Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-18@07:44:43 GMT

مواجهه جهادی جهاد کشاورزی قزوین با آفت مگس زیتون

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۳۳۳۳

مواجهه جهادی جهاد کشاورزی قزوین با آفت مگس زیتون

خبرگزاری بسیج قزوین: طارم سفلی با دارا بودن منابع غنی زیتون، به عنوان یکی از قطب های این محصول درکشور هنرنمایی می کند. تنوع زیست بوم و اکولوژی منطقه بکر طارم سبب رشد باغات زیتون در قالب های صنعتی گردیده است.

واردات محصول زیتون از یونان، اسپانیا و ترکیه و فروش این محصولات در رودبار نوعی بیوترور و آفت آزمایشگاهی را در ایران ترویج و خسارتهای جبران ناپذیری به باغات وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناشناخته بودن این آفت برای کشاورزان تا ۳سال سردرگمی برای برخورد با این آفت در میان نهادهای مسئول و کشاورزان مشهود بود. آفت مگس زیتون توانست ایران را از چرخه رقابت خارج کند و تا ده سال هیچ محصولی را نتواند صادر کند.

امسال باغات زیتون دچار آفت زیتون شدند این بار در رودبار، استانهای زنجان و گیلان نزدیک به ۵۷درصد خشارت برآورد شد.

قزوین با مدیریت درست جهاد کشاورزی در مواجهه با این آفت باغات زیتون خود را قبل از گل دهی و میوه واکسینه کرد.شد.

توزیع چسب های زرد، آموزش کشاورزان، استفاده از سموم کنترل شده سبب گردید که قزوین به عنوان تنها استان کشور موفق در مواجهه با این آفت باشد.

تنها قسمتی از باغات زیتون مجاور زنجان و گیلان دچار آفت شده است اما موفقیت ۸۷درصدی واکسینه شدن در برابر آفت مگس زیتون شکرانه مدیریت جهادی در این زمینه درآمد کشاورزان نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.

ادامه روند کنونی در مدیریت امنیت غذایی توسط جهادکشاورزی استان می تواند میزان تولیدات محصولات کشاورزی را به یک و نیم برابر افزایش دهد و بازار صادراتی خوبی را در کشورهای همسایه تدارک ببیند.

موفقیت جهادکشاورزی قزوین در کنترل آفت مگس زیتون به عنوان تجربه خوب می تواند به استانهای زنجان و گیلان منتقل شود تا افزایش تولید سالم محصول استراتژیک زیتون را در پی داشته باشد.

اگر متعاقب این کار با صنعت معدن تجارت هماهنگ شوند و کارخانجات تبدیلی و تنوع محصولات تولیدی را در دستور کار قرار دهند به عنوان طلای سبز بیشترین شاخصه اشتغال زایی را خواهد داشت.

 

1010/گ30/ب

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۳۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها سازی آب سد نهب؛ سهمیه کشاورزان چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، راه انجام در گفتگو با بخش خبری ۲۰ گفت: آب سد نهب دو روز گذشته برای آبیاری اراضی کشاورزی و باغات پایین دست رهاسازی شد و با توجه به مشکلات زیر ساختی که داشت جلسه مشترکی با حضور کشاورزان در کنار سد نهب برگزار شد.

وی افزود: جلسه‌ای هم بعد از ظهر امروز در شرکت آب منطقه‌ای برگزار و تصمیماتی برای انتقال آب گرفته شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قزوین گفت: ۵۷ درصد از آب سد نهب برای اراضی کشاورزی نواحی ۲ و ۳ و ۴۳ درصد هم برای ناحیه یک است، اما با توجه به ماسه برداری ها، آبرسانی به نواحی دو و سه با تاخیر انجام می‌شود.

به گفته راه انجام، ۱۲ میلیون متر مکعب آب در ۲۰ ر وز از این سد رهاسازی می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • رها سازی آب سد نهب؛ سهمیه کشاورزان چقدر است؟
  • کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • گلایه کشاورزان از تاخیر در اختصاص آب
  • خسارت بارش تگرگ و سرمازدگی به باغات خلیل آباد
  • اهمیت نقش پرندگان در کنترل آفات
  • تأمین بیش از ۳۲ هزار تن کود شیمیایی در گیلان