Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@20:01:57 GMT

توضیح سعید مرتضوی در باره آزاد شدنش از زندان

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۱۸۳۷

توضیح سعید مرتضوی در باره آزاد شدنش از زندان

هرچند آزادی او همچون ایامی که به مرخصی می‏‌آمد و راهی عراق و زیارت عتبات عالیات می‎شد، واکنش‎های زیادی به همراه نداشته، اما همین اندک اعتراضاتی هم که مطرح شده به دلیل همزمانی این آزادی با صدور احکام هفت نفر از فعالان کارگری بوده است.

سعید مرتضوی که مدت‎ها با رفت و آمد به دادگاه‎های کیفری و کارکنان دولت بر سر دو پرونده قربانیان کهریزک و تأمین اجتماعی از چهره‌های خبرساز بوده، وقتی با حکم دو سال حبس به جرم معاونت در قتل عمد (در پرونده کهریزک) روبه‏رو شد خود را مخفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از مدتی و در اردیبهشت ۹۶ ردی از او در منطقه سرخرود مازندران پیدا شد و در دومین روز از اردیبهشت برای گذران دو سال محکومیتش راهی زندان اوین شد.

حالا مرتضوی با گذشت ۱۷ ماه از دوران محکومیتش با استفاده از یک ماده از قانون مجازات اسلامی آزاد شد.

سعید مرتضوی در نخستین گفت‌وگویی که پس از آزادی داشته در توضیح ماده قانونی که به موجب آن آزاد شده، گفت: اینجا مسأله قانون مطرح است؛ ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی می‌گوید یک سوم محکومیت را که فرد بگذراند می‌توان به او آزادی مشروط داد که ما دو سوم حکم را هم گذرانده بودیم. در ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی که به سبب آن حکم آزادی سعید مرتضوی صادر شد، آمده است: در مورد محکومیت به حبس تعزیری، دادگاه صادرکننده حکم می‌تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک‌سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایطی حکم به آزادی مشروط را صادر کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سعید مرتضوی حبس زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۱۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: آزادی اسرای فلسطینی اولویت اصلی است

حماس در بیانیه‌ای به مناسبت روز اسرای فلسطینی تاکید کرد که آزادی این اسرا از زندان‌های رژیم صهیونیستی «اولویت اصلی» جنبش مقاومت اسلامی است.

به گزارش الجزیره، حماس گفت: «[اسرائیل] به شنیع‌ترین جنایات علیه اسرا در داخل زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها از جمله سهل انگاری پزشکی، شکنجه و کشتار مستقیم ادامه می‌دهد.»

این جنبش افزود که رژیم صهیونیستی را «مسئول کامل جان و امنیت هزاران فرد ربوده شده در کرانه باختری» از ۷ اکتبر می‌داند.

روز هفدهم آوریل از سال ۱۹۷۴ به نام روز اسرای فلسطینی نام گذاری شده است. در این روز تلاش می‌شود تاکید بیشتری بر آزادی اسرا و حمایت از حقوق آنان صورت بگیرد.

بر اساس آمار تازه منتشر شده، تعداد اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به بیش از ۹ هزار نفر رسیده که صد‌ها نفر آنان بیمار و مجروح هستند. همچنین، تعداد بازداشت شدگانی که بدون هیچ اتهامی در زندان هستند، تا ابتدای ماه آوریل امسال به بیش از ۳ هزار و ۶۶۰ نفر رسیده که شامل ۲۲ زن و بیش از ۴۰ کودک می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • حاکمان امارات: مجازات زندان و جریمه در انتظار منتشر کنندگان تصاویر منفی یا جعلی از سیل دوبی
  • هشدار حاکمان امارات: وجهه کشور را با انتشار تصاویر منفی سیل دوبی خراب نکنید/ مجازات زندان و جریمه در انتظار خاطیان
  • قانون جدید فقط برای ساکت کردن جواد است/ رسماً قصد دارند ترمز استقلال را بکشند
  • ۵۰۶ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در شهرستان مراغه
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در مراغه
  • جشنی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
  • حماس: آزادی اسرای فلسطینی اولویت اصلی است
  • از الزام به "مرده‌شویی" تا "ساخت آهنگ"/ مجازات تکمیلی و جایگزین حبس هم باید باضابطه باشد
  • چرا مالباختگان سرقت‌های خرد تمایلی به پیگیری قضایی ندارند؟