Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی دو سال گذشته قیمت مسکن به مانند سایر کالا‌ها رشد چشمگیری داشته و بر اساس تازه‌ ترین گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در بهار امسال، نسبت به فصل بهار سال گذشته با افزایش نجومی ۱۰۹.۶ درصدی مواجه شده است. فیلم/گفتگوی ویدیویی با پدر دختری که به دروغ به جای دختر آبی معرفی شد چگونگی تامین مسکن برای کم‌درآمدها وام ازدواج جوانان؛ اسماً 4 درصد رسماً 12 درصد دستور بازداشت هنرپیشه هتاک صادر شد

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۲۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج شایعه و پنج خبر تاثیرگذار اقتصادی در سال جدید

فرارو- مالیات مهریه در تعطیلات عید فطر سروصدای زیادی به‌پا کرد اما قبل از صبح شنبه ۲۶ فروردین با واکنش و تکذیب مدیران سازمان امورمالیاتی روبرو شد. بحث مالیات تقریبا ۱۰۰ میلیونی از هر ۱۱۰ سکه طلا، تنها شایعه تکذیب‌شده در روز‌های ابتدایی سال نیست و ظرف ۲۵ روز قبلی خبر‌های دیگری مثل افزایش ۵۰۰ برابری جریمه‌های راهنمایی و رانندگی و حذف کارت سوخت آزاد از پمپ بنزین‌ها، منجر به توضیح و تکذیب نهاد‌های مربوط شده است. لابلای خبر‌های غیررسمی و شایعاتی که در روز‌های گذشته با آن‌ها ملاقات کردیم، بانک مرکزی از ثبت رکورد جدید در بازار مسکن تهران خبر داده و همزمان مرکز آمار ایران به کاهش نرخ تورم به محدوده ۳۰ درصد اشاره کرده است. در این مطلب پنج شایعه و پنج خبر مهم اقتصادی که از ابتدای سال مورد توجه افکار عمومی قرار گرفتند را مرور می‌کنیم.

مالیات بر مهریه؛ تکذیب شد

مالیات مهریه، خبری است که در تعطیلات عید سعید فطر روی خروجی یکی از رسانه‌های معروف حوزه اقتصادی کشور قرار گرفت. براساس این خبر که اتفاقا با تکذیب سازمان امور مالیاتی همراه شد، فرمول اخذ مالیات مهریه به شکلی است که بابت هر ۱۱۰ سکه باید چیزی نزدیک ۹۵ میلیون تومان به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کرد.

مالیات مهریه بعد این خبر بلافاصله مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و خیلی‌ها با سرچ کردن درباره مالیات مهریه بر عهده کیست، دنبال چند و، چون ماجرا رفتند. با این حال به صبح شنبه نکشید که داوود خدابنده مدیرکل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی در حساب شخصی خودش در توئیتر نوشت: یک دروغ دیگر برای تشویش اذهان عمومی. مهریه به موجب ماده ۱۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات است. ماده ۱۴۴- جهیزیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیر منقول از پرداخت مالیات معاف است.

قطع سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی؛ برداشت اشتباه

قطع سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی با اینکه از اواسط سال قبل سروشکل جدی پیدا کرد، یکبار دیگر در روز‌های ابتدایی سال نو مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. داستان به مصاحبه روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین یکی از مسوولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی مربوط می‌شود که در آن اشاره‌ای به قطع سهمیه بنزین این خودرو‌ها اشاره کرده بود.

سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی از سال ۹۸ به بعد به شکلی بود که سهمیه اصلی براساس پیمایش و میزان مصرف بنزین سهمیه سوخت تخصیص داده می‌شد. طوریکه هر راننده با استفاده از کارت سوخت شخصی سوخت‌گیری را انجام می‌داد و نهایتا طبق پیمایش و میزان مصرف بنزین مابه‌التفاوت قیمت بنزین آزاد و بنزین سهمیه‌ای به صورت نقدی تعلق می‌گرفت. با همه این حرف‌ها از مهر سال گذشته به تاکسی‌های اینترنتی سهمیه داده نشده است و خبر مطرح‌شده مربوط به برهه فعلی نیست.

افزایش ۵۰۰ برابری جریمه رانندگی؛ تکذیب شد

افزایش ۵۰۰ برابری جریمه رانندگی در سال ۱۴۰۳، بدون تعارف به‌خاطر آشنا نبودن برخی از دوستان به علم ریاضی روی زبان‌ها افتاده و باعث گمراهی عده‌ای از مردم شده است. بعد از اعلام رشد ۵۰۰ درصدی برخی از جرائم راهنمایی و رانندگی از سوی رئیس پلیس راهور فراجا، برخی از رسانه‌ها آن را معادل جهش ۵۰۰ برابری دانستند.

