Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-19@03:28:43 GMT

ترامپ از اعمال سیاست سخت علیه ایران نتیجه نگرفت

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۳۲۲۵

خرداد؛  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برکناری جان بولتون توسط ترامپ گفت: ترامپ از سیاست سخت در دنیا به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران نتیجه لازم را نگرفت و در صورت تداوم این سیاست، بازنده انتخابات آمریکا خواهد بود.
«حشمت الله فلاحت پیشه» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا برکناری «جان بولتون»  مشاور امنیت ملی کاخ سفید را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: برکناری بولتون به شدت در ارتباط با ایران و منطقه ای است که جمهوری اسلامی ایران در آن حرف اول را می زند؛ منطقه ای که بخشی از آن خلیج فارس و خاورمیانه عربی و بخشی از آن نیز افغانستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو گفت: بر اساس سیاست اعمالی از سوی ایالات متحده آمریکا، بولتون از سه یا چهارماه پیش، از هرگونه موضع گیری در قبال جمهوری اسلامی ایران منع شده بود؛ بعد از یک سلسله سیاست‌ها و هدف گیری‌های تند که بولتون علیه ایران شکل داده و طراحی می‌کرد، مواضع ایران ستیزانه وی بر اساس منع کاخ سفید کمرنگ شده بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه، کمرنگ شدن مواضع ضد ایرانی بولتون در چند ماه اخیر و همچنین برکناری وی به معنای شکست سیاست فشار بر ایران است، اظهار کرد: من پیش‌تر تحلیل کردم که ترامپ اگر به دنبال گشایش در ارتباط با پرونده ایران حرکت کند،  مجبور است بولتون را برکنار کند.
احتمال برکناری پمپئو هم وجود دارد
این تحلیلگر مسائل بین الملل توضیح داد: در راستای شکست سیاست های فشار کاخ سفید علیه ایران، احتمال برکناری «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز وجود دارد؛ پمپئو و بولتون در سیاست قیچی آمریکا علیه ایران، هرکدام نقش یک لبه قیچی را بازی می‌کردند؛ بولتون سیاست سخت آمریکا را در قبال ایران در پیش گرفته بود و پمئپو نیز سیاست نرم و جنگ روانی را علیه جمهوری اسلامی ایران پیش می برد؛ اکنون قیچی آمریکا در قبال ایران یک لبه شده و وزیر خارجه آمریکا نیز وضعیت شکننده ای پیدا کرده است.
فلاحت پیشه سقوط پهپاد آمریکایی توسط نیروی پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران را نقطه عطفی در مناسبات ایران و آمریکا دانست و گفت: با سقوط این پهپاد، آمریکایی‌ها برای نخستین بار با یک بازیگر منطقه ای  روبرو شدند که با قدرت خود در منطقه نوعی از توازن را ایجاد و آمریکا و متحدانش را وادار کرده است که بر اساس این توازن با ایران سخن بگویند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برکناری بولتون در ارتباط با ایران است، اما این به معنای پیروزی مشی مذاکره با ایران و بازگشت به برجام نیست، در عین حال اضافه کرد: برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید به معنای شکست کسانی است که سیاست فشار علیه ایران را نتیجه‌بخش می دانستند.
وی گفت: ترامپ می‌داند اگر واقعیت‌های مناسبات با ایران و منطقه را درک نکند، حتما دچار آفت جدی می شود؛ برکناری بولتون در این رابطه قابل ارزیابی است؛ زمانی که بولتون سر کار آمد، محافل صهیونیستی، روی کارآمدن وی را مصادف با برگشت ناپذیری جنگ آمریکا با ایران  قلمداد می‌کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بولتون آشکارا در محافل تروریستی و میتینگ‌های ضد ایرانی تلاش می‌کرد گروه‌های تروریستی مختلف را علیه ایران بسیج کند، ولی الان وی کنار گذاشته شده است. این استاد دانشگاه افزود: خط مشی که برای پمپئو تعریف شده، شبیه دستورالعملی است که کاخ سفید از حدود سه یا چهار ماه پیش برای بولتون تعریف کرده بود و آن تعدیل مواضع وی در قبال ایران است.
فلاحت پیشه اظهار کرد: برکناری مشاور امنیت ملی کاخ سفید نشانه ای نشان می دهد که ترامپ از سیاست سخت در دنیا به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران نتیجه لازم را نگرفته و اگر دو ماه دیگر با چنین سیاستی به سال انتخابات در آمریکا وارد شود، حتما بازنده انتخابات خواهد بود.
برکناری بولتون نباید منجر به خوشبینی شود
وی برکناری بولتون را به معنای دادن فرصتی دیگر به دیپلماسی در آمریکا دانست و در عین حال  افزود: بخش عمده ای از این سیاست در ارتباط با ایران است، اما این موضوع نباید به شکل‌گیری مشی خوشبینانه در ایران منجر شود، ترامپ باید بداند که زمانی دیپلماسی احیا می‌شود که ۹۱۵ نوع تحریم ضد ایرانی به حالت قبل بازگردد. برچسب ها: حشمت الله فلاحت پیشه

