Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرور یوسفی نسب نوبری از محققان این طرح با اشاره به ساخت حسگری برای تشخیص زودهنگام حمله قلبی، گفت: این حسگر که نوعی آزمایشگاه روی تراشه است، با استفاده از گرافن اقدام به تشخیص زیست‌شناساگر‌های مرتبط با حمله قلبی می‌کند.

وی درباره اهمیت این حسگر توضیح داد: در سال‌های اخیر پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که برای افراد مشکوک به حمله قلبی، گرفتن نوار قلب و بررسی علائم بالینی کافی نیست؛ چرا که هریک از این روش‌ها می‌تواند خطا داشته باشد و این خطا جان بیمار را به مخاطره می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو آزمایش خون برای تشخیص زیست‌شناساگر‌های مرتبط با این بیماری ضروری است.

یوسفی‌نسب افزود: هنگام بروز حمله قلبی برخی از سلول‌های قلبی دچار زوال ساختاری شده و این باعث تولید ترکیبات ویژه‌ای می‌شود که با تشخیص آن‌ها می‌توان بروز حمله قلبی را شناسایی کرد.

در حال حاضر آزمایش خون رایج در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها حداقل یک ساعت زمان نیاز دارد تا این زیست‌شناساگر‌ها را تشخیص دهد. از آنجایی که ساعت‌های اولیه بروز حمله قلبی، زمان طلایی برای درمان است و تعلل ممکن است شانس موفقیت درمان را کاهش دهد، وجود دستگاه تشخیص سریع حمله قلبی می‌تواند به پزشک در یاری رساندن به بیمار کمک کند.

این محقق اضافه کرد: ما با استفاده از صفحات گرافن، آزمایشگاه روی تراشه‌ای ساختیم که می‌تواند با مقدار بسیار کمی از خون بیمار در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه حمله قلبی را در بیمار تشخیص دهد. این دستگاه قابل حمل و استفاده از آن ساده‌تر بوده و نتایج دقیقی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به سازوکار این آزمایشگاه روی تراشه، خاطر نشان کرد: زیست‌شناساگر نشانگر بیماری با معرف‌های ویژه‌ای ترکیب شده و در نتیجه آن ترکیبات الکترونی فعالی آزاد می‌شود که این ترکیبات در نهایت بر روی نانوصفحات گرافن تولید سیگنال می‌کند. نانوصفحات گرافن به واسطه افزایش سطح و نیز هدایت بالایی که دارند باعث می‌شوند حساسیت اندازه‌گیری افزایش یابد.

یوسفی از تولید نمونه پروتوتایپ این محصول و موفقیت در تست‌های عملکردی این دستگاه خبر داد و افزود: از سال گذشته به دنبال گرفتن CE برای این فناوری بودیم که پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده بتوانیم آن را دریافت کنیم. پس از انجام کارآزمایی‌های بالینی، تولید انبوه این دستگاه آغاز خواهد شد که پیش‌بینی می‌کنیم تا یک سال آینده این محصول وارد خط تولید انبوه شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۲۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است

دکتر منیره رحیم خانی دکترای علوم آزمایشگاهی، PhD میکروب شناسی بالینی و عضو هیئت علمی (دانشیار) دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح اهمیت نقش آزمایشگاه‌ها گفت: آزمایشگاه‌ها خط مقدم در تشخیص و درمان بیماری‌ها هستند و اگر آزمایشگاهی وجود نداشته باشد، هیچ پزشکی نمی‌تواند به تشخیص قطعی درباره بیمار خود برسد.

وی افزود: با وجود آزمایشگاه‌ها، یک دکتر می‌تواند بیماری را تشخیص دهد؛ ساده‌ترین بیماری‌ها با علائم بالینی زیاد، با وجود آزمایشگاه‌ها تشخیص داده می‌شوند.

این دکتر بیان کرد: بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است؛ من این روز را به تمام آزمایشگاهیان، سفیدپوشان و افرادی که در خط مقدم تشخیص بیماری هستند، تبریک می‌گویم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • نجات جان بیمار قلبی در روستای عروه در شهرستان لنده
  • سی ام فروردین، روز آزمایشگاه
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • ماجرای حمله به آمبولانس حامل بیمار سکته قلبی / کتک خوردن کارشناسان اورژانس و همسر بیمار
  • حمله به آمبولانس حامل بیمار سکته قلبی | کتک خوردن کارشناسان اورژانس و همسر بیمار
  • امروزه تشخیص طبی پیش شرط خدمات درمانی است
  • تولید ابرخازن با ساندویچ کردن یک ژل بین دو لایه گرافن
  • بازگشت به زندگی مرد ۷۰ ساله در نیشابور
  • تراشه‌ای که گوشت حلال را تشخیص می‌دهد