افزایش ۵۰۰ برابری جریمه رانندگی در سال ۱۴۰۳، اما با توضیحات سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا همراه شد و قرار است به منظور بازدارندگی جرایم و کاهش تصادفات و جانباختگان و مصدومین ناشی از آن برخی از تخلفات حادثه‌ساز، تعرفه برخی از جریمه‌ها تا پنج برابر یعنی ۵۰۰ درصد افزایش داشته باشد. همین!

افزایش ۵۰۰ برابری جریمه رانندگی در سال ۱۴۰۳ به‌خاطر آشنا نبودن برخی دوستان به علم ریاضی روی زبان‌ها افتاده و باعث گمراهی بخشی از مردم شده است

کاهش نرخ تورم به محدوده ۳۰ درصد؛ تایید شد

نرخ تورم عمومی که شاخص حیاتی از اوضاع اقتصادی کشور است، در پایان سال گذشته به ۳۲.۳ درصد رسید. این خبر روز اول فروردین امسال روی خروجی مرکز آمار ایران قرار گرفت و به زبان ساده مشخص می‌کند، خانوار ایرانی در آخرین ماه سال قبل برای خرید و دسترسی به مجموعه‌ای از کالا و خدمات حدود ۳۲ درصد بیش از اسفند ۱۴۰۱ هزینه کرده است.

نرخ تورم عمومی در حالی تا محدوده ۳۰ درصد پایین آمده که ظرف شش ماه پایانی سال با تورمی نزدیک ۴۰ درصد روبرو بودیم و حالا نرخ تورم عمومی یا همان تورم نقطه‌به‌نقطه تا ۳۲.۳ درصد پایین آمده است.

افزایش قیمت بلیط هواپیما از اول اردیبهشت؛ تکذیب شد

افزایش قیمت بلیط هواپیما یکی دیگر از شایعات اقتصادی در روز‌های ابتدایی سال به‌حساب می‌آید. شروع گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما از فضای مجازی استارت خورد و طبق آن، باید از اول اردیبهشت منتظر گرانی بلیط هواپیما می‌بودیم.

افزایش قیمت بلیط هواپیما، اما از سوی سخنگوی سازمان هواپیمایی رد شد و طبق گفته‌های جعفر یازرلو فعلا هیچ تاریخ و زمانی برای مشخص‌شدن تکلیف این داستان وجود ندارد.

افزایش قیمت بلیط هواپیما اساسا بعد از طی شدن مراحل قانونی و از همه مهمتر با تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار سروشکل جدی پیدا می‌کند و با این اوصاف حداقل در این برهه افزایش قیمت بلیط هواپیما بعید به‌نظر می‌رسد. سال گذشته در چنین روز‌هایی بحث درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی به میان آمد، اما نهایتا ستاد تنظیم بازار با رشد ۲۹ درصدی موافقت کرد.

ثبت رکورد جدید در بازار مسکن تهران؛ تایید شد

قیمت مسکن در تهران براساس آخرین آمار‌های رسمی برای اولین‌بار از مرز متری ۸۰ میلیون عبور کرد. گزارشی که روز ۱۱ فروردین امسال از سوی بانک مرکزی منتشر شد و به تحولات بازار مسکن پایتخت مربوط می‌شد، نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در تهران، در خریدوفروش‌های اسفند پارسال دقیقا متری ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.

قیمت مسکن در گران‌ترین محدوده پایتخت که از سال‌های گذشته منطقه یک معرفی می‌شود، تقریبا دوبرابر متوسط کل شهر است و تا متری ۱۵۰ میلیون هم بالا رفته است. در جنوب شهر هم که ارزش مسکن کمتر است، با متوسط قیمت هر متر ۴۳ میلیون تومان سروکار داریم. همان عدد متری ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان، به‌معنی ارزش هشت میلیارد و ۱۴۴ میلیونی آپارتمان ۱۰۰ متری در تهران است و این عدد از رشد تقریبا ۲۵ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

حذف کارت سوخت آزاد از جایگاه‌ها؛ برداشت اشتباه

حذف کارت سوخت آزاد از جایگاه‌های پمپ بنزین کشور را می‌توانیم برداشتی غلط از اصل خبر بدانیم. توضیحاتی که مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص پایه و اساس این اتفاق اعلام کرده، نشان می‌دهد تعداد کارت‌های سوخت اضطراری در جایگاه‌ها با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ محدود خواهد شد، اما این به معنای جمع‌آوری کارت‌های اضطراری طی هفته جاری در جایگاه‌ها نیست.