منبع: خرداد

کلیدواژه: حشمت الله فلاحت پیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از تحلیلگران نوشت که با توجه نگرانی‌ از افزایش قیمت سوخت و ناخرسندی چین، بعید است که پاسخ تنبیهی بی‌سابقه ایران به اسرائیل به افزایش چشمگیر تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران بینجامد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رویترز نوشت که اندکی پس از پاسخ تنبیهی ایران، سران جمهوری خواه در مجلس نمایندگان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را به ناتوانی در اجرای تحریم‌های موجود متهم کرده و گفته‌اند که در روزهای آینده مجموعه‌ای از طرح‌ها را برای تشدید تحریم‌های ضد ایرانی بررسی خواهند کرد.

چندین تحلیلگر منطقه‌ای به این رسانه انگلیسی گفتند که تردید دارند بایدن اقدام قابل توجهی برای تشدید اجرای تحریم‌های کنونی آمریکا علیه صادرات نفت خام ایران انجام دهد.

اسکات مودل، مأمور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مدیر عامل کنونی گروه انرژی رپیدان (Rapidan Energy Group) گفت: حتی اگر این طرح‌ها تصویب شوند، بعید است که دولت بایدن در اجرای تحریم‌های موجود سختگیری کرده و یا تحریم‌های جدیدی را برای کاهش یا محدود کردن چشمگیر (صادرات نفت ایران) اعمال کند.

علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها، به تخمین راپیدان، صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی، به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. مودل گفت که این رقم نزدیک به صادرات ۲ میلیون بشکه در روز ایران پیش از برقراری مجدد تحریم هاست.

تأثیر احتمالی تشدید تحریم‌ها بر قیمت بنزین هم از دلایلی است که بایدن دموکرات حرکت شدیدی برای محدود کردن صادرات نفت ایران انجام ندهد.

کیمبرلی داناوان (Kimberly Donovan)، کارشناس تحریم‌ها و مبارزه با پول‌شویی در اندیشکده شورای آتلانتیک، گفت که به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت، پیش بینی نمی‌شود که واشنگتن محدودیت‌های کنونی را تشدید کند.

وی افزود: در سال انتخابات، قیمت نفت و در نهایت بنزین به مسئله‌ای اساسی تبدیل می‌شود.

به نوشته رویترز، اجرای شدید تحریم‌ها می‌تواند تلاش مقام‌های چینی و آمریکایی برای ترمیم روابط را بی اثر کرده و روابط پکن و واشنگتن را بی ثبات کند.

شرکت ورتکسا آنالیتیکس (Vortexa Analytics) که در ردیابی نفتکش‌ها تخصص دارد، تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد ۵۵.۶ میلیون تن یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده باشد. این رقم تقریباً ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 745095

دیگر خبرها

  • بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی از طرف آمریکا
  • بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل/ تهدید رژیم صهیونیستی علیه مراکز هسته‌ای ایران، تجدید نظر و عدول از سیاست‌ها و ملاحظات اعلامی هسته‌ای را محتمل می‌سازد
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • آکسیوس: آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است