Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نشریه آمریکایی ادعا کرده که طرح رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای فروش نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده می‌شود.

به گزارش جنوب نیوز، نشریه آمریکایی دیلی‌بیست مدعی‌ است طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تضمین شده با نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که پیش از این، «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و از افراد نزدیک به وزیر خارجه آمریکا گفته بود که فرانسوی‌ها طرح ملموسی را به آمریکا ارائه نکرده‌اند و معافیتی برای فروش نفت ایران در کار نیست، دیلی‌بیست به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.

دیلی‌بیست در توصیف طرح ماکرون می‌نویسد: «در برابر پول (اعتبار 15 میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال 2015 منعقد شد (برجام) بازگردد. تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در نهایت، تهران باید متعهد به گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای در آینده شود.»

منظور منابع دیلی‌بیست از بازگشت ایران به پایبندی به برجام، احتمالا لغو گام‌هایی است که ایران یک‌سال پس از خروج واشنگتن از برجام برداشته است. ایران تاکنون در سه گام برخی تعهدات هسته‌ای خود را بر اساس بندهای 26 و 36 برجام کاهش داده که آخرین آنها لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای بود.

تحقق طرح رئیس‌جمهور فرانسه در صورتی ممکن است که واشنگتن برای خط اعتباری مدنظر او «معافیت از تحریم» صادر کند. در اظهارات رسمی، تاکنون مقامات آمریکایی نسبت به صدور چنین معافیتی ابراز آمادگی نکرده‌اند.

دیلی‌بیست در ادامه ادعاهایش می‌نویسد: «منابع متعددی به دیلی‌بیست گفته‌اند که مقامات خارجی پیش‌بینی می‌کنند ترامپ یا با همکاری با طرح ماکرون موافقت می‌کند یا اینکه برخی تحریم‌ها علیه تهران را تسهیل می‌کند. در همین حال، ترامپ دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان مل مدنظر دارد.»

تکرار ادعای تمایل ترامپ به دیدار با رئیس‌جمهور ایران در شرایطی طی روزهای اخیر صورت گرفته که تهران تاکید دارد با چنین دیداری موافق نیست.

روز چهارشنبه، رئیس‌جمهور فرانسه برای چندمین بار در هفته‌های اخیر با رئیس‌جمهور ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. حسن روحانی در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که «از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم‌ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.»

دیلی‌بیست توضیح بیشتری در خصوص آنچه لزوم تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای ذیل طرح رئیس‌جمهور فرانسه خوانده، ارائه نکرده است. این نشریه همچنین می‌گوید سخنگویان وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید در خصوص آنچه منابع آن گفته‌اند، اظهار نظری نکرده‌اند.

امانوئل ماکرون در شرایطی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا تلاش می‌کند که فرانسه در گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، به‌عنوان دارنده نقش پلیس بد شناخته شده بود. تحلیل‌گران، آینده طرح ماکرون و امکان موفقیت آن را مبهم ارزیابی می‌کنند.

منبع: فارس

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۴۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است

وزیر دفاع فرانسه می‌گوید جمهوری اسلامی ایران به یک «چالش امنیتی برای اروپا» تبدیل شده است، با این حال فرانسه قصد ندارد با ایران وارد درگیری نظامی شود.

به گزارش انتخاب، سباستین لکورنو در گفت‌وگویی که روز یکشنبه دوم اردیبهشت در روزنامه «لوپاریزین» منتشر شد، به حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل، تنش‌ها در خاورمیانه و نقش فرانسه در این میان پرداخت.

او مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران «ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه» را در دستور کار خود قرار داده است و پاریس چنین رویکردی را محکوم می‌کند.

لکورنو گفت: «ایران نه تنها برای اسرائیل و کشور‌های منطقه، بلکه برای اروپا نیز یک چالش امنیتی است».

وزیر دفاع فرانسه افزود که این کشور در خاورمیانه منافع دریایی دارد و به همین دلیل، ناوچه‌های فرانسوی از کشتی‌های تجاری که به‌طور بالقوه هدف حمله حوثی‌ها قرار می‌گیرند، محافظت می‌کنند.

لکورنو درباره دیگر مصادیق چالش‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران برای اروپا مدعی شد که «این کشور در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است که خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد، و به روسیه به ویژه از طریق ارسال پهپاد‌های شاهد، در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند».

لکورنو دوشنبه هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به یکی از نمایندگان حزب چپ رادیکال فرانسه در پارلمان نوشت که رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی توسط فرانسه «با رعایت قانون اساسی فرانسه و قوانین بین‌المللی» انجام شد.

پیش از آن، برخی نمایندگان فرانسوی، «انگیزه‌ها، اهداف و شیوه‌های اقدام نیرو‌های فرانسوی» برای مقابله با حمله تهران علیه اسرائیل را زیر سوال برده بودند.

اما وزیر دفاع فرانسه تاکید کرده که «این اقدام به محدود کردن خطر تشدید تنش در منطقه کمک کرد و از آنجایی که به ویژه با توافق مقامات اردن انجام شد، کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی بود.»

فرانسه در اردن حضور نظامی دارد و پیشتر نیز در ائتلاف به رهبری آمریکا علیه تروریسم در منطقه مشارکت داشته است.

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد
  • آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ايران‌هراسي يا تبليغ بازدارندگي؟
  • پیام امیرعبداللهیان درباره سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • تماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • رایزنی تلفنی «ماکرون» و «السیسی» درباره تحولات منطقه
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  • تحولات منطقه‌ای محور رایزنی کاظمی قمی و امیرخان متقی