جعفر سالاری نسب درباره این خبر گفته: با تاکید بر قانون اجرای بودجه ۱۴۰۳، وزارت نفت مکلف است حداقل ۹۰ درصد توزیع بنزین را توسط کارت شخص مردم انجام دهد، اما کارت اضطراری برای جایگاه‌های سوخت کماکان تا تکمیل مقدمات نهایی وجود خواهد داشت.

افزایش قیمت بنزین و شایعات مربوط به این اتفاق هم طبق رسم سال‌های گذشته با انتشار اولین خبر و شایعه درحوزه بنزین روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، ولی صحبت‌های مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد این موضوع هیچ ارتباطی با افزایش قیمت و یا کاهش سهمیه بنزین ندارد و مردم به هیچ عنوان نباید نگران این مساله باشند.

افزایش قیمت بلیط هواپیما فعلا از سوی سازمان هواپیمایی تکذیب شده و بحث گرانی بلیط همزمان با آغاز اردیبهشت مطرح نیست

مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر ثابت ماند؛ تایید شد

مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد ارتقا پیدا کرد، اما این قانون شامل طلا و جواهر نمی‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای امسال و به‌خاطر تامین منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد از ۹ به ۱۰ درصد رسید و مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده در موارد عرضه کالا و خدمات مشمول، مکلف هستند از روز اول سال و در زمان صورتحساب، مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ۱۰ درصد در صورتحساب دریافت کنند. حالا اتاق اصناف ایران با انتشار اطلاعیه‌ای مشخص کرده که این قانون برای انواع طلا، جواهر و پلاتین لحاظ نمی‌شود و دریافت هرگونه وجه تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده مازاد بر ۹ درصد اجرت، خلاف قانون خواهد بود.

افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران؛ برداشت اشتباه

افزایش ۳۵ درصدی حقوق کرگران در سال ۱۴۰۳ فقط مختص کارگرانی است که حداقل میزان دستمزد را در سال گذشته دریافت می‌کردند، اما میزان افزایش حقوق سایر سطوح کارگری درحدواندازه میزان افزایش حقوق کارمندان خواهد بود و چیزی نزدیک ۲۲ درصد به دریافتی سال گذشته آن‌ها اضافه می‌شود.

حداقل مزد روزانه در سال ۱۴۰۳ با رشد ۳۵ درصدی به حدود ۲۳۸ هزار تومان رسیده و حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵۳۰ هزار تومان به ۷۱۶ هزار تومان می‌رسد. از طرفی کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان نسبت به پارسال بیشتر شد و از ۱.۱ میلیون به ۱.۴ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد، ولی آیتم‌های دیگری مثل پایه سنواتی و کمک هزینه مسکن ثابت ماند.

الزامی شدن ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس؛ تایید شد

سامانه خودنویس همزمان با آخرین روز‌های سال گذشته در دسترس مستاجران و مالکان قرار گرفت و حالا از ابتدای سال نو ثبت قرارداد‌های اجاره در این سامانه الزامی است.

سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir که مسیر ساده‌تری بابت دریافت کد رهگیری برای مستاجرهاست، تا الان محلی برای انعقاد معامله تقریبا ۱۲۶ هزار واحد مسکونی بوده و در چهار روز ابتدایی امسال هم ۵۳۶ قرارداد در همین سامانه به ثبت رسیده است. فعلا خدمات سامانه خودنویس فقط در بخش اجاره ارائه می‌شود، اما گام دوم به بحث مبایعه‌نامه‌ها ارتباط خواهد داشت. البته پیش نیاز دریافت کد رهگیری رایگان، ثبت اطلاعات ملک مورد نظر در سامانه املاک و اسکان است؛ طوریکه اگر ملکی در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد امکان استفاده از سامانه خودنویس را برای عقد قرارداد ندارد.

دیگر خبرها

  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکن ملی در استان گلستان/ ۱۰۰ درصد تسهیلات جذب شد
  • قیمت دینار عراق امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • ادامه کاهش قیمت طلا و سکه
  • قیمت افغانی افغانستان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت سکه و طلا کاهش یافت
  • پنج شایعه و پنج خبر تاثیرگذار اقتصادی در سال جدید
  • تکمیل و افتتاح بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکن محرومین در گیلان
  • اوج‌گیری قیمت در بازار؛ سکه وارد کانال ۴۵ میلیون تومان شد
  • اوج گیری قیمت در بازار؛ سکه وارد کانال ۴۵ میلیون تومان شد