Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@08:49:18 GMT

افزایش ۶ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۲۲۳۹

افزایش ۶ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی

گزارش خلاصه عملکرد دولت یازدهم و دوره دو ساله دولت دوازدهم که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده، نشان می‌دهد که صادرات کالا‌های غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۷ به ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۵.۹ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش صادرات کالا‌های غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۲ معادل ۴۱ میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که واردات کالا در این مدت کاهش داشته و از ۴۹ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ رسیده که حاکی از کاهش ۱۴.۳ درصدی در این بخش است.

تراز تجاری غیرنفتی نیز که در سال ۱۳۹۲ حدودا منفی هشت میلیارد دلار بوده، در سال ۱۳۹۷ مثبت شده و به حدود دو میلیارد دلار رسیده است.

صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۲ شامل ۱۰ میلیارد دلار میعانات گازی، حدود ۱۱ میلیارد دلار پتروشیمی و حدود ۲۱ میلیارد دلار سایر کالا‌ها بوده است.

در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ صادرات میعانات گازی تقریبا نصف شده، اما صادرات پتروشیمی و سایر کالا‌ها در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته و به حدود ۱۴ و ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: صادرات دولت دوازدهم سازمان برنامه و بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه

به گزارش قدس آنلاین، وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد واردات این کشور از ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۶ درصدی به ۲۸۶ میلیون دلار رسیده است.

پاکستان در ماه های ژانویه تا مارس سال قبل ۲۴۷ میلیون دلار کالا ازایران وارد کرده بود.

بر اساس این گزارش واردات پاکستان از ایران در سومین ماه ۲۰۲۴ با رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۹۵.۶ میلیون دلار رسیده است. پاکستان همچنین در ماه فوریه ۸۶.۲ میلیون دلار و در ماه ژانویه ۱۰۴.۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

ایران نهمین منبع واردات پاکستان در مارس ۲۰۲۴ بوده است.  چین، عربستان و اندونزی به ترتیب سه رتبه نخست را از این نظر به خود اختصاص داده اند. پاکستان در این ماه ۱ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده است.

بر اساس این گزارش در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۳ کل واردات پاکستان از ایران با رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل از مواجه شده و به ۹۴۴ میلیون دلار رسیده بود. پاکستان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

آمارها نشان می دهد طی سال های اخیر صادرات پاکستان به ایران بیش از ۲۰۰ میلیون دلار نبوده و با سیر روندی کاهشی از سال ۲۰۲۰ به مرز صفر رسیده است.

این در حالی است که واردات پاکستان از ایران روندی صعودی داشته است و از ۳۷۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۹۴۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بالغ شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه
  • گام‌های دولت برای افزایش صادرات غیرنفتی
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان
  • افزایش حدود پنج برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