقاط جهان و بویژه در سواحل دریای خزر، تلفات جانی بسیاری را به بار می‌آورند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ساری با بیان اینکه عرض جریان شکافنده بین ۳ تا بیش از ۶۰ متر و طول آن به داخل دریا بسیار متفاوت است، افزود: گاهی فقط در ناحیه شکسته شدن امواج بوده و گاهی نیز تا ده‌ها متر به داخل دریا کشیده می‌شود.

او به مسافران و گردشگران توصیه کرد از شنا در شب و خارج از محدوده طرح دریا خودداری کرده و خانواده‌ها در هنگام غرق یکی از بستگان خود در دریا اقدام به نجات گروهی نکنند و از قایقرانان، جت رانان و عوامل امدادی مستقر در سواحل استفاده کنند.

حالا انتخاب با مردم است که می‌خواهند خاطره‌ای جذاب از آمدن به شمال و دریا با خود سوغات ببرند یا با داغی که بر دلشان می‌ماند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوادث هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۱۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چیزی نمانده یحیی سنوار برای حمام آفتاب به ساحل غزه بیاید! + ویدئو | تمسخر نتانیاهو در کانال ۱۲

دریافت 12 MB

به گزارش همشهری آنلاین، در ادامه ویدئویی از توضیحات مجری شبکه اسرائیلی را می توانید ببینید.

کد خبر 846102 منبع: مهر برچسب‌ها بنیامین نتانیاهو اسرائیل خبر ویژه فلسطین

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حال خوب فلسطینی‌های آواره در ساحل دریا
  • وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد
  • پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد
  • پاکسازی ساحل بندرخمیر
  • وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت
  • سرریز پساب و فاضلاب از رودخانه به دریای فریدونکنار
  • چیزی نمانده یحیی سنوار برای حمام آفتاب به ساحل غزه بیاید! + ویدئو | تمسخر نتانیاهو در کانال ۱۲
  • ساحل شگفت انگیز «دَستیر»
  • تصاویر | ساحل شگفت انگیز دَستیر
  • (تصاویر) ساحل شگفت انگیز «دَستیر»