Web Analytics Made Easy - Statcounter

آشنایی با معارف و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت وظیفه یکایک ارادتمندان، محبان و شیعیان ایشان است و فراهم آوردن منبع و بستر مناسب برای کسب این آشنایی، وظیفه اندیشمندان و علمای دینی.

معارف/احمدی/

آشنایی با معارف و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت وظیفه یکایک ارادتمندان، محبان و شیعیان ایشان است و فراهم آوردن منبع و بستر مناسب برای کسب این آشنایی، وظیفه اندیشمندان و علمای دینی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه، هفته گذشته و همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) کتاب «حسین از زبان حسین» در تهران رونمایی شد. این کتاب که دربردارنده درس‌ها و عبرت‌های عاشوراست، توسط حجت‌الاسلام محمد محمدیان به رشته تحریر درآمده؛ وی پیش از این نیز کتاب «علی از زبان علی» را تألیف کرده بود. در ادامه گفت‌وگوی ما با این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را درباره کتاب «حسین از زبان حسین» می‌خوانید؛ با ما همراه باشید.

مستند بودن، وجه تمایز «حسین از زبان حسین»

حجت‌الاسلام محمدیان در ابتدا و با بیان اینکه کتاب «حسین از زبان حسین» یکی از هزاران اثری است که در مورد امام حسین(ع) نوشته شده، می‌گوید: کارهای فراوانی در مورد نهضت عاشورا و فرهنگ کربلا انجام گرفته که همه آن‌ها بسیار ارزشمند و قابل قدردانی هستند. نکته اصلی درباره این کتاب و وجه تمایز آن با دیگر آثار مشابه، مستند بودن مطالبی است که در مورد عاشورا و کربلا بیان می‌شود. در مورد معصومین(ع) وظیفه بیشتری درزمینه امانتداری داشته و موظفیم با حساسیت بیشتری کلمات معصوم را بیان کنیم؛ باید از هر گونه سخن اضافه و یا تفسیر نابجا پرهیز کنیم و مقید به اصولی باشیم که در طول تاریخ، علمای بزرگ اسلام رعایت کرده‌اند.

او اضافه می‌کند: علم رجال، علم حدیث، درایه و... برای این بود که کلام معصوم به درستی مطرح شود. در طول سالیان به دلایل مختلف مطالب غیرمستند و غیرقابل اتکایی وارد فرهنگ عاشورا شد. به همین دلیل از مهم‌ترین وظایف عالمان دینی پالایش درست این فرهنگ از مطالب ضعیف، سست و غیرقابل اتکاست. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان می‌کند: ضمن اینکه اگر بخواهیم مکتب، فرهنگ و نهضتی را به بهترین و صحیح‌ترین شکل معرفی کنیم، رهبر آن نهضت بهترین مفسر و مبین است؛ به‌خصوص اینکه آن رهبر شخص معصومی مانند اباعبدالله الحسین(ع) باشد. علاوه بر آن در این کتاب تلاش شده از منابع معتبر و مدارکی که اهل فن به آن استناد می‌کنند، استفاده شود و به دلیل مستند بودن کتاب از منابع ضعیف کار نشود.

برای آشنایی با فرهنگ عاشورا هیچ منبعی معتبرتر از سخنان رهبر آن نیست

او درباره کتاب «حسین از زبان حسین» می‌گوید: محور این کتاب سخنان اباعبدالله(ع) است، زیرا برای آشنایی با فرهنگ عاشورا هیچ منبعی معتبرتر از سخنان رهبر آن نهضت وجود ندارد. برای تهیه مطالب آن هر چه می‌توانستیم در منابع روایی و تاریخی از آن بزرگوار بدست بیاوریم، ملاک قرار داده شده و با سخنان آن حضرت، نهضت توضیح داده شده است؛ سخنانی که آن قدر شیوا، صریح، روشن و همه‌جانبه است که هیچ‌جا احساس نشد نیاز به توضیح و تفسیر بیشتری وجود دارد. در این کتاب دوران ولادت تا شهادت امام حسین(ع)، از زبان خود حضرت آورده شده؛ بخش آخر آن هم چون به حوادث پس از عاشورا و شهادت امام حسین(ع) پرداخته، از بیان خواهر ایشان حضرت زینب(س) استفاده شده است.

محمدیان بیان می‌کند: ادبیات و روایت این کتاب، اول شخص است. شیوه‌ای که سبکی جدید در ادبیات دینی است و تلاش می‌شود مطالب از زبان خود امام باشد، تا با این شیوه جوانان را به سمت کتاب سوق دهیم.

رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مورد مطالب و روایاتی که بارها در مورد کربلا شنیده‌ایم، اما در کتاب نیامده، می‌گوید: روایات زیادی مرتبط با کربلا وجود دارد که در این کتاب نیست؛ چرا که سند معتبری برای آن پیدا نکردیم و برای وفای به عهد تنها روایاتی را نقل کردیم که معتبر و مستند باشند یا شاید ممکن است مطلبی معتبر و مستند باشد، اما چون سخن از امام حسین(ع) نبوده در این کتاب نیامده، زیرا محور این کتاب معرفی حسین از زبان حسین بود. او یادآور می‌شود: این کتاب بیش از 100 منبع دارد که همه از منابع اولیه تاریخ اسلام و از منابع اولیه روایی شیعه و سنت محسوب می‌شوند و تلاش کردیم در این زمینه منبع معتبری از قلم نیفتد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کتاب حسین از زبان حسین حجت الاسلام محمدیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۲۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه شعر، ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور پایه‌گذاری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، پیام احمدی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران، به نشست هم‌اندیشی این مجموعه فرهنگی با مسئولان شهرداری بروجن به منظور بررسی امکان پرداختن به جایگاه ادبی حیدرعلی طالب‌پور شاعر برجسته بروجنی در هفته فرهنگی این شهر اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این شاعر گران‌قدر از قله‌های ادبی و ظرفیت‌های شاخص استان در بعد ملی محسوب می‌شود و اشعار گویشی وی به دلیل برخورداری از غنای ادبی و پرداختن به مضامین اجتماعی و فرهنگی دارای اعتبار و شهرت ویژه‌ای است، پایه‌گذاری جایزه ادبی اختصاصی به یاد این شاعر برجسته مدنظر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تعریف و پایه‌گذاری این جایزه در حوزه شعر و ادبیات محلی و گویشی می‌تواند مسیر بهتری را برای پژوهش در آثار این شاعر استانی باز کند و فرصت را برای خلق آثار جدید و پررنگ شدن خرده‌فرهنگ‌ها در حوزه نظم و نثر فراهم نماید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این جایزه ادبی در مرحله نخست با تشکیل دبیرخانه تخصصی در این اداره کل و با پشتیبانی شورا و شهرداری بروجن و همکاری فعالان، انجمن‌ها و مؤسسات فرهنگی به صورت استانی تعریف خواهد شد، گفت: پس از قوت گرفتن دبیرخانه و تثبیت شرایط اجرایی، جایزه ادبی مرحوم طالب‌پور به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود تا در ادامه زمینه برای طرح آن به‌عنوان یک جایزه ملی شکل گیرد.

احمدی همچنین با قدردانی از تلاش‌های شهرداری بروجن در پرداختن به مسئله هویت شهری و فرهنگی یادآور شد: ثبت جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی به عنوان بخشی از برنامه‌های دائمی هفته فرهنگی بروجن و پشتیبانی شورا و شهرداری این شهر از این اقدام ادبی، امیدبخش توسعه فعالیت‌های فرهنگی و مطرح شدن بیش از پیش بروجن به عنوان شهری فرهنگی در سطح ملی است که می‌تواند به عنوان الگویی برای دیگر مناطق استان نیز به کار رود.

وی در ادامه به موضوع فرهنگ‌زدایی، نفی هویت‌های بومی و محلی و همسان‌سازی بشر در جریان موج جهانی‌سازی اشاره کرد و اظهار داشت: برای مقامت در مقابل هجمه‌های فرهنگی و کاهش اثرات زیان‌بار جهانی‌سازی مبتنی بر تهاجم فرهنگ بیگانه لازم است، ظرفیت‌های داخلی و تقویت بنیه فرهنگی، هویتی و اعتقادی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که در این راستا مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ملی و استانی برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.

احمدی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های موسیقی مناطق زاگرس نشین و شعر داوار و میزبانی از جشنواره نمایش‌های آئینی و جشنواره موسیقی نواحی و همچنین برنامه‌های بزرگداشت مفاخر ملی و استانی در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این برنامه‌ها و جشنواره‌ها با هدف برجسته‌سازی و توجه ویژه به ظرفیت‌های اقوام و مناطق به اجرا درآمد و نظیر این‌گونه برنامه‌ها برای سال جدید نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ظرفیت‌هایی همانند استاد طالب‌پور در دیگر مناطق استان نیز وجود دارد که در این میان می‌توان به عمان سامانی در حوزه ادبیات و شعر آئینی و یا سید ضیاالدین امامی دهکردی در بخش تصویرسازی دینی (مکتب نور) اشاره کرد که بناست جوایزی برای این بزرگان فرهنگی و هنری نیز در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه تعریف جوایز هنری و ادبی و طرح آن در سطح ملی نیازمند همراهی مجموعه‌های فرهنگی، هنری، علمی و اداری است، اظهار داشت: در صورت وجود اراده تحقق این موضوع در مناطق مختلف و پای کار آمدن مجموعه مدیریت شهری مرتبط، امکان تعامل و عملیاتی کردن این برنامه‌ها در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد.

گفتنی است، مرحوم حیدرعلی طالب پور با نام هنری «حیدر آقا» از شاعران و غزل‌سرایان معاصر چهارمحال و بختیاری است که به سال ۱۳۰۹ در بروجن دیده به جهان گشود و در عمر ۸۳ ساله‌اش، آثاری قابل توجه در حوزه شعر به ویژه شعر گویشی از خود برجای گذاشت.

وی با سرودن اشعار به لهجه و گویش بروجنی و متداول کردن این لهجه در اشعار فارسی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های گویش رایج فلات مرکزی ایران، جایگاه ویژه‌ای را در حوزه ادبیات فولکلور به خود اختصاص داد.

«قله نشین قاف» و «فال‌گوش» مجموعه اشعار به چاپ رسیده از حیدرعلی طالب‌پور بروجنی است که بخشی از توانایی‌های وی در تسلط بر اصول زیربنایی ادبیات فاخر ایرانی را نشان می‌دهد.

حیدر آقا در ۱۹ مهر ۱۳۹۲ به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت و در زادگاهش آرام گرفت.

کد خبر 6061953

دیگر خبرها

  • جزییات جدید از قطع درختان جنگل‌های هیرکانی از زبان یک حقوقدان: تخلف شرکت برق مازندران در ماجرای قطع درختان الیمالات/ حداقل جرم اداره‌کل منابع طبیعی، کوتاهی در انجام وظایف است
  • برنامه‌های قرآنی در ۱۳۹ شهر و روستای دشتستان در حال برگزاری است
  • محفل امام حسنی‌ها، عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • قصه های به زبان ساده برای بچه ها در ماه رمضان
  • قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو
  • چاپ کتابی درباره غیبت امام زمان/زمان قیام است یا سکوت؟
  • جایزه شعر، ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور پایه‌گذاری می‌شود